بررسی کامل هزینه و مراحل اجرای بازسازی ساختمان

بررسی کامل هزینه و مراحل اجرای بازسازی ساختمان

اجرای ساختمان
بررسی کامل هزینه و مراحل اجرای بازسازی ساختمان

بازسازی و طراحی داخلی ساختمان یکی از اقداماتیست که هر مالک خوش ذوق و باسلیقه ای دوست دارد پیش از ورود به ملک جدید، بر روی آن اِعمال نماید. این اقدامات با توجه به نیازها و سلیقه ی شخصی مالک و افراد خانواده صورت می پذیرد و در حقیقت آن مکان را شخصی سازی می نمایند. اما بازسازی ساختمان، مراحل و قوانینی دارد که باید پیش از اقدام، به آن ها اِشراف کامل داشته باشید. ضمن این که هر عملیات ساختمانی هزینه هایی را در بر می گیرد و شما باید بتوانید پیش بینی هزینه های آینده را نیز داشته باشید. هیرکانا سازه با بیش از یک دهه سابقه فعالیت در زمینه ی بازسازی و طراحی داخلی ساختمان می تواند به شما در این زمینه مشورت های لازم را ارائه دهد. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در خصوص مباحث گفته شده صحبت کنیم. با ما باشید.

 

بررسی کامل هزینه و مراحل اجرای بازسازی ساختمان

 

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی به عملیاتی گفته می شود که به وسیله ی آن یک ساختمان قدیمی و فرسوده، تعمیر و مرمت می گردد و یا بخشی از آن جهت زیباتر شدن اصلاح می شود. هدف از بازسازی در ابتدا افزایش طول عمر بنا و بهبود کیفیت آن و سپس ایجاد تغییر و استفاده بهینه از فضای فعلی ساختمان می باشد، چرا که شما در بازسازی، متراژ بنا را اضافه نمی کنید و فقط در قسمت های داخلی ساختمان تغییراتی ایجاد می نمایید که این تغییرات می تواند جزئی یا کلی باشد.

 

بازسازی جزئی و کلی ساختمان چیست؟

هزینه بازسازی ساختمان در بازسازی جزئی بسیار کمتر از بازسازی کلی می باشد. بازسازی جزئی تنها برای قسمت های خاصی از ساختمان مانند: آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق خواب و ... انجام می شود در حالی که بازسازی کلی می تواند همه ی این قسمت ها را باهم در بر بگیرد. نکته ای که باید در مورد بازسازی بدانید اینست که بازسازی الزماً برای تعمیر و مرمت نیست بلکه گاهاً جهت زیباتر کردن بخشی از ساختمان که می تواند شامل نما، سالن پذیرایی و... باشد، انجام شود.

 

بازسازی و نوسازی چه تفاوتی دارند؟

بازسازی و طراحی داخلی ساختمان که به منظور مرمت انجام می شود با نوسازی آن متفاوت است. بازسازی بیشتر بر روی بناهای قدیمی یا تاریخی انجام می شود و در مورد ساختمان های با سن کمتر اغلب بازسازی های جزئی جهت استفاده ی مطلوب از فضا صورت می گیرد. در حالی که نوسازی با هدف تغییر کلی یک ساختمان و ایجاد تغییرات در ظاهر و باطن یک مکان انجام می شود و گاهاً با تخریب بخشی از ساختمان یا کل آن شروع می شود. این عملیات می تواند شامل تغییرات و تعمیرات در بخش تأسیسات، نمای بیرونی و داخلی و یا کلاً نقشه ی ساختمان باشد. بازسازی و نوسازی دو عملیات متفاوت با هزینه های بسیار متفاوت می باشند. عملیات بازسازی بسیار مقرون به صرفه تر از نوسازی می باشد.

 

دلایل بازسازی ساختمان چیست؟

سفارش بازسازی ساختمان برای هر مکانی با دلایل گوناگونی انجام می شود. پیش از این اشاره کردیم که اغلب بازسازی یک ساختمان نو که عمری کوتاه دارد را به منظور شخصی سازی انجام می دهند و همین امر می تواند سبب ایجاد دلایل مختلفی در این زمینه نماید. این دلایل شامل فرسودگی بنا، تغییر کاربری، تغییر دکوراسیون داخلی یا همان شخصی سازی می باشد. ممکن است بنای شما نیاز به بازسازی داشته باشد ولی شاید هنوز به فکر آن نیافتاده باشید. اگر یکی از موارد گفته شده در ذهنتان وجود دارد، پس ساختمان شما قطعاً نیاز به بازسازی خواهد داشت. بیایید باهم این دلایل را بررسی کنیم:

1- فرسودگی

قدیمی بودن و سن بالای ساختمان، شرایط جوی و محیطی، ساخت و سازهای مکرر در مجاورت ساختمان از جمله دلایل بازسازی ساختمان به شمار می روند. همه این موارد گفته شده باعث فرسودگی بنا شده و شاید آن مکان را غیر قابل سکونت یا غیرقابل استفاده نماید. یا حتی به دلیل ساختن بناهای مدرن و شیک در کنار ساختمان شما، بنای شما فرسوده و کهنه به نظر برسد و این در نگاه بسیاری از افراد ناخوشایند می باشد. همه ی این عوامل دست به دست هم داده تا ساختمان شما نیاز به بازسازی داشته باشد.

2- تغییر کاربری

از دیگر دلایل بازسازی ساختمان می توان به تغییر کاربری آن اشاره نمود. شاید بسیار دیده باشید ساختمانی که تا چندی پیش مسکونی بوده و امروز به یک ساختمان تجاری یا اداری تبدیل شده است و یا بالعکس. این موضوع به شرایط کاری و اقتصادی مالک مربوط می شود. برخی از افراد با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی ترجیح می دهند ساختمان خود را از مسکونی به تجاری و یا بالعکس تبدیل نمایند که این کار مستلزم ایجاد تغییرات و بازسازی داخلی برای رسیدن به فضاهای لازم جهت برطرف نمودن نیازهای جدید می باشد.

3- افزایش روحیه

ذات بشر تنوع طلب است و شاید یکی از دلایل بازسازی ساختمان که این روزها بسیار شاهد آن هستیم ایجاد تغییر در دکوراسیون و طراحی داخلی بنا می باشد. بسیاری از افراد پس از مدتی زندگی در یک ساختمان از فضای موجود خسته شده و در صدد ایجاد تغییر در آن هستند. یا در یک ساختمان اداری تجاری، گاه کارفرما برای افزایش راندمان کاری کارکنان خود و همچنین استفاده ی بهینه از فضا دست به تغییراتی در داخل ساختمان و فضاهای موجود می زند.

4- تغییر نیازها

یکی از دلایل بازسازی ساختمان می تواند تغییر نیازهای ساکنین یک ملک (چه مسکونی و چه اداری تجاری) باشد. در خانواده هایی که دارای یک یا چند فرزند می باشند با بزرگ شدن آن ها نیازهای افراد تغییر می کند و پدر خانواده مجبور به ایجاد تغییراتی در قسمت هایی از ساختمان برای استفاده ی بهتر فرزند یا فرزندان خود می شوند و به سراغ سفارش اجرا بازسازی ساختمان می روند.

5- صرفه جویی در انرژی

ساختمان های قدیمی با توجه به نیازهای زمان خود ساخته شده و از نظر مصرف انرژی نیز شرایط آن زمان در نظر گرفته می شد. یکی از عمده ترین دلایل بازسازی ساختمان، صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. پنجره های بزرگ با شیشه های ساده، تأسیسات و سیستم گرمایش و سرمایش غیر استاندارد از جمله عواملی هستند که باعث هدر رفت انرژی می شوند. امروزه بحث انرژی و مصرف صحیح آن، از مهم ترین مباحث مطروحه در دنیا می باشد. پس چه بهتر است که با یک هزینه ی اولیه، ساختمان خود را در مورد بهینه سازی مصرف انرژی بازسازی نماییم. هیرکانا سازه با داشتن تیمی متخصص و مجرب آماده ی پذیرش سفارش اجرا بازسازی ساختمان از سراسر ایران می باشد.

 

بررسی کامل هزینه و مراحل اجرای بازسازی ساختمان2

 

مراحل اجرای بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان یک عملیاتیست که باید توسط افراد متخصص و حرفه ای انجام شود. باید تمامی جوانب آن سنجیده شود و سپس اقدام به شروع عملیات نمود. بازسازی همانطور که گفته شد در زمینه های مختلفی انجام می شود و هر قسمت نیز به یک تیم حرفه ای احتیاج دارد. به همین منظور باید قبل از آغاز عملیات بازسازی ابتدا یک شرکت مجرب و باتجربه را برای این کار انتخاب کنید تا خیالتان بابت نتیجه ی کار آسوده باشد. اما به طور کلی مراحل اجرای بازسازی ساختمان شامل موارد زیر می باشد که عبارتند از:

• مشاوره و نیازسنجی

سفارش بازسازی ساختمان باید حتماً نزد یک شرکت حرفه ای و با یک تیم متعهد صورت گیرد. دلیل آن هم مشخص است، چون اولین قدم شما در بازسازی ساختمان، مهم ترین و اصلی ترین قدمیست که بر می دارید و باید تغییرات و خواسته های خود را مشخص نمایید. شما با کمک و مشاوره از متخصصان بازسازی، نکاتی را در می یابید که شاید در نگاه اول به ذهن شما نرسیده باشد. پس یکی از اصلی ترین مراحل اجرای بازسازی ساختمان مشاوره و نیازسنجی می باشد. در این مرحله ساختمان توسط کارشناسان مورد بررسی دقیق و کامل قرار می گیرد و تمامی ایرادات ساختاری بنا در کنار نیازهای شما مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد و به صورت فهرست کامل می شود. در نهایت پس از بررسی دقیق فهرست خود و برآورد هزینه های پیش رو می توانید نسبت به این که بازسازی جزئی باشد یا کلی تصمیم نهایی خود را بگیرید و در آخر، پروژه را به دست کارشناسان مورد اعتماد خود بسپارید.

• طراحی و نقشه کشی

دومین قسمت از مراحل اجرای بازسازی ساختمان تهیه نقشه و برنامه ریزی برای چگونگی انجام کار است که به وسیله ی طراحان انجام می شود. در این بین اگر ایده و نظری به ذهنتان می رسد را می توانید با طراحان در میان بگذارید تا آن ها نظر و سلیقه ی شما را تا جایی که به استاندارد و کیفیت نهایی کار لطمه وارد نکند، اِعمال نمایند. اما این نکته را به یاد داشته باشید که بهتر است به نظر کارشناسی طراحان توجه کنید و از اصرار ورزیدن بر ایجاد تغییرات در نقشه به سلیقه ی خود، جداً پرهیز کنید. زیرا منجر به کاهش کیفیت نهایی می شود.

• تخریب

در این قسمت از مراحل اجرای بازسازی ساختمان با توجه به نقشه و رعایت اصول ایمنی، بخش یا بخش هایی از ساختمان که نیاز به تغییر اساسی دارند تخریب شده و تا قسمت های زیرین پیش می روند. این مرحله با حذف بخشی از ساختمان نیز ممکن است انجام شود آن هم به خاطر دلایلی که پیشتر گفته شد. فقط این نکته را در نظر داشته باشید اگر بازسازی کلی باشد و شامل همه ی قسمت های ساختمان شود، حتماً باید کل ساختمان تخلیه شود ولی اگر بازسازی جزیی باشد می توان وسایل را به قسمت هایی از بنا که نیاز به بازسازی ندارند منتقل کرد. ولی سکونت افراد در حین بازسازی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

• تعمیر و مرمت

این بخش از مراحل اجرای بازسازی ساختمان نیز شامل قسمت هایی از ساختمان که تنها به تعمیر احتیاج دارند می شود. عملیاتی نظیر تعمیر تأسیسات، لوله کشی آب و گاز یا سیم کشی های برق که همزمان با مرمت سایر قسمت ها انجام می گردد. در این مرحله سعی می شود با صرفه جویی در هزینه ها بخش زیادی از هزینه های بازسازی ساختمان را کاهش داد.

• ساخت

یک بخش دیگر از مراحل اجرای بازسازی ساختمان، ساخت و اجرای طرح های روی کاغذ است. در این مرحله مرمت و تعمیر قسمت های لازم انجام شده و اکنون وقت آن رسیده تا بخش هایی که نیاز است تا به بنا اضافه گردند توسط افراد متخصص ساخته شود که می تواند شامل افزودن دیوارهای جدید، یا سقف کاذب و یا تغییر مکان آشپزخانه و اتاق خواب ها و... باشد.

• روکاری و زیباسازی

در آخرین مرحله از مراحل اجرای بازسازی ساختمان روکاری و زیباسازی قسمت های ساخته شده می باشد. اگر دیواری تازه ساخته شده یا مرمت شده الان باید گچ کاری و رنگ آمیزی و یا کاغذدیواری شود. انتخاب بین رنگ و کاغذ دیواری بر عهده ی مالک است که می تواند با کمک گرفتن از طراح یا طراحان گروه تصمیم بهتری اتخاذ نماید.

 

هزینه های بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان به دلیل این که نسبت به نوسازی از هزینه های کمتری برخوردار است بسیار مقرون به صرفه می باشد. اما اگر در همین بازسازی تخمین هزینه ها به درستی صورت نگیرد و با افراد غیر حرفه ای وارد کار شوید، قطعاً مبالغ هنگفتی را در انتهای کار بر روی دست شما خواهند گذاشت. اگر پروژه ی بازسازی به افراد متخصص سپرده شود، در نهایت نتیجه ی کار اصولی و با حداقل هزینه ها به پایان می رسد. برای محاسبه ی هزینه های بازسازی ساختمان باید فهرستی از اقداماتی که در طی پروژه انجام می شود را تهیه کنید تا بتوانید تخمین درستی داشته باشید. از جمله عوامل تأثیرگذار در قیمت بازسازی ساختمان عبارتند از:

◘ نوع بازسازی

یکی از عواملی که در هزینه بازسازی ساختمان مؤثر است نوع بازسازی می باشد. بسته به این که بازسازی جزئی باشد یا کلی، میزان هزینه ها متفاوت است. در بازسازی جزئی به دلیل این که بخش کوچکی از ساختمان تعمیر و مرمت می شود، در حالی که در بازسازی کلی بخش اعظم ساختمان مورد بازسازی و تعمیرات قرار می گیرد.

◘ سبک طراحی

بازسازی و طراحی داخلی ساختمان اگر به سبک ساده و مینیمال باشد معمولاً از هزینه های چندان بالایی برخوردار نمی باشد اما اگر سبک طراحی پیچیده مانند کلاسیک یا نئوکلاسیک باشد قطعاً هزینه های بیشتری را در زمینه ی طراحی و اجرا در بر می گیرد.

◘ متراژ ساختمان

هزینه بازسازی ساختمان در بنایی که متراژ بیشتری دارد، بالاتر خواهد بود. چرا که میزان مصالح مصرفی و مساحت تخریبی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و از آنجا که قیمت مصالح روز به روز در حال بالا رفتن است، تخمین هزینه ی بازسازی یک ساختمان ارتباط مستقیمی با متراژ و میزان مصالح مصرفی دارد. ضمن این که با افزایش مساحت تخریبی، تعداد نیروهای انسانی و میزان نخاله های ساختمانی و طبیعتاً حمل و نقل آن ها هزینه ی بازسازی ساختمان را بالاتر می برد.

◘ نوع متریال مصرفی

هزینه های بازسازی ساختمان شما اگر با متریال گران قیمتی انجام شود، قاعدتاً بالا خواهد بود. اما اگر از مصالح و متریال ساده تر و ارزان تر استفاده کنید، هزینه ی نهایی شما را کاهش خواهد داد. نکته ای که باید در این جا به آن توجه کنید اینست که متریال ساده و ارزان می تواند کیفیت نهایی کار شما را کم کند. البته این موضوع الزامی ندارد و ممکن است با یک طراحی حرفه ای و تخصصی، از ساده ترین متریال استفاده کنید ولی نتیجه ی مطلوبی را دریافت نمایید. با این حال اگر طراحان و کارشناسان برای بخشی از ساختمان متریال حرفه ای را به شما پیشنهاد کردند، به خاطر قیمت بیشتر آن را رد نکنید.

◘ دستمزد

مهم ترین قسمتی که باید در تخمین هزینه های بازسازی ساختمان حتماً پیش از شروع کار آن را نهایی و فیکس کنید، میزان دستمزد و اجرت کارگران و همچنین کارشناسان و طراحان انتخابی می باشد. اگر این قسمت از کار را به انتهای پروژه محول کنید، ممکن است با برخی از این افراد به مشکل بر بخورید و حتی پایان کار شما را نیمه کاره رها کنند.

◘ هزینه های جانبی

در حین کار ممکن است هزینه های دیگری برای شما پیش بیاید که این اتفاق به ندرت رخ می دهد اما باید مقداری از بودجه ای که به عنوان هزینه بازسازی ساختمان در نظر گرفته اید برای این اتفاقات کنار بگذارید تا در مواقع لزوم دستتان خالی نباشد.

 

بررسی کامل هزینه و مراحل اجرای بازسازی ساختمان1

 

قوانین بازسازی ساختمان

در بازسازی ساختمان یک سری قواعد و قوانینی باید رعایت شود و همچنین برای برخی از اقدامات و عملیات مجوزهای لازم اخذ گردد. اما این که برای کدام یک از عملیات نیاز به مجوز دارید و برای کدام یک ندارید، ما در این بخش از مقاله به آن پرداختیم. برای انجام اقدامات زیر نیازی به دریافت مجوز از شهرداری وجود ندارد:
◘ کلیه اقدامات مربوط به تعمیر و تعویض کف ‌سازی طبقات و زیرزمین
◘ سیمان کاری و سفیدکاری و نقاشی
◘ کلیه اقدامات مربوط به تعمیر و تعویض نمای ساختمان
◘ تغییرات مربوط به محوطه و حیاط ساختمان
◘ احداث حوض یا استخر به شرط آن که منجر به از بین رفتن فضای پارکینگ نشود.
◘ تعمیرات مربوط به شیروانی و بام
◘ تعمیرات مربوط به سرویس ‌های بهداشتی
◘ تعویض در و پنجره ‌ها
◘ تعمیرات لوله‌کشی و سیم کشی ساختمان
◘ نصب کولر و شوفاژ
◘ تخلیه و حفر چاه فاضلاب

برای انجام اقدامات زیر حتما به دریافت مجوز از شهرداری نیاز دارید:
◘ تخریب دیوارها و تیغه ‌های داخلی که بار ساختمان بر آن ها سوار است.
◘ جابجایی راه‌ پله ‌ها
◘ جابجایی دیوارهای پارکینگ
◘ جابجا کردن بخش هایی از ساختمان که بر طبق ضوابط شهرسازی ممنوع است.

 

جمع بندی

بازسازی ساختمان چیست؟ بازسازی ساختمان به عملیاتی که جهت مرمت و تعمیر بخش یا بخش هایی از ساختمان با هدف افزایش طول عمر یا تغییر کاربری و اهدافی از این دست صورت می گیرد گفته می شود. هزینه های بازسازی ساختمان بسته به تقاضای شما می تواند متفاوت باشد. برای تخمین درست و دقیق هزینه ها حتماً با یک شرکت معتبر و متخصص مشورت نمایید. هیرکانا سازه یکی از باتجربه ترین شرکت های بازسازی و طراحی داخلی ساختمان می باشد.

پاسخ دهید