10 نکته که قبل از خرید دریچه های تنظیم هوا باید بدانید

10 نکته که قبل از خرید دریچه های تنظیم هوا باید بدانید

تاسیسات ساختمانی
10 نکته که قبل از خرید دریچه های تنظیم هوا باید بدانید

از آن جایی که دریچه های تنظیم هوا نقش بسیار مهمی در توزیع بهتر و متناسب تر هوای مطبوع ساختمان دارند، در این مجال بر آن شدیم تا اطلاعاتی را که لازم است قبل از خرید و سفارش این محصول بدانید، در اختیار شما قرار بدهیم.

نکته 1 - هوایی که از سیستم مرکزی داکت اسپلیت، چیلر یا فن کوئل تولید می شود، توسط داکت ها یا کانال هایی در انتهای مسیر به یک پنجره کوچک با پره های متحرک یا ثابت می رسد که به این پنجره ها دریچه های تنظیم هوا گفته می شود.

نکته  2 - دریچه های تنظیم هوا علاوه بر نقشی که در کنترل و جهت دهی هوای مطبوع ورودی به ساختمان دارند، همچون یک قاب ساده یا مینیمال بر روی دیوار یا سقف اتاق شما خودنمایی می کنند. بنابراین در هنگام انتخاب نوع دریچه های هوا، هم کیفیت ساخت دریچه را مد نظر قرار دهید و هم نمای ظاهری و زیبایی دریچه ها را تا از هر نظر بهترین نتیجه را دریافت کنید.

نکته  3 - در هنگام سفارش مدل دریچه های داکت اسپلیت یا همان دریچه های تنظیم هوا، توجه و دقت به اندازه گیری ابعاد دهانه ورودی کانال به فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در صورتی که ابعاد کانال را حتی یک سانتی متر بزرگ تر از ابعاد صحیح و واقعی آن اندازه گرفته باشید، نصب دریچه بر روی دهانه کانال امکان پذیر نمی باشد.

از طرفی دیگر در صورتی که ابعاد دریچه را کوچکتر از ابعاد کانال اندازه گیری کرده باشید، باید زیر ساخت های کانال هوای خود را تغییر دهید و هر دوی این حالت ها متضمن اتلاف کلی هزینه و وقت و زمان از شما و شرکت های تولید کننده دریچه است. به همین منظور،  عاقلانه ترین کار این است که مسئولیت این اندازه گیری را به کارشناسان شرکت های تولید کننده دریچه بسپارید تا از بروز هر گونه اشکال و خطا در اندازه گیری ابعاد دریچه ها جلوگیری به عمل بیاورید.

نکته  4 - شکل ظاهری دریچه های هوا می تواند بر اساس سلیقه و اولویت شما به صورت های خطی یا اسلات در دریچه های دیواری باشد یا به صورت دریچه های سقفی دو طرفه، سه طرفه، چهار طرفه یا کنجی باشد. انتخاب چند طرفه بودن دریچه های خطی بستگی دارد به این که اولاً طول و ابعاد دریچه شما چقدر باشد و ثانیاً آن که شما به عنوان مصرف کننده هوا نیاز داشته باشید که هوای مطبوع را در چند جهت اتاق خود دریافت نمایید.

در مواردی که دریچه های تنظیم هوا بر روی سقف یا در یک منطقه کنج از سقف نصب می شوند، توجه به محل قرار گیری دریچه نیز می تواند تعیین کننده چند طرفه بودن دریچه باشد.

نکته 5 - در مواردی که طول کانال کشی هوای ساختمان شما زیاد باشد، مانند لابی هتل ها، بیمارستان ها و راهرو های ساختمان های تجاری، جهت توزیع یکنواخت و بهینه هوای سرد یا گرم بهتر است از یک باکس توزیع هوا به نام پلنیوم باکس قبل از دریچه های داکت اسپلیت خود استفاده کنید. در حقیقت پلنیوم باکس به هدف ترکیب هوا در کانال اصلی و رساندن یکنواخت هوای مطبوع به دریچه ها به کار می رود. ساختار این باکس طراحی ویژه ای دارد تا هوا بتواند به صورت تدریجی و کاملاً آرام در فضای اتاق انتشار پیدا کند.

برای سفارش دریچه های تنظیم هوا و متعلقات آن، مثل باکس های تنظیم هوا به سراغ تولید کنندگان معتبر بروید. برای نمونه، پلنیوم باکس شرکت صنعتی رحمتی ساخته شده از با کیفیت ترین ورق های گالوانیزه، با نوآوری خاص در زمینه استفاده از بست های خرچنگی در هنگام نصب دریچه، نمای شکیل تری از این محصول را به اجرا در آورده است.   

پلنیوم باکس هوا

نکته  6 - جنس دریچه های هوا ممکن است از ورق های آلومینیومی با ضخامت های متناسب با ابعاد دریچه باشد یا از متریال لوکس تر و با کیفیت تری مانند استیل انتخاب شود که در این صورت دریچه های دکوراتیو نامگذاری شده اند.

بدیهی است وقتی متریال ساخت دریچه با کیفیت تر می شود و از آلومینیوم به استیل تغییر پیدا می کند، قیمت ساخت دریچه هم بالاتر می رود. به همین خاطر در انتخاب این مورد، توان مالی شما یا میزان هزینه ای که برای خرید دریچه های تنظیم هوا در نظر گرفته اید، بسیار تعیین کننده می باشد.

نکته 7 - دریچه های هوا بر اساس الزامات سیستماتیک یا صلاحدید مشتری ممکن است هوای عبوری از خود را با 15 درجه، 30 درجه یا 90 درجه تغییر زاویه از خود به فضای بیرون انتقال دهند. آشکار است این تغییر زاویه بر شدت پرتاب هوا به بیرون از دریچه و نحوه توزیع هوا تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال دریچه های خطی 30 درجه هوا را به سمت پایین اتاق هدایت می کنند و به همین علت برای توزیع هوای گرم مناسب تر هستند. در حالی که دریچه های خطی 90 درجه ،هوا را به صورت مستقیم پرتاب می کنند و برای پخش هوای سرد یا خنک مناسب تر هستند.

هر چند دریچه های خطی شامل یک دمپر دستی در کنار خود می باشند که می تواند در فصول مختلف سال، جهت پره ها را به سمت پایین یا بالا تغییر دهد. بنابراین هنگام سفارش یا خرید دریچه های تنظیم هوای ساختمان، اهمیت دارد که زاویه پره های دریچه ها را هم مد نظر قرار دهید و به آن توجه نمایید.

نکته  8 - هر چند ابعاد دریچه های هوا کاملاً منطبق بر ابعاد کانال هوای ساختمان شما می باشد، با این وجود ظرفیت هوای عبوری از کانال یا به تعبیری ظرفیت تولید هوای داکت اسپیلت یا فن کوئل شما نیز بر انتخاب نوع دریچه ها تاثیر گذار است.

به عنوان مثال در دریچه های خطی اسلوت (اسلات) هر چه ظرفیت هوادهی فن کوئل یا ظرفیت سیستم هوای مطبوع ساختمان شما بیشتر باشد، تعداد اسلات ها هم بیشتر خواهد بود.

دریچه های خطی هوا

نکته 9 - انتخاب نوع دریچه تنظیم هوا بر سرعت هوای خروجی از آن نیز تاثیر می گذارد. به این ترتیب که وقتی در مورد سرعت هوای خروجی از دریچه صحبت می کنیم، باید به موضوع سرعت برخورد هوا بر روی پوست شخص نیز توجه داشت. زیرا یکی از فاکتور های مهم در آسایش و راحتی افراد است.

به همین علت باید توجه کرد که سرعت هوای خروجی از دریچه نباید از یک مقدار مشخصی تجاوز کند. ضمن این که سرعت بالای هوا منجر به افزایش سر و صدا در سیستم هوا رسانی می ‌شود و به نوعی شاخص های رفاهی اتاق را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این زمینه مشورت با کارشناسان متخصص شرکت های تولید کننده دریچه های هوا می تواند در انتخاب مدل مناسب با سیستم هوای مطبوع ساختمان شما بسیار کمک کننده باشد.

نکته  10 - طول پرتاب هوا هم یکی از پارامتر های موثر در انتخاب مدل دریچه هوا است. زیرا در مدل های مختلف دریچه باید سرعت هوا در فاصله های یکسان به یک میزان مشخصی برسد. برای مثال در مکان های عمومی مانند سالن های نمایش، راهروی بیمارستان ها، هتل ها و مساجد که دارای سقف های بلند هستند، لازم است که دریچه مورد نظر به نسبت ارتفاع سقف دارای طول پرتاب بالاتری باشد تا هوای مطبوع را تا نزدیکی نقاط حضور افراد منتقل کند.

در نهایت امید داریم که با مطالعه این متن بتوانید بهترین انتخاب و خرید را در زمینه دریچه های تنظیم هوای ساختمان خود داشته باشید.

پاسخ دهید