چکار باید بکنیم تا پارکت و کفپوش صدا ندهند!!

چکار باید بکنیم تا پارکت و کفپوش صدا ندهند!!

طراحی داخلی و دکوراسیون
چکار باید بکنیم تا پارکت و کفپوش صدا ندهند!!

کفپوش ممکن است اولین چیزی باشد که در هنگام ورود به مکانی، توجهتان را جلب می کند. رنگ پارکت و کفپوش انتخاب شما ست که در مرحله بعدی می تواند رنگ آمیزی تمامی وسایل و چیدمان شما را تعیین کند. به طور کلی دو مدل کفپوش متفاوت وجود دارد که در زبان عامیانه به کفپوش های پی وی سی و پارکت تقسیم بندی می شوند. ما قصد داریم در این مقاله به طراحی و اجرا کفپوش و روش های رفع صدای کفپوش بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

چکار باید بکنیم تا پارکت و کفپوش صدا ندهند!!

 

کفپوش

در اصل به تمامی پوشش هایی که کف ساختمان را می پوشاند، کف پوش می گویند. در اصل منظور از کف پوش همان کف پوش پی وی سی است. اغلب ساختمان های اداری که تاکنون دیده اید از کف پوش پی وی سی استفاده کرده اند. کف پوش های پی وی سی با ظاهر متفاوت و رنگ بندی زیبایی در بازار وجود دارند. از مرسوم ترین کفپوش های پی وی سی می توان کفپوش چوبی را نام برد که ظاهری به شکل چوب دارد اما از لحاظ مواد اولیه با کف پوش از جنس چوب متفاوت است. اما پارکت ها نسل جدیدی از کفپوش ها هستند که از نظر متریال نیز با کف پوش های پی وی سی متفاوت می باشند. در ادامه تفاوت بین کف پوش و پارکت را شرح خواهیم داد.

 

پارکت چیست؟

پارکت یک نام فرانسوی است و به دهه 1600 میلادی برمی گردد. اولین بار در کاخ لویی شانزدهم در ورسای فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. دلایل زیادی وجود دارد که حاکی از محبوبیت استفاده در دوران لویی شانزدهم می باشد. از دلایل انتخاب پارکت در آن زمان می توان به زیبایی و تنوع سبک پارکت اشاره کرد. پارکت ها نسبت به سنگ از زیبایی بیشتری برخوردار می باشد. پارکت از صفحات نازک چوبی ایجاد شده است. نسبت به کف پوش های دیگر شاید پارکت در تولید از سادگی بسیار بالایی برخوردار باشد. این کفپوش تنها از چوب درختان به وجود می آید.

 

تفاوت بین کف پوش و پارکت

• اولین تفاوتی که باید به آن اشاره شود نوع متریالی است که این دو کفپوش از آن تولید می شود. کف پوش پی وی سی از نوعی پلاستیک فشرده و پلیمر به همین نام ساخته شده است. پارکت ها اما از فراورده های چوبی که به الیاف فشرده HDF معروف می باشند تولید می شوند.
• از لحاظ ضخامت، کفپوش پی وی سی دارای ضخامتی بین 2 یا 3 میلی متر است. اما ضخامت پارکت ها چیزی بین 8 تا 12 میلی متر می باشد. با بالا بودن ضخامت پارکت، استحکام و دوام آن نیز بالا می رود و این موضوع باعث می شود در مقایسه با کف پوش پی وی سی بهترین انتخاب باشد.
• یکی از موضوعاتی که شاید در هنگام نصب و استفاده از کف پوش پی وی سی و پارکت چوبی به آن برخورده باشید، میزان جذب رطوبت این دو می باشد. ساختار کفپوش پی وی سی به شکلی است که نمی تواند رطوبت را از خود عبور دهد، به همین دلیل نیز در برابر آب و جذب رطوبت مقاوم می باشد. از کف پوش پی وی سی می توان در طراحی کف ساختمان در قسمت آشپزخانه، حمام و توالت بهره برد. به طور کلی در مناطقی از خانه و یا محل کار که در معرض آب و رطوبت زیادی است می توانید از این کف پوش پی وی سی استفاده کنید.
• اما در مقابل پارکت از مشتقات چوب تولید می شود و جذب رطوبت آن بسیار بالا می باشد. اگر در معرض آب و رطوبت شدید قرار بگیرد به شدت آسیب می بیند. به همین علت نیز در حمام، دستشویی، سرویس آشپزخانه استفاده نمی شود. البته یک موضوعی که باید توجه شود این است که پارکت ها دارای دو لایه حفاظ هستند و عایق بندی شده اند یعنی تا آنجایی که بشود در برابر آب مقاومت می کنند اما توصیه ما این است که به هیچ عنوان در مناطقی از خانه یا محل کار که احتمال رطوبت وجود دارد استفاده نشود.
• از جمله تفاوت های بارز بین کف پوش پی وی سی و پارکت میزان صدایی است که در هنگام راه رفتن تولید می کنند. کف پوش پی وی سی به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالایی که برخوردار می باشد صدای زیادی در هنگام راه رفتن تولید نمی کند. اما پارکت های چوبی به دلیل نزدیکی آن ها به چوب طبیعی، صدای بلندتری تولید می کنند یا اصطلاحا صدای جیر جیر پارکت تولید می کنند.

 

علت صدا دادن کفپوش چیست؟

کفپوش پی وی سی مطمئنا در تولید صدا در هنگام راه رفتن از پارکت ها بهتر هستند. صدایی که از کفپوش های پی وی سی شنیده می شود به دلیل جنس آن، بسیار نرمتر و قابل تحمل تر می باشند. به همین علت نیز دقت در نصب پارکت ها بیشتر از کفپوش است.

 

چکار باید بکنیم تا پارکت و کفپوش صدا ندهند!!1

 

علت صدا دادن پارکت چیست؟

صدا دادن کف پوش و پارکت دلایل زیادی دارد. ما سعی داریم در این قسمت از مقاله به مواردی که اگر رعایت نشود باعث صدا دادن کف پوش و پارکت خواهد شد، عنوان کنیم.

1- زمین ناهموار

قبل از اینکه اقدام به نصب کفپوش یا پارکت نمایید، حتما به ناهمواری سطح کف ساختمان دقت کنید. این ناهمواری قبل از نصب کفپوش باید تسطیح شود. علت ناهمواری سطح زمین مطمئنا به نامرغوب بودن مصالح استفاده شده در ایجاد ساختمان و دقت ساخت آن می باشد. برای اینکه جلوی تولید صدای پارکت گرفته شود، حتما ابتدا به تعمیر و بازسازی کف ساختمان بپردازید و بعد نسبت به نصب کفپوش اقدام نمایید.

2- رطوبت ساختمان

اگر محیط دارای رطوبت باشد مطمئنا با نصب پارکت به مرور زمان باد می کند و می پوسد. قسمتی از پارکت که در حال تغییر می باشد، در هنگام راه رفتن صدا می دهد. اما در کف پوش پی وی سی اینطور نمی باشد، به دلیل بافت و مواد اولیه ای که این کفپوش دارا می باشد در برابر رطوبت مقاوم است و صدا نمی دهد.

3- کیفیت پارکت و کفپوش

یکی دیگر از موضوعات مهم در خصوص صدا دادن پارکت و کفپوش، می توان کیفیت پایین کفپوش و پارکت را دانست. اگر کفپوش از کیفیت پایینی برخوردار باشد هر چقدر هم شما در هنگام نصب آن دقت زیادی انجام دهید باز هم کفپوش یا پارکت شما صدا خواهد داد. باید به وزن کفپوش یا پارکت دقت کنید هر چه کفپوش شما سنگین تر باشد از متریال با کیفیت تری تولید شده است.

4- نصب نادرست کفپوش یا پارکت

نکاتی در رابطه با طراحی و اجرا پارکت وجود دارد که باید حتما رعایت شود تا بتوان جلوی تولید صدای آن را گرفت. برای مثال، اگر در مناطقی زندگی می کنید که دارای آب و هوای مرطوب می باشد مانند مناطق شمالی کشور، شما در هنگام نصب باید حتما بین پارکت و زمین فاصله ایجاد کنید تا بتوانید از تورم پارکت جلوگیری کنید. دقت کنید برای جلوگیری از برآمدگی پارکت و کف پوش، بهتر است در ساعات ابتدایی نصب، از قرار دادن ابزاری مثل تخت و کمد دراور های سنگین جلوگیری نمایید.

5- فوم کیفیت پایین

در برخی اوقات برای طراحی و اجرا پارکت ها یک لایه فوم زیر آن پهن می کنند تا پارکت ها به آن بچسبند. این لایه فوم نیز باید به حالت یک عایق عمل کند. اما موضوعی که اینجا وجود دارد این است که معمولا افراد سعی می کنند تا پارکت ها را روی یک کفپوش سرامیکی نصب کنند. بعد از مدتی استفاده از این فوم باعث می شود که خاصیت خود را از دست داده و صدای بدی در هنگام راه رفتن ایجاد کنند.

 

چکار باید بکنیم تا پارکت و کفپوش صدا ندهند!!2

 

چگونه از صدای جیر جیر پارکت جلوگیری کنیم؟

صدای جیر جیر پارکت ها در برخی مواقع می تواند خیلی آزار دهنده باشد، به همین علت ما قصد داریم روش های رفع صدای پارکت را در این قسمت به شما آموزش دهیم. برای تعمیر و بازسازی پارکت و کفپوش منزل و محل کار خود حتما سعی کنید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

1- برطرف کردن ناهمواری های سطح زمین

کف ساختمان را کاملا بررسی نمایید اگر ناهمواری در سطح زمین وجود داشته باشد شما باید حتما آن را در وهله اول برطرف کنید. سعی کنید این موضوع را با یک متخصص در میان بگذاید. اگر نیازی به کنده کاری و بازسازی مجدد داشته باشد باید حتما به یک متخصص واگذار شود.

2- استفاده از فوم

فوم باعث ایجاد ضخامتی مناسب برای پارکت می شود. به چند نکته در فوم باید حتما دقت شود. برای مثال، کیفیت فومی استفاده می کنید می تواند در تولید صدای پارکت تاثیر بگذارد. یا مورد دیگر اگر متریال ساخت زمین، سیمان باشد باید از فوم های سایلنت استفاده شود. به این موضوع نیز دقت کنید که فوم به مرور زمان فشرده می شود و از بین می رود. پس هرچه ضخامتش بیشتر باشد بیشتر مقاومت خواهد کرد.

3- تعویض به موقع پارکت ها

اگر به مناطق مختلف ساختمان که صدای جیر جیر پارکت می دهد دقت نمایید، متوجه می شوید که یکی از علت های آن می تواند باد کردن پارکت ها باشد. دقت کنید پارکت های متورم شده از رطوبت زیاد، می توانند عامل پخش رطوبت نیز باشند و به پارکت های دیگر این رطوبت را انتقال  دهند. اطراف گیاهان و کولر ممکن است از جمله مناطقی باشد که نیاز به تعویض به موقع پارکت دارند.

4- فاصله بین پارکت ها

موضوع مهمی که باید حتما ذکر شود در خصوص صدا دادن پارکت ها، رعایت نکردن فاصله درست بین آن ها دانست. این پارکت ها برای نصب نیاز به یک فضای استاندارد با یکدیگر دارند. در هنگام انبساط و انقباض پارکت ها در هنگام تغییر دما موجب تورم یا رطوبت پیدا کردن آن ها می شود که در صورتی که دارای فاصله مناسبی از هم باشند صدایی از خود تولید نمی کنند.

 

چگونه از صدای جیر جیر کفپوش جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که کفپوش پی وی سی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است، در هنگام راه رفتن ممکن است صدای کمتری تولید کند. استفاده از کفپوش پی وی سی ممکن است در ابتدا بدون صدا و مقرون به صرفه باشد اما نسبت به پارکت زودتر خراب شده و نیاز به تعویض پیدا می کند.

 

هیرکانا سازه

شرکت طراحی داخلی هیرکاناسازه، یک شرکت فعال در حوزه طراحی داخلی و طراحی نمای خارجی ساختمان، بازسازی ساختمان، طراحی انواع کابینت و طراحی اتاق خواب، طراحی مطب و واحد های تجاری و غیر تجاری در گرگان و شهرهای مختلف کشور می باشد. این شرکت طراحی و اجرا ساختمانی، تمامی پروژه از صفر تا صد، با رضایت کامل مشتری در خصوص طراحی داخلی ساختمان انجام می دهد.

 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، ما در این مقاله به موضوعاتی مانند طراحی و اجرا پارکت و روش های رفع صدای پارکت اشاره کردیم و نکاتی را در هنگام نصب برای شما شرح دادیم که با رعایت آن باعث می شود کفپوش شما در هنگام راه رفتن تولید صدا نکند. برای نصب انواع کفپوش شما به متخصصین یا تجربه جهت راهنمایی و مشاوره و سپس تهیه بهترین کفپوش و پارکت نیاز دارید. شرکت هیرکاناسازه، پیشرو در زمینه طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی می تواند بهترین خدمات را ارائه دهد.

پاسخ دهید