سازه LSF چیست؟ و در چه مکانهایی کاربرد دارد؟

سازه LSF چیست؟ و در چه مکانهایی کاربرد دارد؟

اجرای ساختمان
سازه LSF چیست؟ و در چه مکانهایی کاربرد دارد؟

امروزه مشکل کمبود فضا در ساختمان‌ها یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد را به فکر انداخته است. اضافه کردن فضا روی پشت بام می‌تواند یکی از راه‌ حل‌های مورد نظر باشد. اما آیا این کار امکان پذیر است و آیا می‌توان به ساختمان اصلی سازه جدیدی اضافه کرد؟ بله، امکان ساخت سازه سبک روی پشت بام وجود دارد، اما لازم است سازه lsf ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا مشکلی در ساختمان ایجاد نشود. ما در این مقاله به موضوعاتی مانند سریع ترین روش ساخت ساختمان و نمای خشک ساختمان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

سازه LSF چیست؟ و در چه مکانهایی کاربرد دارد؟

 

سازه lsf چیست؟

در اصل، سازه LSF به سازه‌هایی گفته می‌شود که از پیش ساخته شده‌اند. معمولاً در ساخت سازه lsf‌ها از مقاطع فولادی استفاده می‌شود. این مقاطع فولادی و ورق‌های گالوانیزه دارای مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی هستند. سازه lsf در واقع اسکلت اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد. برای کاهش وزن سازه، از پروفیل‌هایی که به روش نورد سرد تولید شده‌اند، استفاده می‌کنند. و سپس برای پوشش بهتر، از مصالحی مانند سنگ یا پی وی سی استفاده می‌شود.

 

پروفیل به روش نورد سرد

تعریفی که می توان برای نورد سرد داشت این است که این پروفیل ها در دمای معمولی فولاد با فشار غلتک تغیر شکل پیدا می کنند. نورد سرد برای تولید ورق های گالوانیزه و فولاد رنگی استفاده می شود تا بتوان میزان انعطاف پذیری را به طور گسترده ای افزایش داد این پروفیل ها در صنایع خودرو سازی و تولید لوازم خانگی و ساختمان سازی استفاده می شود.

 

ورق های گالوانیزه

ورق گالوانیزه از نمونه ورق های آهنی می باشد که پوششی از جنس فلز روی دارد. گالوانیزه به فرآیندی گفته می شود که طی آن لایه ای نازک بر روی سطح آهن یا فولاد قرار می گیرد و این موضوع باعث مقاومت بیشتر آن خواهد شد. به موجب همین امر است که این ورق های آهنی گالوانیزه شده از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند. مقاومت بالایی که ورق های گالوانیزه در برابر آب و هوا و زنگ زدگی دارند و ظاهر زیبا و طول عمر بالا این ورق ها از ویژگی های آن به شمار می آید.  

 سازه LSF چیست؟ و در چه مکانهایی کاربرد دارد؟1

 

کاربرد های lsf

1- برای ساخت مجموعه های  آموزشی از سازه lsf استفاده می شود.
2- در ساخت نیم طبقه فضاهایی وجود دارد که ارتفاع زیادی دارند، سازه lsf می تواند کارایی بالایی داشته باشد.
3- اگر قصد داشته باشید یک طبقه به پشت بام اضافه کنید می توانید از خواص و مزیت های این نوع سازه ها استفاده کنید.
4- منازل مسکونی که 5 طبقه هستند از این نوع سازه می توانند استفاده کنند.
5- برای ساخت یک شهرک در مدت زمان کم بهتر است از این سازه استفاده شود.
6- و اینکه در ساخت بنا با محدودیت احداث تعداد طبقات مواجه خواهید بود از لحاظ قانونی مشکل می باشد و بهتر است برای احداث این بنا از سازه lsf استفاده شود.

 

مزایای استفاده از سازه lsf

1- سختی و مقاومت بالای سازه lsf
2- مقاومت در برابر آتش سوزی
3- وزن پایین باعث می شود از سازه lsf در فضاهای مختلفی استفاده شود.
4- قابلیت نصب سازه lsf در آب و هوای مختلف از دیگر مزایای آن می باشد.
5- آسان بودن نصب سازه lsf در هر مکان و فضایی
6- یکنواختی سطح آن
7- سرعت بالا در نصب سازه lsf
8- طول عمر بالای سازه lsf
6- انعطاف پذیری
7- مقاومت این سازه در برابر خوردگی و مواد شیمیایی
8- مقاومت بالای این سازه در برابر زلزله

 

معایب سازه lsf

سازه lsf با وجود داشتن مزایای بسیاری که دارد اما از معایبی نیز برخوردار می باشد. آشنایی با معایب سازه lsf نیز یک امر ضروری در استفاده از آن است. به تعدادی از معایب آن در این قسمت اشاره خواهیم کرد.
1- اجرای سازه lsf با وجود سهولت در نصب به متخصصین در این حوزه نیاز دارد.
2- محدودیت استفاده از سازه lsf در ساختمان هایی است که مجاز به ساخت بیشتر از 5 طبقه می باشند.
3- در صورتی که تمایل داشته باشید در ساختمان های بیشتر از 5 طبقه استفاده کنید، باید یکسری زیر ساخت ها و پیش نیاز هایی فراهم کنید که هزینه های گزافی برای شما خواهند داشت. 

 

سازه LSF چیست؟ و در چه مکانهایی کاربرد دارد؟2

 

روش اجرای lsf در ساختمان

سازه lsf نیز برای اجرا نیاز دارد تا تمامی مراحلی که در ساخت یک ساختمان معمولی اجرا می شود، در ساخت اسکلت آن نیز رعایت گردد. در این قسمت سعی داریم تا به این مراحل به طور کامل بپردازیم.

• ساخت فونداسیون

در تعریف فونداسیون می توان به این شکل گفت که سازه ای را که برای تحمل بارهای کل سازه و توزیع بار ساختمان بر روی زمین می باشد. اولین مراحل اجرایی سازه lsf را می توان ساخت فونداسیون دانست. برای اینکه دیوارها بهتر در جای خود ثابت نگهداشته شوند باید فونداسیون به اندازه 50 سانتی متر کنده شود. بعد از آن ساخت پی به اتمام می رسد و انکر بولت را در فواصل مشخصی قرار می دهند. این فواصل بهتر است از قبل مشخص شوند.

• مصالح درون و بیرون

از مراحل دیگر اجرای سازه lsf می توان پوشش داخلی و خارجی ساختمان دانست. برای اجرای پوشش های خارجی به صورت ملات و تر استفاده می شود. برای پوشش های داخلی نیز از روش رنگ، کاغذ دیواری، گچ و کاشی استفاده می شود. در قسمت انتخاب کف پوش در سازه lsf نیز پارکت و موکت مناسب خواهد بود.

• ساخت دیوار و سقف

باید برای ثابت نگه داشتن و فیکس کردن دیوار ها از انکر بولت استفاده کرد. این انکر ها در فاصله های مشخصی از هم در داخل فونداسیون قرار می گیرند. دیوار های ساخته شده در سازه lsf با مقاومت بالاتری ساخته می شوند و دلیل آن هم جابه جا شدن این دیوار ها به واسطه جرثقیل می باشد. دیوار های باربر در سازه lsf نیز در محل های مشخص خود قرار می گیرند. کاربرد دیوار های باربر در تحمل وزن سازه ها است. دیوار های غیر باربر تاثیر زیادی در مقاومت سازه lsf ندارند. در اجرای سقف در سازه lsf روش های متفاوتی وجود دارد. اما سیستم تیر ریزی مسطح و خرپای سقفی از روش های پر استفاده در سقف سازه lsf می باشد.

• انواع تاسیسات

لوله کشی و تهویه از مثال هایی است که می توان در قسمت تاسیسات در سازه lsf ها نام برد. برای انتخاب لوله و اجرای تهویه همگی به نظر کارفرما بستگی خواهد داشت. در قسمت تاسیسات برقی ساختمانی نیز می توان به انواع سیم کشی و نصب پریز و خطوط تلفن اشاره کرد. در سازه lsf به دلیل وجود فاصله در بین دیوار ها به راحتی می توان نسبت به نصب و اجرای برق کاری سازه اقدام نمود.

 

چگونه می توان در ساخت ساختمان اضافه بنا داشت؟

برای اضافه کردن طبقات به ساختمان باید ابتدا مسیر قانونی آن طی شود. شما با در دست داشتن مجوز از شهرداری می توانید تعداد طبقات ساختمان خود را افزایش دهید. وضعیت ملک و کوچه باید بازدید شود و قابلیت ساختمان برای افزایش طبقات توسط یک مهندس مورد ارزیابی قرار بگیرد. نقشه ساختمانی سازه نیز باید مورد تایید قرار بگیرد. پس از طی کردن تمامی مراحل اداری لازم باید عوارض به شهرداری پرداخت شود. در ادامه بازرسی ساختمان و تست مقاومت سازه باید درخواست افزایش طبقات تایید گردد. بعد از این مراحل در ادامه نیز مراحلی را شرح خواهیم داد که باید در بدنه سازه انجام شود.

1- مقاوم سازی بنا

برای مقاوم سازی ساختمان قبل از اضافه کردن سازه، باید نکاتی را رعایت کنیم. مقاوم سازی ساختمان به معنای تقویت سازه در برابر نیروهای وارده است. این کار برای ساختمان‌های قدیمی نه تنها ضروری است، بلکه به دلایلی مانند مشکلات اجرایی، افزایش تعداد طبقات و عدم رعایت آیین‌نامه‌ها نیز ممکن است لازم شود. یکی از راه‌های مقاوم سازی ساختمان برای افزایش طبقات یا تغییر کاربری، استفاده از الیاف FRP است. این الیاف به لحاظ اقتصادی مناسب هستند و وزن سبکی نیز دارند. وجود وزن سبک در این الیاف باعث می‌شود که با افزایش تعداد طبقات، وزن اضافی به ساختمان افزوده نشود. همچنین، استفاده از سازه lsf‌ها منجر به تقویت نقاط ضعف سازه می‌شود که در افزایش طبقات و باربری اثربخش است. در مورد افزایش طبقات، می‌توان از سازه LSF نیز استفاده کرد که وزن کمتری داشته و اتصالات مطمئن‌ تری دارد و همچنین عملیات ساختمانی کمتری را نیاز خواهد داشت.

2- سبک کردن ساختمان

برای افزایش طبقات ساختمان، استفاده از مصالح سبک بسیار حائز اهمیت است. استفاده از مصالح سنتی ممکن است وزن ساختمان را افزایش داده و در مواجهه با زلزله، عواقب نامطلوبی داشته باشد. در زمان حاضر، با پیشرفت تکنولوژی و معرفی مصالح جدید، ساختمان‌ها را با استفاده از روش‌های سبک سازی تقویت می‌کنند. این کار علاوه بر کاهش وزن ساختمان، به صرفه‌جویی در هزینه و مصرف انرژی کمک می‌کند. برای سبک سازی ساختمان، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

◘ سبک سازی سقف:

استفاده از سیستم های سقف سبک مانند سقف های فلزی یا پانل های سقفی با مصالح سبک، به کاهش وزن ساختمان کمک می‌کند.

◘ استفاده از بتن سبک:

استفاده از بتن سبک با استفاده از مصالح خاصی مانند توفو، پلی استایرن یا سیمان در کنار مصالح سنتی، وزن ساختمان را کاهش داده و همچنین عملیات ساختمانی را سرعت بخشیده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را فراهم می‌کند.

◘ سبک سازی دیوار:

استفاده از دیوارهای سبک مانند دیوارهای جدار برشی، دیوارهای پانلی یا دیوارهای فوم سبک، به کاهش وزن ساختمان و افزایش سرعت اجرای پروژه کمک می‌کند.

با این روش‌ها، می‌توانیم ساختمان را سبک سازی کنیم و بهره ‌وری و ایمنی آن را افزایش دهیم.

 

سازه LSF چیست؟ و در چه مکانهایی کاربرد دارد؟3

 

هیرکانا سازه

افزودن سازه‌ها در بالای ساختمان به منظور افزایش فضای آپارتمان، باید با احتیاط و با رعایت قوانین و مقررات محلی انجام شود. در بسیاری از مناطق، برای اضافه کردن سازه روی پشت بام، لازم است مجوز و تاییدیه از شهرداری یا مراجع مربوطه دریافت شود. برای ساخت سازه سبک روی پشت بام، توصیه می‌شود که مراحل زیر را طی کنید:

1- مشاوره با مهندس معمار یا مهندس سازه:

در ابتدا، بهتر است با مهندس معمار یا مهندس سازه مشورت کنید تا بررسی کاملی از سازه فعلی و قدرت باربری آن انجام شود. هیرکانا سازه یک شرکت مهندسی و فعال در حوزه ساخت و بازسازی ساختمان می‌تواند شما را در انتخاب مصالح مناسب و روش‌های ساختمانی دقیق تر راهنمایی کند.

2- دریافت مجوزها و تاییدیه:

برای افزودن سازه روی پشت بام، باید مجوزها و تاییدیه‌های لازم را از شهرداری یا مراجع مربوطه دریافت کنید. این اقدام ضروری است و باید با مقررات محلی هماهنگ شود.

3- انتخاب مصالح سبک:

در انتخاب مصالح ساختمانی برای سازه سبک روی پشت بام، باید از مصالحی استفاده کنید که وزن کمتری داشته باشند و بتوانند فشار اضافه به ساختمان را کاهش دهند. مثلاً استفاده از فلزات سبک یا سیستم‌های ساختمانی سبک مانند فلزکاری، سیستم‌های پیش‌ساخته یا سیستم‌های ماژولار می‌تواند مناسب باشد. در کتاب‌های معماری، می‌توانید با اصول و مراحل ساخت سازه‌های سبک روی پشت بام آشنا شوید. اما توجه داشته باشید که همچنان نیاز به مشورت با متخصصان صلاحیت‌دار و رعایت قوانین محلی است.

 

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم به موضوع کاربردهای سازه lsf و روش اجرای سازه lsf در ساختمان به طور کامل بپردازیم. هیرکاناسازه، شرکت طراحی دکوراسیون و بازسازی ساختمان می باشد، اگر شما هم قصد دارید سازه ای به ساختمان خود اضافه کنید و یا قصد بازسازی ساختمان خود را دارید می توانید با مهندسین و کارشناسان هیرکاناسازه مشورت کنید و به راحتی از خدمات هیرکانا سازه برای ساخت و اضافه کردن طبقات جدید به سازه خود استفاده نمایید.

پاسخ دهید