نکات مهمی که در طراحی داخلی کلینیک دندان پزشکی باید رعایت شود

طراحی داخلی و دکوراسیون
نکات مهمی که در طراحی داخلی کلینیک دندان پزشکی باید رعایت شود

همه ما تجربه تپش قلب و استرس را به محض ورود به مطب دندانپزشکی داشته ایم. تجربه ای نه چندان خوشایند که ریشه در ترس های ما از دندانپزشکی دارد. اغلب بیمارانی که در مطب دندانپزشکی حضور پیدا می کنند با دردهای کلافه کننده ای مانند درد دندان و فک روبرو هستند. دردهایی که نه می توان روی آن ها درپوش گذاشت و نه می توان آن ها را تحمل کرد. طبق آخرین یافته های محققان طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی می تواند تاثیر فوق العاده ای در آرامش و حال خوب بیماران داشته باشد. به گفته محققان تاثیر این طراحی داخلی به قدری زیاد است که بسیاری از بیماران به محض وارد شدن به فضای مطب دردشان را فراموش کرده اند و آرامشی عمیق با روح و جان آن ها عجین شده است. اینجاست که باید به هنر طراحان داخلی و دیزاینرهای خلاق ایمان آورد.

اصول طراحی مطب دندانپزشکی

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی نه تنها پرستیژ کاری دندانپزشک را نشان می دهد بلکه می تواند تسکین دهنده حال روحی بیماران و آبی روی آتش استرس ها و دلشوره های آنان باشد. چنانچه طراحی مطب دندانپزشکی لوکس باشد و از پالت های رنگی آرامش بخش در دیزاین آن استفاده شده باشد، خواه ناخواه انرژی مثبتی روانه بیماران می شود و خدمات دهی در فضایی دلنشین و دوست داشتنی صورت می گیرد. اینجاست که تجربه ای طلایی از خدمات دندانپزشکی برای بیماران رقم خواهد خورد. به قول معروف این تجربه دلنشین تمام آن تجربه های تلخ را با خود می شورد و می برد. در این بخش تعدادی از مهمترین اصول طراحی مطب دندانپزشکی را با شما عزیزان در میان گذاشته ایم. اصولی که بدون پایبندی به آن ها مطب تان مطب نمی شود:

  • استفاده از پالت رنگی آرامش بخش و چشم نواز در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی
  • شرایط نوری مطلوب و بهینه جهت کاهش استرس بیماران و حتی الامکان استفاده از نور طبیعی
  • استفاده از المان های جلب توجه کننده به منظور پرت کردن حواس بیماران و فراموش کردن درد
  • چیدمان مناسب مبلمان در مطب دندانپزشکی به منظور راحتی بیشتر بیماران و خلق تجربه ای دلپذیر
  • جداسازی بخش های مختلف مطب از یکدیگر به منظور سامان دادن به فضای مطب، استفاده بهینه از فضای موجود و ایجاد آرامش برای بیمارانی که در حال دریافت خدمات هستند
  • جداسازی بخش مربوط به خدمات دهی کودکان از بزرگسالان به دلیل متفاوت و حساس بودن روحیات کودکان
  • طراحی و نصب یونیت دندانپزشکی به نحوی که بیمار دچار دلهره و استرس نشود
  • استفاده از تصاویر روح نواز و آرامش بخش روی دیوارهای مطب
  • استفاده از گیاهان و گلدان های گل به منظور ایجاد فضایی دوستانه، با طراوت و عاری از تنش

نکات مهمی که در طراحی داخلی کلینیک دندان پزشکی باید رعایت شود 1

نکات نورپردازی مطب دندانپزشکی

اهمیت نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی به قدری زیاد است که اگر کمی در آن اشتباه کنید، چیزی جز سردرد و چشم درد و دردهای عصبی به بیماران هدیه نخواهید داد. بیمارانی که در مطب دندانپزشکی حضور دارند معمولا در ناحیه دهان و دندان درد دارند و این موضوع به خودی خود باعث عصبی شدن آن ها می شود. نورپردازی در مطب دندانپزشکی باید به نحوی باشد که بیماران آرامش از دست رفته شان را باز یابند. استفاده از نورهای طبیعی، هالوژن های استاندارد و پنل های نوری که نور را با رنگی ملایم در مقیاس گسترده ساطع می کنند در مطب دندانپزشکی از ضروریات است.

انتخاب رنگ مناسب برای مطب دندانپزشکی

استفاده از یک پالت رنگی مناسب در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی همان چیزی است که باعث می شود بیماران حس و حال خوبی داشته باشند و خلق شان گشوده شود. تاثیر رنگ ها را هیچ گاه نادیده نگیرید. ذهن بیمارانی که در مطب دندانپزشکی شما نشسته اند سریعا به رنگ ها پاسخ می دهد.

◘ رنگ سفید و آبی برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

استفاده از رنگ های سفید و آبی پاستیلی در کنار هم احساسی از تمیز بودن، درخشش، آرامش و اطمینان قلبی را در بیماران زنده می کند. این رنگ ها فشار خون را کاهش می دهند و روند تنفس را آرام می کنند. پس اگر می خواهید بیماران با لبخندی به پهنای صورت وارد اتاق شما شوند از این رنگ ها در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی استفاده کنید.

◘ رنگ سبز برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

رنگ سبز حس و حالی از طراوت را به بیماران انتقال می دهد. دقت داشته باشید که مطب دندانپزشکی جای استفاده کردن از رنگ زرد نیست پس تناژهای زرد رنگ را فراموش کنید و از سبز پاستیلی و ملایم برای دکوراسیون داخلی مطب تان استفاده کنید.

◘ رنگ یاسی برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

این رنگ حسی از صمیمیت را به بیماران انتقال می دهد. آن ها با ورود به فضای مطب و دیدن چنین رنگی تصور می کنند به خانه یک دوست یا آشنا قدم گذاشته اند و احساس راحتی بیشتری خواهند داشت که بی شک در نتیجه کار شما بسیار موثر خواهد بود.

نکات مهمی که در طراحی داخلی کلینیک دندان پزشکی باید رعایت شود 2

مبلمان و تجهیزات مناسب برای مطب دندانپزشکی

چنانچه قرار باشد بیماران شما برای چند ساعت و یا حتی چند دقیقه روی مبلمانی منتظر بمانند که احساس ناراحتی به آن ها القا می کند، شک نداشته باشید که دردشان تشدید می شود و حسابی کلافه می شوند. کلافه شدن از درد دندان می تواند بیماران را تا مرز عصبی شدن پیش ببرد و روند کار شما را مختل کند. می بینید؟ انتخاب مبلمان به همین سادگی روی نتیجه کار شما به عنوان دندانپزشک موثر است. تجهیزات دندانپزشکی نیز به همین منوال دارای اهمیت هستند. چنانچه این تجهیزات به گونه ای طراحی شوند که احساسی از رعب و وحشت و دلهره را در بیماران ایجاد کنند، بیمار در لاک دفاعی فرو می رود و با شما همکاری نخواهد کرد. بهترین مبلمان و تجهیزات برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی، مبلمان و تجهیزاتی هستند که متناسب با فضای داخلی مطب شما و پالت رنگی موجود انتخاب شده باشند و احساس راحتی، آسایش و اطمینان خاطر را به بیماران بدهند.

هزینه طراحی مطب دندانپزشکی

سوالی که در وهله نخست رسیده می شود این است که هزینه طراحی مطب در گرگان چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که هزینه طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی تحت تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد. از جمله این پارامترها می توان به متراژ مطب، نوع تجهیزات مورد استفاده، سبک طراحی، سطح بازسازی مورد نیاز مطب، متریال های به کار رفته در طراحی و بازسازی، تعداد نیروی لازم برای طراحی و خواسته های کارفرما اشاره کرد. این موارد همگی دست به دست هم می دهند و هزینه نهایی را شکل می دهند. دقت داشته باشید که نرخ ها تحت تاثیر نوسانات اقتصادی دائما شناور هستند و برای استعلام قیمت باید با مجموعه مورد نظرتان در تماس باشید.

انواع طراحی مطب دندانپزشکی

• طراحی مطب دندانپزشکی مدرن

هیچ چیز به اندازه یک کلینیک دندانپزشکی مدرن نمی تواند آرامش خالص را به بیماران تزریق کند. طراحی مدرن عاری از هر گونه عنصر اضافی است و شما را در میانه فضایی آزاد و رها قرار می دهد. در این فضا شما می توانید فارغ از دندان درد و استرس های دندانپزشکی به آرامش دلپذیری برسید. از مشخصه های طراحی مطب دندانپزشکی مدرن، شیک و لاکچری بودن آن است.

• طراحی مطب دندانپزشکی کلاسیک

بسیاری از افراد در محیط هایی که شبیه به خانه شان است احساس آرامش پیدا می کنند. به همین دلیل است که برخی دندانپزشکان اصرار دارند کلینیک آن ها با یک سبک کلاسیک طراحی شود. طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی به سبک کلاسیک باعث می شود بیماران حس و حال مثبتی پیدا کنند و راحتی بیشتری داشته باشند. در این سبک از طراحی خبری از فضای آزاد زیاد نیست با این حال بیماران به دلیل وجود رنگ های گرم، نورپردازی هایی با رنگ ملایم و گرم و چیدمان دوستانه حس بسیار خوبی خواهند داشت.

• طراحی مطب دندانپزشکی مینیمال

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی به سبک مینیمال نتیجه ای جز یک شاهکار تمام عیار در بر ندارد. در فضای مینیمال همه چیز به شکل مفهومی طراحی می شود. به طور مثال مبلمان هایی به شکل دندان، رنگ های پاستیلی و روشن، نورپردازی های وسیع و فضای آزاد گسترده همگی از ویژگی های طراحی مینیمال مطب هستند. در مطب هایی که به شکل مینیمال طراحی می شوند همه چیز معنا و مفهوم دارد و اساسا مطب به شیوه ای هنری طراحی می شود. اگر طرفدار سبک های هنری تر و امروزی تر هستید و می خواهید بیماران شما تا زمانی که در مطب حضور دارند حس رهایی داشته باشند، این سبک برای شماست.

نکات مهمی که در طراحی داخلی کلینیک دندان پزشکی باید رعایت شود 3

• طراحی مطب دندانپزشکی کودک

کودکان به واسطه روحیه حساس و ظریفی که دارند باید در محیطی آرامش بخش و دلپذیر قرار بگیرند. در طراحی مطب کودکان به هیچ عنوان نباید از رنگ های تیره و عمیق استفاده شود. فضای خدمات دهی به بیماران باید کاملا از فضای انتظار جدا شود و کودکان امکان تماشای بیمارانی که در حال خدمات گرفتن هستند را نداشته باشند. در طراحی مطب کودکان باید از المان های کودکانه و عروسکی استفاده شود تا حواس کودکان پرت شود و از دنیای کودکانه خودشان به دنیای پر رعب و وحشت دندانپزشکی کوچ نکنند! به طور کلی در طراحی مطب دندانپزشکی کودکان باید از رنگ های شاد، المان های فانتزی و فضای باز زیاد استفاده شود. چرا که به احتمال زیاد کودکان می خواهند کمی ماجراجویی کنند و به اکتشاف در این فضای دوست داشتنی بپردازند. این موضوع باعث حواس پرتی آن ها شده و کار شما را به عنوان دندانپزشک راحت می کند.

کلام پایانی

همانطور که متوجه شدید طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به دانش زیادی در زمینه های دیزاین داخلی، رنگ شناسی و حتی روانشناسی دارد. به همین دلیل است که توصیه می شود کار را به کاردان بسپارید و خیال خودتان را برای همیشه راحت کنید. مجموعه هیرکاناسازه به عنوان یکی از قوی ترین و معتبرترین مجموعه های طراحی دکوراسیون داخلی گرگان، خدمات طراحی مطب در گرگان را به پشتیبانی یک تیم خبره و حرفه ای ارائه می دهد. چنانچه می خواهید در حرفه خودتان سرآمد باشید، متمایز از دیگران عمل کنید با کارشناسان ما در هیرکاناسازه تماس حاصل نمایید تا مشاوره های تخصصی را دریافت کنید.

پاسخ دهید