چگونه بام های سبز داشته باشیم؟

چگونه بام های سبز داشته باشیم؟

فضاسازی
چگونه بام های سبز داشته باشیم؟

شهرهای شمالی ایران همچون گرگان، با دارا بودن آب و هوای متبوع و وجود مناظر طبیعی از جمله دریا، کوه ، جنگل و... که داردند از تمامی فضای مسکونی خود از جمله پشت بام ها میتوانند نهایت استفاده را ببرند. شرکت هیرکانا سازه گرگان، طراح و پیمانکار پروژه های ساختمانی و بازسازی ساختمان در گرگان، در این مقاله شما را با روف گاردن و طراحی روف گاردن و روند طراحی روف گاردن در گرگان و سایر شهرها آشنا خواهند ساخت با ما همراه باشید :

روف گاردن چیست؟ و چگونه باید طراحی شود؟

روف گاردن که به زبان فارسی به آن باغ بام یا فضای روی پشت بام میگویند فضایست حداقلی اما مفید برای ساخت محیطی سبز و پویا که بستری مصنوعی ولی مناسب برای رشد گیاه است و در ارتفاعی بالاتر ازخاک  سطح زمین صورت میگیرد. روف گاردن یا باغ بام در واقع فضای سیزیست که همه یا بخشی از آن توسط گیاهان فرش شده و مشرف بر نمایی از شهر است که به شما این فرصت را میدهد از مناظرلذت ببرید. در ادامه ی این مقالعه که توسط تیم نگارش شرکت فنی مهندسی هیرکانا سازه گرگان( متخصص در زمینه ی طراحی داخلی و نما ساختمان در گرگان و دیگر شهر ها و بازسازی ساختمان های فرسوده درگرگان و ساخت ساختمان در گرگان)نوشته شده به شما خواهیم آموخت که روف گاردن چیست و برای داشتن یک بام سبز چه باید کرد؟

 

چرا روف گاردن طراحی کنیم؟

امروزه با افزایش جمعیت، افزایش آلودگی هوا، رشد عمودی شهرها و کوچک شدن متراژ منازل ، دسترسی به فضای باز ومحیط های طبیعی دشوار شده است ، به این سبب باید بکوشیم تا از حداقل فضای موجود و در دسترس مانند: بام ، حیاط ، تراس و...استفاده کنیم.با در نظر گرفتن این نکته که روف گاردن به مساحت قابل ساخت یک پروژه افزوده، مکان جدیدی برای اجتماع درون محیطی فراهم می کند.

از چه عناصری در طراحی روف گاردن استفاده کنیم؟

در طراحی روف گاردن و ساخت باغ بام می توان بر اساس نوع محیط پیرامون، شرایط اقلیمی، سلایق شخصی و... از المان هایی چون: آلاچیق و پرگولا، انواع آبنما، گلدان های پرتابل یا ثابت با فضای سبز مناسب، چمن های طبیعی یا مصنوعی، باربیکیو، آشپزخانه های صحرایی و حتی بنا به سفارش، جکوزی، استخرهای فایبر گلاس و محل هایی جهت افتاب گرفتن استفاده کرد.  روف گاردن را می توان با گذاشتن چند گلدان در پشت بام یا ایجاد باغچه ای کوچک شروع وبه اجرای فضای سبز و کاشت درخت ختم کرد.ولی باید توجه داشته باشم از گیاهانی مناسب با محیط استفاده کنیم، گیاهانی که در مقبل کم آبی، بی آبی، یخ زدگی، خشکی و عوامل اقلیمی و اب و هوایی مقاوم باشند.

 

 

در چه مکان هایی روف گاردن قابل اجرا است؟

محل اجرای روف گاردن لزوما بام ساختمان نیست بلکه لابی سختمان ها با توجه به اینکه اصولا روی سقف اجرا می شوند به عنوان یک گزینه درنظر گرفته می شوند، علاوه بر این پاسیو ها و تراس ها به علت خصوصی بودن فضا یکی از مناسب ترین مکان ها برای اجرای فضای سبزهستند

نکاتی که باث میشود روف گاردن لوکسی داشته باشید:

1-استفاده از گیاهان مناسب
2-آبیاری گیاهان توسط سیستم اتوماتیک
3-نورپردازی
4-استفاده از روش مدولار برای زیر سازی استاندارد بام
5-کف سازی مناسب با استفاده از: چوب، سنگ، قلوه سنگ تزیینی و...
6-استفاده از تجهیزات جانبی برای جذاب کردن محیط مانند استفاده از دیوارهای شیشه ای که دید وسیع تری را در اختیار بیننده قرار می دهند.
انواع روف گاردن اعم از: روف گاردن گسترده و روف گاردن متمرکز
درنوع گسترده از گیاهانی با ریشه های کوتاه و گیاهانی که قابلیت رشد در خاک با عمق کم دارند استفاده می شود.
اما در نوع متمرکز می توان ازگیاهانی با عمق ریشه زیاد که مزیت آن شامل، عدم محدودیت انتخاب در نوع گیاه است استفاده کرد.

 

 

مزایای اجرای روف گاردن چیست؟

از جمله مزایای اجرای باغ بام، بازدهی اکولوژیک و ایجاد مطلوبیت در منظر شهری، افزایش راندمان انرژی، توسعه پایدار در این زمینه، محیط زیست پایدار، افزایش کیفیت بصری، زیبا سازی مناطق شهری، کاهش الودگی با جذب کربن موجود دردود هوا و تولید اکسیژن،کاهش بار سرمایش و گرمایش، مثل یک عایق حرارتی و دمایی عمل می کند و باعث تعدیل دمای ساختمان می شود، به این صورت که دمای هوا را گرفته وباعث خنک تر شدن محیط می گردد. هم چنین تصفیه هوا و بهبود تبادل هوا بین مناطق با تراکم ساختمانی زیاد را در بردارد. با پوشش گیاهی که دارد مانع از به هدر رفتن آب باران می شود و کمتر این آب روانه فاضلاب شهری شده و بیشتر به خورد آن اکوسیستم می رود.می توانیم با پوشاندن بالای روف گاردن با شیشه انرژی خورشیدی را جذب کرده و تولید انرژی نماییم.

معایب روف گاردن:

عدم تطبیق با منطقه و هدف، طراحی روف گاردن متناسب با شرایط محیط کار دشواریست و گاهی متناسب با محیط و اقلیم نمی باشد
یکی از خطرات اجرای روف گاردن در صورت عدم توجه، بالا بودن وزن سازه بام سبز به دلیل کاشت گیاهان نامناسب و وزن خاک با معیار های سازه ای قابل قبول منافات دارد. راه حل این مشکل استفاده از سیستم مدولار یا جعبه گیاه است و همچنین می توان باتقویت سازه ساختمان این مشکل را رفع کرد.
عواملی چون مشکل در زهکشی، ته نشینی ذرات خاک و نشست خاک، ایجاد گودال و حوضچه، همچنین نفوذ ریشه گیاهان کاشته شده در سقف ، سنگین شدن وزن سقف، سخت شدن سطح خاک که باعث آسیب دیدن سطح صاف سقف می شود، همگی اینها از سری مشکلاتی است که بر اساس عملکرد نامناسب مجری و طراح ممکن است پیش آید برای پیش گیری از وقوع چنین اتفاقاتی می توانید پروژه های اجرا و طراحی روف گاردن خود را به گروه مهنسی هیرکانا سازه بسپارید.

از چه گیاهانی در روف گاردن بهتر است استفاده کنیم؟

1-گیاهانی که برای پوشاندن سطح خاک به کار می روند:نازژاپنی، یال اسبی، لیزوماکیا و ...
2-گیاهان بالا رونده و پیچک ها:این نوع گیاهان برای لبه پشت بام یا پوشاندن دیوار استفاده می شوند و در تزیین بالکن و طراحی تراس بسیار نقش ایفا می کنند. مانند شیر خشت، پیچ گلیسین، پیچ امین الدوله و انواع پیچ.
3-گیاهان سوزنی برگ:که در تمام طول سال سبز و مقاوم هستند مانند کامیس پاریس.
4-گیاهان معطر و خوشبو:این گیاهان به دلیل دریافت نور افتاب در طول روز یک محیط عالی برای استراحت و پرورش گیاهان روف گاردن محسوب می شوند.

 


فاکتورهای انتخاب گیاه:

1-نورمحیط کشت درختان در پشت بام
2-نیازهای ابی گیاه و زمان بندی ابیاری
3-اقلیم محل اجرای پروژه
4-طول ریشه گیاه و عمق ریشه دوانی ان
5-عمق خاک مور نیاز هر گیاه
6-دوام گیاه در دماهای مختلف
7-طیف رنگ بندی برگ ها و گلهای گیاهان مختلف
8-مدت زمان هرس وتغذیه گیاه
9-میزان حساسیت به باد، نور افتاب و...

انتخاب درخت مناسب:

ابتدا باید میزان باری را که سقف تحمل می کند محاسبه کنیم، چراکه مهم ترین عامل اجرای روف گاردن است.سپس بر اساس تحمل میزان بارنوع درخت را انتخاب می کنیم.اما در ساختمان های تازه ساخت به دلیل در دسترس بودن امکانات بیشترمی توان بر اساس کاشت گیاه ونوع آن میزان بار سازه را محاسبه کرد، همچنین باری که سازه تحمل میکند باید از وزن درختان کاشته شده بیشتر باشد برای جلوگیری از ورود صدمات احتمالی به سقف،محاسبان سازه باید وزن درختان بالغ را در محاسبات خود اعمال کنند.در نتیجه درختانی که مجموعه بارآنها کمتر از1000 کیلوگرم برمترمربع باشد را می توان بر روی روف گارد کاشت.


نکات قابل توجه برای انتخاب نوع درخت:

1-اندازه و میزان حساسیت درخت به باد(هرچه وسعت باغ بام بیشتر باشد عامل باد از اهمیت بیشتری برخوردار می شود)
2-درختان پرشاخ و برگ و دارای ریشه بهم پیوسته
3-کاشت درختان برگ خاکستری
4-درختان تزیینی قیچی خورده
5-ساکلونت ها برای کاشت بر روی روف گاردن مسطح

 

ودرآخر:
شما می توانید بر اساس مطالعه مطالب فوق انتخاب درست و مناسبی برای بام سبز ساختمان خودبگیرید و به کمک تیم طراحی هیرکاناسازه گستر آن را به زیبا ترین شکل ممکن طراحی و اجرا کنید.

پاسخ دهید