نما رومی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نما معمولی دارد؟

نما رومی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نما معمولی دارد؟

طراحی داخلی و دکوراسیون
نما رومی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نما معمولی دارد؟

یکی از بخش های با اهمیت در حوزه ساختمان سازی و طراحی، اجرای نمای ساختمان هاست. اهمیت این بخش به قدری است که امروزه شاهد پیدایش انواع و اقسام مدل های معماری نمای بیرونی ساختمان هستیم. انتخاب هر کدام از این نماهای ساختمانی به نقشه ساختمان و سلیقه طراح و متقاضی برمی گردد. طراح هایی مثل رومی، مینیمال، کلاسیک، مدرن، سیمانی و... که هر کدام از این نماها ویژگی های مخصوص خود را دارند و به نوبه خود زیبا و شیک هستند. برخی طراحی های ترکیبی اصولی هم می توانند این زیبایی ها را دو چندان کند. یکی از نماهای جدیدی که طرفداران زیادی پیدا کرد و از طرفی طراحی آن ها در حال تغییر و بروز شدن است سبک نما رومی ساختمان است. همان طور که از اسم آن پیداست به روم باستان بر می گردد. که هنر روم به شدت مورد توجه هنر و معماری یونان قرار گرفت و سبب پیشرفت های زیادی در آن دوران شد به طوری که معماری سبک رومیان قدرت زیادی گرفت و بسیاری از سازه های اصلی آن ها از جمله کلیساها و قصر ها را به این شیوه طراحی کردند. قدمت طولانی سبک نما رومی سبب شده تا برای بسیاری از افراد جذابیت بالایی داشته باشد.

 

نمای رومی چیست؟

نما رومی سنگی از جدیدترین سبک ها برای طراحی نما خارجی ساختمان ها است. طراحی نمای رومی ساختمان به نماهایی گفته می شود که در آن از جزئیات و المان های متعددی استفاده شده است. مانند ستون ها، صراحی، قرنیز های رولی و قوس های گرد و عریض. که اغلب از آن ها برای ورودی خانه ها و پایه نرده ها بهره می برند. مهمترین ویژگی نما رومی این است که طراحی های آن قالبا متقارن اند. همچنین مهمترین مشخصه نما رومی آن است که جزئیات آن زیاد و دارای پیچیدگی می باشند که همین مورد سبب محبوبیت این سبک بین بسیاری از افراد شده است. نما رومی به دلیل زیبایی و تفاوت با دیگر نماها، بسیار پرطرفدار است، اما در بیشتر مواقع اجرای این نماها پرهزینه اند. زیرا اغلب این نماها تمام سنگ هستند و از سنگ هایی مانند مرمر، گرانیت، تراورتن و ... استفاده می شوند. البته ناگفته نماند که می توان از سیمان سفید برای اجرای نما رومی جدید استفاده کرد. از طرفی هم هزینه سیمان از سنگ کمتر است. اما دوام و زیبایی نهایی کار با سنگ بیشتر سیمان سفید است. در ادامه مقاله می خواهیم تفاوت نمای رومی با سایر نماها را بررسی کنیم.

 

نما رومی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نما معمولی دارد؟

 

10 تا از ویژگی نمای رومی

قبل از این که به تفاوت نما رومی ساختمان با سایر نماها بپردازیم باید با ویژگی های اصلی و شاخص نما رومی سنگی آشنا شویم در اینجا  10 تا از ویژگی نما رومی سنگی را ذکر کرده ایم. عبارت اند از:
1- اولین و مهمترین ویژگی آن ها که مشخصه ی ساختمان هایی است که طراحی نمای کلاسیک و یا نما رومی دارند، داشتن تقارن است و همچنین توجه به نسبت ها و قرینه سازی در طراحی و اجرای نما می باشد.
2- قوسی های طراحی شده در آن نما به شکل گرد و عریض اجرا می شود.
3- ستون هایی که در طراحی نما رومی به کار گرفته می شوند به شیوه های دوریک، یونیک و قرنتی اجرا می شود.
4- در نما رومی ساختمان دیوار های نما به صورت ستون های تزئینی عمل می کنند.
5- برای طراحی و ساخت نما رومی سنگی باید از دو تا ابزار پلی یورتان و جی آر سی استفاده شود.
6- طراحی طرح های گنبدی ساده  طرح دار در بیرون و داخل ساختمان از دیگر ویژگی های نما رومی سنگی است.
7- سبک نما رومی ساختمان تنوع بالایی دارند علاوه بر تنوع در این سبک می توان تم های رنگی متفاوتی از جمله سفید، کرم، کرم روشن و قهوه ای در طراحی ها  به کار برد.
8- پنجره ها در اجرا و طراحی نما رومی ساختمان بلند قاب دار و قوس دار هستند.
9- بهره مندی از نرده های سنگی و یا سیمانی و پیش ساخته مخصوص نمای رومی کلاسیک است.
10- سقف های بلند و طرح دار نمای رومی که باعث عظمت و ابهت بیشتر بنا می شود.

 

تفاوت نمای رومی با نمای سیمانی

از دیگر سبک هایی که در نما ساختمان به کار گرفته می شود نما سیمانی است. در طراحی نما از مصالح مختلفی استفاده می شود که سیمان هم یکی از آن هاست. البته بین نمای سیمانی و رومی تفاوت هایی وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به دوام و کیفیت سنگ نما اشاره کرد. از مهمترین ویژگی های نما رومی این است که در طراحی و ساخت آن ها سنگ های طبیعی به کار گرفته می شود. از تفاوت های دیگر طراحی نما رومی سنگی و نما سیمانی خاصیت عایق بودن است که از این بابت سنگ عایق بهتری نسبت به سیمان هستند. اجرای نما رومی ساختمان به دلیل اینکه سنگ ماده اصلی سازنده این طرح ها است از این رو عایق خوبی در برابر حرارت و رطوبت هستند. از طرفی نما رومی نسبت به نمای سیمانی که از سنگ ساخته شده است زیبایی بیشتری دارند. زیرا سنگ ها شکوه و جلوه طبیعت را خیلی بهتر و بیشتر به نمایش می گذارد. همچنین تعمیر و نگه داری از نمای رومی سنگی خیلی راحت تر از نما سیمانی است. زیرا تعمیر و بازسازی کردن سیمان به مراتب سخت است.

 

تفاوت نمای رومی در مقایسه با نمای مدرن

یکی از ویژگی های نمای مدرن این است که مفاهیم و فرم های تاریخی از آن ها حذف شده اند و از طرفی به عنوان جنبشی ضد ولخرجی، اسراف و نمایی گران قیمت به شمار می روند. در سبک معماری مدرن برخلاف معماری رومی از مصالحی مثل فولاد، بتن و شیشه استفاده می شود. این مصالح علاوه بر اینکه استحکام بالایی دارند به عنوان یک متریال عایق صدا و حرارت نیز کاربرد دارند. در طراحی نمای مدرن، نورگیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، از طرفی مشخصه اصلی این سبک نما سادگی آن است. همان طور که اکثر افراد مطلع هستند سادگی در نمای مدرن بسیار نمایان است. نمای رومی نسبت به مدرن استحکام و امنیت پایین تری دارند همچنین از تفاوت های دیگر آن این است در بالا بردن اتلاف انرژی بسیار ماهرانه عمل می کنند. از دیگر تفاوت نمای رومی با نمای مدرن هزینه آنهاست. در طراحی و اجرا نمای رومی ساختمان قالبا از سنگ های ساختمانی مرغوب برای کاهش تخریب نما استفاده می کنند. به همین دلیل هزینه بیشتری نسبت به نمای مدرن دارد.

 

نما رومی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نما معمولی دارد؟1

 

تفاوت نمای رومی با نمای کلاسیک

نمای کلاسیکی که در طراحی ساختمان ها به کار برده شده است نسبت به نمای رومی از ظرافت بیشتری برخوردار است. این ظرافت ها سبب زیبایی هرچه بیشتر آن ها می شود. در طراحی نمای کلاسیک ستون هایی طراحی می شود که با یکسری تزئینات و ظریف کاری ها، متفاوت تر و با جزئیات خیلی بیشتر دیده می شوند. در واقع طراحی نمای کلاسیک بیانگر اصالت بوده و از طرفی این طراحی در هنر امروزی تاثیرگذاری بیشتری پیدا کرده است. اما در مقابل سبک نمای رومی به دلیل طراحی خاص و سنگ کاری که در نمای ساختمان ها دارد حس استبداد و ابهت را به افراد القا می کند. امروزه هم تقاضای افراد به نما رومی نسبت به نماهای دیگر بیشتر ترجیح داده می شود. اما با این حال طراحان ماهر شما را به طراحی نمای کلاسیک تشویق می کنند. چرا که نمای کلاسیک دارای طراحی های ظریف، کنده کاری ها و گل و برگ های زیبا هستند. طراحی نما رومی ساختمان طوری است که ممکن است بعد از گذشت مدتی از بروز بودن خارج شوند در صورتی که طراحی نمای کلاسیک همیشه خاص بوده و مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی اجرا و طراحی نما رومی برای ساختمان های مسکونی که متراژ کمی دارند اصلا توصیه نمی شود. اما می توانید از سبک نمای کلاسیک ساده و یا نمای نئو کلاسیک برای طراحی نمای ساختمان خود بهره ببرید.

 

تفاوت نمای رومی با نمای مینیمال

یکی از طرح های امروزی و نوگرایانه در معماری طرح نمای ساختمانی مینیمال است. سادگی از ویژگی های اصلی و اصالت این نوع طراحی نمای ساختمان به حساب می آید. در نمای مینیمال ساختمان خبری از لوکس و پر زرق و برق بودن طراحی ها نیست. در واقع ساختمان هایی که نمای مینیمال دارند، یکسری ساختمان های منحصربفرد و خیره کننده می باشند که از جدیدترین مواد و متریال و پیروی کرده و از اصول مینیمالیستی و شیک و تخیلی و فوق العاده مدرن طراحی شده اند. از تفاوت های نمای مینیمال با نما رومی سنگی این است که طراحان در سبک مینیمال بر خلاف مدل رومی از اشکال هندسی خاص، پنجره های بلند، متریال محدود و ساده و بدون تزئینات پیچیده اجزا، خطوط منظم و صاف و فضاهای ساده و آزاد استفاده می کند. در واقع همان طور که از اسم مینیمال معلوم است هیچ جز اضافه ای در طراحی آن ها به کار نرفته است اما با این حال بسیار کاربردی و زیبا جلوه می کنند. طراحی سبک نمای مینیمال در ایران کمتر از سایر معماری ها دیده می شود. رنگ سفید در طراحی مینیمال کاربرد زیادی دارد.

 

تفاوت نمای رومی با نمای ترکیبی

زمانی که در نمای ساختمان از چند متریال به طور همزمان استفاده کنید. به آن طراحی نمای ترکیبی می گویند. به عنوان مثال سنگ و آجر و یا ترکیب آجر و بتن و غیره از همین متریال ترکیبی هستند. دلیل بهره مندی از طرح های نما ترکیبی زیبایی و جذابیت بیشتر ساختمان هاست. اما شما در طراحی و اجرای نمای رومی ساختمان تنها از یک متریال یعنی سنگ استفاده می کنید. قیمت طراحی و اجرای نمای رومی ساختمان به دلیل اینکه تنها از یک متریال سنگ استفاده می شود مناسب و مقرون به صرفه تر است.

 

جمع بندی

در این مقاله درباره نما رومی و ویژگی آن صحبت کردیم. همچنین به مقایسه نما رومی سنگی با سایر نماها پرداختیم. نما رومی در ایران بسیار محبوب و پر طرفدار شده است. متریال اصلی طراحی نما رومی از سنگ است. سنگ های مرغوب و اصل که قالبا سبب می شود تا هزینه این سبک نما بالا تر برود و نتیجه کار شیک و جذابیت بیشتر داشته باشند. اجرا و طراحی نما رومی برای ساختمان های بلند و خونه های ویلایی که مساحت زیادی دارند مناسب است برای خونه هایی با متراژ کمتر بهتر است از طراحی نماهای کلاسیک بهره ببرید. انواع نماهای دیگر مانند مدرن، نما سیمانی، نما مینیمال و یا ترکیبی هم می توان در طراحی ساختمان بهره برد. طراحی ساختمان نما مینیمال در ایران کمتر به چشم می خورد. اما شما می توانید با توجه به سلیقه خود برای طراحی نما ساختمان از یک مجموعه با تجربه و معتبر کمک بگیرید. هیرکاناسازه یکی از همین شرکت های معتبر و با تجربه در زمینه ساختمان سازی و طراحی است. با خیال راحت می توانید طراحی نمای ساختمان خود را به آن ها بسپارید.

پاسخ دهید