چگونه دیوار بین دو واحد را عایق صدا و حرارت کنیم؟

چگونه دیوار بین دو واحد را عایق صدا و حرارت کنیم؟

اجرای ساختمان
چگونه دیوار بین دو واحد را عایق صدا و حرارت کنیم؟

وجود دیوار مشترک ممکن است باعث انتقال سر و صدا به واحد های مجاور شود. این مشکل زمانیکه از چند طرف با ساختمان یا واحدهای دیگر دیوار مشترک داشته باشید چند برابر می شود. سر و صدای زیاد و انتقال آن به واحد بغلی ممکن است باعث آزار و اذیت افراد در حین کار و استراحت شود. از این رو بهتر است در دیوار های مشترک، یک عایق صوتی خوب و مناسب قرارگرفته تا مانع از انتقال سر و صدا به واحد های اطراف شود و به حریم شخصی افراد آسیب وارد نکند. با ما همراه باشید تا بدانید چگونه دیوار مشترک را عایق صدا کنیم؟ و همچنین با روش های عایق صوتی دیوار، مواد عایق صوتی و عوارض و مزایا عایق صوتی دیوار آشنا کنیم.

 

چگونه دیوار مشترک را عایق صدا کنیم؟

برای اینکه دیوار مشترک واحد ساختمانی خود را عایق صدا کنیم، روش ها و مواد متفاوتی وجود دارد که این روش ها بسته به مقدار بودجه، نوع دیوار ساختمان، نیاز محیط و غیره متفاوت می باشد. همچنین لازم است تعیین کنید که چه مقدار صدا را می خواهید حذف کنید و چه فرکانس هایی از صدا را می خواهید دریافت کنید. عایق های صوتی به چندین روش میتوانند انتشار صدا را کاهش دهند. یک روش این است که صوت و صدا توسط ماده ی عایقی که در دیوار به کار رفته، جذب می شوند و انتشار صدا را کاهش می دهد. روش دوم انعکاس صدا می باشد، به این روش که صدا ها از دیوار بازتاب می کنند و به منبع صوت باز می گردند. در روش سوم به وسیله مجراهایی که در دیوار قرار میدهند، صوت را جداسازی کرده و باعث انتشار کم صدا می شود. در این بخش ما به معرفی مواد عایق صوتی و روش های عایق صوتی دیوار می پردازیم.

 

چگونه دیوار بین دو واحد را عایق صدا و حرارت کنیم؟1

 

مواد عایق صوتی دیوار مشترک کدامند؟

انتخاب بهترین مواد عایق صوتی نقش اساسی در تعیین اثربخشی کاهش صدا و مسدود کردن مقداری از نویز دارد. انواع مختلفی از مواد به کار گرفته شده است که هر کدام به دلیل خواص منحصر به فرد خود و توانایی آن در کمک به ایجاد عایق صوتی به دقت انتخاب شده اند. مواد عایق صوتی عبارتند از:

● پنل های اکوستیک

این نوع از عایق های صوتی، طول عمر و دوام بالایی دارند و در رنگ های مختلف وجود دارد. استفاده از پنل های اکوستیک در استودیو ها بسیار کاربرد داشته و مقرون به صرفه می باشند.

● عایق پشم سنگ

عایق پشم معدنی که به پشم سنگ نیز معروف است، یک گزینه عایق صوتی عالی برای جلوگیری از انتقال صدا است. عایق پشم سنگ ضخیم می باشد و به طور موثر امواج صوتی استاندارد را جذب می کند.

● عایق فایبر گلاس

عایق فایبرگلاس که برای عایق صدا استفاده می شود یک انتخاب همه کاره است که هم عایق حرارتی و هم عایق صدا می باشد. نصب آن آسان است و به راحتی در دسترس است.

● عایق صوتی شانه تخم مرغی

این نوع عایق صوتی، همانطور که از اسمش پیداست، همانند شانه تخم مرغ می باشد. شکل شش وجهی این عایق باعث می شود صدا را در خود حبس کرده و مانع از انتقال صدا شود. این نوع عایق، یک عایق روکار می باشد که قسمت صاف آن روی دیوار نصب شده و قسمت برآمده آن به سمت منبع صدا قرار میگیرد.

● عایق صوتی دکوراتیو

این نوع عایق های صوتی، هم به عنوان عایق صوتی عمل می کند، هم در زیبایی دکوراسیون نقش دارد و به صورت روکار نصب می شود.

● عایق های صوتی منشوری

استفاده از این عایق ها، در اتاق ها و فضا های کوچک مانند استودیو ضبط صدا ، بسیار کاربرد دارد. این نوع عایق به شکل منشوری و هرمی بوده و جذب صدا توسط آن بسیار بالا می باشد.

● پشم شیشه

پشم شیشه که از شیشه مذاب ساخته می شود، از قدیمی ترین عایق های صوتی می باشد. پشم شیشه از الیاف بسیار باریکی تشکیل شده است که به صورت فشرده روی هم قرار گرفته و مانع از نفوذ هوا و صدا از بین آن می شود و هوا را داخل خود حبس می کند‌. پشم شیشه به دلیل ساختار خود، هم عایق حرارتی و هم عایق صوتی محسوب می شود.

● پلی یورتان

پلی یورتان، که به صورت اسپری فوم وجود دارد، یک نوع عایق  فومی نسوز می باشد، که هم عایق صوتی و هم عایق حرارتی می باشد و استفاده از آن بسیار ساده و راحت است.

● یونولیت

یونولیت یک عایق صوتی و حرارتی با چگالی بالا، می باشد. یونولیت برای مکان های پر سر و صدا بسیار مناسب بوده و از لحاظ هزینه و قیمت بسیار مقرون به صرفه است. از طرفی استفاده از یونولیت باعث کاهش مصرف مصالح در ساختمان نیز می گردد.

● عایق صوتی دو طرف صاف

این نوع عایق، از نوع الاستومری می باشد که هم عایق صدا و هم عایق حرارت است و به صورت روکار نصب می شود.

 

چگونه دیوار بین دو واحد را عایق صدا و حرارت کنیم؟2

 

روش های عایق صوتی دیوار

روش های عایق صوتی دیوار به صورت روکار و توکار می باشد. اگر در طی ساخت ساختمان می خواهید از عایق های صوتی استفاده کنید، بهتر است از عایق های صوتی تو کاری همچون پشم سنگ، پلی یورتان، یونولیت و غیره استفاده کنید، اما اگر پس از ساخت ساختمان می خواهید دیوار ها را عایق کنید می توانید از عایق های روکاری هم چون تخم مرغی، دکوراتیو، دوطرف صاف و غیره استفاده کنید. برای پاسخ به این سوال که بهترین روش عایق صوتی دیوار مشترک چیست؟ باید به نوع دیوار ساختمان و میزان بودجه خود و همچنین توکار یا روکار بودن عایق صوتی برحسب نیاز خود، توجه کرده و بهترین نوع را مطابق با شرایط خود انتخاب کنید. یک روش صحیح و اصولی که برای عایق کردن دیوار مشترک وجود دارد، این است که هنگام ساخت دیوار، از دو تیغه جدا کننده استفاده کرده و بین آن ها فضای خای قرار دهید. پس از ساخت، از هر طرف دیوار را عایق کنید. فضای خالی بین دو تیغه صدا را محبوس کرده و به دیوار منتقل نمی کند. از بین مواد عایق صوتی، پشم سنگ و پشم شیشه بهترین مواد عایق دیوار های مشترک می باشند، زیرا سازگار با محیط زیست است و به خوبی، عمانع از انتشار صدا و حرارت در دیوار مشترک می شود.

 

مراحل عایق صوتی دیوار مشترک چگونه است؟

برای عایق سازی دیوار مشترک، ابتدا باید مکان مورد نظر را بررسی کرده و نوع صدا ومقدار صدایی که می خواهیم حذف شود را مشخص کنیم، سپس با توجه به آن، نوع مواد عایق صوتی را انتخاب می کنیم.
اگر روش نصب عایق صوتی شما، روکار می باشد، ابتدا دیوار را به خوبی تمیز کرده، سپس تمام درزها را با درزگیر بپوشانید. بعد از آن عایق مورد نظر خود را روی دیوار بچسبانید. بعد از نصب عایق می توانید روی آن تابلو یا هر چیز دیگری نصب کنید. روش روکار برای مکان هایی با صدا های زیاد مناسب نمی باشد. در این مکان ها بهتر است از روش توکار برای عایق بندی استفاده کنید. روش تو کار به این صورت می باشد که ابتدا مقداری از لایه رویی دیوار تراشیده می شود، سپس عایق صوتی مناسب را قرار داده و بعد از آن لایه نهایی که می تواند از گچ یا کناف یا چوب یا ام دی اف و غیره باشد، روی آن را می پوشاند. بعد از عایق کردن دیوار می توانید روی دیوار را با کاغذ دیواری یا رنگ دلخواه بپوشانید.

 

چگونه دیوار بین دو واحد را عایق صدا و حرارت کنیم؟3

 

هزینه عایق صوتی دیوار مشترک چقدر است؟

برای تشخیص و شناسایی هزینه عایق صوتی دیوار، باید به عواملی از جمله مساحت دیوار، روکار یا توکار بودن، روش نصب عایق صوتی، نوع و کیفیت عایق صوتی و همچنین هزینه نصب و اجرای آن توجه کرد، که با توجه به هر یک از این عوامل، هزینه عایق صوتی دیوار می تواند متفاوت باشد.

 

مزایای عایق صوتی دیوار

مزایا عایق صوتی دیوار شامل:
● کاهش نویز و سر و صدا
● بهبود حریم شخصی و کیفیت زندگی
● کمک به  حفظ محیط زیست با کاهش آلودگی های صوتی
● برخی از عایق های صوتی علاوه بر جلوگیری و کاهش ورود صدا، از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می کنند.

 

عوارض عدم عایق صوتی دیوار

عدم وجود عایق های صوتی در دیوار، باعث افزایش سرو صدا در محیط زندگی یا محل کار شما خواهد بود، که این امر می تواند موجب سلب آرامش و آسایش شما حین کار و فعالیت روزمره یا هنگام خواب و استراحت شما شود.

 

جمع بندی

وجود دیوار مشترک بین دو یا چند واحد ساختمانی، باعث انتقال و انتشار سرو صدای هر کدام از واحد ها به یکدیگر خواهد شد. این موضوع باعث سلب آسایش و آرامش افراد شده و افراد با وجود سرو صدا های واحد های مجاور، تمرکزی بر زندگی و استراحت یا کار خود نخواهند داشت و موجب ناراحتی افراد نیز می شود. از این رو استفاده از مواد عایق صوتی مناسب در دیوار مشترک، لازم است. روش های عایق صوتی دیوار متفاوت بوده و می تواند به صورت روکار یا توکار باشد. همچنین برخی از مواد عایق صوتی مانند پشم سنگ، علاوه برعایق صوتی، عایق حرارتی نیز می باشند. شما برای اینکه دیوار مشترک واحد خود را عایق صوتی کنید ، نیازمند به یک کارشناس حرفه ای و متخصص می باشد. هیرکانا سازه یک شرکت ساختمانی معتبر با افراد و کارشناسان متخصص و متبحر می باشد که در حوزه هایی از جمله ساخت و بازسازی ساختمان ها، طراحی داخلی ساختمان ها و طراحی دکوراسیون و غیره فعالیت می کند. از این رو شما می توانید عایق سازی دیوار های خود را به کارشناسان متخصص و کار آزموده هیرکانا سازه بسپارید و از کیفیت و اجرای کار خود نهایت استفاده و لذت را ببرید.

پاسخ دهید