آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید

قرارداد
آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید

پیمانکاری ساخت و ساز از جمله مشاغلی ست که امروزه به دلیل افزایش دغدغه ها و مسئولیت های افراد گسترش پیدا کرده است. ییمانکاری ساختمان چیست؟ به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، به تمام فعالیت هایی که باید انجام شود تا یک ساختمان چه مسکونی و چه غیرمسکونی ساخته شود، پیمانکاری ساختمان یا پیمانکاری ساخت و ساز می گویند. 

  »»  مشاوره رایگان: بازسازی و نوسازی ساختمان

در ادامه ی مقاله بیشتر به این موضوع و سایر موارد خواهیم پرداخت. از جمله: یک پیمانکار چه وظایفی دارد؟ پیمانکار ساختمان کیست؟ و نکات مهم در انتخاب پیمانکار. تا انتها با ما باشید.

 

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید2

 

پیمانکاری ساختمان چیست؟

پیمانکاری ساخت و ساز یا همان پیمانکاری ساختمان همانطور که گفته شد از جمله مشاغلی ست که این روزها در اطراف خود به وفور می بینیم و حتی شاید بسیاری از شما درباره ی آن بدانید یا از اطرافیان خود شنیده باشید. در واقع به تمامی فعالیت ها و اقداماتی که باید یک شخص یا شرکت جهت ساخت و یا بازسازی پروژه ساختمانی انجام دهد پیمانکاری ساختمان می گویند. این اقدامات می تواند از نقطه ی صفر یعنی دریافت پروانه ساخت و مجوزهای لازم آغاز گردد یا می تواند پس از آن شروع شود. صفر تا صد قرارداد پیمانکاری ساختمان توسط کارفرما و میزان نیاز وی به یک نماینده جهت انجام امور مربوط به ساختمان تعیین می شود. این نماینده می تواند حقیقی یا حقوقی باشد یا به عبارتی ساده تر ممکن است پیمانکار ساختمان شخص یا شرکتی که متشکل از تیم حرفه ای و باتجربه است، باشد. پیمانکار ساخت و ساز یا ساختمان چه حقیقی باشد و چه حقوقی، از افراد متخصص و حرفه ای و باتجربه در این زمینه انتخاب می شوند که برای اجرای بهتر و سریع تر پروژه ساختمانی به کارفرما کمک می کند.
اگر بخواهیم پیمانکاری را به گونه ای دیگر بیان کنیم می توانیم بگوییم پیمانکاری مجموعه ای از خدمات پیمانی و اجرایی است که در راستای کلیه عملیات مربوط به پروژه های راه و ساختمان مانند خاک برداری، خاک ریزی، زیرسازی، جدول گذاری، آسفالت، عایق کاری، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی انجام می شود. شرکت های پیمانکاری ساختمان در هر زمینه ای از عمرانی و ساختمانی فعالیت دارند. الزاماً مهندسان شرکت های ساختمانی به مهندسین عمران ختم نمی شوند بلکه یک شرکت ساختمانی مهندسی عمران، طراح، معمار، مهندسی برق، مهندس کشاورزی، مهندسی مکانیک و غیره را در برمی گیرد. این مهندسین بسته به نوع فعالیت شرکت های ساختمانی با شرکت مورد نظر همکاری خواهند داشت. پیمانکاری ساخت و ساز یا پیمانکاری ساختمان در حقیقت قراردادیست که بین دو طرف یعنی کارفرما و پیمانکار جهت ساخت یا بازسازی یک ساختمان بسته می شود. حال این ساختمان می تواند یک برج مسکونی یا تجاری باشد یا می تواند یک خانه ی کوچک در یک محله ی قدیمی باشد. برای اجرا و مدیریت هر کدام از این موارد نیاز به تخصص و مشورت با اهل فن هست. پس چه بهتر که از دانش و آگاهی یک شخص یا شرکت با مدیریتی منظم و دقیق استفاده کنیم. شرکت هیرکانا سازه ارائه دهنده ی خدمات پیمانکاری برای هر نوع پروژه ساخت و ساز در سطح کشور می باشد.

 

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید

 

پیمانکار ساختمان کیست؟

تمام آنچه که درباره ی پیمانکار باید بدانیم این است که در واقع کارفرما با انتخاب پیمانکار، یک نماینده از جانب خود برای مدیریت و اجرای پروژه معرفی می کند و پیمانکار موظف است کلیه مفاد داخل قرارداد پیمانکاری را تمام و کمال بر عهده گرفته و با حس مسئولیت پذیری و تعهد، تمام آنچه که کارفرما در نظر دارد و داخل قرارداد ذکر شده را به خوبی انجام دهد. از جمله این موارد می توان به گرفتن مجوزهای لازم، به خدمت گرفتن پیمانکارهای دیگر، حمل و نقل، ساخت و اجرا، امنیت همه کارکنان، تهیه نقشه ها، تهیه مصالح و ماشین آلات، محوطه سازی و رعایت مسائل محیط زیستی و... اشاره کرد. در حقیقت پیمانکار با فراهم کردن نیروی متخصص و ابزارآلات مناسب موجب اجرای بهتر و سریع تر پروژه ساختمانی خواهد شد.

پیمانکار بازسازی ساختمان یا پیمانکار ساخت ساختمان هر دو یکی هستند. در واقع شخص یا شرکتی که به عنوان پیمانکار شناخته می شود جایگزین یا همانطور که گفتیم نماینده ی شخص کارفرماست. یعنی هر کاری را که یک مالک جهت ساخت یا بازسازی ملک خود باید انجام دهد با انتخاب پیمانکار، تمامی امور را به وی می سپارد. البته گستره ی فعالیت پیمانکار همانگونه که گفته شد بسته به نیاز کارفرما دارد. ممکن است کارفرمایی فقط برای مدیریت کارگران نیاز به پیمانکار داشته باشد. ولی در بیشتر موارد کسی که پیمانکار استخدام می کند صفر تا صد قرارداد پیمانکاری ساختمان یعنی از ابتدای ساخت تا انتهای آن و کلیه ی امور مربوط به ساختمان را به عهده ی پیمانکار خود می گذارد. پیمانکار ساختمان هر چه متعهدتر و مدیر و منظم باشد، طبیعتاً کار کردن با وی برای کارفرما راحت تر است. پیمانکار باید در نظر داشته باشد که از بین تمامی افراد مرتبط با یک پروژه ساخت، نزدیک ترین شخص به کارفرماست. پس باید منافع کارفرما را در حین اجرای پروژه در نظر بگیرد و با مدیریت بودجه مالی و برنامه ریزی دقیق بتواند در زمان مقرر و با کمترین هزینه های اضافی و البته بالاترین کیفیت پروژه را به پایان برساند. شرکت هیرکانا سازه دارنده تیم تخصصی و حرفه ای آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره در زمینه ی استخدام پیمانکاری ساختمان برای شما مشتریان گرامی می باشد.

 

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید1

 

یک پیمانکار چه وظایفی دارد؟

وظیفه پیمانکار ساختمان همانطور که گفته شد کاملاً به نیاز کارفرما به حضور یک نماینده در انجام امور ساختمانی دارد. همچنین میزان این وظایف را قراردادی که ما بین کارفرما و پیمانکار منعقد می شود تعیین می کند. به عنوان مثال اگر قرارداد پیمانکاری ساختمان یک قرارداد عمومی و کامل باشد، پیمانکار موظف است کل مجموعه ی ساخت و ساز را از آغاز تا پایان و تحویل پروژه، مدیریت کند. اما اگر قرارداد کوچک و جزیی باشد پیمانکار تنها موظف به اجرای همان قسمتی که داخل قرارداد ذکر شده، می باشد. جدای از نوع قرارداد پیمانکاری ساختمان، یک سری وظایفی هست که به طور کلی برای پیمانکارهای ساختمان تعریف شده است. از جمله:

• یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف یک پیمانکار حرفه ای در خصوص پیمانکاری ساختمان، برنامه ریزی صحیح و پیش بینی موارد خاص می باشد. چرا که انجام هر پروژه ی ساخت و ساز یا بازسازی ملکی بدون برنامه ریزی تنها اتلاف وقت و هزینه است. پیمانکار ساختمان موظف است تمامی منابع و مصالح مختلف مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان را در تمامی مراحل تأمین کند. حال هرچه تجربه پیمانکار بیشتر باشد تأمین منابع و مصالح کاری راحت تر و ساده تر است. تا جایی که بسیاری از پیمانکاران حرفه ای تنها با یک تماس تلفنی مصالح و تجهیزات و ابزارآلات لازم برای اجرای آن بخش از را پروژه فراهم می کنند.
وظیفه پیمانکار ساختمان در خصوص برنامه ریزی، باید به قدری دقیق و محاسبه شده باشد که خللی در انجام امور ساخت و ساز ایجاد نکند و به خاطر نبود مصالح در روند کار وقفه ایجاد نگردد. پیمانکار موظف است پیش بینی های لازم را در خصوص بالا رفتن قیمت مصالح و یا رکود آن را در نظر داشته باشد و در صورت نیاز از مشورت با مهندسان و پیمانکاران حرفه ای تر و یا متخصص تر در این زمینه دریغ نکند. شرکت هیرکانا سازه با سابقه درخشان در زمینه اجرای پروژه های ساختمانی آماده ارائه هر گونه مشاوره و راهنمایی بازسازی به شما مشتریان گرامی می باشد.

• پیمانکاری ساخت و ساز شامل وظایفی ست که شخص یا شرکت پیمانکار موظف به انجام آن ها هستند. تعهد به نقشه های تعیین شده جهت ساخت و اجرای پروژه ی ساختمان یکی از وظایف مهم و حساس پیمانکار ساختمان می باشد. یک پیمانکار باید در تمامی مراحل اجرای پروژه، از ابتدا تا انتها به نقشه یا پلن های فنی از پیش تعیین شده ی ساختمان متعهد باشد و با نظارت کامل بر روی روند پروژه اجازه ی انحراف از مسیر و برنامه تعیین شده ی هر بخش را ندهد. وظیفه پیمانکار ساختمان همواره با تعهدی که به کارفرما و نقشه های ساختمان دارد توأمان است. یک پیمانکار حرفه ای موظف است پس از بررسی نقشه های ساختمان چه قبل از اجرا و چه در حین اجرای پروژه اگر با ایراد و مشکلی مواجه شد حتماً به کارفرما اطلاع دهد و در صورت صلاحدید وی تغییرات لازم را اعمال نماید. اما به هیچ عنوان پیمانکار اجازه ی تغییر و یا انحراف بخشی از نقشه یا حتی کوچکترین قسمت پروژه را ندارد و هر کاری باید با صلاحدید کارفرما صورت پذیرد.
پیمانکار باید در تمامی مراحل پروژه حضور داشته باشد و بر روی روند پروژه که در هر زمان از شبانه روز انجام می شود نظارت کامل داشته باشد. چرا که پیمانکار مسئول بازبینی و نظارت بر پیشرفت و روند اجرای پروژه است. پیمانکار باید در همه مراحل اجرا، نظرات شخص کارفرما را اجرا کند و برای این کار باید از نزدیک پروژه را دنبال کند و بر پیشرفت های پروژه اشراف داشته باشد. آن گاه در صورت لزوم تغییرات لازم را با نظر و صلاحدید کارفرما اِعمال نماید.

 

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید4

 

• یک پیمانکار چه وظایفی دارد؟ برآورد هزینه یکی از وظایفی ست که بر عهده ی پیمانکار است. پیمانکار ساختمان باید پیش از اجرا و با توجه به اطلاعات موجود و مدت زمان های تعیین شده در قرارداد، هزینه های عملیاتی و اجرایی پروژه اعم از تهیه مصالح، تجهیزات و ابزارآلات، کارکنان و ... را با کمک حسابدار یا حسابداران معتمد کارفرما بررسی و محاسبه نماید و در نهایت پس از تأیید مهندس ناظر این هزینه ها را به کارفرما اطلاع دهد. کارفرما در صورت صلاحدید تغییراتی را در آن اِعمال می کند و یا اجازه ی اجرای تمام و کمال آن را به پیمانکار می دهد. پیمانکار باید این نکته را در نظر داشته باشد که منافع کارفرما، منافع خودش می باشد و باید از هزینه های اضافی جلوگیری کند.
اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشد که برای صرفه جویی در هزینه ها و سود بیشتر خود و کارفرما نباید از کیفیت کار کاسته شود. همواره کیفیت و استاندارد را باید در اولویت خود قرار دهد و با توجه به این موارد، هزینه ها را مدیریت و برنامه ریزی کند. اگر در بخشی از پروژه نیاز به دریافت وام بود، پیمانکار باید این توانمندی را داشته باشد که به کارفرما جهت دریافت وام راهنمایی کند و اجازه ندهد تا پروژه به دلیل کسری بودجه تعطیل شود. شرکت هیرکانا سازه با یک تیم متخصص و مجرب در خدمت شما مشتریان گرامی می باشد.

• وظیفه پیمانکار ساختمان در ابتدای یک پروژه ساختمانی این است که با تمامی قوانین و ضوابط مربوط به ساخت و ساز آشنا باشد و آن ها را کاملاً بلد باشد. باید بداند که قوانین ساخت و ساز بسته به مکان و زمان آن ممکن است متفاوت باشد و یکی از کارهای سخت پیمانکار اشراف کامل بر قوانین و مقررات و محدودیت های پروژه ی محوله می باشد. چرا که باید همه ی اقدامات و مراحل ساخت و ساز در راستای قانون و مقررات حاکم بر جامعه باشد تا منجر به جریمه و یا تعطیلی کار نگردد. اجرای قانونمند یک پروژه می تواند بر فروش آن نیز تأثیرگذار باشد. زمانی که شما برای خرید یک ملک اقدام می کنید اولین نگرانی شما بابت ساخت اصولی و قانونمند آن ملک است و سپس در مرحله ی بعد به سراغ تأمین هزینه ی آن می روید. هرچه یک ساختمان طبق ضوابط و مقررات موجود ساخته شود طبیعتاً یک پروژه ی اصولی و استاندارد از کار در می آید که قطعاً طرفداران خاص پسند خود را دارد. به یاد داشته باشید که رعایت قوانین ساخت و ساز کاملاً با کیفیت ساختمان شما ارتباط مستقیم دارد.

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید6

• پیمانکاری ساخت و ساز که شامل ساخت و یا بازسازی یک ملک می باشد نیاز به تأمین تجهیزات و منابع انسانی دارد. پس از تأمین این موارد موضوعی که بسیار حائز اهمیت است، حفظ و نگهداری از آنهاست. در یک پروژه ی ساختمانی پیمانکار موظف است از تجهیزات و ابزارآلات موجود در ساختمان مراقبت کند و برای جلوگیری از دزدیده شدن در شب یک یا چند نگهبان، بستگی به وسعت پروژه دارد، برای ملک قرار دهد. همچنین باید در هنگام انجام عملیات مراقب باشد به تجهیزات و ابزارآلات آسیب و صدمه ای وارد نگردد. وظیفه پیمانکار ساختمان است که از جان کارگران و پرسنل موجود در کارگاه یا همان پروژه مراقبت کند و تمهیدات لازم جهت اجرای مقررات ایمنی هر کدام از کارکنان مجموعه را در نظر بگیرد. چنانچه حادثه ای برای هر کدام از افراد داخل پروژه رخ دهد، مسئولیتش به عهده ی پیمانکار ساختمان است. همچنین اگر برای دستگاه یا تجهیزات کارگاه اتفاقی بیافتد یا دچار خرابی ناشی از بی دقتی شود، مسئولیت آن بر عهده ی پیمانکار است.
پیمانکار ساختمان موظف است تا کارکنان را از بین افراد سالم انتخاب کند تا در طول کار دچار مشکل نگردد. در مجموع می توان گفت از زمان دریافت و قبول مسئولیت پیمانکاری یک ساختمان و عقد قرارداد با کارفرما، مسئولیت حراست و نگهداری از ساختمان، اجناس، مصالح و ابزارآلات و تجهیزات موجود در ساختمان و همچنین ایمنی کلیه ی کارکنان پروژه بر گردن پیمانکار است و باید با دقت بالا و رعایت نکات ایمنی از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری کند. شرکت هیرکانا سازه خود را موظف می داند که از ابتدا تا انتهای پروژه با کارفرمایان ارتباط نزدیک داشته و گزارش کامل پروژه را در هر زمان ارائه دهد.

 

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید3

 

نکات مهم در انتخاب پیمانکار

دانش:

پیمانکاری ساخت و ساز کاری دشوار و پر استرس است. چرا که با جان و مال انسان ها در ارتباط است. اگر بنای ساختمان و یا مصالح به کار رفته در آن فاقد استاندارد و یا با استاندارد پایین باشد ممکن است اثرات جبران ناپذیری را به جای بگذارد. بسیاری از افراد پیش از شروع کار پیمانکاری اطلاعاتی درباره ی قوانین و روش ساخت و ساز دارند و در حین انجام کار اطلاعات و آگاهی و همچنین تجربه خود را بالا برده که البته این کار مستلزم آزمون و خطای بسیاری ست و ممکن است این آزمون و خطا شامل ضررهای مالی و یا حتی جانی بسیاری باشد.
اما تحصیلات آکادمیک در کنار کارآموزی و کارورزی می تواند علاوه بر افزایش دانش و آگاهی به صورت علمی، تجربه ی شخص را نیز بالا برده و با آزمون و خطای بسیار بسیار پایینی شما را به یک مهندس معمار یا ساختمان ساز تبدیل کند. یکی از نکات مهم در انتخاب پیمانکار که باید به آن توجه شود، میزان تحصیلات و تجربه و تخصص لازم شخص یا شرکت پیمانکار می باشد. پیمانکار ساختمانی یک شخص حقیقی و یا حقوقی است که باید تخصص کافی را در حوزه ی ساختمان سازی، محوطه سازی، نقشه کشی ساختمان، معماری، مصالح ساختمان سازی، مقاوم سازی ساختمان ها، حفظ ایمنی کارکنان و ... داشته باشد. آن گاه با خیال راحت پروژه ی خود را به دست او بسپارید.

 

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید5

 

قدرت تصمیم گیری:

یکی از نکات مهم در انتخاب پیمانکار، پیدا کردن یک پیمانکاری ست که بتواند در شرایط حساس تصمیم گیری های سریع و صحیح داشته باشد. همانطور که در قسمت های قبل گفتیم پیمانکار موظف است از همان ابتدا برنامه ریزی دقیقی برای پروژه ی محوله داشته باشد چرا که بدون برنامه ریزی اقدام به هر کاری، اتلاف وقت زیادی را در بر می گیرد. در این خصوص نیز اگر پیمانکار برنامه ریزی نداشته باشد و فاقد قدرت تصمیم گیری سریع و صحیح باشد نمی تواند در زمان مقرر و با هزینه ی از پیش تعیین شده پروژه ی ساختمانی را تحویل دهد. پیمانکار ساختمانی باید بتواند با تصمیم گیری های به موقع و اصولی، کارفرمای خود را از تحمل هزینه های اضافی مصون بدارد.
اگر پروژه ساختمانی محوله به هر دلیلی در موعد مقرر یا با هزینه ی تعیین شده به پایان نرسید، پیمانکار ساختمانی باید توانایی این را داشته باشد که تمهیدات و پیش بینی های لازم را از قبل کرده و کارفرما را در مواقع اضطراری نجات دهد و از تعطیلی پروژه جلوگیری کند. یکی دیگر از دلایلی که پیمانکار باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد زمانی است که حادثه ای رخ می دهد و نیاز به یک شخص با قدرت تصمیم گیری سریع می باشد. پیمانکار باید بتواند در زمان حوادث ناخواسته مشکل را حل و فصل نماید.
شرکت هیرکانا سازه با تیم تخصصی خود، برنامه ریزی های دقیقی برای پروژه های ساختمانی دارد که می توانند شما را در مواقع اضطراری یاری کنند.

انضباط:

یکی از نکات مهم در انتخاب پیمانکار که بسیار اساسی ست و توصیه می کنیم که حتماً آن را در نظر داشته باشید، انضباط، انضباط و انضباط پیمانکار ساختمان است. یک پیمانکار ساختمان هر چقدر که حرفه ای و متخصص باشد اگر منضبط و منظم نباشد به هیچ عنوان نمی تواند پروژه را به خوبی پیش ببرد و قطعاً در روند کار با وی به مشکل بر خواهید خورد. چرا که انضباط و رعایت نظم یک مجموعه از اصول اولیه ی هر کاریست که می خواهد موفق باشد. شما هر پروژه ی موفق و ایده آلی را که نگاه کنید، با دانستن جزئیات آن متوجه می شوید که شخص یا شرکت سازنده ی آن یک تیم منضبطی را گرد خود جمع آوری کرده و کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.
پیمانکار ساختمان اگر فردی بی انضباط باشد ممکن است در حین کار خللی ایجاد کند. به عنوان مثال حتی دیر آمدن بر سر پروژه، خود بی نظمی غیر قابل قبولیست. چرا که مدیر همیشه باید کمی زودتر از کارکنان خود در مجموعه حاضر شود تا بتواند نظارتی دقیق و اصولی بر روند کار و همچنین نحوه ی کار کردن پرسنل زیر دست خود داشته باشد. مادامی که پیمانکار نظم و انضباط نداشته باشد، کارکنان مجموعه نیز به خوبی از دستورات وی اطاعت نمی کنند و این می تواند موجب شلختگی و در هم ریختگی کار شما شود.

خلاقیت:

پیمانکار بازسازی ساختمان مانند پیمانکار ساخت و ساز می باشد و باید همان اندازه تخصص و تجربه را داشته باشد. اما موضوعی که در پیمانکاری بازسازی ساختمان بیشتر به چشم می آید، خلاقیت پیمانکار است. پیمانکاری حرفه ایست که خلاقیت را سرلوحه ی کار خویش قرار دهد. پیمانکار ساختمان باید بتواند با نگاه فنی به پروژه از خلاقیت خود نیز با تأیید کارفرما استفاده کند. در مورد شرکت های پیمانکاری نیز اگر بخواهیم بگوییم که چه چیزی مشخص کننده ی اعتبار و شهرت یک شرکت پیمانکاریست، باید بگوییم تجربه و نمونه کارهای خلاقانه و نوآورانه ی مهندسین شرکت می باشد. البته این موضوع برای اشخاص پیمانکار نیز صادق است.

 

آنچه که درباره پیمانکاری ساختمان باید بدانید7

 

جمع بندی

پیمانکاری ساختمان یا پیمانکاری ساخت و ساز به کلیه ی عملیاتی که برای ساخت یک بنا  یا بازسازی ساختمان نیاز است که انجام شود، می گویند. پیمانکار ساختمان باید وظایفی که داخل قرارداد پیمانکاری ذکر شده تمام و کمال انجام دهد. وی موظف است با تعهد و نظم و انضباط در راستای منافع کارفرما و خواسته ی شخص او، برنامه ریزی خود را انجام دهد. شرکت هیرکانا سازه دارنده تیم متخصص و خلاق در اجرای هر نوع پروژه ای اعم از ساخت و ساز یا بازسازی می تواند به شما در اجرای پروژه راهنمایی نماید. برای دیدن نمونه کار پروژه ساخت و ساز، بازسازی و طراحی داخلی به سایت شرکت مراجعه نمایید.

پاسخ دهید