چراغ لاینی چیست و چگونه در کناف اجرا می شود؟

چراغ لاینی چیست و چگونه در کناف اجرا می شود؟

طراحی داخلی و دکوراسیون
چراغ لاینی چیست و چگونه در کناف اجرا می شود؟

چراغ های لاینی یا چراغ های خطی، یکی از پرکاربرد ترین و جدیدترین سیستم های نورپردازی می باشد، که امروزه در مکان های مختلفی از آن استفاده می شود. این نوع چراغ ها توان مصرفی پایینی دارند . استفاده از چراغ های لاینی درهر مکانی باعث زیبا تر شدن محیط می شود. در این مقاله ما سعی داریم شما را با مطالبی از جمله چراغ لاینی چیست؟ انواع چراغ لاینی، کاربرد چراغ لاینی، مزایا و معایب چراغ لاینی و مطالب مرتبط با آن آشنا کنیم، تا شما بتوانید مناسب ترین و پرکاربردترین چراغ لاینی را برای محل زندگی یا محل کار و یا هر مکان دیگری که می خواهید انتخاب کنید.

 

چراغ لاینی چیست؟

روشنایی خطی یاچراغ لاینی به چراغ هایی گفته می شود که نور را در ناحیه باریک تری نسبت به سایر چراغ های گرد یا مربعی پخش می کنند. منبع نوری در این نوع چراغ های، به صورت خطی در کنار هم قرار می گیرد. آنها بلند و طویل هستند و به راحتی به عنوان چراغ های آویز، چراغ های روکار یا چراغ های توکار در بازار در دسترس و قابل استفاده هستند. چراغ های لاینی به دلیل نور بیشتر و انتشار نور بالاتر، طول عمر و دوام بیشتر، انعطاف پذیری، قابلیت سفارش در هر سایز و مصرف پایین انرژی  بسیار کاربردی و مصرفی می باشند. استفاده از چراغ های لاینی این امکان را به ما می دهد که یک نورپردازی متنوع و متناسب با طراحی داخلی ساختمان و همچنین انحناهای موجود در آن داشته باشیم . استفاده از چراغ های لاینی برای گوشه و کنج ساختمان و همچنین مکان هایی که دارای انحنا هستند بسیار مناسب می باشد.

 

چراغ لاینی چه کاربردی دارد؟

در گذشته استفاده از چراغ های لاینی فقط مختص دفاتر بوده است، اما امروزه به دلیل انعطاف پذیری و زیبایی و همچنین دوام بالای این چراغ ها، در مکان های دیگر نیز اجرا می شوند. چراغ های لاینی فضای کمی را اشغال کرده و فضا را بزرگتر نشان میدهند. استفاده از چراغ لاینی در دیزاین خانه بسیار مناسب و زیبا می باشد.کاربرد چراغ لاینی در مکان هایی از جمله راهرو ها، سقف های آشپزخانه، اتاق خواب، پارکینگ یا دفاتر اداری و سرویس بهداشتی، کف محوطه آپارتمان، دیوار ها وغیره می باشد.

 

چراغ لاینی چیست و چگونه در کناف اجرا می شود؟1

 

مزایای چراغ لاینی

چراغ های لاینی یا خطی، به دلیل تطبیق پذیری و انعطاف پذیری، بهره وری انرژی و طراحی شیک، به طور فزاینده ای محبوب شده است. چراغ های خطی برای ایجاد ظاهری مدرن و مینیمالیست عالی هستند و ظرافت و پیچیدگی را به هر فضایی اضافه می کنند. علاوه بر این، چراغ‌های خطی گزینه‌ای مقرون به صرفه می باشد، زیرا نسبت به وسایل روشنایی سنتی انرژی کمتری مصرف می‌کند و در نتیجه هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد.
چراغ های لاینی همچنین طول عمر و دوام بیشتری دارند و نیاز به تعویض و نگهداری مکرر را کاهش می دهند. لامپ های خطی برای نورپردازی مناطق بزرگتر و ایجاد یک فضای مطلوب در هر محیطی، از فضاهای تجاری گرفته تا مسکونی، عالی هستند.

 

معایب چراغ لاینی

یکی از معایب چراغ های لاینی این است که نمی تواند  نورپردازی را به صورت یکنواخت انجام دهد. هنگامی که از یک منبع نور خطی استفاده می شود، می تواند سایه های قوی در مناطق خاصی ایجاد کند که ممکن است درک شکل و اندازه جسم را با مشکل روبرو کند.
علاوه بر این، چراغ های لاینی گران هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. هزینه بالا باعث می شود خیلی از افراد از آن استفاده نکنند. چراغ های لاینی اغلب گرمای بالایی ایجاد می کند که این ویژگی می تواند برای فضاهای بسته با حداقل تهویه مشکل ساز باشد. یکی دیگر از معایب استفاده از چراغ های خطی حساسیت به نوسانات ولتاژ است که ممکن است باعث سوسو زدن و کاهش طول عمر آنها شود.

 

انواع چراغ لاینی

● چراغ لاینی منحنی

این نوع از چراغ های لاینی، انعطاف پذیری بالایی داشته و برای ساختن اشکال هندسی منظم و یا نا منظم از آنها استفاده می شود. چراغ های لاینی منحنی به صورت توکار یا روکارو یا آویز نصب می شوند.

● چراغ لاینی ساده

چراغ لاینی ساده نسبت به منحنی انعطاف کمتری داشته و برای مکان های ساده تر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع چراغ لاینی نیز مانند چراغ لاینی منحنی به شکل توکار، روکار و یا آویز نصب می شود.

● چراغ لاینی باریک

این نوع از چراغ های لاینی باریک تر از انواع چراغ های لاینی بوده و فقط به صورت توکار نصب میشوند. استفاده از این نوع چراغ، برای سقف های کاذبی که ضخامت کمتری دارند بسیار مناسب می باشد.

 

انواع چراغ لاینی موجود در بازار:

○ LED
○ فلورسنت
○ هالوژن
○ نئون
○ قابل تنظیم
○ RGB

 

انواع چراغ لاینی براساس نصب

● چراغ لاینی تو کار

این نوع از چراغ های لاینی در داخل سقف های کاذب یا دیوارها نصب می شوند و نور مورد نیاز را تامین می کنند. چراغ های خطی تو کار به دو صورت تریم یا لبه دار و تریم لس یا بدون لبه وجود دارند.

● چراغ لاینی روکار

چراغ های لاینی روکار، در روی محل نصب می شوند و برای مکان هایی که امکان برش و ایجاد شیار در آن ها وجود ندارد، بسیار مناسب خواهد بود.

● چراغ لاینی آویز

چراغ لاینی آویز، از پرکاربردترین انواع چراغ لاینی می باشد، زیرا به دلیل طراحی آن، زیبایی بسیاری به محیط هایی از جمله آشپزخانه، محل کار، کافه رستوران ها و غیره می بخشد . این نوع چراغ به محل نصب، نمی چسبد و با استفاده از بند هایی به محل نصب آویزان می شود.

 

چراغ لاینی چیست و چگونه در کناف اجرا می شود؟2

 

چگونه می توان چراغ لاینی را در کناف اجرا کرد؟

کناف در واقع یک نوع از پوشش سقفی می باشد که باعث می شود برای نورپردازی و تزئینات در ساختمان انعطاف بیشتری داشته باشیم. همچنین استفاده از چراغ های لاینی در کناف باعث زیباتر شدن محیط نیز خواهد بود. اجرای چراغ لاینی در کناف به این صورت می باشد:
■ مرحله اول، انتخاب چراغ لاینی مناسب می باشد. برای این کار باید به عواملی از جمله، شکل، اندازه، رنگ نورو میزان نوردهی توجه  کنید. انتخاب نور هایی با رنگ سفید یا نور طبیعی، مناسب تر خواهد بود.
■ مرحله دوم، طراحی کناف و نصب آن می باشد. برای اجرای چراغ لاینی در کناف، ابتدا باید کناف را به اندازه مناسب برش داده و یا با استفاده از دستگاه های مخصوص به آن شکل بدهید. سپس قطعات کناف را به یکدیگر وصل کرده و به وسیله ی چسب های مخصوص نصب چراغ داخل کناف، چراغ لاینی را داخل کناف نصب کنید.
■ مرحله سوم، نصب کابل و سیستم برق مناسب جهت انتقال برق به چراغ های لاینی می باشد.
برای نصب و اجرای چراغ لاینی در کناف از چراغ های خطی همچون چراغ خطی توکار کناف و  چراغ خطی روکار کناف  و همچنین چراغ خطی آویز کناف  استفاده می شود.

 

چراغ خطی  LED

چراغ های خطی LEDنور را به صورت گستره پخش کرده و قابلیت اتصال و گسترش نا محدود دارند. این چراغ ها برای نورپردازی فضاهای بزرگ بسیار مناسب می باشند. چراغ های خطی ال ای دی، انعطاف و تطبیق پذیری بالایی برای ایجاد طرح های خاص و منحصر به فرد دارد. همچنین چراغ های خطی LED جهت دار بوده و نیازی به بازتابنده و گسترش دهنده نور ندارند. خط نوری چراغ های لاینی ال ای دی را می توان به هر اندازه دلخواه برش داده ونور را به هر شکل و هر طرف هدایت کرد. چراغ  خطی LED، قابلیت تغییر دما در طیف وسیعی را ارائه می دهد. بدین صورت شما میتوانید با استفاده از این ویژگی تغییر دما، برای ایجاد حال و هوا و جو مناسب در فضا استفاده کنید. همچنین چراغ های خطی ال ای دی، بسیار مقرون به صرفه و کم مصرف بوده و طول عمر و دوام بالای نیز دارند.

 

چراغ خطی فلورسنت

لامپ های فلورسنت خطی در طیف گسترده ای از طول، قطر و وات وجود دارند. آنها به خاطر بهره وری انرژی بالا، عمر طولانی و هزینه نسبتا پایین شناخته شده اند. لامپ های فلورسنت خطی به دلیل کارایی بالا، هزینه کم و طیف گسترده ای از کاربردها یکی از محبوب ترین راه حل های روشنایی در جهان هستند. آنها منبع نور اولیه در اکثر محیط های تجاری هستند و همچنین در بسیاری از محیط های خانگی استفاده می شوند. چراغ خطی فلورسنت  را می توان در داخل و خارج از خانه استفاده کرد واز طریق یکسری تجهیزات مناسب می توان آنها را کم نور کرد و در مکانهایی با دما بسیار پایین و سرد مانند فریزرها و برای نشان دادن باز بودن در استفاده کرد. به طور خلاصه، فلورسنت های خطی تقریباً در همه جا قابل استفاده هستند.

 

هیرکانا سازه

هیرکانا سازه یک شرکت عمرانی معتبر می باشد که دارای نیروهای کار جوان و متبحر و کارآزموده است. فعالیت های این شرکت عمرانی در زمینه هایی از جمله بازسازی ساختمان، ساخت ساختمان، طراحی داخلی، طراحی واحد های تجاری یا اداری و مواردی از این دست می باشد. شما می توانید برای داشتن یک کار باکیفیت و مناسب به این شرکت مراجعه کرده و کار خود را با اطمینان تمام به آن بسپارید تا به بهترین شکل ممکن برای شما به انجام برسانند.

جمع بندی

امروزه استفاده از چراغ های لاینی در مکان هایی اعم از منزل مسکونی، مکان های اداری، آشپزخانه، پارکینگ ، سرویس بهداشتی و غیره بسیار رواج پیدا کرده است. چراغ های لاینی، انعطاف پذیر بوده وهمچنین استفاده از این چراغ ها بسیار مقرون بصرفه خواهد بود، زیرا مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و بسیار با دوام خواهند بود. ما در این مقاله به مطالبی  از جمله چراغ لاینی چیست؟ و  انواع چراغ لاینی و مواردی از این دست پرداختینم تا بدانیم چگونه چراغ لاینی را انتخاب کنیم؟ که هم انتخاب مناسبی داشته باشیم و هم از نور و زیبایی خیره کننده و منحصر به فرد آن لذت ببریم.

پاسخ دهید