طراحی و ساخت اقامتگاه بوم گردی در گرگان و استان گلستان

طراحی و ساخت اقامتگاه بوم گردی در گرگان و استان گلستان

طراحی داخلی و دکوراسیون
طراحی و ساخت اقامتگاه بوم گردی در گرگان و استان گلستان

امروزه افراد زیادی به قصد تفریح و گردش در محل اطراف زندگی خود به سراغ تورهای بوم گردی می روند. به همین علت شما می توانید این اقامتگاه های بوم گردی را  در سطح شهر مشاهده کنید. افرادی که دارای یک مرکز گردشگری می باشند، لازم است تا یکسری مجوز ها را دریافت کنند تا بتوانند در این زمینه بدون هیچ مشکلی فعالیت خود را ادامه دهند. از سری مجوز هایی که باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند مجوز بوم گردی و مجوز تور گردشگری می باشد. شرکت هیرکانا سازه با تخصص و تجربه کافی و اشراف کامل به مقررات و قوانین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارائه بهترین طرح ها و راهکار های عملی در جهت پیاده سازی و اجرای پروژه های بوم گردی در موقعیت های خاص روستایی آماده ارائه خدماتی مثل طراحی اقامت بوم گردی در گرگان، ساخت و اجرای اقامتگاه های بومگردی در گرگان و استان گلستان و اخذ مجوز بوم گردی در گرگان و استان گلستان می باشد.

اگر قصد طراحی و ساخت اقامتگاه بومگردی در استان گلستان را دارید برای دریافت مشاوره رایگان اقدام کنید.

 

طراحی و ساخت اقامتگاه بوم گردی در گرگان و استان گلستان

 

بوم گردی چیست؟

بوم گردی یا اکوتوریسم یک شکلی از گردشگری است که سفر به مناطق طبیعی و بکر را شامل می شود. سفر به مناطق و مکان های دیدنی کشور با برنامه هایی که برای ترویج و گسترش حفظ محیط زیست و ایجاد شغل برای مردم آن منطقه همراه خواهد بود.

مزایای بوم گردی

1- آگاهی دادن به مردم در مورد زیست بوم محل زندگیشان
2-
آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان آن منطقه
3-
ایجاد کسب و کار برای مردم محلی آن منطقه
4-
استفاده ازپوشش و سبک لباس و زندگی مردم همان منطقه

انواع بوم گردی

اقامت گاه ها و تفرج گاه های بوم گردی انواع مختلفی دارند. دراین قسمت سعی می کنیم مدل های مختلفی از اقامتگاه های بوم گردی در مناطق مختلف  را برای شما شرح دهیم.

1- بوم گردی اقلیمی

بودن در یک محیط زیست جدید با توجه به علایق اشخاص و آب و هوای منحصر به فرد آن منطقه بوم گردی اقلیمی می نامند. برای مثال برخی از بودن در صحرای خشک و هوای گرم کویر در میان ماسه زار ها لذت می برند. درمقابل برخی افراد نیز از بودن در سبزه زار های کوهستانی را دوست دارند.

2- بوم گردی ساحلی

یکی از هیجان انگیز ترین و پرطرفدارترین بومگردی ها را می توان بومگردی ساحلی نام برد. این نوع گردشگری برای بازدید از مناطق بکر و دست نخورده مناطق ساحلی کشور را دربرمی گیرد.

3- بومگردی جنگلی

بومگردی جنگلی نیزیکی از بهترین مناطق برای تفریح و گردش می باشد. معمولا علاقه مندان به این بومگردی که از این مناطق دور می باشند، تلاش می کنند تا دیدن از این مناظر را در برنامه تفریحی خود قرار دهند. استان گلستان نیز از جمله مناطقی است که در فصل تابستان و فصل بهار هرساله به قصد تفریح انتخاب می شود. 

4- بومگردی کوهستانی

از آنجایی که بوم گردی کوهستانی دارای شرایط سخت و مسیرهای مشکل برای پیمودن مسیر دارد، تنها یک عده ی کمی  نسبت به بهره بری ازاین مناظر زیبا اقدام می کنند.

5- بوم گردی دهکده های روستایی

برخی از علاقه مندان به بوم گردی، روستاهایی که از لحاظ ظاهری با بقیه روستاهای کشور متفاوت هستند، برای گردش و تفریح انتخاب می کنند. روستای وطنا از جمله روستاهای گلستان است که می توان نام برد.

 

طراحی و ساخت اقامتگاه بوم گردی در گرگان و استان گلستان1

 

طراحی اقامتگاه بومگردی در استان گلستان

ساختمان اقامتگاه های بوم گردی در گرگان به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از آنان قدیمی هستن و نیاز به رسیدگی و مرمت دارند تا قابل استفاده باشند. دسته ی دوم نیز به این شکل است که شما باید زمینی را خریداری کنید و بعد یک اقامتگاه های سنتی با توجه به معماری آن منطقه ساخته شود. شما می توانید از خدمات شرکت هیرکانا سازه در جهت طراحی و ساخت و بازسازی اقامتگاه استفاده کنید.

طراحی اقامتگاه ها در مناطق مختلف استان گلستان

در این قسمت سعی می کنیم شما را به معرفی  طراحی اقامتگاه ها پرداخته و تفاوت های آن ها را به طور کامل شرح دهیم. استان گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه  داشتن آب و هوای متنوع و از ویژگی های بارز این استان شمالی می باشد.

◘ طراحی اقامتگاه ساحلی

برای طراحی اقامتگاه می توان در بندر ترکمن و بندر گز پیاده سازی کرد. طراحی و اجرای اقامتگاه بوم گردی در بندرترکمن و بندر گز که بطور خاصه می تواند طراحی اقامتگاه ساحلی در بندرگز و طراحی و ساخت اقامتگاه ساحلی در بندر ترکمن از این دست خدمات شرکت هیرکانا سازه باشد. اقامتگاه های ساحلی معمولا دارای معماری از خانه های سنتی که درمناطق شمالی و نوع اقلیم هر منطقه که وجود دارند استفاده می کردند. برخی ازاین اقامتگاه ها  دارای ایوان های سرپوشیده و رستوران و چشمه های آب گرم می باشند. معمولا اقامتگاه های ساحلی به صورت مجموعه ای بزرگ طراحی می شود. این مجموعه ممکن است شامل انواع اقامت گاه ها و رستوران و کافی شاپ و محلی برای پیاده روی و دوچرخه سواری و استخر و سونا را شوند.

طراحی اقامتگاه ها در کویر در استان گلستان

ازجمله شهرهای استان گلستان که قابلیت ساخت اقامتگاه کویری در استان گلستان را دارند، گنبد، گمیشان می تواند باشد. ساخت اقامتگاه کویری در گنبد به دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع ساختمانها و زندگی بومیان گنبد یکی از بهترین نوع اقامتگاه های بومی در استان گلستان می تواند باشد. وجود دام های شتر، حیات های بدون مرز و صحرا قطعا ساخت اقامتگاه بومگردی در گمیشان و گنبد از نوع کویری انتخاب خوب و هوشمندانه ای می تواند برای سرماه گذاری باشد. آب و هوای گرم مناطق کویری باعث می شود تا اقامت گاه هایی که دراین مناطق ساخته شده اند همگی به حالت کاهگلی باشند. معمولا اقامتگاه های کویری با اقامتگاه های ساحلی که به صورت یک مجموعه بزرگی بودند، تفاوت بسیاری دارند.
این اقامتگاه ها اغلب با حیاط های بزرگ و خانه های کاهگلی و حیاط هایی دارای حوض ساخته می شوند. در بیشتر موارد شما می بینید که سقف این خانه ها دارای گنبد های بسیار بزرگی هستند. این گنبدی بودن خانه ها در مناطق گرم و خشک باعث جلو گیری از گرم شدن خانه در فصل گرما و سرد شدن بیش از حد آن درفصل سرما می شود. ازموارد دیگری که برای خانه های کویری می توان بیان کرد، داشتن دیوار های  خشتی و طاق و وجود باغچه  در حیاط می باشد. اغلب خانه های کویری دارای حیاط های بسیار بزرگی می باشند.

◘ طراحی اقامتگاه ها جنوب استان گلستان و نواحی جنگلی استان گلستان

در جنوب استان گلستان نیزخانه ها تقریبا به خانه های جنگلی شباهت دارند. اقامت گاه های جنگی دارای  دیوار های از جنس طبیعت هستند که طول برخی  از آنان به پنج متر می رسد و اغلب برروی آنان از طرح و نگار های سنتی در هم آمیخته با مصالح طبیعی بومی همان منطقه استفاده می کنند. در جلوی درب این خانه ها از نرده های چوبی استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید بیشتر اقامتگاه هایی که در شمال کشور و در مناطق کویری ساخته می شوند، دارای سرداب یا زیر زمین برای نگهداری از انواع خوراکی ها استفاده می شود. اما درمناطق جنوبی کشور به دلیل گرمای بسیار زیاد و رطوبت بالا دیگر شما این سبک از نگهداری از مواد غذایی و برخی از وسایل در این مناطق شاهد نخواهید بود.

 

طراحی و ساخت اقامتگاه بوم گردی در گرگان و استان گلستان2

 

طراحی و ساخت اقامتگاه های بوم گردی در گرگان و استان گلستان

همانطور که گفته شد بوم گردی فقط مختص به انتخاب به محل تفریح شما نیس بلکه باید به انتخاب یک اقامتگاه مناسب نیز پرداخت. اقامتگاه های بوم گردی هر منطقه ای از استان گلستان مختص به همان منطقه و با توجه به شکل و ساختار آن منطقه ساخته می شود. اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که در برخی ازمناطق کویری برای ایجاد تفرجگاه های تفریحی از چادرها استفاده می کنند. یا در مناطق گرم و خشکی مثل گنبد، گمیشان از خانه های کاه گلی برای اقامتگاه های بوم گردی استفاده می کنند. دراین قسمت می خواهیم واضح تر به طراحی و ساخت اقامتگاه های بوم گردی بپردازیم.

 

 ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی در استان گلستان

1- طراحی این اقامتگاه ها بر اساس مدل سازه های سنتی همان منطقه می باشد.
2-
میزبانان این اقامتگاه بومگردی اغلب افراد محلی هستند.
3-
تمامی مواد غذایی و نوشیدنی هایی که استفاده می شود مربوط به همان منطقه است.
4-
دکور اتاق ها و وسایلی که درون این اقامتگاه ها چیده شده است همگی یادآور سبک زندگی مردمان آن منطقه می باشند.
5-
خدمات بهداشتی و درمانی و رفاهی  که مناسب مسافران باشد.
6-
جلب توجه به انواع مراسمات محلی آن منطقه
7-
وجود راهنماهای محلی همان منطقه تا کاملا بر منطقه و مکان های دیدنی آن تسلط داشته باشند.

 

طراحی و ساخت اقامتگاه بوم گردی در گرگان و استان گلستان3

 

مکان یابی برای ساخت اقامتگاه بوم گردی استان گلستان

اگر به خاطر داشته باشید، زمانی که برای ساخت اولین بیمارستان اقدام شد، ابتدا تصمیم گرفتند چند تکه گوشت را درچند نقطه ی شهر آویزان کنند،  تا از میزان فساد گوشت ها متوجه شوند که کدام مکان آب و هوای بهتری برای ساخت بیمارستان دارد و بیماران را از آلودگی ها دور کنند. برای ساخت اقامتگاه های بوم گردی هم این قانون حکم می کند. زیرا شما باید توجه کنید حتما مکانی را برای ساخت انتخاب کرده باشید که هم داستانی برای تعریف داشته باشد و هم مکانی مناسب و به دور از هرج و مرج و آلودگی برای استراحت و تفریح مسافران باشد. یکسری نکات دیگری که درمورد بوم گردی باید در گرگان رعایت شود، در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

1- محل ساخت بوم گردی نباید نزدیک ساخت مراکز خرید و مراکز تجاری، خدماتی و مسکونی قرار بگیرد.
2-
برای تعیین تعداد واحد های  اقامتگاه بوم گردی، نیاز به تاییدیه کارشناس مربوطه و مورد قبول واقع شدن در کمیته فنی دارد.
3-
ایجاد یک  طرح مشخص برای آموزش در خصوص مدیریت کردن زباله ها و تفکیک کردن آن ها و بازیافت پسماند ها
4-
ایجاد یک مکانی برای فروش وسایل سنتی همان منطقه

نتیجه گیری

همانطور که می دانید اقامتگاه ها از لحاظ فنی و امکانات، با هتل بسیار متفاوت می باشند. اغلب سعی می شود برای دایر کردن یک مرکز بوم گردی از خانه های قدیمی استفاده شود که نیاز به ترمیم دارند. البته راه دیگری برای ساخت اقامتگاه بومگردی وجود دارد آن هم خرید زمین درفضایی که مناسب برای ساخت یک اقامتگاه می باشد. در کل ساخت یک اقامتگاه بوم گردی شاید در ابتدا پر هزینه بنظر بیاید و دشوار باشد، اما با استفاده از تسهیلاتی که به اقامتگا های بوم گردی اختصاص داده شده، می توانید از پس هزینه های ساخت آن برآیید.

پاسخ دهید