همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها

طراحی داخلی و دکوراسیون
همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها

برای اجاره منزل باید به یکسری نکات توجه کنید. یکی از این نکات می تواند نورگیر بودن خانه باشد. میزان روشنایی، نور طبیعی که یک خانه دارد می تواند باعث شود تا از زندگی در آن خسته و افسرده نشوید. شاید با خود بگویید که لامپ ها می توانند تا جایی از این خلا روشنایی را جبران کنند، اما باید گفت تا حدی اینطور نیست. انسان ذاتا به مشاهده نور خورشید علاقه بیشتری دارد. در ادامه این مقاله با هیرکاناسازه همراه باشید تا عوامل مختلف تاثیر گذاری در روشنایی نور یک ساختمان را برای شما شرح دهیم.

 

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها

 

طراحی نور پردازی

در طراحی معماری داخلی و طراحی دکوراسیون، نورپردازی یک اصل مهم است. نورپردازی در ایجاد حال خوب تاثیر بسیاری دارد. شما حتما تجربه وارد شدن به خانه ای که از روشنایی زیادی برخوردار نبوده را داشته اید. احساسی که این خانه ها به انسان می دهند می تواند به مرور زمان منجر به افسردگی شود. پس تا اینجا تا حدودی متوجه اهمیت نورپردازی در فضای داخلی خانه شده اید. اما موضوعی که اینجا باید مطرح شود، این است که نورپردازی ها به دو دسته تقسیم می شوند. نور طبیعی و نور مصنوعی دو طرح از نورپردازی به صورت کلی می باشند. نورپردازی طبیعی، یعنی استفاده درست از نور خورشید و نورپردازی مصنوعی یعنی طراحی و استفاده از لامپ ها و لوستر ها و دیگر منابع نوری که انسان آن ها را تولید کرده است. البته نورپردازی چه طبیعی و چه مصنوعی اگر به شکل درست و اصولی انجام نشود ممکن است نتیجه ی مطلوبی که از طراحی فضای روشن برای اتاق انتظار داریم حاصل نشود. 

 

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها1

 

عوامل تاثیرگذار در روشنایی ساختمان

عوامل زیادی برای نور پردازی و روشنایی ساختمان شما وجود دارد. شما می توانید با توجه به موقعیت ساختمان، هم از نور طبیعی و هم مصنوعی استفاده کنید. در ادامه به عوامل تاثیر گذار در روشنایی ساختمان اشاره خواهیم کرد.

1- جهت جغرافیایی

اولین موردی که در این بخش به آن اشاره می کنیم جهت جغرافیایی یک خانه است. همانطور که می دانید خورشید از شرق طلوع  و از غرب غروب می کند. باید به این موضوع دقت داشته باشید که ساختمان خود را اصولی و درب ها و پنجره ها و نورگیر های خانه را در جهت درستی قرار بدهید. می توانید برای تشخیص جهت ساختمان از قطب نما استفاده کنید. هر شخصی در ذهن خود یک ایده آلی از روشنایی فضای خانه دارد. اما اینکه هر ساختمان در کدام جهت می تواند این نورگیری مناسب را داشته باشد، در ادامه به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد.

• ساختمان در جهت شمال

با همراه داشتن یک قطب نمای ساده به خیابان بروید. به اطراف نگاه کنید. ساختمان هایی که در جهت شمال قطب نما هستند را ساختمان های شمالی می گویند. ساختمان های شمالی به این شکل طراحی می شوند که شما با ورود به آن در ابتدا حیاط را مشاهده می کنید، بعد ساختمان و بعد هم پارکینگ به ترتیب وجود دارد.

• ساختمان ها در جهت جنوب

ساختمان های جنوبی که در سمت مقابل ساختمان های شمالی قرار می گیرند، دقیقا برعکس ساختمان های شمالی طراحی می شوند. طراحی ساختمان های جنوبی به این شکل است که شما در ابتدا که وارد می شوید ساختمان اصلی وجود دارد و بعد در ادامه پارکینگ و بعد از آن حیاط قرار دارد.

• ساختمان ها در جهت شرق

اگر با خود یک قطب نما همراه داشته باشید و به خیابان بروید، می توانید به راحتی ساختمان های شرقی را پیدا کنید. این ساختمان ها اغلب به دلیل تابش مستقیم نور خورشید تا ظهر نور خوبی دارند.

• ساختمان ها در جهت غرب

خانه هایی که در رو به روی خانه های شرقی قرار گرفته اند خانه های غربی هستند. این خانه ها تابش ملایم نور خورشید را همراه خواهند داشت. خانه های غربی دارای نور ملایم و روشنایی خوب و دمای هوایی مناسبی می باشند.

2- موقعیت جغرافیایی کشور

از عوامل مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد که در میزان نورگیری خانه موثر است، موقعیت جغرافیایی کشور نسبت به خط استوا است. کشور ایران، کشور چهار فصلی است به همین دلیل ساخت خانه در هرگوشه از کشور متفاوت خواهد بود.

3- شرایط آب و هوایی

همانطور که گفتیم این کشور، کشور چهار فصلی است و شما احتمالا با سفر کردن به مناطق مختلف کشور شاهد انواع طراحی معماری ساختمان بوده اید. خانه های هر منطقه با شرایط آب و هوایی خاص، دارای طراحی معماری ساختمان منحصربه فرد خود است.  

4- پنجره ها

خب مسلما یکی از مهم ترین مواردی است که برای روشن تر شدن خانه در طراحی داخلی ساختمان استفاده می شود. امروزه طراحان معماری سعی می کنند تا برای انتخاب یک نور گیر مناسب، پنجره های دوجداره را انتخاب کنند. مزیت اصلی این پنجره ها جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل منزل است.

5- رنگ داخل منزل

اگر در طراحی خانه از رنگ های تیره استفاده کنید، این رنگ های تیره باعث جذب بیشتر نور خورشید و گرما می شوند. همیشه سعی کنید رنگ های ملایم و سرد را انتخاب کنید تا بتوانند نور خورشید را دفع کرده و در تنظیم دمای خانه نیز موثر باشند.

6- طراحی خانه

نقشه ای که برای طراحی خانه در نظر گرفته شده نیز تاثیر بسزایی در روشنایی ساختمان خواهد داشت. جهت درست قرارگیری اتاق ها و آشپزخانه و محل درست پنجره ها و نورگیر ها همگی می توانند در روشنایی ساختمان تاثیر داشته باشند.

 

بهترین جهت نورگیری ساختمان

در این قسمت، ما به شما بهترین دریافتی نور را معرفی می کنیم. پنجره هایی که در جهت جنوب نصب شده اند می توانند نور و روشنایی مناسبی را برای فضاهای مثل اتاق نشیمن ایجاد کنند. در ساختمان های جنوبی، از پنجره های بزرگتری استفاده کنید زیرا قرار است این خانه ها نور بیشتری را جذب کنند. توصیه می شود به افرادی که به نور آفتاب علاقه ای ندارند به سراغ ساختمان های جنوبی نروند. به یاد داشته باشید که ساختمان های جنوبی می توانند از دو جهت ساختمان از نور طبیعی خورشید بهره مند شوند.

 

چگونه می توان میزان روشنایی طبیعی خانه را بررسی کرد؟

شما در بازدید اولیه ای که از ساختمان خواهید داشت می توانید به راحتی متوجه شوید که آیا این ساختمان دارای نورگیری مناسبی است یا خیر. فقط کافی است تا از مشاورین املاک بخواهید تا روشنایی های مصنوعی خانه را خاموش کنند تا متوجه میزان نورگیری خانه شوید. سعی کنید حتما در طول روز به بازدید از منازل بروید.

 

تاثیر معماری داخلی ساختمان در نورپردازی

هنگامی که معماری داخلی به صورت درست و اصولی و با توجه به جهت های جغرافیایی که در بالا ذکر شد انجام گردد، باعث ایجاد یک فضای بسیار روشن و با نورگیری عالی برای ساختمان شما خواهد شد. فضای دلباز و روشن با توجه به وجود نور آفتاب می تواند نشاط بخش زندگی شما باشد. در ادامه ما سعی می کنیم تا تاثیر این نورپردازی های طبیعی و غیر طبیعی را در اتاق های متفاوت یک منزل به طور کامل توضیح دهیم.

 

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها12

 

◘ آشپزخانه

یکی از محیط های خانه که بسیار پر رفت و آمد است، آشپزخانه می باشد. نور پردازی درست این محیط می تواند باعث ایجاد رغبت و انگیزه برای هنرآشپزی شود. چراغ های زیر کابینت ها می توانند یک انتخاب خوب برای روشنایی بیشتر محیط آشپزخانه باشند. از این چراغ ها در کابینت هایی که به عنوان دکور قرار داده شده اند و اغلب شیشه ای هستند نیز می توان تعبیه کرد. در داخل کابینت ها نیز یک لامپ در طبقات بالا برای روشنایی بیشتر کابینت ها بهتر است اعمال گردد. البته مهم ترین بخش از نورپردازی در آشپزخانه قسمت سقف آن می باشد.

 

◘ اتاق خواب

اتاق خواب می تواند مهم ترین قسمت خانه باشد که با آن سروکار دارید زیرا به صورت مستقیم برروی زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت. نورپردازی نادرست در اتاق خواب تبعات بسیاری از جمله سردرد، بی خوابی، پرخاشگری می شود. اما برعکس آن اگر نورپردازی اتاق خواب درست انجام شود می تواند باعث تقویت احساس آرامش و امنیت شود. شما می توانید با استفاده از یک کلید نورپردازی اتاق خواب خود را تنظیم کنید. استفاده از چراغ های پایه دار و آباژور ها نیز می توانند برای قرار گرفتن در اتاق خواب انتخاب خوبی باشند.

 

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها2

 

◘ اتاق نشیمن

اتاق نشیمن از جمله اتاق های خانه است که باید از روشنایی بالایی برخوردار باشد. بیشترین استفاده از اتاق نشیمن معمولا در بعد از ظهر و شب می باشد. این قسمت از خانه باید طوری طراحی شود تا بتوان به طور کامل از نور خورشید تا زمان غروب آن بهترین استفاده را کرد. برای روشن کردن تمام اتاق نشیمن باید لامپ های مناسب با روشنایی مورد نیاز  را برروی سقف استفاده کرد.

 

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها3

 

◘ حمام و سرویس های بهداشتی

نورپردازی در فضای حمام و سرویس های بهداشتی از اهمیت بسیار کمتری برخوردار هستند. می توان به راحتی از چراغ هایی که بر روی  سقف تعبیه می شوند استفاده کرد. قرار گرفتن چراغ های سقفی برای روشنایی سرویس های بهداشتی می تواند کافی باشد.

 

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها4

 

انواع نورپردازی ساختمان:

• نورپردازی سقف:

یکی از تکنیک های جدیدی که در زمینه نورپردازی امروزه می توانید مشاهده کنید، نورپردازی سقف است. این نورپردازی ها به اشکال و مدل های متفاوتی اعمال می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

• نورپردازی عمومی:

به نورپردازی که به حالتی تنظیم می شود تا فضای کل اتاق یا نشیمن را در بر بگیرد نورپردازی عمومی می گویند. این مدل نورپردازی ها معمولا در مرکز سقف قرار می گیرند تا همه ی اتاق را روشن کنند.

• نورپردازی کاربردی:

وقتی یک محیط از نور کافی برخوردار نیست و شما اقدام نصب یک چراغ برای تامین نورکافی کرده اید، اصطلاحا نورپردازی کاربردی گفته می شود. نصب کردن لامپ در آشپزخانه یا اتاق های کار یا مطالعه از نمونه های نورپردازی کاربردی هستند.

• نورپردازی تاکیدی:

حتما در برخی از منازل مشاهده کرده اید که، برای بیشتر دیده شدن تابلو ها و یا بخش هایی از کابینت ها در آشپزخانه از این نورپردازی استفاده می شود. نورپردازی تاکیدی باعث می شود تا تابلو هایی که در گوشه و کنار خانه قرار داده اید بیشتر به چشم بیایند.  

• نورپردازی دکوراتیو:

برای زیبایی بیشتر فضا و روشنایی بهتری که این لامپ ها دارند، می توانند باعث خاص تر شدن فضای اطراف خود شوند. از این نورپردازی های دکوراتیو برای استفاده در سقف می توانند مانند یک تابلو زیبا عمل کنند.

 

همه چیز درباره ی نورپردازی و نور طبیعی ساختمان ها5

 

قیمت طراحی معماری داخلی ساختمان

هزینه ای که معمار طراحی داخلی ساختمان برای طراحی خانه های جنوبی دریافت می کند، خیلی بیشتر می باشد. بعد از خانه های جنوبی به ترتیب، خانه های شمالی و بعد خانه های غربی و در اخر نیز خانه های شرقی ساخته می شوند قرار دارند. خانه های چند بر نیز به دلیل داشتن نورگیر ها از جهات مختلف ساختمان، هزینه بیشتری برای طراحی معماری داخلی ساختمان پرداخت می شود.

 

قیمت طراحی دکوراسیون داخلی

قیمت طراحی دکوراسیون داخلی، که عوامل زیادی وجود دارد تا برروی آن تاثیر بگذارد. هزینه ای که برای طراحی دکوراسیون پرداخت می کنید تعداد خدماتی است که برای اجرای طرحی که داده اید نیاز است. این خدمات شامل، تغییر وسایل البته با نظر شما یا پیشنهاد به تغییر پرده ها و تغییر پارکت ها می باشد. میزان حجم کاری که به طراح دکوراسیون داخلی سپرده اید بر روی قیمتی که طراح ارائه می دهد تاثیر دارد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله گفتیم که نورپردازی ساختمان از چه میزان اهمیتی برخوردار است. بهترین جهت نورگیری ساختمان از بین جهت های مختلفی که می توان یک ساختمان را بنا کرد، جهت جنوبی بود. اما به طور کلی شما برای طراحی معماری ساختمان خود بهتر است به سراغ شرکت هایی بروید که در این حوزه می توانند به شما مشاوره بدهند. شرکت مهندسی هیرکاناسازه پیشرو در طراحی معماری داخلی ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی با سابقه درخشان در این حوزه می تواند برای دست یافتن به خانه ایده آل و به روز شما را همراهی کند. در صورت داشتن نیاز به راهنمایی و مشاوره در حوزه معماری داخلی نیز می توانید از خدمات شرکت هیرکانا سازه استفاده کنید.

پاسخ دهید