چرا باید از کناف استفاده کنیم؟

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟

طراحی داخلی و دکوراسیون
چرا باید از کناف استفاده کنیم؟

هیرکانا سازه یکی از شرکت های معتبر در زمینه طراحی و اجرا کناف در کل کشور می باشد. کناف در واقع صفحه های گچیست که با روکش کاغذی و طی یک فرآیند خاصی به صورت یک پارچه در آمده و در طراحی داخلی امروزی جایگزین مناسبی برای گچ می باشد. شاید این یک تعریف کلی از کناف باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که کناف چیست؟ انواع کناف، کاربرد کناف و چرا باید از کناف استفاده کنیم؟ پس اگر تا به حال اسم کناف به گوشتان نخورده و یا اطلاعاتی درباره ی آن ندارید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟

 

کناف چیست؟

پیش از این که درباره کناف صحبت کنیم و یک تعریف جامع و کاملی از کناف بیان کنیم بد نیست نگاهی به تاریخچه و زمان به وجود آمدن آن داشته باشیم. کناف یا ناوف نام یک برند تجاری که در واقع نام خانوادگی سازنده ی این مصالح ساختمانی ست که در آلمان به وجود آمده است. شرکت ناوف یا همان کناف توسط برادران ناوف در سال 1932 در روستای شنگن لوکزامبورگ در نزدیکی مرز آلمان تأسیس شد و بعدها به شرکت ایپهوفن آلمان منتقل گردید. این متریال پر مصرف و کاربردی سال هاست وارد ایران نیز شده و در ساختمان سازی بسیار پر طرفدار است.
کناف چیست؟ کناف صفحه های گچی به همراه روکش کاغذی هستند که طی فرآیندی خاص به شکل یکپارچه در آمده و به راحتی می توان آن را به هر شکلی که می خواهید روی سقف یا دیوار اجرا نمایید. ورق کناف یکی از مصالح مهم و اصلی ساختمان سازی ست که در ساخت و سازهای خشک و بدون آب استفاده می شود. این ورق گچی برای درست کردن طرح های مختلف و ظریف بر روی سقف و دیوار بسیار پرکاربرد است. کاربرد کناف امروزه به دلیل این که طراحی داخلی اهمیت زیادی پیدا کرده و مردم به زیبایی داخلی منزل خود بیش از گذشته توجه می کنند، گسترده تر شده است. طراحان داخلی نیز تلاش می کنند تا با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلف نظر مشتریان خود را جلب کنند و با طراحی های مدرن و کلاسیک گوی سبقت را از سایر طراحان بربایند. کناف براساس تجربه و تخصص طراحان یکی از بهترین گزینه ها برای معماری زیباتر، آسان تر و ایمن تر است و قطعاً می تواند جایگزین مناسبی برای مصالح و روش های سنتی مانند رابیتس باشد. اما ورق کناف از چه موادی تشکیل شده است؟ برای دانستن این موضوع با ما باشید.

 

مواد تشکیل دهنده کناف چیست؟

همانطور که در قسمت های قبل گفتیم کناف صفحه های گچی با روکش کاغذیست. اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم ورق‌ های کناف از صفحات فیبری بسیار نازک و گچ ساخته شده است. اما بسته به متریال‌ های دیگری در انواع کناف ضد رطوبت، ضد آتش و آکوستیک وارد بازار شده است. این محصول از شکل دهی ورق های گالوانیزه به روش نورد سرد تولید می شود که با روکشی از گچ و سیمان تزئین شده است و در انواع مختلف ثابت و متحرک تولید می شوند. از آنجایی که این محصول جزو ساخت و ساز خشک و بدون آب می باشد باعث سرعت اجرای بالا به هنگام نصب می شود و مزایای فراوانی نسبت به روش های سنتی دارد و این یکی از دلایلی ست که مردم به سرعت جذب این محصول شدند. این متریال یکی از پرکاربردترین محصولات ساختمانی است که با نام های گوناگون شناخته می شود از جمله گچ برگ، پانل گچی، صفحات روکش دار گچی. که در ایران بیشتر با نام کناف شناخته می شود. هیرکانا سازه با داشتن تیمی متخصص و مجرب قادر به طراحی داخلی انواع ساختمان ها با استفاده از کناف به سبک مدرن و کلاسیک می باشد. برای تماشای نمونه کارهای طراحی داخلی ما لطفاً اینجا کلیک نمایید.

 

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟1

 

انواع کناف

کاربرد کناف بسیار گسترده است و یکی از سازه های نوین و پرکاربرد دنیای ساختمان سازی با انعطاف معماری بسیار بالا می باشد، به همین جهت می توان طرح های گوناگون معماری را اجرا نمود که بیشتر در ساخت دیوارهای داخلی و سقف کاربرد دارد. کناف کاری، در واقع جایگزین رابیتس کاری حساب می شود و اگر به درستی اجرا شود صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه را به همراه خواهد داشت. برای استفاده از این محصول باید توجه داشت که اجرا کناف توسط متخصصین این حوزه با تجهیزات انجام می شود. کناف در دو نوع کناف سقف و کناف دیوار تولید و استفاده می شود که کناف سقف خود دارای مدل های مختلفی ست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ما در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با انواع کناف آشنا کنیم.

 

◘ کناف سقف

انواع کناف شامل کناف سقف و کناف دیوار می شود. در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و صنعت ساختمان و معماری، طراحی داخلی نگاه های زیادی را به خود جلب نموده است. سقف خانه نیز به عنوان دیوار پنجم شناخته می شود و در واقع یکی از ارکان اصلی طراحی داخلی محسوب می گردد. همین دلیل سبب شده تا سقف کاذب در دنیای طراحی رواج پیدا کند و در زیبایی داخلی و حتی طراحی دکوراسیون داخلی نیز تأثیر شگرفی داشته باشد. سقف کناف نیز یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین نوع سقف کاذب به شمار می رود. سقف کناف، به نوعی نسل جدید گچ محسوب می شود که در طراحی های ساختمانی جدید بسیار رواج دارند. برای ساخت سازه های کناف از پنل های پیش ساخته گچی استفاده می شود. این نوع از سقف به دلیل سرعت اجرای بسیار بالا و نحوه اجرای بسیار وسیع تر در بین سقف های کاذب بسیار محبوب به حساب می آید. انعطاف پذیری بالای این نوع سقف امکان ایجاد طرح های هندسی مختلف فراهم آورده است. با استفاده از نورپردازی های زیبا می توان اشکال ساخته شده توسط کناف سقف را بیشتر نمایان کرد تا هنر طراح و معمار را به رخ بیننده بکشد.
کناف سقف به دلیل این که از متریال سبک استفاده می کند فشاری به سقف و بنا وارد نمی سازد و همین باعث سهولت هرچه بیشتر نصب سازه می شود. از سوی دیگر با استفاده از این نوع سازه ریخت و پاش تا حد زیادی کاهش می یابد و این یکی از مزایای استفاده از کناف سقف است که حتی دوست داران محیط زیست نیز جزو استقبال کنندگان از این نوع متریال شده اند. کناف سقف برای این که متنوع تر باشد و دست طراحان را باز بگذارد به دو دسته تقسیم می شود. یکی ثابت و دیگری متحرک که در کناف سقف متحرک امکان جدا شدن پنل ها وجود دارد ولی در کناف سقف ثابت همانطور که از نامش پیداست ثابت است و امکان جداسازی از پنل ها در آن وجود ندارد. اما همین کناف سقف ثابت نیز به دو نوع ساده و طرح دار تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن می پردازیم.

 

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟2

 

• کناف سقف ساده

کناف سقف در مدل ساده ی کناف سقف ثابت در واقع همان سقف های ساده بدون درز می باشند. این مدل کناف سقف را می توان بلافاصله پس از نصب رنگ آمیزی کرد. البته با این که از نوع ساده هستند ولی در انواع و اشکال هندسی نیز وجود دارند. اما در کل به صورت ساده و بدون هیچ طرح و نقش خاصی کار می شوند. این مدل کناف سقف بیشتر برای افرادی که به سبک های ساده و بدون طرح علاقمند هستند کاربرد دارد.

 

• کناف سقف طرح دار

کناف سقف در مدل طرح دار کناف سقف ثابت بر خلاف کناف سقف ساده دارای طرح و مدل های زیادی می باشد که این بسته به سلیقه کارفرما می تواند متفاوت باشد اما بهتر است در استفاده از هر چیزی تعادل را رعایت کنید تا زیبایی یک طرح به زشتی و شلوغی بیش از حد تبدیل نشود. کناف سقف طرح دار معمولاً با اجزای منزل و دکوراسیون داخلی هماهنگ هستند و بسته به این که وسایل منزل در کجا قرار می گیرند نیز ممکن است متفاوت باشد. اما دقت کنید که برای طراحی و پیاده سازی کناف سقف طرح دار باید به سراغ یک طراح حرفه ای بروید و طراحی سقف با کناف را به یک فرد یا شرکت متخصص بسپارید. چرا که این کار به مهارت خاصی نیاز دارد.

 

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟3

 

◘ کناف دیوار

طراحی دیوار با کناف یکی از کاربردهای بسیار مهم کناف در طراحی داخلی و ساخت و ساز ساختمان محسوب می شود. چرا که دیوارهای کناف اغلب به عنوان دیوارهای غیر باربر مورد استفاده قرار می گیرند و موجب ایجاد فضای بیشتر در محیط داخلی ساختمان می شوند. این سازه به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود جایگزین دیوارهای سنتی شده است. کناف دیوار به خاطر هزینه کم و استفاده از نیروی انسانی کمتر نسبت به دیوارهای سنتی و مهم تر از آن کاهش نخاله های ساختمانی که در حفظ محیط زیست کمک بسیار زیادی می کند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و همین موضوع سبب شده که کناف دیوار مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد. شما می توانید در هر جایی که نیاز به یک پارتیشن یا همان جداکننده داشته باشید به راحتی و با استفاده از کناف دیوار این کار را انجام دهید. اما دقت کنید که در این زمینه باید با یک طراح حرفه ای مشورت کنید و کار را به او بسپارید تا در جای مناسب کناف دیوار را قرار دهد که برای بقیه قسمت ها مزاحمت ایجاد نشود.

 

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟

اما می رسیم به سوال اصلی و موضوع اصلی این مقاله که چرا باید از کناف استفاده کنیم؟ در قسمت های قبل کناف را کامل توضیح دادیم و انواع آن را بیان کردیم. با کناف سقف و کناف دیوار کاملاً آشنا شدید. اکنون می خواهیم به مواردی بپردازیم که دلایل استفاده از کناف در صنعت ساختمان می باشد. از جمله این که سرعت اجرا کناف در پروژه های ساختمانی بسیار بالاتر از گچ می باشد و زمان کمتری را جهت منتظر ماندن برای خشک شدن و سپس رنگ آمیزی صرف می شود. استفاده ی کمتر از نیروی کار نیز یکی دیگر از دلایلی ست که کارفرمایان به سراغ استفاده از کناف می روند. قیمت اجرا کناف بسیار کمتر از هزینه ی اجرای سقف یا دیوار کاذب به وسیله ی سایر متریال ها می باشد. همچنین انرژی که در هنگام ساخت و ساز مصرف می شود نیز با استفاده از کناف چه در کناف سقف و چه در کناف دیوار به طور قابل توجهی کمتر است. یک نکته ی بسیار مهم و آن این که مقاومت ساختمان در برابر زلزله با استفاده از کناف بیشتر می شود و دلیل آن هم به خاطر استفاده از قالب مفصلی ست و این می تواند یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از کناف باشد. اجرا کناف می تواند به شما این امکان را بدهد که تأسیسات داخلی ساختمان را با استفاده از آن کاملاً پوشش دهید و از بد جلوه داده شدن سقف یا دیوار جلوگیری کنید. ضمن این که در هنگام بازسازی و یا تعمیر ساختمان به راحتی می توانید به تأسیسات دسترسی داشته باشید و برای تعمیر بخشی از ساختمان نیاز به تخریب یک دیوار اصلی یا سقف اصلی و ریخت و پاش بسیار وجود ندارد.
چرا از سقف کناف استفاده کنیم؟ استفاده از سقف کناف در برج ها باعث می شود که ساختمان سبک تر ساخته شود و در نتیجه در هنگام زلزله میزان خرابی و خسارت به حداقل می رسد. یکی از نکاتی که می توان جزو مزایای کناف نام برد اینست که روی همه ی سقف های تمام شده و ساخته شده قابلیت اجرا دارد. یعنی شما هر زمان تصمیم به تغییرات را در طراحی داخلی بگیرید می توانید از کناف سقف استفاده کنید و خیالتان راحت باشد چرا که کناف سقف می تواند روی انواع پوشش سقف اجرا شود.

 

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟4

 

جمع بندی

شرکت هیرکانا سازه با سابقه ای درخشان در زمینه طراحی و بازسازی ساختمان قادر خواهد بود تا به شما در زمینه ی طراحی و ساخت راهنمایی و مشورت دهد. شما می توانید با استفاده از انواع کناف برای ساختمان خود یک طراحی داخلی منحصر به فرد انجام دهید چرا که کناف بسیار سبک تر از گچ بوده و سرعت اتمام پروژه را نیز بالا می برد. اگر هنوز در مورد استفاده از کناف در پروژه خود نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می توانید با مشاوران و مهندسین ما تماس بگیرید. همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر نمونه کارهای طراحی و اجرا داخلی ما را از اینجا تماشا نمایید.

پاسخ دهید