کابینت ممبران چیست و بررسی انواع مدل آن ( مزایا، معایب و کاربرد)

کابینت ممبران چیست و بررسی انواع مدل آن ( مزایا، معایب و کاربرد)

طراحی داخلی و دکوراسیون
کابینت ممبران چیست و بررسی انواع مدل آن ( مزایا، معایب و کاربرد)

شما چقدر به دکوراسیون آشپزخانه‌ی خود اهمیت می‌دهید؟ اصلا دکوراسیون آشپزخانه چه تاثیری در فضای کلی خانه دارد؟ کابینت‌ها چه سهمی در بهتر شدن دکوراسیون آشپرخانه دارند؟ قطعا یکی از دغدغه‌های هر خانم خانه‌داری، ایجاد یک فضای زیبا و دلچسب برای آشپزخانه منزل است. وقتی از دکوراسیون آشپزخانه حرف می‍‌زنیم، در اصل در مورد طراحی کابینت‌ آشپزخانه حرف می‌زنیم. مواد زیادی برای تولید کابینت استفاده می‌شوند و یکی از این مواد، ممبران است. امروز در این قسمت از وبلاگ هیرکاناسازه قصد داریم کابینت ممبران، این کابینت بسیار جذاب و لاکچری را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

 

کابینت ممبران چیست و بررسی انواع مدل آن ( مزایا، معایب و کاربرد)

 

ممبران چیست؟

ممبران به طور کلی به لایه‌ی نازک فایل از جنس پی وی سی گفته می‌شود که تحت فشار زیاد و با چگالی بالا تولید می‌شوند. این لایه‌ی فویلی در نهایت با تکنولوژی مخصوصی، روی ام دی اف یا مغزی نئوپان چسبانده می‌شود. ممبران‌ها در انواع مختلفی تولید و برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌شوند. مثلاً از آن‌ها برای جدا کردن ذرات و مواد آلوده و تصفیه‌ی آب کمک گرفته می‌شود. همچنین در دستگاه‌های الکتروشیمیایی مانند سلول‌های سوختی، ممبران‌ها به عنوان جداکننده‌های یونی عمل می‌کنند. اما کاربرد اصلی آن‌ها در ساخت و طراحی لوازم خانگی مثل سرویس خواب، کمد و کمددیواری، میز تلویزیون، کابینت آشپزخانه و ... است.

 

کابینت ممبران چیست؟

کابینت ممبران یا وکیوم یک نوع کابینت است که در ساختار خارجی آن از ممبران استفاده می‌شود که یک پوشش دارای خواص ضدخش، ضدآب، ضدلکه و مقاوم در برابر حرارت است. این ویژگی‌ها آن را برای استفاده در محیط آشپزخانه بسیار مناسب می‌کند. این نوع پوشش معمولاً از یک ورق PVC (پلی وینیل کلراید) تشکیل شده است که به یک تخته فیبر کشیده شده و با استفاده از چسب گرم به سطح کابینت چسبانده می‌شود. ویژگی مهم کابینت ممبران، وجود طرح‌های ریز و درشت برجسته در سطح آن است که به طراحی داخلی فضا زیبایی خاصی می‌‌بخشد.

 

کابینت ممبران چیست و بررسی انواع مدل آن ( مزایا، معایب و کاربرد)1

 

انواع کابینت ممبران

انواع کابینت ممبران را می‌توان براساس عوامل مختلفی مانند طرح، براق یا مات بودن سطح و نوع روکش دسته‌بندی کرد. در ادامه به برخی از انواع سبک‌های کابینت ممبران اشاره می‌کنیم:

1- کابینت ممبران کلاسیک

این نوع کابینت‌ها بسیار پرطرفدار هستند و در آن‌ها معمولا از طرح‌های شلوغ برجسته به رنگ‌های سفید و طلایی کار شده است. در نوع کلاسیک این کابینت‌ها، برجستگی‌ها و منبت‌کاری‌های ریز در کنار کشوها و درب‌ها وجود دارند. همچنین سقف آشپزخانه‌های کلاسیک عموما به صورت سقف کاذب یا کناف اجرا می‌شود و نمای شلوغی دارد. برای مطالعه بیشتر در مورد سقف کناف می توانید در بلاگ هیرکاناسازه مقاله "چرا باید از کناف استفاده کنیم؟" را بخوانید.

2- کابینت ممبران مدرن

این نوع کابینت‌ها دارای طرح‌های ساده و مینیمال‌تری نسبت به سبک کلاسیک‌‌‌ هستند. این سادگی در عین خلوتی، یک فضای بسیار شیک ایجاد می‌کند. طرح‌های برجسته روی کابینت ممبران مدرن، بسیار خلوت و هم‌رنگ خود کابینت هستند. از رنگ‌های خنثی مانند سفید، مشکی و خاکستری در این نوع کابینت‌ها استفاده می‌شود.

3- کابینت ممبران نئوکلاسیک

اگر دوست دارید که کابینت‌های شما حالتی بین مدرن و کلاسیک داشته باشند، کابینت‌ نئوکلاسیک بهترین گزینه برای شماست. سبک میانه‎‌ی نئوکلاسیک به صورت ترکیبی چیده می‌شود و ظاهری بسیار شیک ایجاد می‌کند. معمولاً از طرح‌هایی با خطوط صاف و منحنی در این کابینت‌ها استفاده می‌شود.

 

عوامل موثر در طراحی کابینت ممبران

طراحی کابینت ممبران می‌تواند به شکل‌ها و سبک‌های مختلفی صورت گیرد. درست است که سبک‌ها متفاوت است اما برخی اصول و نکات مهم در طراحی مشترک هستند. برخی از این اصول عبارتند از:

• هماهنگی طرح‌ها

کابینت ممبران دارای انواع طرح‌های مختلف است. در انتخاب طرح، با توجه به سبک دکوراسیون داخلی فضا و ترکیب با سایر عناصر، یک هماهنگی زیبا و هارمونیک ایجاد کنید.

• توجه به جزئیات طراحی

با این‌که در سبک مدرن توجه بیش‌تر به کلیات و سادگی جلب می‌شود، سبک کلاسیک شامل طراحی جزئیات دقیقی در قسمت‌های مختلف کابینت از جمله سرستون، دستگیره و ... است. ویژگی طرح کابینت ممبران این است که توجهات را به جزئیات ریز و درشت کار جلب کند. این کار در نهایت از آشپزخانه‌ی شما یک مکان فوق العاده می‌سازد.

• رعایت اصل تقارن

از دیگر تفاوت‌های سبک مدرن و کلاسیک، همین مسئله‌ی تقارن است. در سبک مدرن این قاعده اصلا رعایت نشده و به همین دلیل، افراد خاصی با این سبک از طراحی آشپزخانه و کابینت ارتباط برقرار می‌کنند. در عوض، یکی از دلایل همه‌پسند بودن سبک کلاسیک، مشاهده‌ی اصل تقارن است، زیرا که مغز ما اصولا به دنبال تقارن و هماهنگی است. برای دلنشین و یکدست کردن هر فضایی، این اصل را فراموش نکنید.

• هماهنگی با سایر عناصر دکوراسیون

در طراحی کابینت ممبران، به هماهنگی با سایر عناصر دکوراسیون داخلی دقت کنید. اطمینان حاصل کنید که کابینت با سایر المان‌ها مانند کف، دیوار، سقف و دیگر قطعات مبلمان و تزئینات همخوانی دارد.

• همنشینی رنگ‌ها

طیف‌ رنگ‌های مختلفی در طرح‌های کابینت ممبران مشاهده می‌شود. به طور معمول در طراحی کابینت از یک رنگ استفاده می‌شود (رنگ محبوب کابینت ممبران، سفید و طیف رنگ‌های روشن مانند کرم، استخوانی و ... است). اما اگر به هر دلیلی خواستید از دو رنگ در طراحی کابینت ممبران استفاده کنید، حواستان به رنگ‌های متضاد و مکمل باشد!

در نهایت، طراحی کابینت ممبران نیازمند ترکیب هنر و علم است. باید ظاهری زیبا، عملکردی مناسب و سازگاری با محیط را در نظر بگیرید. همچنین، مهارت و تجربه یک طراح حرفه‌ای می‌تواند در ایجاد طرحی استثنایی و بی‌نظیر برای کابینت ممبران شما مؤثر باشد.

 

کابینت ممبران چیست و بررسی انواع مدل آن ( مزایا، معایب و کاربرد)2

 

مراحل ساخت کابینت ممبران

مراحل ساخت و طراحی کابینت ممبران به شرح زیر است:

1- اندازه‌گیری کابینت:

اولین مرحله در ساخت کابینت ممبران، اندازه‌گیری است. در این مرحله، اندازه‌های دقیق آشپزخانه شما گرفته می‌شود و طرح کابینت‌ها براساس سبک دکوراسیون و محل نصب تاسیسات آشپزخانه‌ی شما طراحی می‌شود (به صورت سه بعدی یا روی کاغذ)

2- برش ام دی اف:

در مرحله بعد، ام دی اف به قطعات مورد نیاز برش داده می‌شود. در این مرحله، دقت برش بسیار مهم است تا کابینت‌ها در نهایت به خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

3- کنده‌کاری:

در صورتی که کابینت‌های شما دارای جزئیات تزئینی مانند کنده‌کاری یا منبت‌کاری باشند، در این مرحله این جزئیات بر روی ام دی اف کنده‌کاری می‌شوند.

4- روکش‌کاری:

در مرحله بعد، روکش ممبران بر روی ام دی اف چسبانده می‌شود. این کار با استفاده از دستگاه وکیوم انجام می‌شود.

5- مونتاژ:

در مرحله آخر، کابینت‌ها مونتاژ می‌شوند. یعنی قطعات کابینت به یکدیگر متصل می‌شوند و کابینت‌ها در نهایت آماده نصب می‌شوند.

 

کاربرد کابینت ممبران در آشپزخانه

بیشترین استفاده‌ی ممبران در طراحی کابینت آشپزخانه است. حالا این کابینت به شیوه‌های متفاوتی اجرا می‌شود، مانند:
◘ کابینت دیواری
◘ کابینت زمینی
◘ کابینت ویترینی
◘ کابینت کمدی
◘ شلف کابینت
◘ کانتر یخچال و فریزر
◘ اپن یا جزیره
◘ صفحه کابینت
◘ تاج کابینت
◘ زیرچراغ کابینت
◘ ستون و سرستون
◘ جای اجاق و هود

 

مزایای طراحی کابینت ممبران

1- کابینت‌های ممبران در انواع مختلفی از نظر سبک، طرح و رنگ تولید می‌شوند. می‌توانید کابینت‌هایی را انتخاب کنید که با سبک دکوراسیون آشپزخانه و سلیقه شخصی شما هماهنگی داشته باشند.
2- این کابینت‌ها فضای آشپزخانه را بسیار زیبا و شیک و مجلل می‌کنند.
3- قابلیت ضدلک دارد و به راحتی تمیز می‌شود.
4- کابینت‌های ممبران از روکش ممبران ساخته می‌شوند که از مقاومت خوبی در برابر رطوبت و ضربه برخوردار است. می‌توانید از این کابینت‌ها در آشپزخانه به مدت طولانی استفاده کنید. روکش ممبران از جنس PVC یا ABS است که هر دو از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و ضربه برخوردار هستند.
5- کابینت‌های ممبران نسبت به کابینت‌های چوب طبیعی قیمت مناسب‌تری دارند. بنابراین، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال کابینت‌هایی با زیبایی و دوام بالا هستند اما بودجه محدودی دارند.

 

معایب طراحی کابینت ممبران

• روکش ممبران از جنس PVC یا ABS است و از کابینت ام دی اف گران‌تر است.
• در صورتی که روکش به خوبی به مغزی نچسبیده باشد، به راحتی جدا می‌شود.
• کابینت‌های ممبران نسبت به کابینت‌های چوب طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند. برای افزایش طول عمر کابینت‌های ممبران، باید از آنها در برابر نور مستقیم خورشید و رطوبت محافظت کنید.
• باید از مواد شوینده ملایم برای تمیز کردن کابینت‌ها استفاده کرد و در صورت استفاده از شوینده قوی، روکش از سطح جدا می‌شود.
در مجموع، کابینت‌های ممبران گزینه مناسبی برای خانواده‌هایی هستند که می‌خواهند آشپزخانه‌ای با کابینت‌های زیبا، بادوام و در عین حال با قیمت مناسب داشته باشند. با این حال، باید از معایب طراحی کابینت‌ ممبران مانند نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتر آگاه بود.

 

کابینت ممبران چیست و بررسی انواع مدل آن ( مزایا، معایب و کاربرد)3

 

رنگ‌های کابینت ممبران

از طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها برای کابینت ممبران استفاده می‌شود. رنگ کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در زیبایی آشپزخانه است. بنابراین، باید رنگی را انتخاب کنید که با سبک دکوراسیون آشپزخانه و سلیقه شخصی شما هماهنگی داشته باشد. در اینجا به برخی از محبوب‌ترین رنگ‌های کابینت ممبران اشاره می‌کنیم:

1- رنگ سفید

رنگ سفید یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای کابینت ممبران است. رنگ سفید فضای آشپزخانه را روشن و دلبازتر می‌کند. رنگ سفید با هر سبک دکوراسیونی هماهنگی دارد.

2- رنگ‌های روشن و خنثی

رنگ‌های روشن و خنثی مانند کرم، استخوانی، شیری و عاجی نیز گزینه مناسبی برای طراحی کابینت آشپزخانه ممبران هستند. این رنگ‌ها فضای آشپزخانه را روشن و بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

3- رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای، گردویی و طلایی نیز برای کابینت ممبران مناسب هستند. این رنگ‌ها فضای آشپزخانه را گرم و صمیمی می‌کنند.

4- رنگ‌های جسورانه

اگر به دنبال آشپزخانه‌ای متفاوت و خاص هستید، می‌توانید از رنگ‌های جسورانه مانند مشکی، توسی، آبی و سبز برای کابینت ممبران استفاده کنید. این رنگ‌ها فضای آشپزخانه را مدرن و امروزی می‌کنند.

توجه کنید که در هنگام انتخاب رنگ کابینت ممبران باید به عوامل مختلفی مانند سبک دکوراسیون آشپزخانه، اندازه آشپزخانه و سلیقه شخصی خود توجه کنید. برخی از نکات مهمی که در انتخاب رنگ کابینت ممبران باید به آن‌ها توجه کرد، به شرح زیر می‌باشند:

• اگر آشپزخانه شما کوچک است، بهتر است از رنگ‌های روشن و خنثی برای طراحی کابینت‌ آشپزخانه استفاده کنید تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد.
• اگر آشپزخانه شما بزرگ است، می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر و گرم‌تر برای کابینت‌ها استفاده کنید تا فضای آشپزخانه گرم و صمیمی‌تر به نظر برسد.
• اگر آشپزخانه شما دارای سبک دکوراسیون مدرن است، بهتر است از رنگ‌های خنثی برای کابینت‌ها استفاده کنید.
• اگر آشپزخانه شما دارای سبک دکوراسیون کلاسیک است، می‌توانید از رنگ‌های گرم و طرح‌دار برای کابینت‌ها استفاده کنید.
• اگر آشپزخانه شما دارای پنجره‌های بزرگ است، می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر برای کابینت‌ها استفاده کنید تا نور بیشتری به آشپزخانه وارد شود.

 

قبل از سفارش طراحی کابینت ممبران باید به چه مواردی توجه کرد؟

قبل از سفارش طراحی کابینت ممبران، مواردی هست که باید روی آن‌ها دقت زیادی داشته باشید. در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم:
◘ توجه به ابعاد دقیق فضایی که می‌خواهید کابینت را در آن قرار دهید بسیار مهم است. اندازه و ابعاد کابینت باید با فضای موجود سازگاری داشته باشد و برای استفاده بهینه و عملکرد صحیح کابینت، باید به درستی سازماندهی شود.
◘ انتخاب کابینت ممبران باید با سبک دکوراسیون کلی فضا سازگار باشد. آیا شما سبک مدرن، کلاسیک، روستایی یا سایر سبک‌ها را دوست دارید؟ در نظر داشته باشید که کابینت ممبران در ترکیب با دیگر عناصر دکوراسیونی مانند کف، دیوارها و مبلمان باید تناسب و هماهنگی داشته باشد.
◘ قبل از طراحی کابینت، به دقت نیازها و الزامات خود را بررسی کنید. آیا به بیشترین ظرفیت ذخیره سازی نیاز دارید؟ آیا به نقشه برداری دقیق برای لوازم خانگی خود احتیاج دارید؟ با بررسی این نیازها، می‌توانید از کابینت ممبران خود استفاده‌ی بهینه‌ای داشته باشید.
◘ انتخاب رنگ و طرح ممبران نیز برای ظاهر نهایی کابینت بسیار مهم است. توجه کنید که رنگ و طرح ممبران با سایر رنگ‌ها و المان‌های دکوراسیونی موجود در فضا هماهنگی داشته باشد. همچنین، رنگ‌ها و طرح‌هایی که به سلیقه شما و سبک دکوراسیون مورد علاقه‌تان می‌خورند را برای طراحی کابینت آشپزخانه انتخاب کنید.
◘ همچنین، می‌توانید با مشاوره یک طراح داخلی یا تولیدکننده کابینت ممبران، موارد دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی کنند و به نکات و جزئیات فنی دقیق‌تری اشاره کنند که باید در طراحی کابینت ممبران مدنظر قرار بگیرد.

 

سخن پایانی

حالا که با کابینت ممبران، انواع آن، مزایا و معایب آن و همچنین کاربرد گسترده‌ی آن در آشپزخانه آشنا شدید، راحت‌تر و آگاهانه‌تر می‌توانید یک دکوراسیون آشپزخانه‌ی زیبا با رنگ دلخواهتان (با رعایت نکات و اصولی که گفته شد)، داشته باشید. طرح و رنگ و سبک و مدلی که برای کابینت ممبران آشپزخانه‌ی خود انتخاب می‌کنید را محدود به مدل‌های موجود در باراز نکنید! خلاقیت و سلیقه‌ی شخصی شما می‌تواند ترکیبات جذاب و منحصر به فردی ایجاد کند! برای سفارش طراحی کابینت ممبران و آگاهی از قیمت طراحی کابینت ممبران، می‌توانید از مشاوران و متخصصان هیرکاناسازه کمک بگیرید.

پاسخ دهید