بررسی انواع شیشه در ساختمان و کاربردهای آنها

بررسی انواع شیشه در ساختمان و کاربردهای آنها

طراحی داخلی و دکوراسیون
بررسی انواع شیشه در ساختمان و کاربردهای آنها

شیشه یک ماده جامد و شکننده می باشد که به صورت شفاف، نیمه شفاف و کدر وجود دارد. امروزه استفاده از شیشه در صنعت معماری و ساختمان سازی بسیار کاربرد پیدا کرده است. وجود شیشه در ساختمان باعث ایجاد زیبایی و آرامش می شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مطالبی از جمله انواع شیشه های ساختمانی، مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساختمان چیست؟ نحوه نگهداری شیشه در ساختمان چگونه است؟ و نحوه ی اجرای شیشه در ساختمان و مطالبی از این قبیل آشنا کنیم.

 

بررسی انواع شیشه در ساختمان و کاربردهای آنها

 

انواع شیشه در ساختمان چیست؟

انواع شیشه های ساختمانی عبارتند از:

• شیشه فلوت یا مسطح

حالت اولیه شیشه، شیشه فلوت یا تخت می باشد که ضخامت آن بین ۲ تا ۲۰ میلیمتر می باشد. اما برای استفاده در ساختمان، به طور متداول از ضخامت های ۴ تا ۸ میلیمتری این شیشه استفاده می شود. شیشه های فلوت کاملا تخت و بدون موج یا خمیدگی می باشند. به همین جهت در ساختمان سازی و پنجره کاربرد زیادی دارد. شیشه های فلوت ناخالصی های زیادی دارند و به همین علت شفافیت آن ها کمتر بوده و به شیشه سبز معروف است. همچنین این نوع شیشه ابتدایی ترین حالت شیشه، خام و سکوریت نشده می باشد که بوسیله عملیات های حرارتی و اضافه کردن لایه های محافظ به آن به انواع دیگر شیشه تبدیل می شود.

• شیشه مشجر یا طرحدار

شیشه مشجر یا طرحدار نوعی شیشه می باشد که در دو طرف یا فقط در یک طرف دارای طرح و برجستگی می باشد. این مدل از شیشه ها معمولا در مکانهایی با حریم خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از شیشه به گونه ای است که می تواند به راحتی نور را از خود عبور دهد.

• شیشه آینه ای یا رفلکس

شیشه آینه ای یکی از فراورده های شیشه فلوت می باشد. در شیشه آینه ای، یک ماده پوششی دارای خاصیت انعکاس روی شیشه فلوت قرار میگیرد که باعث بازتاب نور خارجی و کاهش نفوذ نور خورشید می شود و شیشه حالت آیینه ای به خود می گیرد. این نوع شیشه ها در روز از سمت داخل ساختمان مانند شیشه معمولی بوده و از سمت خارج ساختمان مانند آیینه دیده می شود که این ویژگی در شب برعکس می شود.

• شیشه دوجداره

شیشه دوجداره از دو قطعه شیشه تشکیل شده که در بین آنها فضای خالی و خلا وجود دارد. این نوع شیشه یکی از مهمترین انواع شیشه در صنعت ساختمان می باشد. شیشه های دو جداره مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و سروصدا دارند و عایق صوتی و حرارتی خوبی می باشند. انواع شیشه ها از جمله فلوت، لمینت، سکوریت و غیره را می توان به حالت دوجداره درآورد.

• شیشه سکوریت

شیشه سکوریت یا حرارت دیده، که بر اثر اعمال حرارت روی شیشه فلوت بدست می آید، یک شیشه بسیار محکم و مقاوم است که حتی هنگام شکستن نیز به تکه های بی ضرر و ایمن و کوچک تبدیل می شود. برای مکان هایی که نیاز به مقاومت بیشتری دارند از شیشه سکوریت استفاده می شود. شیشه سکوریت انواع مختلفی دارد که عبارتند از: شیشه سکوریت فلوت، سکوریت سوپرکلیر، سکوریت برنز، سکوریت دودی، سکوریت آبی و سبز.

• شیشه لمینت

شیشه لمینت از به هم چسبیدن چند لایه شیشه فلوت که در بین آن ها لایه ای طلقی از جنس PVB قرار دارد و باعث به هم چسبیدن لایه ها در کنار هم می گردد تشکیل شده است. وجود این لایه طلقی باعث می شود که شیشه لمینت هنگام شکستن پخش نشده و فرو نریزد و با الگویی مانند تار عنکبوت شکسته می شود. از این نوع شیشه در مکان هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند مانند شیشه جلو اتومبیل استفاده می شود.

• شیشه مات شونده برقی

شیشه های مات شونده برقی یا هوشمند، از ترکیب همان شیشه های لمینت ساخته شده اند با این تفاوت که در شیشه های مات شونده، لایه طلقی میانی از جنس PDLC بوده و امکان کدر و مات شدن با استفاده از جریان برق در مدت زمان کوتاه و سریع را به شیشه می افزاید. از این شیشه می توان در مکان های که دارای حریم خصوصی می باشند، استفاده کرد.

• شیشه ضد حریق یا پیرکس

شیشه ضد حریق یا پیرکس، بسیار مقاوم در برابر حرارت بالا بوده و در ظروف آشپزخانه و ظروف آزمایشگاهی که در معرض حرارت بالا و مستقیم قرار می گیرند، استفاده می شود. ضریب انقباض و انبساط این شیشه بسیار پایین می باشد و به همین دلیل می توان آن را به سرعت سرد و گرم کرد.

• شیشه مات

شیشه مات سند بلاست که نوعی شیشه مات می باشد، با پاشیدن نوعی ماسه خاص و فشردن آن برروی شیشه که حالتی مات و مخملی به شیشه می دهد، ساخته می شود. از این شیشه بیشتر در فضای داخلی ساختمان استفاده می شود.

 

بررسی انواع شیشه در ساختمان و کاربردهای آنها

 

• شیشه رنگی

شیشه های رنگی نور را بیشتر جذب کرده و کمتر عبور می دهد. شیشه را به دو روش می توان به شیشه رنگی تبدیل کرد. یک روش اصافه کردن یکسری مواد شیمیایی به مصالح ساخت شیشه اضافه می شود. در روش دوم شیشه معمولی را در مواد مذاب رنگی فرو برده و شیشه را رنگی می کنند.

 

کدام نوع شیشه برای چه کاربردهایی مناسب است؟

استفاده از شیشه در ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارد. شیشه لمینت برای استفاده در کف ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد. استفاده از شیشه های رنگی برای طراحی داخلی ساختمان رایج بوده و باعث ایجاد فضایی جذاب و زیبا در محیط داخلی ساختمان می شود. استفاده از شیشه های دوجداره که عایق خوبی در برابر صوت و حرارت می باشند، برای پنجره و سقف بسیار کاربرد دارد. کاربرد شیشه سکوریت و لمینت در درب های شیشه ای ساختمانی می باشد. همچنین استفاده از شیشه سکوریت در پاگرد و اطراف پله ها برای جلوگیری از سقوط افراد بسیار کاربرد دارد. شیشه های مات و مشجر برای مکان هایی که دارای حریم خصوصی می باشند، مناسب می باشد.

 

مزایای استفاده از شیشه در ساختمان چیست؟

1- برخلاف هر ماده دیگری، شیشه می تواند نور را منتقل، جذب یا شکست دهد. چنین ویژگی هایی زیبایی فوق العاده ای به ساختمان شما می بخشد.
2- شیشه مقاوم در برابر آب و هوا است. شیشه می تواند اثرات باران، باد و خورشید را بدون از دست دادن یکپارچگی و ظاهر خود تحمل کند.
3- شیشه در برابر زنگ زدگی مقاوم است. برخلاف سایر موارد، در اثر مواد شیمیایی و اثرات محیطی اطراف آن تخریب نمی شود.
4- شیشه سطحی صاف و براق دارد. در نتیجه، شیشه ضد گرد و غبار است و بنابراین به راحتی تمیز می شود.
5- استفاده از شیشه در ساختمان اقتصادی است. این واقعیت را در نظر بگیرید که شیشه با اجازه دادن به نور طبیعی حتی زمانی که پنجره‌ها و درها را می‌بندید، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. همچنین باعث صرفه جویی در هزینه قبض برق می شود.
6- با استفاده از شیشه در ساختمان، شما در برابر خطرات برق بسیار ایمن هستید. شیشه یک عایق بسیار عالی است. بنابراین انتقال جریان الکتریکی برای آن غیرممکن است.
7- استفاده از شیشه در ساخت نمایشگاه ها و ویترین ها عالی است. شیشه ابزاری برای نمایش یک محصول فراهم می کند.

 

معایب استفاده از شیشه در ساختمان چیست؟

1- این یک ماده بسیار پرهزینه است و باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.
2- استفاده از شیشه در ساختمان نیاز به تمیز کردن منظم دارد. در ارتفاعات بلند تمیز کردن و نگهداری خارجی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.
3- استفاده گسترده از شیشه ممکن است منجر به نگرانی های امنیتی و روانی شود.

 

نحوه نگهداری از شیشه در ساختمان چگونه است؟

◘ ابزار تمیز کردن مناسب

شیشه را فقط باید با استفاده از مواد تمیز کننده ای که عاری از شن ریزه هستند (برای جلوگیری از خراشیدگی و علامت گذاری) تمیز کنید.

◘ مواد تمیز کننده مناسب

هنگام تمیز کردن شیشه فقط از مواد شوینده و محلول های تمیز کننده ای استفاده کنید که به طور خاص برای تمیز کردن شیشه توصیه می شود. مواد شوینده ملایم ترجیح داده می شوند.

◘ از چسباندن نوارها یا چسب ها روی سطح شیشه ای اجتناب کنید.

از استفاده از هر گونه نوار یا چسب روی شیشه خودداری کنید زیرا گاهی اوقات می تواند سطوح شیشه را لکه دار یا آسیب برساند. (مگر اینکه مشخص باشد که به راحتی حذف می شوند.)

◘ از شکستگی حرارتی اجتناب کنید

از ایجاد تغییرات شدید دمایی در شیشه خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به شکستگی حرارتی شیشه شود، یعنی از پاشیدن آب داغ روی شیشه سرد یا یخ زدن آب روی شیشه داغ خودداری کنید.

◘ مراقبت از آینه ها

آینه ها نیاز به مراقبت ویژه تمیز کردن دارند. برای تمیز کردن آینه ها، به سادگی روی سطح را با چند قطره الکل متیله روی یک پارچه مرطوب پاک کنید. سطح را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید. برخی از شیشه پاک‌کن‌های اختصاصی، اگر بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند به نقره‌کاری و مقدار زیاد آب آسیب وارد کنند. هنگام تمیز کردن صفحه آینه مطمئن شوید که هیچ تماسی با پشتی نقره ای به خصوص در لبه شیشه وجود ندارد و مراقب باشید که رطوبت را از لایه پشتی رنگ آینه دور نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که پارچه های تمیز کننده استفاده شده عاری از هرگونه مواد ساینده هستند.

 

بررسی انواع شیشه در ساختمان و کاربردهای آنها3

 

نحوه ی اجرای شیشه در ساختمان

برای اجرای شیشه در ساختمان باید به نوع شیشه مورد استفاده و مکان اجرا توجه کرد و با توجه به آن ایمنی و لوازم مورد نیاز را فراهم کرد. همچنین استفاده از نیروی کار متخصص در اجرای شیشه بسیار موثر و لازم می باشد. استفاده از نیروی متخصص احتمال خطا را در کار بسیار کاهش می دهد.

هیرکانا سازه

هیرکانا سازه یک شرکت ساختمانی در زمینه بازسازی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی، ساختمان سازی، طراحی نما و خارجی ساختمان می باشد که از نیرو های کاربلد و متخصص و جوان در این زمینه تشکیل شده است. شما عزیزان می توانید برای سفارش نصب شیشه در ساختمان به شرکت ساختمانی هیرکانا سازه مراجعه کرده و کار خود را در نهایت کیفیت و دقت تکمیل کنید.

 

جمع بندی

استفاده از شیشه در ساختمان بسیار رایج و زیبا می باشد. شیشه به دلیل شفافیتی که دارد باعث زیبایی محیط داخلی و خارجی ساختمان می شود. همچنین می تواند نور را از خود عبور داده و در مصرف برق و انرژی در ساختمان صرفه جویی شود. برخی از انواع شیشه مانند شیشه های مات و مشجر را می توان در مکان هایی با حریم خصوصی نیز استفاده کرد. شیشه انواع مختلفی داشته که هر کدام کاربرد های متفاوتی نیز دارند. شما با شناخت انواع شیشه های ساختمانی و اینکه کدام نوع شیشه برای چه کاربردهایی مناسب است؟ و مزایا و معایب هر یک می توانید شیشه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پاسخ دهید