رعایت نکات اصولی نصب بالابر در ساختمان درحال ساخت و ساز

رعایت نکات اصولی نصب بالابر در ساختمان درحال ساخت و ساز

اجرای ساختمان
رعایت نکات اصولی نصب بالابر در ساختمان درحال ساخت و ساز

از تجهیزات مهم در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده از بالابر مصالح می باشد. این دستگاه ها معمولا در بالاترین نقطه اسکلت ساختمان قرار می گیرد و به کمک قرقره و طنابی که در طراحی آن تعبیه شده است وسایل و مصالح سنگین را در هنگام ساخت ساختمان ها بین طبقه ها  به صورت عمودی از بالا به پایین و یا افقی جا به جا می کند. دستگاه های بالابر ساختمانی را به عنوان بالابر کارگاهی یا وینچ ساختمانی هم شناخته می شوند. در واقع به کمک این دستگاه مصالحی که حمل آن با پله و آسانسور دشوار و یا غیر ممکن است کمک می کند. این دستگاه ایمنی و امنیت در کار را افزایش می دهد. در این مقاله می خواهیم با روش نصب و راه اندازی بالابر ساختمانی و همچنین نکات ایمنی آن بیشتر آشنا شویم.

 

رعایت نکات اصولی نصب بالابر در ساختمان درحال ساخت و ساز1

 

بالابر ساختمانی چیست؟

قبل از این که با نکات ایمنی و اصول نصب دستگاه بالابر آشنا شویم باید بدانیم که اصلا بالابر ساختمانی چه دستگاهی می باشد و هدف استفاده از آن چیست؟ بالابر ساختمانی یک دستگاه مهم و اصلی برای ساختمان سازی می باشد که غالبا در بالاترین طبقه از ساختمان در حال ساخت قرار می گیرد، این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است. دستگاه بالابر یکی از مهمترین و اصلی ترین وسایل و تجهیزات پروژه های عمرانی و ساختمان سازی محسوب می شود. زیرا یک ماشین برقی و قدرتمندی است که می تواند مصالح سنگین و حجم دار ساختمان سازی را به راحتی جابه جا کند. دستگاه بالابر ساختمانی برای ساختمان هایی با ارتفاع بلند بسیار کارآمد می باشد. این دستگاه دارای یک طناب فولادی بلند و قرقره می باشد که به کمک دکمه بالا و پایین به صورت برقی کار می کند و مصالح را جا به جا می کند. بالابر ساختمانی به دلیل این که مصالح زیاد و با وزن بالایی را جا به جا می کند مقاومت بسیار بالایی هم دارند. اگر روش نصب و راه اندازی بالابر ساختمانی به صورت اصولی و صحیح انجام شود خطرات احتمالی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و ایمنی را برقرار می کند. حتما برای نصب این دستگاه و استفاده از آن در پروژه های ساخت و ساز و عمرانی افراد حرفه ای کار بلد در این حوزه را به کار بگیرید.

 

رعایت نکات اصولی نصب بالابر در ساختمان درحال ساخت و ساز2

 

اصول نصب بالابر در ساختمان در حال ساخت و ساز

برای اینکه بتوانید از دستگاه بالابر به صورت اصولی و حرفه ای بهره ببرید باید نصب آن را به طور اصولی و دقیق انجام دهید. زیرا اگر این دستگاه در وسط محیط ساخت و ساز به صورت غیر اصولی و متزلزل نصب کنید و نکات مهم و ایمنی را رعایت نکنید در این صورت هر چقدر هم که در استفاده از این دستگاه مسلط باشید اما به طور کلی کار با آن بی فایده و خطرناک خواهد بود. به این دلیل که ایمنی را تضمین نمی کند و احتمال وقوع حادثه در هر لحظه وجود دارد. روند نصب اصولی این دستگاه باید به صورت کاملا صحیح و بدون هیچ عیبی انجام شود. فرد با تجربه ای که مامور کار با این دستگاه است باید به درستی بتواند مونتاژ و دمونتاژ این دستگاه را انجام دهد. داشتن اطلاعات کافی و آشنایی با تجهیزات و بخش های دستگاه بالابر همچنین رعایت نکات اصولی در نصب این دستگاه بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه با چند مورد از نکات اصولی نصب بالابر ساختمانی بیشتر آشنا خواهیم شد همچنین متوجه می شویم که چرا رعایت نکات اصولی نصب بالابر در ساختمان در حال ساخت و ساز اهمیت دارد.

1- اصول اولیه نصب:

اقدامات اولیه برای وصل و نصب صحیح دستگاه بالابر از همان ابتدا آغاز می شود. از این رو قبل از نصب بالابر باید منطقه مناسبی را برای آن انتخاب کنید. محل نصب بالابر ساختمانی باید طوری باشد که کاملا تراز دستگاه ایجاد شود و از استحکام خوبی برخوردار باشد. همچنین محیط نصب دستگاه بالابر باید در جایی باشد که فضای کافی برای قرار دادن پایه های دستگاه داشته باشد. در واقع باید یک فضایی با ابعاد حداقل 3 متری در جهات طول و عرض و ارتفاع را برای نصب آن در نظر بگیرید.

2- نصب پایه ها:

در هنگام نصب پایه های بالابر به این مورد توجه کنید که آن ها کاملا در یک محیط مناسب نصب شوند علاوه بر آن باید این پایه ها از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار باشند. طراحی برخی از این دستگاه ها به گونه ای است که باید دارای بخشی برای نگه داشتن وزنه ها با حجم و وزن سنگین تر باشد. از طرفی در هنگام نصب دستگاه بالابر باید در انتهای پایه های آن از وزنه هایی سنگین استفاده کنیم، سنگینی این وزنه ها باید متناسب با ظرفیت کاربری دستگاه باشد. انجام این کار سبب می شود تا دستگاه بالابر شما در حین استفاده از آن به مشکل نخورد یا به طور کلی از کله کردن دستگاه جلوگیری کند. بنابراین برای حفظ ایمنی و اطمینان از نصب پایه ها به شما توصیه می کنیم که پایه های دستگاه بالابر را به اسکلت فلزی دستگاه با جوشکاری متصل کنید.

3- نصب و مونتاژ دستگاه بالابر ساختمانی:

دستگاه بالابر دارای قطعات مختلفی است از این رو باید در نصب و مونتاژ آن به صورت کاملا اصولی و حرفه ای عمل کنید. از مهمترین و جدی ترین بخش های اتصالات دستگاه بالابر قسمت ریل آن می باشد. در واقع ریل بالابر محل قرار گرفتن جعبه این دستگاه می باشد که وظیفه آن تحمل وزن تمام مصالحی است که با دستگاه جا به جا می شود. توجه کنید که قسمت ریل دستگاه حتما به صورت دقیق و اصولی و توسط شخص مجرب انجام شود. از طرفی در صورت استفاده از دستگاه های بالا بری که انتهای آن بسته است در صورت نصب اصولی ریل دستگاه بالابر و جعبه، با خیال راحت و بدون نگرانی می توانید از این دستگاه بهره ببرید و مصالح ساختمانی را با آن جا به جا کنید اما اگر انتهای ریل دستگاه بالابر بسته نباشد حتما با استفاده از میلگرد آن را ببندید. برای انجام این کار بر بدنه ریل دستگاه دو حفره قرار داده اند تا به راحتی میلگرد را روی آن نصب کنید. استفاده از میلگرد در این سبک از دستگاه های بالابر که انتهای آن باز است سبب می شود تا از حرکت بیش از حد جعبه جلوگیری شود.

4- رعایت اتصالات بخش برقی دستگاه بالابر ساختمانی:

نکته بسیار مهم بعدی که باید هنگام نصب دستگاه بالابر در نظر بگیرید مسیر اتصالات برقی است. این قسمت از نصب باید کاملا با رعایت دستور العمل ها و ایمنی بالا صورت بپذیرد. از طرفی نصب این قسمت را باید طوری انجام دهید که مزاحمت و اختلالی در روند کار رخ ندهد زیرا قرار است برای مدت طولانی از این دستگاه استفاده کنید.

5- توجه به اتصال موتور دستگاه بالابر ساختمانی:

هنگام نصب بالابر ساختمانی حتما در نظر داشته باشید که این دستگاه با دستگاه های ساده که در خانه نصب و استفاده می کنیم تفاوت بسیار زیادی دارند. یکی از ویژگی های موتور دستگاه بالابر ساختمانی این است که مستعد جریان کشی هستند، همین موضوع سبب می شوند تا اندازه طول کابل و همچنین قدرت موتور دستگاه از کابل با قطر و نوع مناسبی بهره ببریم. با توجه به این ویژگی ها پیشنهاد می کنیم برای طول های حداکثر تا  15متر از کابل های 2 و 2.5 و برای طول های بیشتر از 40 متر از کابل هایی با قطر 2.4 استفاده کنیم.

 

رعایت نکات اصولی نصب بالابر در ساختمان درحال ساخت و ساز3

 

بالابر ساختمانی چه اجزایی دارد؟

بالابر های ساختمانی دارای طرح های مختلفی هستند که با توجه به کارایی که از آن ها انتظار داریم انتخاب می شوند این دستگاه ها هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. اما اصول طراحی و قطعات آن ها یکی است در ادامه مقاله با اجزای اصلی و مهم بالابر ساختمانی آشنا خواهیم شد:

1- الکتروموتور دستگاه بالابر:

این دستگاه وظیفه دارد که نیروی الکتریکی دریافتی را تبدیل به نیروی دورانی کند تا با این روند سیستم به حرکت بی افتد. در واقع وظیفه اصلی دستگاه الکتروموتور این است که نیروی لازم برای تحرک دستگاه را تامین کند. دستگاه الکتروموتور در دو نوع مختلف 3 فاز و تک فاز ساخته می شود. از این رو باید متناسب با ظرفیت و قابلیت دستگاه بالابر یکی از انواع این موتور ها روی آن نصب شود. از ویژگی های الکترو موتور که به ما کمک می کنند یک از انواع مناسب را انتخاب کنیم شامل موارد زیر است:
• میزان وزن و سنگینی که بالابر ساختمان باید هنگام جا به جایی آن را تحمل کند
• طول ارتفاعی که تصمیم دارید بالابر را در آن جا نصب کنید

2- گیبربکس دستگاه بالابر:

برای استفاده از قدرت الکتروموتور در فعالیت های ساخت و ساز نیاز به گیربکس داریم تا دور موتور را به قدرت تبدیل کند. در واقع گیربکش وسیله ای که با پایین آوردن دور موتور سبب ایجاد نیروی خروجی می شود. همچنین گیربکس هایی که در بالابر ها از آن ها بهره می برند از مدل های حلزونی می باشد. به این معنی که وقتی الکترموتور دستگاه دچار نقص می شود و یا بر اثر قطع برق بالابر از کار بی افتد، در اینجا گیربکس حلزونی قفل می شود و دیگر حرکت نمی کند. این ویژگی سبب می شود تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

3- قرقره یا وینچ دستگاه بالابر ساختمانی:

قرقره به منظور هدایت کردن سیم بکسل و همچنین قابلیت جمع کردن سیم ها برای جلوگیری از چرخش های اضافی استفاده می شود. این قرقره ها را معمولا از جنس فولاد می سازند از ویژگی های دیگر این قرقره ها این است که میتوان سیم بکسل هایی به طول 40 متر را پیچید. از طرفی می توانید با توجه به نیاز و کارایی که از دستگاه بالابر انتظار دارید مدل های بزرگتر و متفاوت را برای متراژ و ارتفاع بالاتر در قرقره ها ساخت.

4- سیم بکسل دستگاه بالابر ساختمانی:

سیم بکسل ها از دیگر اجزای دستگاه های بالابر هستند. سیم بکسل ها طناب هایی از جنس فولاد هستند طراحی و ساخت آن ها به گونه ای است که  از چندین کابل به هم پیچیده شده تشکیل شده اند. از سیم بکسل ها در موارد زیادی استفاده می شود از جمله آسانسور، جرثقیل، بالابر هایی که در فروشگاه ها هستند و همچنین بالابر های ساختمانی و ... . در حالت استاندار سیم بکسل های معمولی برای ساختمان سازی ها حدود 20 متر می باشد. این متراژ با توجه به وینچ دستگاه می تواند کمتر و یا بیشتر شوند.

5- جعبه بالابر دستگاه:

جعبه بالابر از قطعه های دیگر اجزای این دستگاه است که همه تجهیزاتی که گفته شد از جمله: الکتروموتور، سیم بکسل، قرقره و... بر روی این جعبه متصل می شوند. از طرفی جعبه بالابر دستگاه این قابلیت را دارد که بر روی ریل روی پایه دستگاه حرکت کند.

6- سطل بالابر:

در کنار اجزای این دستگاه یک سطل وجود دارد به کمک این سطل یا باکت مصالحی از جمله شن و ماسه و همچنین کیسه های سیمان را جا به جا می کند.

7- پایه بالابر دستگاه:

برای ثابت نگه داشتن بالابر بر روی زمین از پایه بالابر بهره می برند. در ساختن پایه های بالابر قیمت لوله ها تاثیر گذار است، چرا که در ساخت پایه های بالابر اغلب از لوله های گازی و نبشی استفاده می شود چون این لوله ها دارای مقاومت زیادی می باشند.

 

جمع بندی

در این مقاله با دستگاه بالابر ساختمانی آشنا شدیم. دستگاه بالابر یک وسیله مهم ضروری در ساختمان سازی است اجزای اصلی آن شامل: قرقره، گیربکس، طناب، الکتروموتور، سطل و پایه های دستگاه می باشد که به صورت برقی کار می کند. نصب این دستگاه باید به صورت اصولی و صحیح انجام شود تا ایمنی کار را برای ما تضمین می کند. وظیفه دستگاه بالابر ساختمانی این است که ممصالح بسیار سنگین که حمل آن توسط نیرو انسانی و آسانسور دشوار است را بین طبقات جا به جا می کند. همچنین کنترل و مدیریت آن باید توسط افراد مجرب به کار گرفته شود تا اختلال و خطری در حین کار افراد را تهدید نکند. هیرکانا سازه یک مجموعه معتبر و کاربلند در حوزه ساختمان سازی ایمن می باشد. می توانید اجرای پروژه های ساخت و ساز خود را به مجموعه هیرکاناسازه بسپارید.

پاسخ دهید