تفاوت بین کابینت فلزی و کابینت mdf

تفاوت بین کابینت فلزی و کابینت mdf

طراحی داخلی و دکوراسیون
تفاوت بین کابینت فلزی و کابینت mdf

کابینت فلزی کیفیت بهتری دارد یا کابینت ام دی اف؟ هر فردی در زمان طراحی آشپزخانه و انتخاب کابینت‌ها این سوال در ذهنش ایجاد می‌شود به راستی کدام کابینت از نظر کیفیت و کارایی بهتر است؟ ما در ادامه قصد داریم به صورت کامل کابینت فلزی و کابینت ام دی اف را به همراه مزایا و معایب مورد بررسی قرار دهیم تا تفاوت‌های این دو کابینت را بفهمیم و با اطلاعات درست و کافی بهترین کابینت را برای منزل و محل کار انتخاب کنیم.

 

بررسی تفاوت کابینت ام دی اف و کابینت فلزی

کابینت فلزی و کابینت ام دی اف دو مدل از پرکاربردین کابینت‌ها در بازار هستند که هر یک طرفداران پروپاقرص خود را دارند. حال سوال بسیاری از افراد این است که کدام یک از این دو کابینت کیفیت بهتر و طول عمر ماندگارتری دارد؟ برای پاسخ به این سوال ما در ادامه هر یک از این کابینت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا خودتان با مطالعه مطالب تشخیص دهید که کدام کابینت بهتر است.

 

تفاوت بین کابینت فلزی و کابینت mdf1

 

معرفی کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف در حال حاضر جزو پرکاربردترین مدل‌های کابینت در بازار است؛ زیرا از نظر ظاهری بسیار زیبا و شیک طراحی شده که جلوه‌ای خاص به آشپزخانه می‌دهد. کابینت ام دی اف مخفف عبارت Medium Density Fibrboard به معنای تخته فیبر با چگالی متوسط است. این کابینت با استفاده از خرده چوب‌های با کیفیت و رزین تحت فشار در دمای مناسب با ضخامت ۱۶ میلیمتر به تولید می‌رسد و پس از تولید در کارخانجات مربوطه در اندازه‌های مختلفی برش می‌خورد. پس از برش روکش مقاومی روی تخته فیبرها قرار می‌گیرد تا کیفیت خوبی داشته باشد. کابینت ام دی اف جزو زیباترین و با کیفیت‌ترین کابینت‌ها است که در مدل‌های متنوعی از نظر سبک و جنس روکش ساخته می‌شود تا با توجه به سلیقه خود بهترین را برای طراحی آشپزخانه انتخاب کنید.

 

انواع کابینت Mdf بر اساس جنس روکش

انواع مختلف کابینت Mdf بر اساس جنس روکش شامل موارد زیر می‌شود: 

1- کابینت ام دی اف وکیوم

این کابینت جزو مقاوم‌ترین کابینت‌ها در برابر خط و خش و رطوبت است، زیرا روکش pvc دارد و برای انواع سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن مناسب است. طراحی این کابینت ابتدا با دستگاه CNC روی ورق ام دی اف حکاکی می‌شود، سپس روکش روی آن قرار می‌گیرد. 

2- کابینت ام دی اف هایگلاس

این مدل جزو زیباترین مدل‌های بازار است که روکش ترموفیل، اکریلیک یا لاک دارد و دارای دو طیف براق و مات است. مهم‌ترین ویژگی این کابینت را می‌توان بازتاب نور بالای آن بیان کرد که فضای آشپزخانه را درخشان می‌کند. 

3- کابینت ام دی اف روکش طبیعی

این کابینت دارای روکش طبیعی با استفاده از چوب بلوط، فندق، گردو، راش، افرا و… است که حس دلپذیر طبیعت را در آشپزخانه به وجود می‌آورد. یکی از مزیت‌های این کابینت خاصیت رنگ‌پذیری است.

 

تفاوت بین کابینت فلزی و کابینت mdf2

 

مزایا و معایب کابینت های‌ ام دی اف

کابینت ام دی اف جزو زیباترین و با کیفیت‌ترین کابینت‌ها در بازار است و با داشتن مزیت‌های بسیار خوب توانسته مورد پسند افراد قرار گیرد. البته که این محصول در کنار مزایای خوبی که دارد، دارای معایبی نیز است که قبل از خرید کابینت بهتر است آن‌ها را بدانید. در ادامه این بخش با مزایا و معایب این کابینت زیبا و شیک آشنا خواهیم شد. مزایای کابینت های ام دی اف عبارتند از:

• قیمت مقرون به صرفه

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این کابینت این است که قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به دیگر متریال‌ها دارد که همین امر موجب محبوبیت این کابینت در بین طراحان داخلی و کابینت سازان شده است. 

• تنوع رنگ

یکی دیگر از مزایای مهم کابینت های ام دی اف تنوع بالای طرح و رنگ است. همین موضوع سبب شده تا هر فرد با توجه به سلیقه خود طرح و رنگ مورد نظر را برای کابینت انتخاب کند. 

• مقاوم در برابر فشار

مقاوم بودن برای برابر فشار و وزن بالا نیز از مزیت‌های کابینت ام دی اف است که در اثر وزن زیاد خم نمی‌شود و شکل اولیه خود را از دست خواهد داد.

• مقاوم در برابر ضربه

انواع کابینت ام دی اف در برابر ضربه مقاوم است و شکل ظاهری خود را حفظ می‌کند، همچنین این کابینت مقاومت خوبی در برابر خط و خش دارد. 

• ظاهر زیبا و لوکس

ظاهر فوق العاده زیبا و شیک دیگر مزیت مهم این کابینت است که ظاهری درخشان، صاف و صیقلی دارد و زیبایی آشپزخانه را دو چندان می‌کند. 

• انعطاف‌پذیری

یکی دیگر از مزیت‌های کابینت ام دی اف نرم بودن ورق‌های آن نسبت به دیگر ورق‌ها مانند فلز و چوب است که خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی برای ابزار زنی دارد تا طرح و نقش و نگار متنوعی روی کابینت اجرا کنید. 

• دوست دار محیط زیست

برای ساخت ام دی اف از محصولات بازیافتی مانند رزین و چوب استفاده می‌شود که به محیط زیست هیچ گونه آسیبی نمی‌رساند و همین موضوع مزیتی مهم به شمار می‌رود. 

• نظافت آسان

روکش صاف و صیقلی کابینت ام دی اف موجب نظافت آسان آن شده است که با استفاده از پارچه نم دار می‌توانید سطح کابینت را تمیز و براق کنید.

 

اما از جمله معایب کابینت ام دی اف عبارتند از:

◘ مقاومت پایین نسبت به رطوبت و حرارت

یکی از معایب کابینت های ام دی اف مقاومت پایین در برابر حرارت است به صورتی که اگر کابینت برای مدت زمان زیادی در برابر حرارت مستقیم گاز قرار گیرد، شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد و لایه لایه خواهد شد. همچنین اگر کابینت همواره در معرض آب قرار داشته باشد و خشک نشود، ورق‌های کابینت باد خواهند کرد. البته که با نگهداری اصولی و صحیح می‌توانید از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. 

◘ حساسیت به مواد شوینده قوی

یکی دیگر از معایب این کابینت‌ها حساسیت به مواد شوینده قوی است که برای تمیز کردن سطوح آن نمی‌توانید از شوینده‌ها و پاک کننده‌های قوی استفاده کنید؛ چراکه به رنگ کابینت آسیب می‌رسد. البته که برای حل این مشکل می‌توانید از شوینده‌های ملایم‌تر استفاده کنید تا ظاهر و رنگ کابینت هیچ آسیبی نبیند.

 

تفاوت بین کابینت فلزی و کابینت mdf3

 

معرفی کابینت فلزی

کابینت فلزی از قدیمی‌ترین انواع کابینت‌ها است که از زمان گذشته تا به امروز مورد استفاده افراد قرار می‌گرفت، این کابینت‌ها از نظر کیفیت نسبت به کابینت ام دی اف مقاوم‌تر و مستحکم‌تر است که سالیان سال بدون مراقبت اصولی می‌توانید از آن استفاده کنید. این کابینت نیز مانند کابینت ام دی اف دارای انواع مختلفی از نظر ساخت و کیفیت است که می‌توانید بهترین مدل را با توجه به سلیقه و بودجه مدنظر انتخاب کنید.

 

انواع کابینت فلزی

1- کابینت فلزی با ورق سیاه

این نوع کابینت جزو قدیمی‌ترین نوع کابینت‌ها است که امروزه از آن استفاده نمی‌شود. این کابینت در برابر رطوبت و وزن بالا مقاومت بسیار پایینی دارد و دچار خوردگی می‌شود. 

2- کابینت فلزی گالوانیزه

این کابینت با استفاده از ورق فولادی از جنس روی ساخته شده است که نسبت به کابینت با ورق سیاه کیفیت و استحکام بیشتری دارد، اما از نظر وزن سنگین است که نصب دشواری دارد. 

3- کابینت فلزی استیل

این مدل از کابینت جزو با کیفیت‌ترین مدل‌های کابینت فلزی است که تمامی قسمت‌های آن با استفاده از جنس استیل به رنگ نقره‌ای ساخته می‌شود. این مدل کابینت کیفیت بسیار خوبی در برابر رطوبت، خط و خش، ضربه و… دارد که طول عمر بالایی خواهد داشت. 

4- کابینت فلزی آلومینیومی

کابینت فلزی آلومینیومی نیز در گروه بهترین مدل‌های کابینت قرار می‌گیرد که کیفیت بسیار خوبی در برابر عوامل خارجی مختلف از جمله رطوبت، ضربه، حرارت، مواد شیمیایی و… دارد که تا سال‌های طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

مزایا و معایب کابینت فلزی

همان طور که در قبل گفتیم در زمان گذشته انواع کابینت با استفاده از جنس فلز ساخته می‌شدند، اما امروزه دیگر استفاده از کابینت‌های فلزی برای طراحی آشپزخانه در بازار کمتر شده است، اما دلیل استفاده کم از کابینت‌های فلزی چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است مزایا و معایب این محصول را بدانید. مزایای این کابینت عبارت است از:

• دوام و ماندگاری بالا

کابینت فلزی با فولاد و استیل ساخته می‌شود و دارای کیفیت بسیار خوبی است. این کابینت می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند بدون اینکه آسیب ببیند. همچنین جنس فلز در برابر خوردگی حشرات مقاوم است که از عدم ساییدگی و خوردگی آن اطمینان خاطر خواهید داشت. 

• نظافت آسان

یکی دیگر از مزیت‌های این کابینت‌ها نظافت آسان است که با استفاده از مواد شوینده می‌توانید به راحتی آن را پاک کنید.

 

معایب کابینت فلزی که پیش از خرید حتما باید بدانید عبارتند از: 

 ◘ زنگ زدگی

یکی از مهم‌ترین معایب استفاده از کابینت‌های فلزی زنگ زدن ورق‌های فلز است که باید در نگهداری از آن دقت بسیار بالایی داشته باشید و اصلا اجازه ندهید آب به ورق‌های فلزی سرایت کند، در غیر این صورت با زنگ زدن کابینت مواجه می‌شوید. 

◘ انعطاف‌پذیری کم در طراحی

تنوع طراحی در کابینت‌های فلزی بسیار محدود است و نمی‌توانید طبق سلیقه خود طرحی را برای اجرا انتخاب کنید.

◘ ایجاد سر و صدا

کابینت‌های فلزی به دلیل اینکه با استفاده از فلز و فولاد ساخته می‌شوند، در زمان باز و بسته کردن درب‌ها یا قرار دادن وسیله‌ای روی قفسه‌های کابینت صداهای آزاردهنده تولید می‌کنند.

 

ترکیب کابینت mdf و فلزی

کابینت‌های فلزی جزو ارزان‌ترین کابینت‌ها هستند که افراد برای صرفه جویی در هزینه خود و داشتن آشپزخانه‌ای شیک از ترکیب کابینت ام دی اف و فلزی برای طراحی آشپزخانه خود استفاده می‌کنند. به صورتی که بدنه کابینت‌ها فلزی و درب کابینت ها ام دی اف است. اما آیا این کار درست است؟ در این بخش به بررسی مزایا و معایب کابینت mdf و فلزی می‌پردازیم: 

مزایا

•    در صورت کثیف شدن، داخل کابینت را که از جنس فلز است به راحتی می‌توانید بشویید و سپس خشک کنید. 
•    از نظر قیمت مقرون به صرفه است. 
•    طرح و رنگ‌های متنوعی برای درب کابینت می‌توانید انتخاب کنید. 
•    بدنه کابینت دوام و طول عمر زیادی خواهد داشت. 
•    درب کابینت نیازی به رنگ کردن ندارد. 

معایب

•    درب‌های کابینت به مرور زمان شل خواهد شد. 
•    درب‌ها در زمان باز و بسته کردن به دلیل برخورد با فلز صدای آزاردهنده ای ایجاد می‌کنند. 
•    نصب درب‌ ام دی اف روی بدنه فلزی امری دشوار است. 
•    کابینت‌ها وزن زیادی خواهند داشت.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت بین کابینت فلز و کابینت mdf پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را برای نصب و استفاده مطرح کردیم. با توجه به مطالب گفته شده در پاسخ به سوال کابینت فلز بهتره یا کابینت mdf باید عرض کنیم که کابینت ام دی اف از نظر طراحی و شیک بودن نسبت به کابینت فلزی در رتبه برتری قرار دارد. همچنین این کابینت با داشتن روکش pvc در برابر عوامل خارجی به ویژه آب، رطوبت، حرارت و… مقاوم است و کیفیت ظاهری خود را از دست نمی‌دهد. اما کابینت فلزی در برخورد با آب زنگ می زند که در نگهداری آن باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. برای طراحی به روز و لوکس کابینت آشپزخانه با بهترین کیفیت می‌توانید از هیرکانا سازه که مجموعه‌ای حرفه‌ای از طراحان دکوراسیون است، کمک بگیرید.

پاسخ دهید