نحوه اجرای سقف وافل

نحوه اجرای سقف وافل

اجرای ساختمان
نحوه اجرای سقف وافل

اگرچه کیفیت سازه های وافل در ساختمان های امروزی به تایید رسیده، اما آنچه بیشتر از همه ایمنی این سازه ها را تایید می کند، نحوه اجرای آن ها در محل مورد نظر است. اجرای سقف وافل در محل کار بسیار حساس و تخصصی است که باید زیر نظر افراد باتجربه در محل مورد نظر انجام شود. در صورت بی توجهی به فرایند اجرای سقف های وافل، مشکلات جدی در روند احداث آن ها به وجود می آید که سلامت ساختمان و کارگران مشغول به کار را به خطر می اندازد. 

مراحل اجرای سقف وافل 

برای بررسی نحوه اجرای سقف وافل باید به مراحل اجرای این سازه ها دقت داشته باشید. در این زمینه استفاده از انواع تجهیزات و ابزارآلات تخصصی نیز ضرورت دارد. در هر یک از مراحل اجرایی این سازه ها در صنایع عمرانی امروزی از تکنیک های جدید و به روزی استفاده می شود که در ادامه با همه این موارد آشنا می شوید:

 

مرحله شمع بندی برای اجرای سقف وافل

در میان مراحل اجرای سقف وافل، مرحله اسکفولد از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ این بخش به عنوان پایه ای ترین مرحله اجرای سازه های وافل به شمار می رود. به همین خاطر توصیه می شود در انجام این مرحله به کلیه نکات و دستورالعمل های اجرایی دقت داشته باشید. در این زمینه از ارتفاع 3 تا 3 و نیم متری برای شمع بندی استفاده می شود. در برخی از پروژه های ساختمانی از جک برای این منظور استفاده می شود. 

مرحله شاسی کشی برای اجرای سقف وافل 

نحوه اجرای سقف وافل با پیمودن چند مرحله ساده همراه است. در این مرحله باید از قالب های مخصوص سقف وافل استفاده کنید. این قالب ها جایگزین فرایند تخته کشی شده اند که برای اجرای سقف های سنتی به کار می رفتند. در مرحله قوطی گذاری انواع قالب های مخصوص وافل بر اساس نقشه کار در محل مورد نظر تعبیه می شوند. با به کار بردن این سازه ها در نصب و اجرای سقف های وافلی، سرعت عمل کار به شدت افزایش می یابد. 

استفاده از قالب ها در سقف وافل با روش های مختلفی انجام می گیرد. در برخی از روش ها، قالب های وافلی به صورت لب به لب نصب شده و ایمنی کمتری دارند. اما در روش دیگر به ازای هر ردیف از قالب های سقف از یک قوطی استفاده می کنند که ایمنی کار را به میزان قابل توجهی ارتقا می دهد. 

مرحله قالب گذاری سقف وافل 2

مرحله قالب گذاری سقف وافل 

در بخش بعدی از مراحل اجرای سقف وافل، نوبت به قالب گذاری سقف می رسد که از اهمیت بسیار زیادی در این پروسه برخوردار است. استفاده از قالب ها در ساخت و اجرای سقف های وافلی مهمترین تفاوت این سازه های جدید ساختمانی با سقف های سنتی و قدیمی است. در این فرایند از میلگردهایی به شکل U استفاده می شود که نصب قالب ها را در محل مورد نظر ساده تر می کند. بسیاری از پیمانکاران ساختمانی از این شیوه برای قالب گذاری در سقف وافل استفاده می کنند. 

البته روش های جدیدتری نیز به جای استفاده ای میلگرد وجود دارد. استفاده از قالب های قفل دار یک راه حل جدید است که در صنایع ساختمانی امروزی برای استفاده بهتر از قالب های وافل به کار می برند. این قالب ها در وقت و زمان ساختمان سازان صرفه جویی می کنند. در نظر داشته باشید که اجرای قالب ها در فرایند احداث سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه با هم متفاوت است. در ساخت سقف های یک طرفه وافل قالب ها به صورت مونتاژ شده در محل مورد نظر تعبیه می شوند. 

مرحله آرماتور بندی اجرای سقف وافل 

برای ارزیابی بهتر و دقیق تر نحوه اجرای سقف وافل، در نظر گرفتن مرحله حساس و مهم آرماتوربندی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این بخش باید به نقشه طراحی سقف دقت داشته باشید. برای اجرای بهتر این سازه ها از آرماتورهای کششی با فواصل از پیش تعیین شده استفاده می کنند. در ادامه از آرماتورهای حرارتی نیز به صورت مش گسترده بر روی قالب ها استفاده می کنند. رعایت دقیق فواصل بین این آرماتورها نیز یکی از مهمترین نکات در این مرحله به شمار می رود. 

مرحله قالب گذاری سقف وافل 3

مرحله بتن ریزی اجرای سقف وافل

در مراحل اجرای سقف وافل، مرحله بتن ریزی یکی از عمومی ترین بخش های اجرایی است. این مرحله در اجرای انواع سقف های ساختمانی به کار برده شده و استحکام نهایی سقف را به وجود می آورد. پیش از آن که این مرحله اجرا شود، باید حتما نظارت کلی بر اجزای مختلف سقف انجام شود. به این ترتیب از نشتی بتن پیشگیری می شود. در این مرحله از بتن تازه بر اساس اطلاعات فنی پروژه مورد نظر استفاده می کنند. 

بتن مورد نظر باید به صورت یکپارچه بر روی سازه های سقفی ریخته شود. در اجرای سقف های وافل برای مرحله بتن ریزی به ویبراتور نیازی ندارند. این مزیت مهم نیز از برتری های سازه های وافل نسبت به سایر سقف های ساختمانی است. کلیه بخش های سقف وافل در دسترس قرار دارد و برای هدایت بتن به آن ها نیازی به ویبراتور وجود نخواهد داشت. 

مرحله باز کردن قالب ها در اجرای سقف وافل 

در بخش های پایانی اجرای سقف وافل، باید قالب های به کار رفته در ساختار سقف باز شده و فرایند اجرا تکمیل شود. نحوه اجرای سقف وافل بسیار ساده تر از اجرای سایر سازه های سقفی است که در گذشته رواج داشته اند. در مرحله پایانی اجرای سقف وافل باید از مقاومت بتن مورد استفاده اطمینان حاصل کنیم. هر یک از قالب های وافل برای باز شدن در این مرحله ابتدا پاکسازی شده و سپس با تکنیک های خاص از محل اجرا برداشته می شوند. به این ترتیب از آسیب دیدن قالب نیز پیشگیری خواهد شد. زمان مورد نیاز برای اجرای این فرایند 45 روز است. این زمان برای خشک شدن بتن نیز صرف می شود. 

اجرای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

یکی دیگر از مباحثی که در خصوص مراحل اجرای سقف وافل و نحوه اجرای این سازه ها مورد بررسی قرار می گیرد، اجرای سقف های یک طرفه و دو طرفه وافل است. هر یک از این سازه ها هم به صورت مدولار و هم به صورت تخت قابل اجرا خواهند بود؛ در این زمینه تفاوت چشمگیری بین این سازه ها وجود ندارد. اما قالب های به کار رفته در هر یک از این محصولات از نظر جنس با هم تفاوت هایی دارند. قالب به کار رفته در برخی از آن ها پلی وود بوده و برخی با استفاده از قالب های فلزی ساخته می شوند. 

در میان این روش ها، روش تخت اغلب در زمان کوتاه ترین انجام شده و در هزینه ها و زمان اجرای پروژه صرفه جویی می کند. به همین خاطر بسیاری از پیمانکاران این شیوه اجرایی را بیشتر ترجیح می دهند. 

جمع بندی

در این قسمت در رابطه با اجرای دقیق سقف های وافل و تکنیک ها و مراحل راه اندازی آن نکاتی را بررسی کردیم. در صورتی که قصد  استفاده از این سازه ها را در پروژه ساختمانی خود دارید، باید پیش از هر چیز مراحل تخصصی ساخت آن را مد نظر قرار دهید. در این فرایند انتخاب متریال و تجهیزات مصرفی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این میان تخصص نیروهای اجرایی نیز نقش تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف پروژه بر جای می گذارد. 

پاسخ دهید