پیمانکاری ساختمان و انواع قراردادها

پیمانکاری ساختمان و انواع قراردادها

قرارداد
پیمانکاری ساختمان و انواع قراردادها

پیمانکاری ساختمان چیست؟


پیمان کاری ساختمان واژه ایی است که این روزها زیاد از مردم یا افرادی که در حوزه مهندسی فعالیت می کنند بکار می‌رود. پیمانکاری همانطور که از اسمش پیداست پیمانی است که برای انجام کاری مشخص بسته می شود.
بهتر است برای فهم بیشتر دو واژه دیگر را هم ببینیم چه مفهومی دارند:

کارفرما : کارفرما شخص یا مجموعه‌ای است که سفارش کار می‌دهد و طی قرارداد رسمی کار به پیمانکار سپرده می‌شود.
پیمانکار: پیمانکار ساختمانی شخص یا مجموعه‌ای حقیقی یا حقوقی است که فعالیت‌هایی اعم از تهیه، حمل و نقل،  ساخت و اجرا را  بر عهده دارد و مسئولیت های آن را نیز می پذیرد. درواقع کارفرما، پیمانکار را به عنوان نماینده‌ی خود در مدیریت و اجرای پروژه معرفی می‌کند که تمام وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار اعم از تهیه نقشه‌ها و و دریافت مجوزهای ساخت، تهیه مصالح و ماشین آلات و استخدام پیمانکاران خرد (دست دوم)، محوطه سازی و حذف فضاهای کارگاهی و همچنین حفظ امنیت تمامی پرسنل کارگاهی و مسائل محیط زیستی به عهده مجموعه یا شرکت پیمانکاری می‌باشد.در واقع پیمانکار مشارکت در ساخت ساختمان را با کارفرما و گروهی که به همراه دارد انجام می دهد. تمامی این مسئولیت ها  و اسناد و مدارک در قالب قرارداد بین کارفرما و پیمانکار   شکل می‌گیرد.
تعهدات و قرارداد هایی که بین کارفرما و پیمانکار عقد می شود انواع مختلفی دارد که در این مقاله به صورت کامل به آن می پردازیم.

 

 


وظایف پیمانکار ساختمان:


به‌طور کلی پیمانکار ساختمان طبق عقد قرارداد، شخصی حقیقی یا حقوقی است که اجرای پروژه‌های مختلف ساختمانی را بر اساس قرارداد با مبلغ مشخص‌شده و در زمان معین‌ شده در قرارداد پیمانکاری ساختمان به انجام می‌رساند. پیمانکاران بر اساس تخصص‌هایی که دارند به انجام عملیات مختلف ساختمانی می‌پردازند.
پیمانکار درگیر برنامه ریزی، توسعه دادن و هماهنگ‌سازی فعالیت‌هایی است که در طی فرآیند ساخت انجام می‌شود هست و اطمینان حاصل می‌کند که تمام اقدامات لازم در راستای تکمیل پروژه مطابق قرارداد و تمامی مسئولیت ها در حال انجام است.


از جمله وظایف پیمانکار عبارتند از:


1. بررسی نقشه، مشخصات فنی و عملیاتی
2. برآورد هزینه های عملیاتی و ارائه محاسبات به کارفرما
3. خرید تمامی لوازم ساخت و ساز اما پرداخت هزینه بر عهده کارفرما
4. نظارت کامل روی عملیات اجرا
5. نگهداری از تمام آنچه خریداری شده و حراست از هر میزان کار که انجام شده با هزینه کارفرما
6. تمامی تعهدات بیمه کارگران و حقوق و مزایا طبق قانون پس از آنکه به تایید کارفرما برسد، بر عهده پیمانکار می باشد و پایان کار باید مستندات بیمه را به کارفرما تحویل دهد.
7. پیمانکار ساختمان موظف است پروژه پیمانکاری ساختمان را در مدت زمان مشخص شده به پایان برساند؛ در غیر این صورت باید تمام تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم را برای مواقع  اضطراری و وقوع حوادث ناخواسته انجام دهد.

شرکت پیمانکاری ساختمانی در گرگان با اجرای کلیه ایده های از پیش طراحی شده با کادری مجرب از مهندسین با تجربه به فعالیت می پردازد. شرکت هیرکانا سازه با بیش از ده سال سابقه کاری در خصوص پیمانکاری و اجرا فضاهای دلخواه کارفرما را ارائه داده.

 

قرارداد های پیمانکاری:


قراردادهای پیمانکاری بسیار مهم هستند. یک پیمانکار وظیفه دارد پروژه‌ای را که از کارفرما دریافت می‌کند به طور کامل و جامع تحویل دهد. پروژه های پیمانکاری ساختمان فقط محدود به خانه‌های مسکونی نمی‌شود ، پروژه هایی نظیر راه‌اندازی فرودگاه یا پروژه‌های تاسیس واحدهای فرهنگی - تفریحی یا پروژه‌های عمرانی مانند تونل‌ها یا بزرگراه‌ها را نیز می‌توان با استفاده از قراردادهای پیمانکاری ساختمان پیش برد. شرکت‌هایی که در حوزه پیمانکاری فعالیت می‌کنند سعی می‌کند حوزه فعالیت خود را تخصصی ‌تر نمایند تا راندمان کاری بالاتر رود.

 


 قرارداد پیمانکاری ساختمان قراردادی است که در آن کارفرما یا مالک، شخص یا یک شرکت ساختمانی را برمی‌گزیند تا مسئولیت و مدیریت اجرای پروژه ساختمانی را بر عهده گیرد. در متن قرارداد پیمانکاری ساختمان ، مشخصات طرفین به صورت دقیق ثبت می ‌شود، مدت زمان و موضوع پیمان مشخص می گردد و مبلغ نیز تعیین خواهد شد. علاوه بر این تعهداتی که پیمانکار و کارفرما دارند و اختیاراتی که هر کدام می ‌توانند داشته باشند به صورت جزئی و دقیق مشخص می ‌شود و تمامی پیش ‌بینی ‌های لازم در این خصوص باید انجام شود تا حتی در صورت بروز اختلاف بتوان به قرارداد مراجعه کنند. قراردادهای پیمانکاری با اَشکال مختلفی بین پیمانکار و کارفرما منعقد می‌شوند :


1. پیمان مدیریت یا مدیریت پیمان(درصدی)
2. پیمانکاری ساختمان امانی
3. پیمانکاری ساختمان دستمزدی
4. پیمانکاری ساختمان مقطوع
5. پیمانکاری ساختمان بدون مصلح
6. پیمانکاری ساختمان با مصالح

 

1. پیمان مدیریت یا مدیریت پیمان(درصدی):


این نوع قرارداد به معنی به استخدام درآوردن یک شخص حقیقی یا حقوقی برای اجرای صفر تا صد یک پروژه ساختمانی است که دستمزد پیمانکار بر اساس درصدی از هزینه ساخت مصالح و دستمزدها صورت می‌گیرد. بنابراین تعیین کلیه روش‌های اجرایی پروژه و استخدام نیروها به عهده پیمانکار پروژه می‌باشد. در این روش شخص یا شرکت پیمانکار بابت مدیریت پروژه و تخصص درصدی از هزینه کل که شامل هزینه اجرا و تهیه مصالح و دستمزد است را دریافت می‌کند ولی قبل از هزینه‌های صورت گرفته در پروژه باید توافق طرفین قرارداد جلب شود.
معمولا از طرف کارفرما مدیر مالی پروژه معرفی می‌گردد تا نظارت دقیق بر کلیه هزینه‌های ساخت پروژه داشته باشد.
در قرارداد پیمانکاری درصدی ساختمان، سود و مزایا برای هر دو طرف خواهد بود و کارفرما هیچ هزینه اضافی به پیمانکار پرداخت نمی‌کند و فقط هزینه نیروی انسانی و ماشینی و هزینه مصالح را پرداخت می‌کند آن هم با پیش فاکتورهای تایید شده از طرف کارفرما.
از مزایای قرارداد مدیریت پیمان (درصدی) این است که کلیه هزینه‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد و مدیریت هزینه نیز با کارفرما خواهد بود. از طرفی شرکت ساختمانی هزینه‌ای بابت اجرای پروژه پرداخت نمی‌کند و تعهدات را بر عهده نخواهد داشت و فقط برای تخصص در مدیریت نیروهای کار آمد سودی به صورت درصدی از کل هزینه‌های اجرای پروژه دریافت می‌کند.

2. پیمانکاری ساختمان امانی:


این روش معمولا در پروژه‌های کوچک که نیاز به اتمام سریع پروژه است به کار گرفته می‌شود. در این روش دستگاه اجرایی یا کارفرما فرد یا افراد مورد اعتمادی را انتخاب می‌نماید و مسئولیت و مدیریت اجرای پروژه را بر عهده آنها می‌گذارد.
در این نوع قرارداد هیچ قراردادی با پیمانکاران خارجی بسته نمی‌شود و تمام مسئولیت‌های پروژه بر عهده کارفرما می‌باشد و او تمامی مصالح و ماشین آلات را تامین می‌کند و مدیریت اجرا هم به عهده اوست.به‌طور کل می‌توان گفت که واحد امانی از هزینه‌های کارگاه هیچ نفع و سودی نخواهد برد و به دلیل استخدام فقط حقوق از کارفرما دریافت می‌کند و از مزایای این روش این است که سود شرکت پیمانکار عمومی حذف می‌شود. کلیه هزینه‌هایی که واحد یا شخص امانی در نظر می‌گیرد به عهده کارفرما یا دستگاه اجرایی است.

 

 

3. پیمانکاری ساختمان دستمزدی:


پیمان‌های دستمزدی قراردادهایی هستند که در آن تهیه مصالح مورد نیاز اجرای پروژه به عهده کارفرما است و اجرای عملیات بر عهده شرکت پیمانکاری صورت می‌گیرد .بنابراین در این‌گونه پیمان‌ها شرکت پیمانکار از بابت اجرای عملیات فقط دستمزد اجرا دریافت می‌کند.
در این نوع از قرارداد تهیه وسایل و ابزارآلات بر عهده شرکت پیمانکار است .این نوع پیمان بیشتر به نفع طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار ساختمان خواهد بود. به دلیل اینکه کارفرما مصالح را با توجه به سلیقه و تشخیص خود از لحاظ نوع و جنس و تعداد آن تهیه می‌کند و آنها را بر اساس بودجه خود تعیین می‌کند و هر موقع نیز مشکل مالی برخورد کرد  می تواند کار را تعطیل نماید .چون شرکت پیمانکار نیز فقط دستمزد نیروی انسانی را پرداخت می کند ، در صورت تعطیلی کار به خاطر مشکلات مالی چندان مشکلی پیش نخواهد آمد.


4. پیمانکاری ساختمان مقطوع:


در این روش پیمانکار به دو ۲ شیوه عمل می‌کند:


 1. پیمانکار توافق می‌کند که در مقابل دریافت مبلغی، کل عملیات موضوع پیمان را به اتمام برساند.
2. پیمانکار توافق می‌کند که در ازای دریافت مبلغ معین برای هر واحد کاری که انجام می‌دهد موضوع عملیات قرارداد را انجام دهد.

 


5. پیمانکاری ساختمان بدون مصلح:


در این قرارداد پیمانکاری ساختمانی بدون مصالح، تأمین مصالح مورد نیاز اجرای عملیات ساختمانی جهت اجرای کامل کلیه عملیات ساختمانی از قبیل بنای ساختمان، تأسیسات برقی، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی، تأسیسات مکانیکی، محوطه سازی، حصارکشی، راه اندازی و تحویل بخش های مربوطه به تأسیسات بر عهده پیمانکار نمی‌باشد.
مشخصات فنی و پروژه بر مبنای نقشه‌ها و درخواست  کارفرمای پروژه خواهد بود، که وظیفه کنترل و تأیید کیفیت مصالح و پیشرفت فیزیکی آن مطابق با برنامه زمان‌بندی شده انجام خواهد گرفت.


6. پیمانکاری ساختمان با مصالح:


در این نوع قرارداد، اجرای کامل کلیه عملیات ساختمانی از قبیل بنای ساختمان، تأسیسات برقی، تأسیسات سرمایشی و گرمایشی، تأسیسات مکانیکی، محوطه سازی، حصارکشی، راه اندازی و تحویل بخش‌های مربوطه به تأسیسات و تمامی مصالح مورد نیاز در انجام موضوع قرارداد در مدت تعیین‌شده توسط پیمانکار تأمین می‌گردد.

 


نتیجه گیری:


انتخاب بهترین پیمانکار یا شرکت پیمانکاری برای انجام کلیه پروژه های ساختمانی نیازمند دقت ویژه ایی است زیرا برای چیزی که اهمیت داره تجربه و نمونه کار های پیمانکار مجرب و خلاق است که قطعا با تیمی از مهندسان و مشاوران حرفه ایی همکاری داشته برای کلیه طراحی پروژه ها ی اجرایی.
اگر شما هم برای عقد قرارداد پیمان کاریتون به دنبال شرکت پیمانکاری ساختمانی در گرگان هستید شرکت هیرکانا سازه در فاز طراحی و اجرا کلیه پروژه ها به صورت منظم، دقیق و حرفه ایی مشغول به فعالیت هستند.

پاسخ دهید