پارکت یا سرامیک: همه آنچه باید درباره مزایا و معایب پارکت و سرامیک بدانید

پارکت یا سرامیک: همه آنچه باید درباره مزایا و معایب پارکت و سرامیک بدانید

طراحی داخلی و دکوراسیون
پارکت یا سرامیک: همه آنچه باید درباره مزایا و معایب پارکت و سرامیک بدانید

سرامیک بهتر است یا پارکت؟ اولین سوالی که در هنگام ساخت یا بازسازی ساختمان و تعمیر منزل مسکونی یا یک واحد اداری تجاری به ذهن مالک می رسد اینست که "از چه کفپوشی استفاده کند تا مناسب فضای ساختمان باشد؟" سرامیک و پارکت هر کدام یکی از انواع کفپوش ها هستند که امروزه با توجه به تنوع بسیاری که دارند به شدت مورد استقبال قرار گرفته اند. اما برای انتخاب صحیح بین این دو، ابتدا باید با هر کدام آَشنا شوید و از مزایا و معایب هریک مطلع گردید و سپس اقدام به انتخاب نمایید. پس برای درک بهتر این مطلب، تا انتهای مقاله ما را دنبال نمایید.

 

پارکت یا سرامیک: همه آنچه باید درباره مزایا و معایب کفپوش پارکت و سرامیک بدانید1

 

سرامیک چیست؟

سرامیک در واقع جنسی مانند کاشی ولی با مقاومت بیشتری دارد. این کفپوش با سابقه ی طولانی در صنعت ساختمان از مواد خامی مانند خاک رس، کائولینت، اکسید آلومینیوم، کاریید سیلیکون و مواد خام و خالص دیگر که با آب مخلوط گردیده تشکیل می شود. از ترکیب این مواد با آب خمیری حاصل می شود که در قالب هایی ریخته و در دستگاه خشک کن شکل اصلی را به خود می گیرند. در نهایت نیز مانند کاشی در کوره های کاشی پزی حرارت می بیند تا به سختی و مقاومت نهایی دست پیدا کند.
سرامیک بیشتر به دلیل جذب پایین آب و رطوبت و همچنین داشتن تنوع در طرح و رنگ، مورد استقبال زیادی قرار دارد. این کفپوش قدیمی در تابستان موجب خنکی بیشتر منزل و در زمستان متأسفانه موجب سرمای بیشتر فضا می گردد. اما یکی از مزایی که دارد و در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت اینست که می توان سیستم گرمایش از کف را از زیر آن عبور داد و مشکل سرمای حاصله از سرامیک را برطرف نمود. سرامیک ها در دو نوع لعاب دار و بدون لعاب که به صورت براق و مات می باشند تولید می گردند. بسته به سلیقه و نوع کاربری از فضای موجود می تواند با طرح و رنگ و اندازه های مختلفی استفاده شود.

 

مزایا و معایب سرامیک

طراحی و اجرا سرامیک بسته به اینکه برای چه مکان و با چه میزان بودجه ای باشد می تواند کاملاً متفاوت در نظر گرفته شود. برای این که بدانید آیا سرامیک مناسب مکان فعلی شما هست یا خیر بهتر است که با مزایا و معایب آن کاملاً آشنا شده و سپس با توجه به شرایط کنونی خود، نسبت به خرید یا عدم خرید آن تصمیم بگیرید. ازجمله مزایا و معایب سرامیک عبارتند از:

 

◘ مزایای سرامیک

1- طول عمر بالا:

این کفپوش ها به دلیل این که از مواد خام معدنی ساخته و در کوره های کاشی سازی حرارت می بیند، طول عمر بسیار بالایی دارد و به راحتی آسیب نمی بیند.

2- مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت:

یکی از معروف ترین مزایای سرامیک، مقاومت در برابر آب و رطوبت است. سرامیک ها چون از جنس خاک و سیمان هستند در برابر رطوبت، ضد آب هستند و به راحتی می توان از آن ها در حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

3- مقاومت در برابر ضربه:

به دلیل سختی و مقاومت بالایی که دارد، پس از نصب، به راحتی شکسته نمی شود و در اثر افتادن ظروف کوچکی مانند لیوان یا بشقاب یا حتی کشیدن مبل و صندلی بر روی آن، آسیب نمی بینید و در جنس های عالی تر آن حتی خط و خشی نیز بر روی آن نمی افتد.

4- مقاوم در برابر حرارت:

هر متریالی که از خاک و سنگ باشد ضد حرارت است و در مقابل آتش مقاوم می باشد. سرامیک نیز به دلیل این که در هنگام تولید حرارت بالا را متحمل می شود، دمای ذوب بالایی دارد و در هنگام آتش سوزی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

5- ضد لک:

یکی دیگر از مزایای سرامیک که برای افرادی که به تمیز بودن سطوح اهمیت زیادی می دهند خاصیت ضد لک بودن آن هاست. سرامیک ها به دلیل این که سختی بسیاری دارند و دارای لعاب های قوی می باشند، تمیز کردن آن ها به سادگی امکان پذیر است. شما می توانید با یک دستمال مرطوب یا نهایتاً استفاده از یک پاک کننده ی معمولی، سطح سرامیک کثیف شده را تمیز کنید.

6- عدم جذب گرد و غبار:

در گذشته از کفپوش هایی مانند موکت بسیار استفاده می شد. یکی از معایب این کفپوش ها جذب گرد و غبار و ایجاد آلرژی در افراد حساس به گرد و غبار بود. این مشکل با ورود سرامیک حل شد چرا که سختی سطح سرامیک باعث شده گرد و غبار جذب آن نگردد و با یک جارو برقی به سادگی تمیز شود.

7- تنوع قیمت:

سرامیک ها انواع مختلف و ابعاد و طرح و رنگ های گوناگونی دارند. از این رو برای هر قشری با هر میزان سرمایه و درآمدی قابل استفاده هستند. بنابراین برای خرید سرامیک نگران نباشید. با توجه به میزان بودجه و سرمایه ای که می توانید برای کفپوش های منزل خود استفاده کنید، به راحتی از بین تنوع بسیار بالای سرامیک می توانید با سلیقه ی خود یکی را انتخاب نمایید.

8- بزرگ تر نشان دادن فضا:

امروزه انواع سرامیک ها مانند پرسلان ها با ابعاد بسیار بزرگتر از سرامیک های معمولی وجود دارند که باعث می شوند فضای منزل شما بسیار بزرگتر از قبل نشان داده شود. هرچه درزها و شیارهای بین سرامیک ها کمتر باشد، این بزرگی بیشتر به چشم می آید.

 

◘ معایب سرامیک

• نصب دشوار:

برای نصب سرامیک نیاز به زیرسازی آن هم به صورت یک دست و مسطح وجود دارد. اگر سطح زیر سرامیک یک دست نباشد و ناخالصی یا برآمدگی داشته باشد، قطعاً سرامیک به راحتی بر روی آن قرار نمی گیرد یا در نهایت دچار لقی خواهد شد. ضمن این که پس از نصب سرامیک بلافاصله نمی توان از آن استفاده کرد و به زمان نیاز دارد تا مواد زیر آن (چسب یا سیمان) خشک شود.

• لغزنگی سطح:

یکی از متداول ترین معایب سرامیک لغزندگی سطح آن می باشد. شاید بسیار دیده باشید در دورهمی ها یا جمع های خانوادگی زمانی که کودکان مشغول بازی هستند، والدین نگران سُرخوردن بچه ها بر روی سرامیک می باشند. حال اگر کمی مرطوب نیز باشد که شرایط را سخت تر می نماید.

• سرد بودن کف در فصل سرما:

سختی سطح سرامیک باعث ایجاد سرما در کف می گردد. این سرما در فصل گرما و تابستان بسیار دلپذیر است. اما هنگامی آزار دهنده می شود که در هوای سرد و فصل سرما بدون سرمایش از کف نمی توانید به راحتی بدون کفش یا دمپایی های خانگی بر روی آن قدم بگذارید. این سرما موجب بروز دردهای مفاصل و یا ایجاد ترک پا نیز می گردد.

• سفتی و سختی سطح:

سرامیک به دلیل این که از مواد معدنی ساخته شده و حرارت دیده است، از سطحی سفت و سخت برخوردار می باشد. این سختی باعث ایجاد مقاومت در سرامیک می گردد اما هنگامی این مزیت تبدیل به یکی از معایب سرامیک می گردد که یکی از وسایل شما مانند موبایل یا ظروف بر روی آن سقوط کند. قطعاً دچار آسیب یا شکستگی خواهند شد. حتی اگر خود شما نیز بر روی آن سُر خورده و سقوط کنید حتماً با آسیب دیدگی هایی مواجه خواهید شد.

•  نیاز به تمیزکاری مکرر:

سطح صاف و صیقلی بودن سرامیک باعث می شود تا گرد و غبار بر روی آن باقی بماند. تا اینجا مشکلی وجود ندارد اما هنگامی که قطرات آب بر روی آن می ریزد برای افرادی که نسبت به لک حساس هستند بسیار آزاردهنده خواهد بود و باید دائماً در حال تمیز کردن سطح سرامیک باشند.

• عدم تعویض تکه ای:

پس از آن که سرامیک نصب شد با یک دوغاب باعث پرشدن درزهای بین آن ها می گردد و از آن جا که در سطح زیرین آن ها زیرسازی صورت گرفته و سرامیک را به زمین کاملاً چسبانده، امکان تعویض تکه ای از آن در اثر آسیب دیدگی وجود نخواهد داشت یا به سختی ممکن می شود.

 

پارکت یا سرامیک: همه آنچه باید درباره مزایا و معایب کفپوش پارکت و سرامیک بدانید2

 

پارکت چیست؟

هیرکانا سازه یکی از معتبرترین شرکت های طراحی و اجرای پروژه های ساخت و بازسازی، فعالیت خود را در زمینه ی طراحی و اجرای کفپوش به یک مدل محدود نکرده و با انواع کفپوش ها ازجمله پارکت نیز آشنایی کامل داشته و با یک تیم متخصص و حرفه ای می تواند به شما در این زمینه مشاوره ی لازم را ارائه دهد. پارکت یک کفپوش به نسبت گران قیمت است که از جنس چوب فشرده تولید می گردد. البته پارکت های امروزی در جنس های گوناگونی تولید می شوند، که یکی از آن ها پارکت طرح چوب است. برای تولید پارکت باید از تنه ی درختان استفاده کرد و آن ها را به صورت الوار تبدیل و سپس برش می زنند. این موضوع برای افرادی که طرفدار محیط زیست هستند اصلاً خوشایند نیست. ظاهر زیبا و نصب آسان پارکت سبب پرطرفدار بودن این کفپوش گردیده است. البته بیشتر افرادی که از نظر مالی در سطح بالاتری قرار دارند از این کفپوش استفاده می کنند چرا که متریال آن از طبیعت گرفته می شود و در نتیجه یک منبع پایان پذیری دارد. پارکت ها عایق صدا و حرارت نیز هستند و هنگام راه رفتن بر روی آن ها احساس نرمی و گرما را خواهید کرد. پارکت به فضای منزل احساس صمیمیت و گرمی می بخشد و باعث جریان یافتن روح زندگی می گردد.

 

مزایا و معایب پارکت

مزایای پارکت با توجه به این که یکی از کفپوش های جدید به شمار می رود، بسیاری از افراد را بر آن داشته تا برای منزل یا محل کار خود از این کفپوش زیبا و خاص استفاده کنند. اما پیش از هر اقدامی بهتر است به طور کامل با پارکت آشنا شوید و از مزایا و معایب آن مطلع گردید و در نهایت اقدام به خرید و اجرای کفپوش پارکت در منزل یا محل کار خود نمایید. بهتر است این نکته را نیز بدانید که پارکت در سه مدل پارکت چوبی، پارکت لمینیت و پارکت پی وی سی تولید می شود. اما در این مقاله ما به بیان مزایا و معایب پارکت به طور کلی می پردازیم و شرح انواع آن را در مقاله ی دیگری بیان خواهیم کرد.

 

◘ مزایای پارکت

1- نصب آسان:

پارکت ها برخلاف سرامیک به سادگی نصب و اجرا می گردند. پارکت ها به صورت تایل های هم اندازه تولید و بسته بندی می شوند که در اطراف این تایل ها شیارهایی به صورت نر و مادگی وجود دارد که باعث می شود تایل بعدی به راحتی در کنار آن جای بگیرد. به این روش نصب اصطلاحاً نصب کلیکی می گویند چرا که تنها با یک فشار کوچک دو تکه از پارکت به یکدیگر متصل می شوند. از مهم ترین مزایای پارکت می توان به نصب آسان که سبب افزایش سرعت در اجرای کفپوش می شود اشاره نمود.

2- ایجاد محیطی گرم و صمیمی:

پارکت ها به دلیل این که اغلب یا از جنس چوب طبیعی هستند یا از فرآورده های چوبی و یا طرح چوب، باعث ایجاد فضای گرم و صمیمی در منزل می گردند چرا که چوب برای ما یادآور طبیعت است و این خود دلیلی بر ایجاد حس آرامش می باشد.

3- لوکس شدن فضا:

از آن جا که طرح چوب همیشه طرفداران خاص خود را دارد و از گذشته تا کنون نشانگر اصالت و زیبایی بوده، استفاده از پارکت باعث لوکس تر شدن فضای داخل می گردد و جلوه ی خاصی به دکوراسیون شما می بخشد. شما می توانید با کفپوش پارکت و یک طراحی دکوراسیون داخلی کاملاً ساده، منزلی خاص و کلاسیک داشته باشید.

4- هماهنگی با فضا:

چوب اساساً قابلیت هماهنگی با هر متریال دیگری را دارد. همانطور که امروزه شاهد آن هستیم از دکوراسیون منزل گرفته تا نمای ساختمان از چوب در کنار سایر متریال استفاده می شود و می بینیم که چطور زیبایی و شکوه خاصی به آن می بخشد. استفاده از پارکت به عنوان کفپوش منزل این امکان را به شما می دهد که به راحتی هر سبکی که دلتان بخواهد دکوراسیون خود را بچینید و از تماشای آن لذت ببرید.

5- عدم انتقال سرما:

یکی دیگر از مزایای پارکت می توان به صرفه جویی در استفاده از سیستم گرمایش از کف اشاره نمود که این موضوع خود باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد. پارکت ها به دلیل این که عایق سرمای خوبی هستند در فصل سرما به راحتی می توان بدون کفش و جوراب بر روی آن ها قدم گذاشت.

6- نرم بودن:

پارکت ها در هر مدل و جنسی اساساً از متریالی ساخته می شوند که باعث نرمی و لطافت سطح آن ها می گردد و این امر سبب می شود که شما هنگام راه رفتن نگران سُر خوردن یا درد گرفتن عضلات پا در اثر ایستادن زیاد نباشید. ضمن این که همین نرمی و لطافت به نوعی می توان گفت حالت ضد ضربگی دارد و در هنگام سقوط وسایل یا کودکان خود بر روی کف، نگران آسیب دیدن آن ها نیستید.

7- ضد لک:

طراحی پارکت به گونه ایست که نیازی به تمیزکردن مکرر و لکه بری زیاد ندارد. وجود طرح هایی از چوب بر روی پارکت دیگر توجه افراد را از روی لکه هایی که شاید به سختی دیده شوند بر می دارد.

8- قابلیت تعویض تایل ها:

یکی دیگر از مهم ترین مزایای پارکت امکان تعویض تایل ها به صورت تکی در هنگام آسیب دیدن است. اگر بخشی از پارکت شما دچار آسیب یا پوسیدگی شد به راحتی می توانید تایل های خراب را با تایل های جدید و سالم جایگزین کنید.

 

◘ معایب پارکت

• مقاومت پایین در برابر آب و آتش:

یکی از مهم ترین و اساسی ترین معایب پارکت که در بسیاری از موارد سبب عدم انتخاب آن از سوی افراد می شود، مقاومت پایین آن در برابر آب و حرارت است. پارکت ها از هر نوع و جنسی که باشند نباید در معرض رطوبت قرار بگیرند به همین علت توصیه می شود برای آشپزخانه از پارکت استفاده نکنید چرا که این متریال در اثر برخورد طولانی مدت با آب یا رطوبت ورم کرده و می پوسد. در نتیجه باید با هزینه ی مجدد تایل های آسیب دیده را تعویض نمایید. همچنین این کفپوش زیبا در برخورد با حرارت نیز مقاومت بسیار پایینی دارد به همین علت در منازلی که کفپوش پارکت دارند کمتر از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند.

• ایجاد سر و صدا:

پارکت ها مانند سرامیک ها به زمین چسبیده نمی شوند و اگر به خوبی و توسط یک تیم متخصص این کار انجام نگردد، فضای خالی بین پارکت و کف به وجود خواهد آمد که این امر سبب ایجاد سر و صدا در هنگام راه رفتن بر روی آن می شود. به طور کلی زمانی که از چوب برای کفپوش استفاده می کنید باید انتظار شنیدن سر و صداهای ناشی از راه رفتن بر روی آن را نیز داشته باشید.

• قیمت بسیار بالا:

پارکت نسبت به سرامیک به دلیل این که روش تهیه و تولید آن بسیار سخت تر و از منابع پایان پذیر استفاده می شود، گران تر است. به همین علت افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند اغلب به سراغ پارکت نمی روند.

 

پارکت یا سرامیک: همه آنچه باید درباره مزایا و معایب کفپوش پارکت و سرامیک بدانید

 

سرامیک بهتر است یا پارکت؟

مزایای سرامیک و معایب آن را در کنار مزایای پارکت و معایبش مطالعه کردید. حال وقت آن رسیده که شما با توجه به شرایط خود تصمیم بگیرید که کدام یک مناسب شما می باشد. بهترین شرایط و مناسب ترین شرایط را هرکسی با توجه به میزان بودجه و فضایی که قصد اجرای کفپوش برای آن را دارد می تواند تعیین کند. به عنوان مثال در مکان های پر رفت و آمد که نیاز به شستشوی مداوم کف دارد قطعاً استفاده از پارکت گزینه ی خوبی نمی باشد. انتخاب هرکدام بستگی به شما دارد. هیرکانا سازه با داشتن یک تیم مجرب، جوان و خلاق همواره تمام تلاش خود را می کند تا با علم و دانش روز پاسخ مشتریان خود را بدهد. شما می توانید برای تماشای نمونه کارهای ما به وب سایت هیرکانا سازه مراجعه نمایید.

 

جمع بندی

طراحی و اجرا سرامیک به دلیل این که نیاز به زیر سازی دارد کمی سخت و زمان بر است، در مقابل پارکت تنها با قرار دادن شیارهای موجود داخل یکدیگر به راحتی نصب می شوند. سرامیک از جنس سخت و با مقاومت بالایی تولید می شود حال آن که پارکت نرم تر و لطیف تر از سرامیک است و در مقابل ضربه و سایش مقاومت کمتری از خود نشان می دهد. برای انتخاب هر کدام باید شرایط را بسنجید و سپس اقدام به خرید نمایید. هیرکاناسازه با نزدیک به یک دهه فعالیت در زمینه طراحی و اجرای پروژه های ساخت و بازسازی ساختمان می تواند به شما کاربران گرامی در صورت تمایل در خصوص طراحی و اجرا پارکت و سرامیک مشاوره بدهد.

پاسخ دهید