نکات ساده همراه با ایده هایی که طراحی رستوران را جذاب میکنند!

نکات ساده همراه با ایده هایی که طراحی رستوران را جذاب میکنند!

طراحی داخلی و دکوراسیون
نکات ساده همراه با ایده هایی که طراحی رستوران را جذاب میکنند!

طراحی دخلی رستوران و تاثیر آن بر جذب مشتری

طراحی داخلی رستوران موضوعی است که بعنوان مدیر، هنگام راه اندازی رستوران باید توجه زیادی به آن داشته باشید، چراکه به شدت می تواند بر درآمد شما تاثیر داشته باشد. یکی از مواردی که با رعایت آن می توانید خیلی ساده در ذهن و قلب مشتریانتان نفوذ کنید، ایجاد فضای مناسب و استفاده از الگوهای صحیح در طراحی دکوراسیون رستوران یا کافه شما  است.که البته این موضوع علاوه بر طراحی داخلی، طراحی فضای خارجی رستوران را نیز شامل می شود.

 

 

طراحی رستوران در دوران کنونی تاثیر زیادی در موفقیت یک کسب و کار رستورانی دارد. . رستوران رفتن امروزه چیزی فراتر از یک غذا خوردن ساده است و در واقع  تجربه دلپذیر گذراندن ساعاتی در یک فضای مطبوع همراه با صرف غذاست طراحی فضای داخلی رستوران دست کمی از طعم و مزه غذاها ندارد.
تعداد رستوران ها، سلیقه مشتریان، تکنیک های نوآورانه بازاریابی و فروش، تنها بخشی از مواردی هستند که فعالیت در این صنعت را رقابتی می کنند. در چنین شرایطی تاکید بر ساخت تجربه لذت بخش، خوشایند و حتی منحصر به فرد از حضور در رستوران می تواند به ایجاد رابطه صحیح و افزایش تعداد مشتریان وفادار شما کمک کند و همانطور که احتمالا می دانید، هزینه جذب مشتری جدید حدودا 5 برابر بازگرداندن مشتری قدیمی است.

 


باید برای طراحی داخلی رستوران یا کافه خود از ایده های گوناگونی بهره گیرد تا فضایی متفاوت را برای مشتریان رقم بزنید.
رستوران جایی است که باید برای افرادی که در آن حضور دارد هم لذت بخش باشد و هم آرامش آفرین و این حس آرامش را می توان با یک دکوراسیون زیبا به مشتریان تان هدیه کنید. اگر میخواهید دکوراسیون رستوران تان خاص و منحصربفرد باشد باید کمی باهوش باشید و البته با شخص متخصصی که به اصول معماری و طراحی داخلی رستوران آشنا است مشورت کنید، به همین منظور تیم طراحی هیرکانا سازه گستر برای دادن مشاوره، طراحی و اجرا پروژه در خدمت شماست.

 

 

داشتن یک سبک خاص

یکی از مهمترین مواردی که در دکوراسیون رستوران تان باید توجه داشته باشید نوع سبک رستوران است. باید از المان های خاصی در دکوراسیون رستوران تان استفاده کنید که به تم مورد نظر و کانسپت انتخابیتان نزدیک باشد.
همچنین باید تعیین کنید که مشتریان هدف رستوران شما چه کسانی هستند. دانستن عواملی مانند سطح تحصیلات، مذهب ، سن ، درآمد و … از جمله مواردی است که در تعیین دکوراسیون رستوران شما تاثیر گذار است. شما باید بدانید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند تا طراحی داخلی رستوران خود را با توجه به ویژگی های شخصیتی آن ها انجام دهید. اگر می خواهید رستوران خود را در منطقه ای که دانشجویان زیادی دارد و هدف اصلی شما نیز این قشر جامعه است، داشتن دکوراسیونی لاکچری به نظر مناسب نمی رسد و باید دکوراسیون رستوران یا کافه شما بسیار صمیمی باشد.

 

 

تاثیر المان ونام رستوران بر جذب مشتری

موفقیت یک رستوران تا حد زیادی به چگونگی مشاهده (احساس) مشتری بستگی دارد در محیط های شلوغ و پر سر و صدا رستوران باید به گونه ای باشد که کاملاً مشخص و مجزا به نظر آید و جلب توجه کند.
این مساله به ویژه در مورد رستورانهای حاشیه جاده ها بسیار حایز اهمیت است و باید به گونه ای طراحی شود که اتومبیلی که با سرعت از آن محل عبور میکند تابلوی و سر در آن را مشاهده نماید و تابلو رستوران یکی از اجزای بسیار پر اهمیت در طراحی خارجی رستوران است و عامل مشخص کننده ای در نمای خارجی رستوران به شمار می رود زیرا موجب جلب توجه مشتری شده و در ذهن آنها به عنوان نشانه رستوران باقی می ماند.

 

 

امروزه طراحان گرافیک با بهره گیری از رنگ، فرم خاص و نورپردازی تابلوهای بسیار تاثیرگذار که پیام آن نیز روشن و واضح و در عین حال بسیار جذاب است خلق می کنند. سبک حروف روی تابلو نیز باید منعکس کننده نوع رستوران باشد و به مردم نشانه های را که بدانند در داخل رستوران با چه روبرو می شوند ارائه نماید. گذشته از شکل تابلو خوانا بودن حروف روی آن نیزامری ضروریست.
تابلو ضمن اینکه از اجزای تکمیل کننده طراحی ساختمان است، در عین حال عاملی مستقل است که باید با طراحی معماری هماهنگ باشد. بنابراین وجود تابلویی که خواندن آن آسان باشد و نیز جلب توجه نماید ضروری می باشد.همچنین نورپردازی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های طراحی خارجی جهت کسب رضایت مشتری است.

 


نکاتی که در طراحی داخلی رستوران باید به آن توجه کرد

علاوه بر طراحی خارجی رستوران باید به طراحی نمادین داخلی آن نیز اهمیت بدهید. یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن طراحی داخلی مناسب برای رستوران، ایجاد نورپردازی ایده آل و مناسب است. می‌توانید با نصب لامپ‌های تزیینی و برنجی و … میزان نور درون محیط رستوران را تنظیم کنید و زیبایی آن را افزایش دهد. در طراحی داخلی رستوران  از رنگ های گرم استفاده شود که باعث جلب مشتری بیشتری میشود.

 


همچنین در انتخاب صندلی و میزغذا و کفپوش رستوران دقت کنید.در طراحی داخلی رستوران راحتی صندلی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید می‌توانید با توجه به سبک مد نظر خود از انواع میز و صندلی‌های ساده و لوکس و مدرن و …. استفاده کنید. طرح کف‌پوش نیز در زیبایی و جذابیت طراحی رستوران بسیار مؤثر است. بنابراین توجه داشته باشید که رنگ و طرح کف‌پوش‌ها باید با بقیه وسایل و رنگ‌های موجود در رستوران هماهنگ شود.

میز های رستوران باید بدون لبه باشد، شکل این میزها مربع مستطیل یا گرد است، برای برگزاری میهمانی ها جشن ها معمولاً از میزهای استفاده می شود که به هم وصل و جدا می شوند. شکل این میزها نیز مربع مستطیل می باشد، جدا شدن این میزها از یکدیگر از آن جهت ضروری است که به آسانی حمل و نقل شوند تا بتوان آنها را از درب ها خارج یا داخل کرد. میزهای که برای رستوران انتخاب می شود دو نفره، چهار نفره، شش نفره و هشت نفره می باشد.

 

 

نکات قابل توجه:

نکته دیگری که باید در طراحی داخلی رستوران و کافه توجه شود میزان فضای آزاد داخل مجموعه است. این فضا باید به گونه ای باشد که مشتریان و کارکنان رستوران در مسیر یکدیگر قرار نگیرند. اگر این اتفاق رخ دهد هم موجب نارضایتی مشتری می شود و هم خدمت رسانی کارکنان به مشتریان با سرعت کمتری انجام می شود، که این مورد نیز موجب نارضایتی مشتریان رستوران می شود.
در طراحی داخلی رستوران تان حتما به رنگ ها توجه ویژه ای داشته باشید. رنگ قدرت نفوذ روانی بسیار بالایی دارد. شما اگر در طراحی رستوران انتخاب رنگ درستی داشته باشید بهترین حس را به مشتری می دهید و اگر برعکس این اقدام کنید تاثیر منفی بر رضایت مشتریان رستوران خواهید داشت.

 

 

طراحی فضاهای مختلف رستوران:

طراحان ترجیح می دهند در طراحی داخلی رستوران ها از کانسپت یا یک ایده کلی استفاده کنند تا در انتها هماهنگی کاملی بین اجزا دیده شود.این ایده ها بیشتر الهام گرفته از یک اتاق غذاخوری بزرگ شکل میگیرند. البته برای انتخاب سبک فضا باید به منو غذا و سبک کلی رستوران نیز توجه ویژه ای کرد، برای مثال:رستوران سنتی ایرانی با یک رستوران ایتالیایی بسیار تفاوت دارد.

طراحی فضای مشترک در غذاخوری

امروزه مردم ترجیح می دهند در کنار صرف غذا با یکدیگر تعامل نیز داشته باشند همچنین به دلیل استقبال مردم از فضای باز و مشترک طراحان به این سمت سوق داده شدند، فضایی را طراحی کنند که با داشتن میزهای بزرگ و مشترک غذاخوری در رستران ها این میل مشتریان را ارضا کنند.

 

 

طراحی غذا خوری رستوران در فضای باز

در شهرهای شلوغ که بیشتر جمعیت در آپارتمان ها زندگی میکنند، وقت گذرانی به همراه صرف غذا در محیط های باز و سبز به یکی از علاقه های مردم تبدیل شده است، بنابراین اکثر رستوران داران در تلاش اند تا بتوانند محیطی دلنشین در فضای باز در کنار فضای سرپوشیده خود، برای مشتریان ایجاد کنند.

 


این فضاهای باز که با گل و گیاهان همیشه سبز پوشیده شده اند در تابستان با چترهای سایه بان و سیستم های سرمایشی میزبان مشتریان هستند و در زمستان با شومینه های بیرونی و پتو ها.
امروزه به دلیل تراکم ساختمان ها در شهرهای بزرگ امکان ایجاد فضاهای باز برای همه رستوران ها چندان امکان پذیر نیست، بنابراین میتوان از فضای پشت بام برای این منظور استفاده کرد که مزیت دیگری که ایجاد میکند، منظره بینظیر شهر در ارتفاع است. این تفاوت میتواند مشتریان بسیاری را به سمت رستوران شما جذب کند.

 

 

طراحی سالن انتضار برای رستوران

با افزایش حجم تقاضا، بیشتر رستورانها بخشی از غذا را برای بیرون بر آماده میکنند. این بخش نیاز به یک فضای انتظار و سفارش غذا دارد که باید از بخش اصلی رستوران که مشتری ها در آن نشسته اند جدا باشد. همچنین میتواند به سبک رستوران های غربی بخشی را نیز مخصوص مشتریانی که با خودرو مراجعه میکنند پیش بینی کند، تا نیازی به پارک خودرو و مراجعه حضوری نباشد.

 


عناصری که باعث تاثیر گذاری بیشتر در طراحی داخلی رستوران می شوند

-استفاده از صنایع دستی
-عناصر چوبی
-ترکیب مبلمان و هماهنگی انها
-استفاده از گیاهان و فضای سبز

 

 

نتیجه گیری:

بسته به محیط و مکان رستوران طراحی شما باید به گونه ای باشد که مشتری در آن احساس صمیمیت و آرامش داشته باشد.میزان جزییات به کار رفته در طراحی رستوران رابطه ای مستقیم با مقدار زمانی دارد که مشتری در رستوران به صرف غذا می پردازد.به این منظور تیم هیرکانا سازه گستر این مقاله را برای آگاهی بیشتر شما با طراحی دکوراسیون رستوران گرد آوری کرده است و شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتربا همکاران ما در بخش طراحی تماس حاصل فرمایید.
همچنین میتوانید با مطالعه دیگر مقالات ما مانند:طراحی داخلی منزل، طراحی روف گاردن، بازسازی و...در بخش بلاگ اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

 

 

 

پاسخ دهید

2 نظر
  1. 1401-7-20
    Mehrdad Omidi

    دورد بر شما من نیاز به مشاور و بر اورد هزینه برای ساخت یک پروژه فود کورت در رشت به مساحت تقریبی ۲۰۰۰ متری دارم. سپاس مهرداد امیدی.

  2. 1402-8-8
    سارا راد

    با سلام. بهتر نبود جزو طراحی ها از سقف شیشه ای نیز استفاده میشد؟