خلق محیطی آرام در مطب دکتر

خلق محیطی آرام در مطب دکتر

طراحی داخلی و دکوراسیون
خلق محیطی آرام در مطب دکتر

طراحی مطب:

امروزه تقریبا در تمامی عرصه ها جلب رضایت مشتری از اهمیت خاصی برخوردار است. برای کسب درآمد بالا راحتی و رضایت مشتری حرف اول را می زند. طراحی مطب پزشک هم ازاین قاعده مستثنی نیست و با ایجاد فضایی آرام، زیبا با قابلیت های فیزیکی مناسب و دسترسی های درست جهت استقرار افراد در مطب به محیطی برای جلب مخاطب تبدیل شده است.
شما می توانید برای طراحی مطب خود با تیم طراحی
هیرکانا سازه گرگان برای بیماران خود محیطی آرام و به دور از اضطراب محیا کنید.

 

این روزها طراحی مطب های پزشکی تغییرات چشمگیری پیدا کرده در واقع این تغییرات باعث شده اند که آن فضای خشک و بی روح به مکانی آرامش بخش و دلپذیر تبدیل شود. جالب است بدانید که هر چه طراحی داخلی مطب ساده، شیک و مدرن باشد، به صورت ناخودآگاه به بیمار این موضوع را انتقال می دهد که پزشک و افرادی که خدمات پزشکی را ارائه می دهند متخصص و آگاه به علم روز دنیا می باشند.

جدا از اینکه نام و معروفیت پزشک، تخصص، تشخیص درست آن زبانزد مردم می افتد، عوامل دیگری هستند که رفتن به یک مطب را تحت تاثیر خود قرار می دهند. ممکن است بیماران در وهله اول فقط کیفیت خدمات یا تخصص پزشک مورد نظررا توجه داشته باشد اما اون تصویری که از مطب شما در ذهن بیمار باقی می ماند، دید کلی او را تحت تاثیر دارد.

 

 

درطراحی مطب فقط به جنبه فیزیکی طراحی داخلی آن فکر نمی شود. باید به گونه ایی طراحی شود که مخاطب حس فضای تکراری بیمارستان مانند را نداشته باشد وبعد از دیدن طراحی مطب ، حس بیمارستان را از ذهن خود خارج کند و نظرش به طراحی معماری مطب جلب شود و ارتباط برقرار کند و احساس راحتی کند. این اتفاق باعث می شود که بیمار در فضای انتظار که اکثرا فقط به ساعت نگاه می کنند که نوبت آنها فرارسد، زمان انتظار کمتر به نظر برسد درنتیجه هر چه در طراحی دکوراسیون مطب بکوشیم توجه بیماررا به آن جلب کنیم زمان انتظار برای شخص کمتر احساس می گردد.

علم طراحی معماری کمک زیادی در رفع محیط کسل کننده و بی انرژی و حنثی بودن مطب کرده است و با استفاده از علم زیبایی شناسی و رنگ شناسی این دست فضا ها تبدیل به محیطی دلپذیر و صمیمانه خواهد شد و بیمار در حین انتظار احساس بدی نخواهد داشت و فضا را از لحاظ روحی به مکانی شاد و گرم تبدیل کنند زیرا ترس و اضطرابی که مراجعه کنندگان به هنگام ورود و در فضای انتظاردارند طراحی دکوراسیون درست می تواند کمک زیادی برای آرامش این افراد بکند و سهمی در ایجاد تجربه ای نو در بیماران و مراجعه کنندگان داشته باشد به نحوی که علاوه بر خدماتی که دریافت میکنند تمایل به حضور دوباره در محیط را داشته باشند.

 


تصور کنید اگر در مطب شلوغ، نامرتب، بدون تهویه مناسب، کوچک و خسته کننده و استرس زا نشسته اید. چه احساس خواهید داشت؟ حال تصور کنید در یک مطب زیبا با طراحی فوق العاده، تهویه مناسب، نظم مشخص و فضای انتظار کافی و دلپذیرنشسته اید و منتظر ویزیت از طرف پزشک هستید. طبیعتا چنین فضایی بسیار مطلوب تر خواهد بود و شکی در آن نیست. در طراحی مطب جنبه روحی  بسیار حائز اهمیت است و در کل باید حس امید و سلامتی در بیمار شکل بگیرد. در این مقاله سعی کردیم عواملی که در طراحی بهترین مطب با استاندارد هایی که گفته شده نقش بسزایی دارد را شرح دهیم.

نکات طراحی داخلی مطب:

طراحی مطب حساسیت ها و نکات خاصی دارد که با رعایت آنها به طراحی بهتر مطب کمک خواهد کرد. ما در گروه معماری هیرکاناسازه گرگان با تکیه بر تجربه چندین ساله در طراحی داخلی و تسلط بر اصول طراحی و ایده های خلاقانه، کاربردی و جذاب را برای طراحی مطب ارایه می کنیم.

1. اولین ومهم ترین نکته در طراحی مطب، کاربری فضاست:

همانطور که طراحی دکوراسیون داخلی خانه با اداره یا مغازه متفاوت است، طراحی داخلی یک مطب پوست با یک مطب اطفال کاملا متفاوت و مجزاست. شما می توانید برای طراحی فضای اداری، مغازه، رستوران و دیگر فضاها به مقالات دیگرمون مراجعه کنید. برای مثال برای طراحی داخلی مطب اطفال نیازمند فضایی شاد و کودکانه است در صورتی که برای طراحی مطب روانشناس نیازمند ویژگی هایی برای آرامش حداکثری بیماران است. پس شناخت حوزه فعالیت در قدم اول مهم است.

 

2. انتخاب رنگ:
انتخاب رنگ مناسب برای طراحی مطب به وسواس و احتیاط نیاز دارد. دیگر زمان طراحی مطب به صورت کسالت آور، کم نور با دیوارهایی به رنگ تیره تمام شده است باید علاوه برحال جسمی بیماران به حال روحی آنها هم درفضا مطب توجه داشت.
پس به اولین چیزی که برای روحیه بیماران باید به آن توجه شود، رنگ مناسب برای فضاست. رنگ ها از تاثیرگذارترین عوامل در طراحی داخلی مطب به شمار می آیند.  از هر رنگی نمی توان به این منظور استفاده کرد. برای مثال، رنگ های تند و تیز در طراحی داخلی مطب اصلا مناسب نیستند. سعی کنید از رنگ های مثل سفید، سبز، آبی، کرمی و شیری استفاده کنید، زیرا این رنگ ها آرامش بخش هستند.

 

در استفاده از رنگ زیاده روی نکنید:
رنگ ها می توانند هر مکانی را از جمله اتاق انتظار مطب شما ، را به فضایی تمیز و نو تبدیل کند.این مکان جایی است که بیماران بیشتر زمان خود را در آن جا می گذرانند تا نوبتشان شود، پس باید احساس راحتی کنند.
سعی کنید برای طراحی مطب برای استفاده از رنگ های جیغ یا خیلی روشن اجتناب نمایید؛ مگر اینکه بیمارانتان کودکان باشند، رنگ کردن یکی از دیوارها برای القای حس زندگی به فضا کافی است. رنگ مبلمان و دکور اتاق انتظار را توجه کنید که هماهنگ با رنگ دیوارها و کل فضا باشد.

 

رنگ نارنجی( ارتباطی سرگرم کننده و وسواسی):
از خصوصیات این رنگ این است که می تواند باعث دست پاچه شدن شود و رنگ صورتی ( شاد ، با طراوت ) و رنگ بنفش ( قدرتمند ، اصیل ) از ویژگی های این رنگ هاست.

قرمز( هیجان انگیز و پر انرژی):
رنگ گرمی است اما امکان دارد باعث اضطراب شود زیرا تپش قلب را افزایش می دهد. بهتر است برای طراحی مطب روانشناس استفاده نشود.

زرد( نور خورشید، دلخوشی):
رنگی پویا است که باعث استخراج واکنش های هیجانی در مقیاس بزرگ می شود.رنگ آبی و سبز تاثیر آرامش بخشی دارند که اگر تنها استفاده شوند ممکن است خسته کننده باشند.

 

3. نورپردازی فضا:

سومین موردی که باید مدنظر قرار دهید، طراحی نورپردازی در دکوراسیون داخلی مطب پزشکی است. استفاده از نور مناسب، شدت و نحوه تابش نور ازاهمیت خاصی برخوردار است. اتاق انتظار برای بیماران و اتاق پزشک برای معاینه و هم چنین قسمت پذیرش و نشیمن باید نور کافی ایجاد کنید. ترکیب نور سقف با نور زمین در قسمت پذیرش ، ترکیبی عالی برای تعادل در حرفه ای بودن و صمیمی بودن فضا است.

 

همانطور که کم نوربودن یک فضا باعث اذیت شدن چشم پرسنل و بیماران می شود، پرنوربودن آن نیزمشکلاتی به همراه دارد. بهتر است نورپردازی اتاق پزشک و انتظار به شکل ملایم و غیر مستقیم باشد. بیماران در اتاق انتظار با نور خوب که بتوانند در آنجا مجله بخوانند یا یا یکدیگر صحبت کنند استقبال می کنند و آنها را جذب آن مکان می کند.
رنگ نوری که برای روشن کردن فضا به کار می رود تاثیر روانی بر روی بیماران می گذراد در نتیجه از رنگ نور با تم سفید و زرد که ملایم هستند، استفاده شود، مناسب تر است. می توانید در بعضی نقاط در طراحی دکوراسیون مطب از نورهای نقطه ایی استفاده کنید تا فضا پرنور نشود و نور ملایمی پخش شود و فضایی آرام و دنجی را در مطب به جود آورده.


4. اتاق انتظار:
یکی ازبخش های پراهمیت در طراحی مطب، اتاق انتظار آن هست. زیرا اتاق انتظار فضایی است که بیماران ساعت ها می نشینند و در انتظار رسیدن نوبت و ملاقات پزشک هستند و اکثرا دچار استرس و اضطراب می شوند زیرا دارای روحیه ضعیف تر و حساس ترند. در این بازه از زمانی طراحی داخلی مطب خیلی می تواند در جذب بیماران به مطب، رضایت و آرامش آنها کمک کند.
بهتر است این فضا را به گونه ایی طراحی کرد که برای بیماران سرگرم کننده باشد و مانع سر رفتن حوصله آنها خصوصا اگر کودک باشند بشود. جدا از اینکه برای طراحی اصولی مطب تخصص پزشک مربوطه برای انتخاب رنگ، متریال مناسب و تفکیک فضاها شرط است اما به طور کلی باید به این موضوع فکر شود که مراجعه کنندگان به مطب ممکن است از افردا سالخورده و دچار شکستگی باشند پس نیازمند صندلی های راحت ترو خاص تر خواهند بود.

 

مبلمان یکی از مهم ترین قسمت های دکوراسیون مطب هست.انتخاب مبلمان و صندلی راحت و کابردی از موارد حایزاهمیت است. اگر مبلمان کهنه و دچار آسیب دارید حتما تعویض کنید زیرا تاثیر بدی روی مراجعه کنندگان خواهد داشت. به کاربردن مبلمان راحتی به جای مبلمان اداری فضای داخلی مطب دنج تر و خودمانی تر می شود و امکان تعامل بین بیماران به وجود می آید.
حتما مطمین شوید فضای کافی برای نشستن وجود دارد بعد مبلمان انتخاب کنید تا از چسبیدن افراد در کنار هم جلوگیری شود. هم چنین می توان از قفسه کتاب ، وسایل دکوراتیو و استفاده از گیاه و فضای سبز در این فضا استفاده نمود.

 

قفسه کتاب:
ایجاد قفسه کتاب در مطب ها جزو اصول و ارکان اصلی طراحی نیست اما به کاربردن آن یک امتیاز خواهد بود زیرا در اکثر مطب ها مجلات و روزنامه ها و مطالب پزشکی روی میز جلوی مبلی به صورت نامنظمی قرار دارد و وجود چندین قفسه روی دیوار یا هر قسمت ایده آل از این فضا نظم خاصی می بخشد.

 

فضای سبز:
برای زیباتر کردن محیط، ایجاد حس آرامش، طراوت و اکسیژن بیشتر در فضا از گل و گیاهان استفاده شود. گیاهان حس صمیمیت را به بیماران القا می کنند و باعث می شود که احساس راحتی کنند.
برای بهتر گذراندن وقت بیمار می توانید ازآکواریوم، تلویزیون، رادیو، تابلو و مدارک پزشکی قاب شده و پوسترهای پزشکی متناسب با تخصص پزشک و مورد نیاز بیماران روی دیوار اتاق انتظار قرار دهید. اگر کوکان جزو مراجعه کنندگان مطب باشند وجود پوسترهای جذاب و مفید می تواند از ترس کودک بکاهد. با پخش موسیقی هم می تواند به آرام بخش کردن فضا کمک کرد.

 

5. پذیرش:
در طراحی مطب قسمت پذیرش یا همان بخشی که بیماران برای رزرو نوبت و پرداخت هزینه ویزیت به آن مراجعه می کنند، می تواند تاثیر مهمی روی دکوراسیون مطب داشته باشد. وجود یک پذیرش زیبا و جلب کننده، شرطی لازم برای داشتن مطبی ایده آل است. برای شاخص کردن پذیرش و تمایز دادن آن از دیگر بخش های می توان ازمتریال یا رنگ مختلف استفاده کرد و نورپردازی خاصی نیز به کار گرفت.
برای میز منشی بهتر است طراحی متفاوتی کرد و می توان ایده های خلاقانه ایی اجرا کرد تا توجه بیماران را جذب کنند. یکی از راه های هوشمندانه در طراحی میز منشی استفاده درست و به جا از لوگو کلینیک یا پزشک متخصص است و سبک مدرن برای طراحی کلینیک و مطب های پزشکی بیشتر از سایر سبک ها پیشنهاد می شود بهتر است میز منشی ساده و شیک و چشم گیر طراحی شود.
طرح های هندسی غیر متداول و پیچیده گزینه های مناسبی برای  طراحی قسمت پذیرش به شمار می آیند. به کار گرفتن رنگ های روشن و طرح های مدرن بهترین راه برای جذاب جلوه دادن یک مطب پزشکی می باشد.

 

6. طراحی پلان به شکل باز:
قبلا پلان مراکز درمانی از الگوی ثابتی پیروی می کردند که یه روش خطی بودند اما امروزه ایده جدیدی برای طراحی پلان مراکز درمانی ازجمله مطب های پزشکی به وجود آمده که طراحی پلان به روش باز است که گاها ممکن است پارتیشن‌هایی نیز در بخش‌هایی از آن به کار رود. استفاده از پلان باز در طراحی داخلی مطب و به طور کلی در مراکز درمانی باعث می‌شود که محیط روشن‌تر و دلبازتر به نظر بیاید.
برای طراحی به شکل باز فضاها باید از هم جدا باشند. گاهی لازم است این بخش های جداگانه به یکدیگر مرتبط نیز باشند تا رفت و آمد بین آن ها به راحتی صورت بگیرد. می توان از پارتیشن وال یا همان دیوار جدا کننده در طراحی داخلی مطب استفاده نمود.
در بعضی مواقع ممکن است در طراحی مطب به دلیل وجود اتاق های مختلف، راهروهای بلند در آن اجتناب ناپذیر باشد. در چنین شرایطی می توان دیوارهای غیر سازه ای را حذف کرده و آن ها را با پارتیشن های شیشه ای جایگزین نمود. شیشه از کشیده و دلگیر به نظر رسیدن راهرو جلوگیری می کند و فضای آن را دلبازتر نشان می دهد.

 


استانداردهای فضای مطب:
اتاق پزشک:
در طراحی مطب مهم ترین بخش، اتاقی است که در آن پزشک خدمات به بیماران ارایه می کند. این فضا باید برای بیمار راحت و ارامش بخش باشد. اگر در اتاق پزشک پنجره وجود دارد بهتر است صندلی یا تختی( یونیت) که بیمار برای معاینه روی آن می نشیند را روبه روی پنجره قرار دهید تا بیمارحین دریافت خدمات احساس راحتی بیشتری کند.
اگر پنجره موجود نبود، در این مکان استفاده از تابلو نقاشی یا عکس مناسب و نورپردازی کافی می تواند نقش پنجره را تا حدودی ایفا کند.
قبل از طراحی باید مطالعه دقیق استاندارد طراحی فضای بهداشت و درمان، آشنایی با ابزارها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز و فضا کافی برای تعداد پذیرش بیماران انجام شود زیرا تمامی این اطلاعات نقش بسزایی در طراحی مطب دارد.

 

تفکیک کردن بخش پذیرش از اتاق پزشک و بخش معاینه با یک پارتیشن مناسب در حالی که اصول جداسازی به صورت کامل رعایت شده باشه و دسترسی به هردو بخش برای پزشک میسر باشد، از اصول طراحی مطب است.
انتخاب کفپوش مناسب یکی از نکاتی است که در طراحی مطب باید به آن توجه کرد. کفپوشی که راحت تمیز شود و آلودگی را پاک کند بهترین گزینه انتخابی است. برخلاف چیزی که اکثریت فکر می کنند، استفاده از کفپوش های تیره به خاطر این که آلودگی را کم تر نشان می دهند، کارایی ندارد بهتر است از یک کفپوش روشن که به راحتی پاک می شود استفاده کرد.

 

 

 

 

 

نتیجه گیری:
طراحی مطب ها و کلینیک ها نیازمند رعایت ضوابط و اصولی می باشد که باید با خلاقیت طراح آمیخته شود. بدیهی است به دلیل کاربری متفاوت مطب های پزشکی، سبک طراحی به کار گرفته شده با همدیگر فرق می کند و آن طراح است که با در نظر گرفتن استانداردهای فیزیکی و روانی بهترین طرح را ارایه می دهد.

تیم حرفه ایی هیرکانا سازه گستر گرگان با چندین سال سابقه درخشان در زمینه طراحی مطب و کلینیک توسط مهندسین باتجربه معماری توانسته با دانش به روز دنیای پزشکی در راستای تامین نیازمندی های پزشک و بیمار، ایده های خلاقانه خود را پیاده سازی کنند.

پاسخ دهید