بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام

بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام

مصالح ساختمانی
بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام

بلوک به قطعاتی گفته می شود که برای ساخت ساختمان، سقف و دیواره ها به کار می رود. بلوک ها از مواد و متریال مختلفی از جمله سیمان، سفال، گل رس و غیره تشکیل شده است. بلوک های ساختمانی جزء مواد اولیه ساخت وساز می باشند که به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار گرفته و سرعت ساخت و ساز را افزایش می دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مطالب تفاوت بلوک سیمانی و سفالی، مزایای بلوک سیمانی و مزایای بلوک سفالی، کاربرد بلوک سفالی و سیمانی و مواردی از این قبیل آشنا کنیم.

 

بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام

 

تفاوت بلوک سیمانی و سفالی

بلوک سفالی، بلوکی متشکل از ترکیب خاک رس و آب می باشد که یکی از پرمصرف ترین مصالح مورد استفاده در دیوار های ساختمانی است. بلوک سفالی به شکل قالب های سوراخ دار و در ابعاد مختلف تولید می شود. در مقابل بلوک سیمانی، قطعه ای پیش ساخته از جنس بتن می باشد. مواد اولیه ساخت بلوک سیمانی شامل سیمان، شن، ماسه و سایر مواد افزودنی از جمله سبکدانه ها می باشد. بلوک های سیمانی به دلیل وزن بالای آن، استحکام و مقاومت بالایی دارند. هنگام ساختمان سازی و احداث بنا باید با تفاوت و فرق بین بلوک سیمانی و سفالی آشنا شوید و با توجه به نوع نیاز و کاربرد سازه خود، بلوک مناسب را انتخاب کنید تا به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

 

بلوک سیمانی بهتر است یا بلوک سفالی

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید با مزایای بلوک سفالی و مزایای بلوک سیمانی آشنا شوید و با توجه به کاربرد هریک در سازه خود آن ها را بکار ببرید.

مزایای بلوک سفالی

1- بلوک سفالی نسبت به دیگر بلوک ها، قیمت مناسب تری دارد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد.
2- کیفیت و اندازه و ابعاد در همه نوع بلوک سفالی یکسال می باشد.
3- استفاده از بلوک سفالی در دیوار چینی باعث صرفه جویی در مصرف ملات می شود، زیرا بلوک های سفالی نسبت به بلوک های سیمانی ملات کمتری مصرف می کنند.
4- در بلوک های سفالی حفره هایی وجود دارد که این حفره ها باعث میشود بلوک سفالی عایق خوبی در برابر صوت و حرارت باشند.
5- بلوک های سفالی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت می باشند، این ویژگی بلوک های سفالی باعث میشود تا در برابر حرارت و آتش سوزی تغییر شکل ندهند و آتش سوزی گسترش پیدا نکند.

 

مزایای بلوک سیمانی

1- بلوک های سیمانی تنوع زیادتری از لحاظ اندازه، ساخت و ترکیبات دارند.
2- برخی از انواع بلوک های سیمانی بسیار سبک می باشند که استفاده از این نوع بلوک ها میتواند وزن سازه را کاهش داده و سرعت انجام پروژه را افزایش دهد.
3- بلوک های سیمانی عایق صوتی و حرارتی بهتری دارند.
4- دوام و مقاومت بلوک سیمانی به دلیل پرس زیاد و تراکم بالا بسیار زیاد است و برای مقاوم سازی ساختمان بسیار مناسب است.
5- بلوک های سیمانی در برابر رطوبت و شرایط سخت اقلیمی، مقاوم می باشند.
پس از آشنایی با مزایای بلوک سیمانی و سفالی، به شرح ویژگی این بلوک ها می پردازیم.

 

بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام3

 

ویژگی بلوک سفالی

1- ضخامت بلوک سفالی بین ۵ تا ۲۰ سانتی متر می باشد.
2- بلوک سفالی دارای ساختاری متراکم و مستحکم می باشد.
3- هنگام برخورد بلوک های سفالی با یکدیگر صدای زنگ تولید می شود.
4- بلوک های سفالی دارای سطحی عاری از هر گونه ترک می باشند.
5- دارای رنگی یکنواخت هستند.

 

ویژگی بلوک سیمانی

1- بلوک های سیمانی بسیار مقاوم می باشند، به طوری که فشار ناشی از تنشی که در دیواره های ساختمان هنگام ساختمان سازی وجود دارد را به خوبی می تواند تحمل کند.
2- بلوک های سیمانی سبک در طیف گسترده ای از رنگ و بافت و پوشش تولید می شوند که معماران می توانند بسته به نوع طراحی خود از آن ها استفاده کنند.
3-بلوک های سیمانی دارای خاصیت نسوز بودن می باشند و مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند.

 

کاربرد بلوک سفالی

کاربرد بلوک سفالی در ساختمان سازی در دیواره های ساختمان، تیغه های جدا کننده، استفاده در سقف های تیرچه و بلوک و کاربرد دیگر آن به عنوان طاق ضربی میان تیر آهن می باشد.

 

بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام4

 

کاربرد بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی کاربردهای متفاوتی دارند. از جمله کاربردهای آن میتوان به استفاده از آن در ساخت جدول و جوی های خیابانی و کانال های آبیاری، تیغه کشی ساختمان ها، ساخت دیوار حیاط و پارکینگ و سقف های تیرچه و بلوک اشاره کرد. همچنین در برخی موارد از جمله مسدود کردن برخی مسیر ها در ترافیک یا استفاده از آن به عنوان محکم بستن پایه برخی چادر ها نیز استفاده می شود. علاوه بر موارد گفته شده می توان از بلوک به عنوان ظرفی برای مخلوط کردن مواد در ساختمان سازی استفاده کرد.

 

نحوه ساخت بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی از مخلوط کردن شن، ماسه، آب و سیمان بدست می آیند. متداول ترین و مرسوم ترین سیمان بکار رفته در ساخت بلوک سیمانی شامل: سیمان سفید، سیمان پوزولانی، سیمان پورتلند و سیمان آهکی می باشد. بلوک های سیمانی را از لحاظ چگالی به ۳ دسته تقسیم می کنند که شامل: بلوک سیمانی سبک، بلوک سیمانی نیمه سبک و بلوک سیمانی سنگین هستند. برای تهیه و ساخت بلوک سیمانی استاندارد به مواد زیر احتیاج داریم:
۱_ یک پیمانه سیمان
۲_ ۲.۵ پیمانه ماسه
۳_ ۳.۵ پیمانه شن
۴_ ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر آب برای بتن لرزیده و ۱۶۰ تا ۱۸۰ لیتر برای بتن نلرزیده
در هنگام ساخت بلوک سیمانی این نکته حائز اهمیت می باشد که بلوک ساخته شده کاملا صاف و بدون هیچگونه شکستی باشد تا ملات به راحتی روی آن بشیند و به آن نچسبد.

در حالت استاندارد اندازه بلوک های سیمانی باید به شرح زیر باشد:
۱۰×۴۰×۲۰ یا ۱۵×۴۰×۲۰ یا ۲۰×۴۰×۲۰ و ضخامت بلوک های کوچک ۳ سانتی متر و بلوک های متوسط و بزرگ ۴ سانتی متر باشد.
برای تولید بلوک سیمانی از دو روش سنتی و پرسی استفاده می کنند.

 

• روش سنتی

در روش سنتی بتن و بقیه مواد افزودنی را داخل قالب استاندارد می ریزید و به آن کمی زمان می دهید تا سفت شود و پس از سفت شدن از قالب خارج می کنید. در روش سنتی برای دوام بیشتر بلوک نسبت استفاده از آب به سیمان را کاهش می دهیم و از موادی مثل ضد یخ بتن، حباب ساز و روان کننده برای دوام و افزایش طول عمر بلوک سیمانی استفاده می کنیم. در روش سنتی حالتی به نام ویبره وجود دارد که در این حالت پس از ریختن بتن ها به داخل قالب، آن ها را روی نوار نقاله قرار داده و سپس به روی میز ویبره منتقل می کنند. دقت کنید در این روش در مدت زمانی که ویبره اعمال می شود، آب قالب را به طور کامل نپوشاند، زیرا این حالت باعث کاهش استحکام و دوام بلوک ساخته شده می شود.

 

• روش پرسی

روش پرسی به دو حالت پرسی تر و پرسی خشک انجام می شود.

◘ روش پرسی تر

روش پرسی تر یک روش مناسب برای تولید بتن می باشد و بلوک سیمانی ساخته شده با این روش جزء مقاوم ترین بلوک ها می باشد. در این روش بتن را به وسیله اسلامپ ریزشی در قالب می ریزند و با فشار استاندارد ۵۰۰ تن پرس می کنند. در حین انجام پرس به بوسیله قسمت وکیوم دستگاه ۷۰٪ آب از بتن خارج می شود. همچنین به دلیل ریزش اسلامپ، دوغاب روی بلوک را می پوشاند که همین امر باعث مقاومت بلوک در برابر سرما و گرما می شود.

◘ روش پرسی خشک

برای تولید بلوک سیمانی انبوه از این روش استفاده می شود. در این روش دستگاه به صورت دولایه ای عمل می کند. لایه زیره و لایه رویه
ابتدا دستگاه لایه زیره را ریخته و فشار ۱۰ تنی به آن وارد می کند. سپس لایه رویه را در قالب می ریزد و دوباره فشار ۱۰ تنی به آن وارد می کند. در این روش به دلیل پایین بودن زمان ویبره و اختلاط و همچنین میزان آب و پرس کمتر، بلوک های تولید شده دارای مقاومت کمتری هستند.

پس از ساخت بلوک سیمانی به یکی از دوروش سنتی یا پرسی باید عمل آوری بلوک سیمانی انجام شود. عمل آوری به ۳ صورت بخاری، بخار و آب صورت می گیرد.

1- عمل آوری با بخاری

در این روش بلوک ها را مقابل بخاری حاوی باد بزن قرار داده و هوای گرم از میان بلوک ها عبور می کند. در این روش برای محافظت بلوک ها از گرما روی آن ها را می پوشانند.

2- عمل آوری با آب

این روش باید در فضای آزاد و در معرض نور خورشید صورت گیرد. در این روش بلوک هایی که در فضای باز و در معرض نور آفتاب قرار دارند را مدام آب پاشی می کنند که رطوبت آن ها کاهش پیدا نکند. این عمل را تا یک هفته انجام می دهند و تکرار می کنند.

3- عمل آوری با بخار

در این روش بلوک ها را در اتاق های بخار با حرارت استاندارد ۷۰ درجه سانتی گراد به مدت یک روز قرار می دهند. از این روش عمل آوری برای افزایش ظرفیت تولید بلوک سیمانی استفاده می شود.

 

نحوه ساخت بلوک سفالی

بلوک سفالی از ترکیب خاک رس و آب بدست می آید. برای ساخت بلوک سفالی ابتدا مواد را از زمین و معدن استخراج کرده، سپس کلوخ و مواد خارجی را از خاک بدست آمده جداسازی می کنند. بعد از آن، خاک مناسب به دست آمده را با آب به گل تبدیل کرده و به وسیله میکسر آن را به طور کامل هوا گیری می کنند و گل را به طور کامل فشرده کرده و داخل قالب استاندارد قرار می دهند و سپس آن ها را به قسمت خشک کن منتقل می کنند. در قسمت خشک کن بلوک ها با حرارت بالا پخته و عمل آوری می شوند.

• کدام بلوک برای دیوار چینی داخل ساختمان مناسب است؟

بلوک سیمانی سبک برای دیوار چینی داخل ساختمان بسیار مناسب است.

• کدام بلوک برای دیوار چینی بیرون ساختمان مناسب است؟

بلوک سفالی برای دیوار چینی بیرون ساختمان و دیوارهای غیر باربر مناسب است.

 

آجر سفالی یا بلوک سفالی

اجر سفالی همان بلوک های سفالی هستند که قالب های سوراخ داری می باشند که برای دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرند. این بلوک ها به شکل مکعب مستطیل های شیار دار هستند.

 

بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام1

 

اجرا دیوار چینی با بلوک سفالی

● ابتدا باید مکان دیوار و محل قرار گیری دیوارهای باربر و غیر باربر مشخص شود.
● با توجه به ضخامت و عرض دیوار، تعداد بلوک سفالی مصرفی را محاسبه کنید.
● وسایل مورد نیاز خود اعم از فرغون، نردبان، شمشه چوبی، استامبولی، شاقول، تراز، ماسه، بیل، ماله و سیمان و آب برای تشکیل ملات را تهیه کنید.
● با ترکیب کردن ماسه و سیمان و آب ملات خود را بسازید.
● مهمترین مرحله در دیوار چینی چیدن رج اول می باشد. برای چیدن رج اول ابتدا به وسیله ریسمان از ابتدا تا انتهای قسمتی را که می خواهید دیوار چینی کنید را مشخص کنید. سپس در مکان مشخص شده یک لایه ملات بکشید. پس از آن در راستای سیمان، چیدن رج اول دیوار را شروع کنید.
● بعد از چیدن رج اول، دو طرف دیوار را به صورت پله ای بلوک چینی کنید و همینطور به بالا پیش بروید. سپس ما بین هر ردیف را پر کنید.

 

بلوک سیمانی یا سفالی؟ بررسی کامل تفاوت ها و کاربردهای هر کدام2

 

اجرا دیوار چینی با بلوک سیمانی

ابتدا وسایل مورد نیاز  برای دیوار چینی با بلوک سیمانی را تهیه کنید. این وسایل شامل: دستکش و عینک ایمنی، سیمان، ماسه، چرخ دستی یا میکسر، بتن آماده، استامبولی و سطل، ماله، ابزار اتصال، اره و چکش، سنگ تراش، بلوک سیمانی، گچ، میلگرد و نوار اندازه گیری می باشد.

● مرحله اول: در دیوار چینی با بلوک سیمانی پی ریزی دیوار می باشد. پی ریزی به انتقال بار از دیوار به زمین کمک میکند و باعث ایمنی دیوار بلوکی می شود. برای پی ریزی باید زمین زیر دیوار را تا پایین تر از خط سرما حفر کنید. سپس میلگرد فونداسیون را بسته و بلوک ها را بچینید و روی آن را با بتن پر کنید تا یک سطح صاف و یکدست بدست آید. پس از خشک شدن فونداسیون ها بلوک چینی را شروع کنید.
● مرحله دوم: خیس کردن بلوک های سیمانی می باشد. خیس کردن بلوک های سیمانی یا به عبارتی زنجاب کردن آجر باعث می شود که بلوک ها سیراب شده و آب ملات را به خود جذب نکنند.
● مرحله سوم: مشخص کردن خط راهنمای بلوک چینی است. برای اینکار می توانید با گچ یا استفاده از یک ریسمان بنایی یا لیزر، مکان اجرایی دیوار را روی زمین مشخص کنید.
● مرحله چهارم: ملات کشی یا سیمان کشی روی زمین می باشد. این مرحله برای چسباندن بلوک به زمین و صاف و تراز کردن سطح زیر بلوک ها می باشد. برای این کار قسمتی که میخواهید بلوک ها را بچینید را لایه ای به ضخامت ۲ تا ۳ سانتی متر از ملات  بکشید.
● مرحله پنجم: چیدن رج اول بلوک ها روی سطح زمین می باشد. در این روش دو طرف بلوک را ملات کشیده و به طوریکه قسمت بسته بلوک رو به بالا و قسمت باز آن روی زمین باشد، آن را بچینید.
● در مرحله ششم: پس از اطمینان از تراز بودن رج اول، رج های بعدی را به ترتیب و با دقت بچینید. برای چیدن رج های بعدی، ابتدا هر دو سمت دیوار را بلوک بچینید سپس وسط آن ها را پر کنید.
● مرحله هفتم: ریسمان کشی می باشد. در این مرحله به وسیله شمشه و ریسمان باید از طراز و یکدست بودن ردیف ها اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار شمشه ها را دو طرف دیوار گذاشته و بین آن ها را ریسمان بکشید.

 

هیرکانا سازه

هیرکانا سازه یک شرکت ساختمانی در گرگان می باشد که در زمینه عمرانی و ساختمانی فعالیت می کند. این شرکت ساختمانی که از سال ۹۷ کار خود را شروع کرده است در حوزه هایی از جمله طراحی دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان ها، ساختمان سازی و غیره فعالیت میکند. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به این شرکت ساختمانی، فعالیت های ساختمانی خود را به بهترین شکل و با کیفیت ترین حالت اجرا کنید.

 

جمع بندی

بلوک های سیمانی و سفالی یکی از اجزای اصلی ساختمان سازی می باشند که هر کدام مزایا و ویژگی های مخصوص به خود را دارا می باشند. برای این که بدانید کدام نوع بلوک برای پروژه شما مناسب است؟ باید با تفاوت بین بلوک سیمانی و سفالی و ویژگی های هر یک آشنا شوید و با توجه به نوع سازه و مکان مورد استفاده، بلوک مناسب پروژه خود را انتخاب نمایید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربرد بلوک سفالی و سیمانی و ویژگی های هر یک آشنا کنیم تا شما انتخاب مناسب و راحت تری داشته باشید.

پاسخ دهید