والپست چیست و روش کار و مزایای استفاده از آن

والپست چیست و روش کار و مزایای استفاده از آن

اجرای ساختمان
والپست چیست و روش کار و مزایای استفاده از آن

امروزه کاربردهای وال پست در صنعت ساختمان سازی در ایران رو به افزایش و پیشرفت می باشد. این سازه ها در بهبود و استحکام بهتر دیوارها نقش اساسی را ایفا می کنند. ضعیف بودن دیوارها و ساختمان، تاسیسات، تیغه ها و ستون ها، همگی باعث از بین رفتن ساختمان در هنگام رخ دادن زلزله می شود. در ایران در حدود ده سال پیش، از وال پست استفاده می شده است. ما در این مقاله سعی داریم به موضوعاتی مانند وال پست چیست؟ و مزایا و معایب استفاده از وال پست بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

وال پست چیست؟

وال پست یک سازه عمودی و افقی می باشد که شباهت زیادی به ستون دارد اما عملکرد متفاوتی را اعمال می کند. برای اتصال دیوارها به ستون و دال ها و ایمن سازی هر چه بیشتر دیوارها در هنگام حادثه استفاده می شود.

 

کاربرد وال پست

با توجه به تعریفی که از وال پست داشتیم، مانند یک کلاف می باشد که در اندازه و طول مشخصی به کار رفته و کارکرد آن دوام و افزایش مقاومت دیوارها و یکپارچه کردن آن ها در ساختمان می باشد. از لحاظ شکل ظاهری، مانند ستون ها یا تیرچه های ساختمانی است. وظیفه اصلی این وال پست ها انتقال نیرو و فشار ایجاد شده از عوامل محیطی و غیر محیطی از دیوارهای داخلی ساختمان به پایه های اصلی آن می باشد. در واقع انتقال نیرو به کمک وال پست و المان های دیگر مانع از تخریب دیوارهای ساختمان و آسیب های کلی به ساختار ساختمان می شود. ساختار و کارکرد وال پست به این شکل است که دیوار و فریم های ساختمان در قسمت های انتهایی فریم را به صورت لوبیایی به هم اتصال می دهند. به این شکل پایه اصلی ساختمان به شکل یک مفصل عمل می کند.

 

والپست چیست و روش کار و مزایای استفاده از آن

 

قوانین اجرای وال پست

قوانین و ضوابط مربوط به وال پست و قوانین و مقررات ملی ساختمان تحت عنوان ضوابط آیین نامه 2800 وال پست منتشر شده است. در این قسمت سعی داریم تا چند مورد مهم این قوانین را برای شما شرح دهیم.
1- دیوار های داخلی با تیغه های با ارتفاع بیش تر از 1.8 متر، به طریق مناسبی با استفاده از وادارها یعنی همان المان های قائم، و تیرک ها یعنی المان های افقی مهارسازی شوند.
2- حداکثر طول مجاز هر دیوار غیرسازه ای بین دو کلاف قائم نباید بیشتر از 6 متر با 40 برابر ضخامت آن باشد.
3- حداکثر ارتفاع دیوار غیرسازه ای از تراز کف 3.5 متر است.
4- لبه های قائم دیوارهای سازه ای نباید مهار شوند.
5- لبه های فوقانی دیوار غیرسازه ای که در تمام ارتفاع ادامه ندارد باید با کلاف فولادی و ناودانی نمره 6 یا معادل مقطع بتن مسلح یا چوبی که به دیوارسازه ای یا کلاف های احاطه کننده دیوار غیر سازه ای متصل باشد، مفید می گردد.

 

محل نصب وال پست

1- در میانقاب

در تعریف میانقاب باید اینطور گفت که از دیوارهای غیرسازه ای می باشد که می توان فضای داخلی قاب های فولادی و بتنی را پر نمود. برا ی نصب وال پست، باید دقیقا داخل میانقاب قرار بگیرد. با این روش شما می توانید از ایجاد بسیاری از لرزه ها تا حد بسیار بالایی جلوگیری کنید.

2- تقاطع دیوارهای سازه ای

از دیگر کاربردهای وال پست نصب آن در تقاطع دیوارهای سازه ای می باشد. به این شکل با اجرای آن موجب جداسازی دیوارهای متقاطع می شوید.

3- ناحیه جان پناه

برای پیشگیری کردن از خسارات به وجود آمده از زلزله، بهتر است در ناحیه جان پناه کمترین میزان ارتفاع آن که یعنی به 1.2 و کمترین میزان ستون ها به 1.35 متر می رسد اجرا شود.

4- نواحی کنار بازشو

منظور از نواحی کنار بازشو همان نواحی درب و پنجره ها می باشد. در صورتی باید از وال پست استفاده کنید که ابعاد ناحیه باز شونده از 2.5 بیشتر شود. در آن صورت نصب وال پست در این نواحی ضروری می باشد. در صورتی که مهندسین در این قسمت از وال پست استفاده نکنند در اثر ایجاد لرزه به دلیل مقاوت پایین، استحکام خود را از دست می دهد.

 

انواع وال پست چیست؟

وال پست ها در دو نوع وال پست قائم و وال پست افقی تقسیم می شوند. وال پست ها باعث می شوند تا دیوار با اسکلت ساختمان درگیر شود و این عامل سبب استحکام بیشتر دیوارها خواهد شد. وال پست ها معمولا در دو جنس فلزی و بتنی تولید می شوند. از نظر ظاهری نیز به صورت ناودانی، قوطی و پروفیل نبشی می باشند.

1- وال پست منقطع

از این المان برای  اتصال میانقاب های سازه ای و غیر سازه ای و تیغه ها استفاده می شود. وال پست منقطع با یک اتصال کشویی در هنگام ایجاد حادثه مقاومت می کند. وال پست منقطع می تواند تا 30 درصد از هزینه های شما را کاهش دهد. وال پست منقطع امروزی از جدیدترین مواردی است که در مقاوم سازی دیوارها از آن استفاده می شود. این وال پست جایگزین مناسبی برای وال پست نبشی کشی قدیمی است. تعداد مورد نیاز برای وال پست منقطع بر طبق آیین نامه باید محاسبه شود. در وال پست های متصل به ستون به ازای ستون هایی که 3 متر ارتفاع دارند باید از 2 عدد وال پست منقطع استفاده کرد. در زیر تیره ها و دهانه های به حدود 3 متر، 2 عدد وال پست منقطع مورد استفاده قرار می گیرد. به ازای هر متر افزایش ارتفاع در دهانه دیوار ها نیز به یک عدد وال پست منقطع نیاز دارید. از لحاظ قیمت نیز هزینه ای که بابت وال پست متقاطع پرداخت می کنید در مقایسه با والپست نبشی 15 تا 20 درصد ارزان تر تمام می شود. وال پست منقطع به دو دسته تقسیم می شود. وال پست منقطع ورق سیاه و وال پست منقطع گالوانیزه از نمونه های وال پست منقطع می باشند.

2- وال پست گالوانیزه

یکی از سیستم های جدید وال پست را وال پست گالوانیزه می توان دانست. وال پست گالوانیزه برای مقاوم سازی و مهار دیوارهای در زمان وقوع زلزله استفاده می شود و شما می توانید تمامی ظوابط مربوط به آن را در آیین نامه 2800 مشاهده نمایید. وال پست های گالوانیزه یک راه حل بسیار عالی برای استفاده در معماری داخلی می باشند. به این شکل که از یک سیستم اتاق به اتاق یک فضای مستقل را ایجاد می کنند. این نمونه از وال پست نیز نسبت به وال پست سنتی مقرون به صرفه تر خواهد بود. از مزایای استفاده از وال پست گالوانیزه نیز می توان یکپارچگی سازه، تسریع در اجرا، سبک و مناسب بودن، ساده بودن در اجزای ساخت و اجرای وال پست گالوانیزه را نام برد. مقاومت وال پست گالوانیزه در برابر گرما و آتش سوزی بسیار بالا می باشد. همچنین این وال پست یک عایق صدا نیز بشمار می آید. وال پست های گالوانیزه قابلیت بازیافت شدن نیز دارند.

3- وال پست کشویی

از ویژگی های وال پست کشویی می توان نصب شدن در قسمت های کناری دیوارها و بالکن ها را اشاره کرد. نصب وال پست کشویی به شکلی است که باید به سقف و کف سازه و ساختمان شما متصل شده و دیوار در داخل قرار بگیرد. از وال کشویی برای مهار کردن صفحه دیوار استفاده می شود. جنس وال پست کشویی از جنس ورق فولاد با ضخامت 2 میلی متر می باشد. در صورت درخواست مشتری می توان از ورق فولاد گالوانیزه نیز تولید کرد. یکی از الزامات قانونی در رابطه با وال پست کشویی، استفاده از پروفیل های مناسب می باشد. مورد دیگر اینکه برای دیوار هایی که حداقل 4 متر طول دارند باید حتما وال پست انجام دهند.

4- وال پست آماده

وال پست آماده در دو مدل وال پست افقی و وال پست عمودی تولید می شود. وال پست آماده برای مهار کردن دیوار های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شوند. وال پست آماده در ضخامت های 10 تا 20 سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع وال پست دارای دو نوع نبش است. نبش لوبیایی و نبش سوراخدار از نمونه های وال پست می باشد. وال های آماده از جنس های متفاوتی مانند وال پست گالوانیزه و وال پست frp تولید می شوند.

 

والپست چیست و روش کار و مزایای استفاده از آن1

 

مزایا و معایب استفاده از والپست

در این قسمت ما سعی داریم به مزایا و معایب استفاده از وال پست بپردازیم.

◘ مزایا

1- ایجاد یک اتصال محکم بین دیوار و اسکلت سازه
2- ایجاد یکپارچگی در عملکرد دیوار و در طول های مشخص
3- افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله و دیگر نیروهای وارد شده به دیوار
4- مهار کردن نیرو های وارد شده به دیوار
5- قابل اجرا شدن در اسکلت های بتنی، فلزی، و بلوک های سیمانی
6- قابلیت اجرا در تمامی سازه ها

◘ معایب

1- در برخی از المان هایی که در وال پست استفاده شده است، شما می توانید مشاهده کنید که تنها به واسطه یک میلگرد و با خال جوش این اتصال صورت گرفته است. با توجه به زلزله این اتصال به هیچ عنوان جوابگو نخواهد بود. بهتر است برای اتصال آن از پیچ و مهره استفاده شود.
2- در سازه های بتنی، تیر یا ستون ها را تخریب می کنند تا بتوانند از میلگردهای داخل آن برای اتصال دادن به وال پست استفاده نمایند این عمل باعث از بین بردن کاور بتن ها شده و آسیب بسیاری به سازه وارد می کند.

 

نحوه ی اجرای وال پست در اسکلت بتنی

1- آماده کردن بنا

در ابتدا باید قبل از اجرای وال پست ها داخل قالب ها پلیت قرار داده شود. پس از بتن ریزی در اسکلت بتنی از همان پلیت ها برای اجرای آن استفاده می شود. روش دیگر اینکه می توانید از انکر بولت برای جایگذاری کردن پلیت ها در تیرها استفاده نمایید.

2- نصب کردن وال پست

برای آن که بتوانید راحت تر وال پست را نصب کنید، باید محل های دقیق اتصال به کف ساختمان و سقف را با توجه به نقشه ای که در دست دارید، علامت بزنید. سپس با استفاده از ورق های اتصال وال پست ها را به قسمت پایینی و بالایی کار جوش دهید. در ادامه باید یک سمت بلوک را به صورت کامل قرار داده و سمت دیگر بلوک را با اره ببرید.

3- نصب نبشی

بهترین وال پست های ساخته شده تاکنون از نبشی ساخته شده اند. دلیل آن هم انتقال درست بار و عملکرد بهتری است که از خود به نمایش می گذارد. برای اینکه وال پست اجرا شود 2 نبشی لازم است که در ادامه با کمک میلگرد های فولادی به دیوارها دوخته شوند.

4- نصب کردن پلیت

در ساختمان های بتنی به این شکل است که صفحات فلزی به نام های پلیت یا رول بولت به تیر متصل شده و در ادامه وال پست ها را به آن ها جوش می دهند. در بلوک های سیمانی بعد از آنکه ورق های فلزی در محل مشخصی متصل شدند، وال پست ها به ورق های پایینی و بالایی داده می شود.

 

وال پست در اسکلت فلزی

اجرای وال پست در اسکلت فلزی و بتنی بسیار ساده می باشد. دلیل آن هم این است که در مرحله اجرای وال پست ها به اسکلت فلزی ساختمان جوش می خورند و به تیر و ستون اتصال داده می شوند. حتما باید در ساختمان های با اسکلت فلزی از وال پست های فلزی استفاده شود.

چرا شرکت هیرکاناسازه

شرکت هیرکاناسازه در تمامی پروژه های خود اعم از بازسازی ساختمان گرگان (و شهرهای دیگر) و اجرای صفر تا صدی پروژه های ساختمانی چه به صورت پیمانکاری و چه به صورت مدیریت پیمان مطابق با قوانین نظام مهندسی از وال پست چه در اسکلت فلزی و چه در اسکلت بتنی استفاده می کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله ما به موضوعات مختلفی از جمله کاربرد وال پست و مزایا و معایب استفاده از والپست و انواع وال پست چیست؟ اشاره کردیم. همانطور که گفتیم مهندسان سازه برای اینکه بتوانند دیوار را از اسکلت سازه جدا کنند از وال پست استفاده می کنند. برای جلوگیری از خسارات وارده به ساختمان در هنگام وقوع زلزله باید حتما پروژه خود را به متخصصین خبره داده و از آن ها کمک بگیرید. شرکت هیرکانا سازه با رعایت تمامی قوانین گفته شده و در نظر گرفتن خواست مشتری، پروژه ساختمانی شما را با بهترین خدمات و امکانات انجام و در موعد مقرر تحویل می دهد.

پاسخ دهید