انواع سقف های سازه ای و کاربرد آن ها

انواع سقف های سازه ای و کاربرد آن ها

اجرای ساختمان
انواع سقف های سازه ای و کاربرد آن ها

یک ساختمان متشکل از چند رکن اساسی از جمله بخش طراحی و معماری، بخش سازه ای و بخش تاسیسات می باشد. سقف یکی از اصلی ترین ارکان بخش سازه ای می باشد که باعث استحکام ساختمان شده و همچنین انتقال بار مرده و زنده ناشی از بقیه عناصر ساختمان، به تیره های سازه را بر عهده دارد. سقف ها دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به نوع ساختمان و بار سازه و ضخامت مورد نیاز و غیره می توان آن را انتخاب کرد. در این مقاله هیرکاناسازه به معرفی انواع سقف های سازه ای، انواع سقف های جدید ساختمانی و انواع سقف فلزی، انواع سقف بتنی و غیره می پردازیم تا شما با شناخت بیشتر، انتخاب مناسب تری برای سازه خود داشته باشید.

 

انواع سقف های سازه ای و کاربرد آن ها1

 

انواع سقف فلزی

سقف های فلزی، یک نوع سیستم سقفی می باشند که از قطعات فلزی تشکیل شده اند. این نوع سقف ها  به صورت پیش ساخته نیز وجود دارند. سقف های فلزی طول عمر و دوام بالایی داشته و همچنین در برابر آب، نفوذ ناپذیر می باشند. انواع سقف فلزی شامل:

•    سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی، از ورق های فلزی موج دار از جنس فولاد گالوانیزه تشکیل شده است. سقف عرشه فولادی در اجرای سقف ساختمان هایی با اسکلت فلزی و بتنی به کار می رود. سقف عرشه فولادی نسبت به سایر سقف ها وزن کمتری داشته و مقرون به صرفه هستند. مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی شامل مواردی از جمله افزایش سرعت اجرا در ساختمان، مقاوم در برابر زلزله وهمچنین ایجاد یک سکوی امن برای کار کارگران می باشد.

•    سقف آلومینیوم

سقف آلومینیومی سبک وزن و  ضد زنگ است و گرما را به خوبی منعکس می کند. آلومینیوم در برابر عوامل محیطی مانند تگرگ و باد و باران بسیار بادوام است. با این حال، این فلز نرم تر از انواع دیگر است و به راحتی فرو می رود. آلومینیوم به اندازه فولاد داغ نمی شود. همچنین سریعتر خنک می شود و می تواند تا 20 درصد در گرمایش و سرمایش شما صرفه جویی کند. سقف های آلومینیومی سازگار با محیط زیست هستند و تقریباً 95٪ از مواد بازیافتی ساخته شده اند.

•    سقف مسی

مس گران ترین نوع سقف فلزی است، اما دارای مزایای مشخصی است. سقف مسی دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز است که آن را از نظر بصری متمایز می کند. با گذشت زمان، رنگ یک پتینه سبز ایجاد می کند که برخی از صاحبان خانه آن را دوست دارند. سقف های مسی دارای خواص ضد میکروبی هستند که جلبک ها و خزه ها را از بین می برند. مس همچنین بیش از هر نوع سقف فلزی دیگر، 100 سال یا بیشتر، دوام می آورد.

•    سقف فولاد با روکش سنگ

سقف های فولادی با روکش سنگ استحکام بالایی داشته و ظاهری زیبا دارند. فولاد با روکش سنگ در مقایسه با سایر فلزات مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه دارد و در برابر تگرگ و آتش بسیار مقاوم می باشد.

 

انواع سقف های سازه ای و کاربرد آن ها3

 

سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت یا سقف مرکب، ترکیبی از میلگرد های فولادی و بتن می باشد. استفاده از سقف کامپوزیت در ساختمان سازی بسیار رایج و پر کاربرد می باشد. از جمله مزایای سقف های کامپوزیتی می توان به سرعت اجرای پایین آن، ایمنی بالای آن و سبک وزن بودن آن اشاره کرد. همچنین سقف های کامپوزیتی عایق مناسبی در برابر صوت و حرارت می باشند. انواع سقف کامپوزیت شامل:

● سقف کامپوزیت عرشه فولادی

یکی از شناخته شده ترین انواع سقف کامپوزیت، نوع عرشه فولادی آن است. سقف کامپوزیت عرشه فولادی از ترکیب ورق های گالوانیزه موج دار با بتن تشکیل شده است. این نوع ترکیب برای کف نیز مناسب می باشد.  سقف کامپوزیت عرشه فولادی، نسبت به انواع سقف های کامپوزیتی، مقرون به صرفه تر می باشد.

● سقف کامپوزیت کرومیک

روش دیگر اجرای سقف و کف، استفاده از سقف کرومیک می باشد. سقف کامپوزیت کرومیک متشکل از تیرچه کرومیک، بتن، میلگرد حرارتی و ورق فولادی موج دار می باشد. استفاده از این نوع سقف ها به دلیل اینکه اسکلت فلزی سقف با تیرچه های اصلی جوش می خورد، باعث یکپارچگی اسکلت فلزی ساختمان با سقف می شود. کار کردن با سقف های کامپوزیت کرومیک بسیار آسان بوده و به سرعت انجام می شوند. همچنین ضخامت کم بتن در این نوع سقف، باعث کاهش وزن سقف می شود. این نوع سقف ها، استحکام و ایمنی بالایی نیز دارند.

● سقف کامپوزیت فلزی

این نوع از سقف، از ترکیب اسکلت فولادی با بتن تشکیل شده است. این نوع سقف ها نیز سبک وزن بوده و مقاومت بالایی دارند. همچنین می توان از فضای توخالی که بیت تیر آهن و بتن وجود دارد برای عبور تاسیساتی از جمله گاز، آب و برق استفاده کرد.

 

سقف بتنی

سقف بتنی که از ترکیبی از ماسه، سیمان و آب تشکیل شده و به مواد جامد و بادوام تبدیل می شود، اگر به درستی ترکیب شود، می تواند به راحتی چندین دهه دوام بیاورد. علاوه بر این، بتن قابل اشتعال نیست، بنابراین یک سقف مسطح بتنی می تواند از گسترش آتشی که به سقف می رسد جلوگیری کند. مزیت دیگر این است که سقف  بتنی در مقایسه با دیگر سقف های مسطح معمولاً شامل تعمیر و نگهداری کمتری است. انواع سقف بتنی شامل:

● سقف دال بتنی

سقف دال بتنی به طور یکپارچه از بتن و فولاد تشکیل شده است و یکی از جدید ترین نوع سقف های بتنی در ساختمان سازی می باشد. سقف دال بتنی مقاومت بالایی در برابر زلزله داشته و همچنین در ساختمان هایی با مساحت بالا می توان ضخامت این نوع سقف را متناسب با میزان مقاومت ساختمان و تعداد طبقات ساختمان تغییر داد.

● سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک، متشکل از بتن و بلوک سبک می باشد. سقف تیرچه بلوک، سبک بوده و مقاومت بالایی دارد. همچنین عایق حرارتی و رطوبتی خوبی نیز می باشد. هنگام استفاده از سقف تیرچه بلوک، امکان اجرای همزمان چندین سقف دیگر وجود ندارد.

● سقف بتنی وافل

سقف وافل از میلگرد و بتن تشکیل شده و ساختاری مشبک دارد. سقف وافل در ساختمان هایی که ارتفاع زیادی دارند مانند فرودگاه ها استفاده می شود. استفاده از این نوع سقف به دلیل مصرف کم بتن، مقرون به صرفه بوده و در برابر زلزله مقاومت خوبی دارد.

● سقف طاق ضربی

سقف طاق ضربی از آجر و گچ تشکیل شده است و استحکام و مقاومت بالایی ندارد. استفاده از سقف طاق ضربی در ساختمان هایی با دهانه کم رایج است. همچنین این سقف ها بسیار سنگین بوده و امکان استفاده از تاسیسات در آن وجود ندارد.

● سقف پیش تنیده

در سقف پیش تنیده، از یکسری کابل ها با مقاومت کششی استفاده می شود و کابل ها تحت کشش قرار می گیرند. تعداد ستون در سقف های پیش تنیده، کمتر از سایر سقف ها می باشد. استفاده از این سقف ها باعث سبک تر بودن سازه می شود اما هزینه اجرای آن بالا می باشد.

● سقف یوبوت

یوبوت یکی از انواع سقف های دال بتنی می باشد. سقف یوبوت به لحاظ اجرایی، به حالت دو طرفه توخالی است که در اجرای آن بین میلگرد های بالا و پایین نوعی از بلوک توخالی که از جنس پلی پروپیلن می باشد، استفاده می گردد. در واقع به این نوع از بلوک ها یوبوت گفته می شود. استفاده از سقف یوبوت باعث توزیع نیرو در نقاط مختلف سقف به صورت متقارن می شود. همچنین یوبوت باعث افزایش مقاومت و سختی سقف ها می شود.

 

انواع سقف های سازه ای و کاربرد آن ها4

 

انواع سقف کاذب

سقف کاذب به زیر سقف اصلی وصل شده و به صورت معلق می باشد. استفاده از این نوع سقف، باعث زیبایی و پنهان کردن تاسیسات، از جمله سیم ها و غیره می شود و همچنین عایق حرارتی و صوتی نیز می باشد. استفاده از سقف های کاذب برای اجرای نورپردازی در ساختمان ها کاربرد دارد. انواع سقف کاذب شامل:

● سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس، متشکل از برگه های رابیتس و اندود گچ می باشد و از قدیمی ترین انواع سقف کاذب می باشد که امروزه استفاده از آن رایج نیست. سقف رابیتس مقرون به صرفه نبوده و وزن بالایی دارد.

● سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف از صفحاتی با روکش گچی تشکیل شده اند. استفاده از سقف کناف برای ادارات، اتاق پذیرایی، اتاق خواب یا آشپزخانه بسیار مناسب است. سقف کاذب کناف بسیار سبک وزن و مقرون به صرفه بوده و قابلیت اجرای نور پردازی و طراحی در روی آن وجود دارد.

● سقف کاذب گریلیوم

این نوع سقف ها از ورقه های آلومینیومی یا هر فلز دیگری تشکیل شده است که نمایی به صورت شبکه ای دارند. استفاده از سقف کاذب گریلیوم به عنوان پوششی برای پنهان کردن لوله کشی ها و تاسیسات می باشد. این نوع سقف کاذب برای ساختمان های اداری بسیار مناسب می باشد.

● سقف کاذب اکوستیک

سقف کاذب آکوستیک عایق صوتی بسیار خوبی می باشد و در سینما ها و تالار ها و سالن های کنسرت و غیره استفاده می شوند.

● سقف کاذب چوبی

سقف کاذب چوبی از چوب ساخته شده و حس طراوت و تازگی به محیط می دهد. اما این نوع سقف کاذب بسیار گران قیمت می باشد.

● سقف کاذب آلومینیومی

سقف های کاذب آلومینیومی عایق خوبی برای حرارت و رطوبت هستند و از استحکامی خوبی برخوردارند. این نوع سقف های کاذب نیز گران قیمت هستند.

● سقف کاذب پی وی سی

استفاده از این نوع سقف کاذب، به دلیل اینکه عایق رطوبتی بسیار خوبی می باشند برای مکان هایی با رطوبت بالا بسیار مناسب می باشد. همچنین سقف های پی وی سی سبک بوده و رنگ ثابتی نیز دارند.

 

انواع سقف های سازه ای و کاربرد آن ها2

 

انواع سقف سبک

انواع سقف سبک شامل سقف کرومیت، کناف، تیرچه بلوک، دال بتنی، کامپوزیت، عرشه فولادی و وافل می باشد.

مزیت های سقف فلزی

•    مقاوم در برابر آب و هوا

سقف های فلزی می توانند شرایط آب و هوایی شدید از جمله باران شدید، برف، تگرگ و باد شدید را تحمل کنند. آنها همچنین در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند. علاوه بر این، سقف های فلزی غیر قابل احتراق هستند.

•    مقرون به صرفه

سقف‌های فلزی به دلیل طول عمر چشمگیرشان شناخته می‌شوند. آنها معمولاً فقط به بازرسی منظم و تمیز کردن گاه به گاه نیاز دارند. آنها همچنین در مصرف انرژی کارآمد هستند، که می تواند در هزینه های شما در قبوض آب و برق صرفه جویی کند. همه موارد فوق می تواند منجر به بازگشت سرمایه شما شده و ارزش کلی خانه شما را نیز افزایش می دهد.

•    دوستدار محیط زیست

سقف های فلزی علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، اغلب از مواد بازیافتی ساخته می شوند و در پایان عمرشان 100% قابل بازیافت هستند.

 

کم هزینه ترین سقف ساختمان

کم هزینه ترین سقف ساختمان سقف هایی از جمله وافل، تیرچه کرومیت، تیرچه بلوک، یوبوت و پی وی سی می باشد.

چه عواملی در انتخاب سقف برای ساختمان تاثیر می گذارد؟

عواملی که در انتخاب سقف برای ساختمان تاثیر می گذارند، نوع و طراحی ساختمان، شرایط آب و هوایی منطقه و ارتفاع ساختمان  و میزان بودجه می باشد.

 

جمع بندی

سقف یکی از اصلی ترین ارکان ساختمان می باشد که وظیفه انتقال بار مرده ساختمان را برعهده داشته و باعث استحکام ساختمان می شود. سقف دارای انواع مختلفی از جمله فلزی، بتنی، کاذب و غیره می باشد که ما در این مقاله شما را با انواع سقف فلزی و انواع سقف بتنی و همچنین انواع سقف های جدید ساختمانی آشنا کردیم تا شما بتوانید با توجه به نوع ساختمان خود و طراحی آن و همچنین شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر خود بهترین انتخاب سقف را برای بنای خود داشته باشید. هیرکانا سازه یک شرکت عمرانی و ساختمانی می باشد که دارای نیروهای متخصص و جوان در این زمینه می باشد. هیرکانا سازه در حوزه هایی همچون ساختمان سازی، بازسازی ساختمان، طراحی داخلی و خارجی ساختمان به صورت حرفه ای فعالیت میکند و شما می توانید برای انجام طراحی های ساختمانی خود و یا ساختمان سازی با خیال راحت به این شرکت مراجعه نمایید.

پاسخ دهید