طراحی و ساخت روف گاردن

طراحی و ساخت روف گاردن

طراحی و ساخت روف گاردن

روف گاردن چیست؟ در گذشته به دلیل این که تمام منازل ویلایی و حیاط دار بودند نیازی به اجرای روف گاردن احساس نمی شد. اما امروزه با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و همچنین بیشتر شدن آپارتمان ها و آسمان خراش ها، بشر نیاز شدید به فضای سبز و تولید اکسیژن در سطح شهر دارد. اما روف گاردن چیست؟ انواع روف گاردن کدام است؟ مراحل ساخت روف گاردن چیست؟ قیمت طراحی و اجرای روف گاردن به چه صورت است؟ این ها سوالاتی ست که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. ما را دنبال کنید.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا باغ بام به پشت بام هایی گفته می شود که با قرار دادن گل و گیاه آن جا را تبدیل به باغی کوچک می کنند. در واقع به فضای سرسبز، زیبا و با طراوتی که بر روی سقف اماکن مختلف از جمله اماکن تجاری، صنعتی و مسکونی قرار گرفته اند، روف گاردن گفته می شود. برای داشتن روف گاردن نیازی به کاشت درختان زیاد و یا گل های فراوان نیست. شما با قرار دادن چند گلدان نیز می توانید روف گاردن خود را داشته باشید. نحوه ساخت روف گاردن به گونه ایست که می تواند زیبایی و طراوت و سرسبزی را نه تنها برای ساکنین آن ساختمان بلکه برای محدوده ی اطراف آن نیز به وجود آورد. روف گاردن از قراردادن چند گلدان روی پشت بام آغاز و به اجرای باغ و فضاهای سبزی همچون پارک ختم می گردد. انتخاب نوع طراحی روف گاردن بستگی به عوامل مختلفی همچون سازه ساختمان، کاربری، ویژگی های اقلیمی و البته سلیقه شما دارد! وجود پوشش گیاهی در پشت‌ بام به صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق جلوگیری از هدر رفتن گرما، تأثیرگذار است. در فصل های سرد، نور آفتاب جذب باغچه های تعبیه شده در پشت‌ بام می شود و محیطی دنج و خصوصی برای استراحت، پذیرایی و پرورش گیاهان ایجاد می کند.
اجرای روف گاردن همانطور که گفته شد برای تولید اکسیژن و سرسبزی در شهر می باشد. در شهرهایی که به دور از طبیعت و فضای سبز هستند محبوبیت زیادی دارد چرا که هم آرامش را فراهم می کند و هم فضا را با گیاهان سبز و سرزنده می پوشاند. یکی از مزایای اجرای روف گاردن این است که از آلودگی بیش از حد هوا جلوگیری می کند. نحوه ساخت روف گاردن می تواند به گونه ای باشد که امکان برگزاری مهمانی هایی با جمعیت نه چندان زیاد در آن جا فراهم گردد. هیرکانا سازه با نزدیک به یک دهه فعالیت در زمینه طراحی و اجرای پروژه های مسکونی، تجاری، اداری و... می تواند به شما کاربران گرامی در صورت تمایل در خصوص نحوه اجرای روف گاردن مشاوره بدهد.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

انواع روف گاردن

اصول ساخت روف گاردن بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد. این تفاوت شامل هزینه روف گاردن نیز می شود. انواع مختلفی از روف‌ گاردن وجود دارد که هر کدام با توجه به شرایط محیطی ساختمان قابل اجرا هستند. هزینه روف گاردن به نوع روف گاردنی که انتخاب می کنید و شرکت طراحی و اجرای روف گاردن نیز بستگی دارد. در هر صورت شما باید برای زیباسازی بام ساختمان و فضای دلخواه خود هزینه هایی را داشته باشید که با توجه به مزایایی که باغ بام یا روف گاردن دارد این هزینه ها برای شما بسیار به صرفه خواهد بود. به طور کلی بسته به عمق لایه کاشت، نوع گیاهان و میزان تأسیسات مورد نیاز، به چهار گروه تقسیم می شوند: متمرکز، گسترده، نیمه متمرکز و جعبه گیاه علاوه بر آن باید حداکثر ظرفیت تحمل بار، نگهداری، انتخاب گیاه زیرساخت ها و حدود بودجه در انتخاب نوع مورد دلخواه بام سبز مورد توجه قرار گیرد.

1- روف گاردن متمرکز

سیستم متمرکز روف گاردن با عمق 20 تا 60 سانتی متر متغیر است و از خاک با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می شود. سیستم متمرکز نوعی از روف گاردن یا باغ بام است که انواع مختلفی از گیاهان در آن استفاده می شود. روف گاردن متمرکز همانند محوطه های روی سطح زمین طراحی می شوند. پیاده­ رو ها، نیمکت­­ ها، زمین­ های بازی یا حتی استخرها به عنوان اجزای اضافی به بام اضافه شده و پوشش گیاهی شامل درختان، درختچه­ ها و بوته­ هایی است که روی سطح زمین قابل کشت هستند. هزینه روف گاردن متمرکز از سایر انواع آن گران تر است و تنها ساختمان های بزرگ و معروف از آن استفاده می کنند. شما برای طراحی این نوع روف گاردن به سازه های جدید نیاز دارید و به دلیل استفاده از انواع درختان و گیاهان زینتی و گل ها نیازمند نگه داری، آبیاری و سایر مراقبت های مرسوم فضاهای سبز روی زمین بوده و به دلیل وزن سنگین تر، یا باید روی بام هایی بنا شوند که ساختمان آن ها ظرفیت بار بیشتری دارند و یا سازه ساختمان، از قابلیت تقویت برای تطبیق بار اضافی برخوردار است.

2- روف گاردن گسترده

سیستم گسترده روف گاردن با عمق 20 تا 30 سانتی متر متغیر است و از خاک با حجم و ارتفاع کم استفاده می شود. سیستم گسترده نوعی از روف گاردن است که گیاهان محدودی را در آن به کار می برند. روف گاردن گسترده برای بام هایی کاربرد دارد که ظرفیت تحمل بار پایینی داشته و یا سایت هایی که برای استفاده به عنوان باغ بام مناسب نیستند. در این نوع روف گاردن یا بام باغ که به Green roof یا بام سبز نیز معروف هستند از گیاهانی با رشد ریشه های کوتاه استفاده می گردد و باید قابلیت رشد در خاک با عمق کم را داشته باشند.
هزینه روف گاردن گسترده به دلیل این که به حداقل تاسیسات، نگه داری احتیاج دارد کمتر است. این نوع روف گاردن برای ساختمان های موجود مناسب است و نیاز به اصلاح ساختار ساختمان ندارد. همچنین می تواند هم روی بام های مسطح و هم شیب دار، تا شیب سی درصد پیاده شود. نیاز به نگهداری این بام ها کم و آبیاری آنها نیز بسته به نوع آب و هوا ناچیز است. . این باغ‌ها برای انبارها، گاراژها، پشت‌بام‌ها یا سایر مکان‌های اضافی اطراف خانه مناسب هستند. درعین‌حال، این نوع روف گاردن از زیبایی کمتری برخوردار است زیرا نوع پوشش گیاهی که روی این روف گاردن رشد می‌کند بسیار محدود است.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

3- روف گاردن نیمه متمرکز

سیستم نیمه متمرکز روف گاردن با عمق 12 تا 25 سانتی متر متغیر است و از خاک با حجم و ارتفاع بیشتر از سیستم گسترده استفاده می شود. سیستم روف گاردن نیمه متمرکز مابین سیستم گسترده و متمرکز قرار دارد. این بام ها دارای لایه های زهکشی، خاک و گیاه عمیق تر و گونه های گیاهی متنوع تر نسبت به سیستم روف گاردن گسترده است. در این نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته‌ای مانند توت‌فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس و همچنین چمن قابل کشت هستند و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده مدنظر قرار گیرد.
هزینه روف گاردن نیمه متمرکز به دلیل نگه داری و وزن بالاتر، نسبت به سیستم گسترده بیشتر است. هدف در اجرای روفگاردن نیمه ­متمرکز علاوه بر مدیریت آبهای حاصل از بارندگی که در کشورهای پربارش اهمیت زیادی دارد؛ ایجاد فضایی برای تقویت تنوع زیستی و فضایی برای جذب پرندگان به داخل شهرها است. روف گاردن نیمه متمرکز نسبت به روف گاردن متمرکز امکانات کمتری دارد.

4- روف گاردن جعبه گیاه

سیستم جعبه گیاه روف گاردن یک طراحی ساده و بدون دردسر و بسیار کم هزینه است. همچنین برای تمامی بام ها قابل استفاده می باشد. در این سیستم از جعبه های مخصوصی که سراسر بام را در بر می گیرد برای ایجاد فضای سبز و پوشش های گیاهی استفاده می شود. اگر به دنبال یک روف گاردن ساده و کم هزینه می باشید، سیستم جعبه گیاه بهترین انتخاب است. فقط به این نکته توجه کنید که تنوع پوشش گیاهی و همچنین زیبایی سایر انواع روف گاردن را نخواهد داشت.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

مراحل ساخت روف گاردن

اجرای روف گاردن شامل دو مرحله است. مرحله اول شامل بازدید و مشاوره و طراحی می باشد و مرحله دوم شامل فراهم کردن شرایط کار است. اگر بخواهیم به تفصیل این مراحل را توضیح دهیم به این صورت است که در مرحله اول کارفرما با تیم طراحی و مشاوره تماس گرفته و بعد از بازدید محل پروژه نیازها و خواسته های خود را از بام سبز به آن ها می گوید. سپس مهندسین و کارشناسان با حضور در محل مقاومت پشت بام شما را می سنجند و برداشت اولیه خود را بر مبنای درخواست کارفرما ابعاد و عوارض سطح بام را به کارفرما اطلاع می دهد. بازدید و مشاوره شامل: نقشه برداری، بررسی تجهیزات لازم، ایده پردازی، طراحی اولیه و بررسی ظرفیت توان سقف، که یکی از مهم ترین ویژگی های لازم برای ساخت یک باغ زیبا می باشد.
اجرای روف گاردن در مرحله دوم شامل فراهم کردن شرایط، اجرای کارهای‌ تاسیساتی از قبیل لوله کشی، برق کشی، بکارگیری سیستم های مراقبت، زهکشی، آلاچیق روف گاردن و نصب سیستم روف گاردن چند لایه است. تیم طراحی با توجه به برداشت های وضع موجود و خواسته های کارفرما طراحی روف گاردن را به صورت پلان  انجام می دهند و به همراه فاکتورهای اجرا و هزینه های جاری را برای اجرای روف گاردن در اختیار کارفرما قرار می دهند.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

نکات مهم در اجرا و طراحی روف گاردن

اصول ساخت روف گاردن شامل رعایت نکاتیست که با در نظر گرفتن آن ها می توان یک روف گاردن استاندارد و زیبا طراحی و ایجاد کرد. علاوه بر این ها رعایت نکات اصولی می تواند بر کاهش هزینه ی کارفرما یا سفارش دهنده نیز تأثیر شگرفی بگذارد.

◘ زیرسازی مناسب

اصول ساخت روف گاردن با در نظر گرفتن بسترسازی و فراهم کردن فضای اجرای آن شروع می شود. اگر شما به این مرحله اهمیت بدهید روف گاردنی مستحکم و زیبا خواهید داشت که می توانید پوشش گیاهی بی نظیری را در آن بگنجانید. از طرفی دیواره سازی مناسب باعث می شود که سقف ساختمان آسیب نبیند. زیرسازی پشت بام و کف سازی فضای آن اگر استاندارد باشد رشد گیاهان هم بهتر کنترل می شود. در زیرسازی که به آن روش مدولار نیز گفته می شود سطح تمام پشت بام برای پوشش گیاهان آماده سازی می شود. کف‌ سازی نیز به سه صورت انجام می شود: چوبی، شن و قلوه سنگ که با توجه به بودجه و فضایی که در اختیار دارید باید یکی از آن طراحی‌ها را اجرا کنید.

◘ خاک مناسب

انتخاب خاک مناسب برای روف‌گاردن یکی از فاکتور‌های کلیدی است. این نوع خاک باید وزن کمی داشته و توانایی جذب آب در آن زیاد باشد و البته نباید فراموش کرد خاک مدنظر باید غنی از کود برای تغذیه مناسب گیاهان باشد.

◘ انتخاب گیاهان مناسب

با در نظر گرفتن اصول دقیق، شما می توانید حتی چمنزارهای زیبایی را طراحی کنید. البته باید بار وارد شده روی سقف را هم در نظر بگیرید که بیش از حد زیاد نشود.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

◘ تقسیم وزن در روف گاردن

طبیعی است که ساخت روف‌گاردن باعث افزایش فشار بر روی پشت بام خواهد شد؛ بنابراین ساخت باغچه ها و یا آلاچیق باید با محاسبات دقیق انجام شود تا بتوان اضافه وزن ناشی از آن را برطرف کرد.

◘ ایزولاسیون روف‌گاردن

ایزولاسیون در روف گاردن یکی از مهم ترین بخش‌ها است. در واقع ایزولاسیون عایق مناسبی است که از عبور آب به فضایی که زیر روف گاردن قرار می گیرد به خوبی جلوگیری می‌کند. این مرحله باید به درستی و با دقت انجام شود.

◘ اصول صحیح در باغبانی و آبیاری

اصول صحیح باغبانی یکی نکات مهمی است که در حفظ و نگهداری روف گاردن باید به آن اهمیت بدهید. برای این کار یا از فرد متخصص در حوزه کاشت گل و گیاه کمک بگیرید یا اینکه اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید اول آموزش ببینید. چون اگر تعداد و تنوع گیاهان زیاد شود نگهداری از آن‌ها نیز زمان شما را می‌گیرد. یکی از مواردی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند آبیاری هوشمند است که با توجه به سیستمی که نصب می‌کنید می‌توانید زمان مشخصی را تنظیم کنید تا آبیاری اتوماتیک برای روف گاردن اجرا شود.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

قیمت طراحی و اجرای روف گاردن

هزینه روف گاردن همان طور که در قسمت های قبل گفته شد بسته به نوع روف گاردنی که انتخاب می کنید، تعداد طبقات، زیرساخت های ساختمان مورد نظر، محل پروژه، نوع گیاهان انتخابی شما، سیستم آبیاری و سایر تجهیزات و دکوراسیون موجود در روف گاردن بستگی دارد. شرکت طراحی و اجرای روف گاردنی که انتخاب می کنید باید در نظر داشته باشید که هم تجربه و هم تخصص لازم در این زمینه را داشته باشند و قبل از شروع کار نمونه کارها و نظرات مشاورین آن ها را دیده و شنیده و با سایر شرکت ها مقایسه کنید. شرکت هیرکانا سازه دارای تیم جوان و متخصص، دارای ایده های نو و خلاقانه می تواند شما را در این امر یاری کند. چنانچه تمایل به دریافت مشاوره از گروه تخصصی هیرکانا سازه دارید با ما تماس بگیرید.

 

طراحی و ساخت روف گاردن

 

جمع بندی

اجرای روف گاردن در کشوری مثل ایران چند سالیست که مورد توجه قرار گرفته و در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها با استقبال گسترده ای مواجه شده است. در زندگی امروزی که دور تا دور ما را آپارتمان ها و ساختمان های بلند فرا گرفته، داشتن روف گاردن یا باغ بام می تواند علاوه بر کمک به زیباسازی شهر، به داشتن هوایی سالم تر و پاک تر و در نتیجه زندگی بهتر به ما کمک کند.