چرا باید از عایق های نانو به جای ایزوگام استفاده کرد؟ ( بررسی مزایا و معایب)

چرا باید از عایق های نانو به جای ایزوگام استفاده کرد؟ ( بررسی مزایا و معایب)

مصالح ساختمانی
چرا باید از عایق های نانو به جای ایزوگام استفاده کرد؟ ( بررسی مزایا و معایب)

ایزوگام یک نوع عایق رطوبتی پیش ساخته می باشد که از دو لایه الیاف شیشه ای و پلی استر که توسط قیر تقویت و با پلیمر پوشیده است، تشکیل شده است‌. استفاده از ایزوگام برای جلوگیری و پیش گیری از رطوبت و نم است که به عنوان پوششی در پشت بام، دیوارهای بیرونی، استخر، پی ساختمان و غیره استفاده می شود. اما جدیداً استفاده از عایق های نانو جایگزین ایزوگام می باشد. عایق های نانو بر پایه رزین آکریلیک ساخته شده و به صورت مایع و ضد آب می باشد. این عایق ها بسیار دوام بالایی دارند و برای محیط زیست آلودگی ایجاد نمی کنند. از عایق های نانو برای پوشاندن و عایق کاری پشت بام، استخر و دیگر موارد استفاده می شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مطالبی از جمله تفاوت بین استفاده از عایق بندی نانو و ایزوگام، مزایا و معایب استفاده از هر کدام، ماندگاری و طول عمر عایق بندی نانو و ایزوگام آشنا کنیم.

 

تفاوت بین استفاده از عایق بندی نانو و ایزوگام

◘ اولین تفاوت بین عایق نانو و ایزوگام، مقاومت نسبت به رطوبت و نور خورشید می باشد. عایق های نانو مقاومت و نفوذ پذیری بالایی نسبت به جمع شدن آب و برف دارند. اما تجمع برف و باران روی ایزوگام مشکل ایجاد کرده و باید از جمع برف و باران روی ایزوگام جلوگیری کرد. همچنین ایزوگام ممکن است در شرایطی باد کرده و با تابش نور خورشید فرسوده شده و با تغییرات دمایی شکننده شود از سطح جدا شود، اما عایق نانومقاومت بالایی در برابر تغییر شرایط داشته و باد نکرده و از سطح نیز جدا نمی شود.
◘ در زیر عایق های نانو، به دلیل تنفس پذیری بالا و مناسب آن، شوره، قارچ و کپک رشد نمی کند، اما این امکان در هنگام استفاده از ایزوگام وجود دارد، چون ایزوگام تنفس پذیری مناسب نداشته و باعث ایجاد کپک و قارچ در زیر خود می شود.
◘ عایق های نانو از نظر وزنی و ضخامت نسبت به ایزوگام، سبک تر و نازک تر می باشند.
◘ ایمنی اجرای عایق های نانو از ایزوگام بیشتر می باشد، زیرا برای نصب و اجرای ایزوگام باید از شعله استفاده کرد و قیر داغ را مذاب کرد و ایزوگام قابلیت اشتعال دارد، ولی عایق های نانو قابلیت اشتعال ندارند و ایمنی اجرا آن بسیار بالا می باشد.
◘ ایزوگام دارای انعطاف پذیری برای اجرا در مکان های غیر مسطح و گنبدی شکل را ندارد اما عایق نانو انعطاف پذیری داشته و برای اجرا و عایق بندی در تمام نقاط ساختمان مناسب می باشد.

 

مزایا و معایب استفاده از عایق بندی نانو و ایزوگام

 

چرا باید از عایق های نانو به جای ایزوگام استفاده کرد؟ ( بررسی مزایا و معایب)

 

مزایای استفاده از عایق بندی نانو

1- هنگام استفاده از عایق های نانو، جنس سطح زیرین از هر جنسی باشد اعم از بتن، آسفالت، سرامیک و سنگ و یا هر پوشش دیگر، عایق نانو به خوبی به آن چسبندگی پیدا می کند و جنس سطح زیر کار اهمیتی ندارد.
2- عایق های نانو در تابستان و در معرض نورخورشید و حرارت های بالا، داغ نمی شود، باد نکرده و از بافت زیرین خود جدا نمیشود.
3- عایق های نانو دارای طول عمر و دوام ماندگاری بالایی می باشند.
4- هزینه عایق های نانو، اجرا و کار با آن، کم و مقرون به صرفه می باشد.
5- هنگام کثیف شدن عایق های نانو به راحتی می توان آن ها را تمیز کرد.
6- به دلیل قابلیت تنفس پذیری که دارند، کپک و قارچ نمی زنند.
7- عایق های نانو با گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمیشوند.
8- به دلیل قابلیت نفوذ عایق های نانو در عمق، می توان از آن برای عایق بندی عمیق سطوح استفاده کرد.
9- عایق های نانو در برابر اشعه UV پایدار و مقاومند.
10- عایق های نانو غیر قابل اشتعال بوده و به همین سبب ایمنی بالایی دارند.
11- سرعت انجام کار با عایق های نانو به دلیل سبک وزن بودن آن و حجم پایین آن کم می باشد و محل عایق کاری شده را سنگین نخواهد کرد.
12- استفاده از عایق های نانو مانع ایجاد ترک و شکستگی با بتن، سیمان و ملات می شود.
13- از عایق های نانو می توان روی سطح مرطوب نیز استفاده کرد.
14- عایق های نانو هنگام جمع شدن آب روی آن، مشکلی ایجاد نمی کند و در برابر برف و باران پایدار و مقاوم است.

معایب استفاده از عایق بندی نانو

• تشکیل تراکم
• مقاومت بسیار بالا (در زمان تخریب)
• در دسترس نبودن در همه مناطق از جمله برخی مناطق حاشیه ای

 

چرا باید از عایق های نانو به جای ایزوگام استفاده کرد؟ ( بررسی مزایا و معایب)1

 

مزایای استفاده از ایزوگام

1- استفاده از ایزوگام در سقف، مانع نفوذ رطوبت به لایه های زیرین می شود.
2- استفاده از ایزوگام در مکان ها و سقف های مسطح و بدون شیب، بسیار مناسب است.
3- ایزوگام دارای استحکام کششی بالایی می باشد و همین امر باعث جلوگیری از توسعه ترک می شود.
4- مکانی که ایزوگام شده باشد مانند سقف و دیوار و کف می تواند بدون درز باشد.
5- ایزوگام دارای ضمانت سازنده می باشد، که این امر طول عمر عایق را تضمین می کند.

معایب استفاده از ایزوگام

• اگر ایزوگام استاندارد مناسب را نداشته باشد، در مقابل سرما و گرما مقاومت خوبی را از خود نشان نمی دهد.
• در صورت نداشتن فویل روی ایزوگام، رنگ سیاه آن، باعث جذب گرما می شود.
• اگر آب روی قسمت ایزوگام شده جمع شود، به مرور عمر ایزوگام را کم خواهد کرد.
• ایزوگام های با کیفیت از قیمت بالایی برخوردار هستند.
• امکان بالازدگی قسمت هایی از ایزوگام در هنگام ترمیم مکان های آسیب دیده وجود دارد.

 

سرعت العمل اجرای عایق بندی نانو و ایزوگام

سرعت عمل اجرای عایق بندی نانو به نسبت ایزوگام کمتر می باشد. زیرا عایق های نانو بسیار کم حجم و سبک وزن می باشند.

عایق بندی نانو و ایزوگام مناسب استفاده در چه سطوحی هستند؟

استفاده از عایق های نانو در طیف گسترده از سطوح اعم از بتن، سطوح سیمانی، سنگی و چوب و فلز انجام می شود، و از کیفیت آن کاسته نخواهد شد و در همه سطوح کیفیتی یکسان دارد. ایزوگام برای استفاده سطوح سرامیکی و فلزی و همچنین سطوح ناهموار مانند آجر مناسب نمی باشد، زیرا به مرور کنده شده و ممکن است خرابی بار بیاورد. بهترین مکان برای نصب ایزوگام سطوحی هستند که از قبل قیر شده یا آسفالت باشند.

 

چرا باید از عایق های نانو به جای ایزوگام استفاده کرد؟ ( بررسی مزایا و معایب)2

 

هزینه اجرای عایق بندی نانو و ایزوگام

عوامل موثر بر هزینه نصب و اجرای عایق های رطوبتی شامل دستمزد متخصص، متراژ فضا، قیمت مواد اولیه و نوع عایق می باشد. برخی از فضاها مانند استخر و پشت بام ساختمان ها به چند لایه عایق بندی نانو احتیاج دارند که افزایش تعداد لایه ها باعث افزایش هزینه می شود. همچنین شرایط اقلیمی نیز می تواند هزینه اجرا و نصب عایق های رطوبتی را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا در مناطق مرطوب و بارانی باید از عایق ضخیم تر و با غلظت بالاتری استفاده کرد که همین امر موجب افزایش هزینه می شود. هنگام اجرا و نصب ایزوگام متراژ و مساحت فضا، عامل مهمی در تعیین قیمت می باشد. هرچه مساحت بیشتر باشد هزینه ایزوگام بالاتر می رود. عامل موثر دیگر در هزینه اجرای ایزوگام، هزینه حمل و نقل ایزوگام، کپسول و دیگر مواد مورد نیاز می باشد. عامل موثر بعدی در اجرای ایزوگام، هزینه آماده سازی و زیر سازی مکان اجرا می باشد.

 

ماندگاری و طول عمر عایق بندی نانو و ایزوگام

ماندگاری و طول عمر عایق بندی نانو به دلیل ساختار مقاوم و بادوام آن در برابر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی و مواردی از این دست بسیار بالا و حدود ۳۰ سال می باشد. اما ماندگاری و طول عمر ایزوگام به طور مفید، تقریبا ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد.

مقاومت در برابر سایش و حرارت عایق بندی نانو و ایزوگام

مقاومت در برابر سایش و حرارت عایق بندی نانو، به دلیل وجود ترکیبات نانو در ساختار آن و تراکم ذرات نانو، عایق های نانو مقاومت خوبی در برابر حرارت و رطوبت و ساییدگی دارند. مقاومت در برابر سایش و حرارت ایزوگام نیز خوب و بالا می باشد اما به نسبت عایق های نانو کمتر میباشد، زیرا ممکن است ایزوگام در برابر تغیرات دمایی شدید دچار ترک خوردگی و شکستی شود.

 

چرا باید از عایق های نانو به جای ایزوگام استفاده کرد؟ ( بررسی مزایا و معایب)3

 

هیرکانا سازه

هیرکانا سازه یک شرکت در زمینه عمرانی و ساختمانی می باشد که از سال ۹۷ فعالیت خود را در این حوزه آغاز نموده است. هیرکانا سازه در کلیه بخش های ساختمانی از جمله طراحی نمای خارجی و طراحی داخلی، بازسازی ساختمان و ساختمان سازی و مواردی از این دست فعالیت میکند. شما عزیزان می توانید تمام کارهای ساخت و ساز و منزل خود را به این شرکت واگذار کرده و نیاز های خود را برآورده کنید.

 

جمع بندی

امروزه برای عایق بندی ساختمان ها استفاده از عایق های نانو و ایزوگام رواج زیادی پیدا کرده است. عایق های نانو و ایزوگام مانع نفوذ رطوبت و حرارت به داخل ساختمان می شود. استفاده از عایق های نانو به جای ایزوگام بسیار بهتر و به صرفه تر می باشد زیرا سبک تر و کم حجم تر بوده و به دلیل ساختار آن مقاومت بیشتری در برابر حرارت و رطوبت دارد. در این مقاله ما سعی کردیم شما را با تفاوت بین عایق بندی نانو و ایزوگام و مزایا و معایب استفاده از عایق بندی نانو و ایزوگام آشنا کنیم تا شما انتخاب بهتر و مناسب تری داشته باشید.

پاسخ دهید