معرفی کامل و جامع انواع دستگیره درب چوبی

معرفی کامل و جامع انواع دستگیره درب چوبی

اجرای ساختمان
معرفی کامل و جامع انواع دستگیره درب چوبی

درب‌ها اولین قسمت از هر فضایی است که چشم بیننده در هنگام ورود با آن برخورد می‌کند بنابراین می‌توان آنها یکی از بخش‌های تاثیرگذار هر ساختمانی دانست. دستگیره در یکی از اجزای ساده و در عین حال ضروری هر درب است. امروزه دستگیره درب چوبی در انواع طرح و مدل، اندازه، رنگ و جنس متنوع تولید می‌شود و میتواند در عین کاربردی بودن، زینتی نیز باشد.  سلیقه افراد در انتخاب دستگیره درب بسته به سبک درب و زیبایی کلی فضا می تواند بسیار متفاوت باشد. ممکن است خریداران به دنبال یک دستگیره ساده یا دستگیره‌ای با طراحی‌های پیچیده باشند. دستگیره درب علاوه بر ارزش زیبایی شناختی، باید کاربردی، دارای آرگونومی مناسب، با کیفیت و ایمن باشد.  بنابراین انتخاب دستگیره باید متناسب با نوع درب صورت بگیرد. به عنوان مثال در درب‌های ورودی امنیت و در درب‌های سرویس بهداشتی کیفیت بیشتر مدنظر است. به طور کلی، دستگیره درب با توجه به ساختار و شکل ظاهری در دو مدل پلاک و روزت طبقه‌بندی شده و بیشتر از جنش آلیاژ زاماک و آلومینیوم هستند.

دستگیره درب رزت

دستگیره های درب دو تکه جدیدترین و مدرنترین مدل دستگیره در بازار است. دستگیره درب دو تکه رزت برخلاف طراحی‌های قدیمی، از دو تکه تشکیل شده و بخش اهرمی و قفل آن از هم جدا هستند. این نوع دستگیره‌ها برای هر نوع دربی از جمله درب ورودی،‌ اتاق و سرویس‌های بهداشتی کاربرد دارند. به دلیل جلوه‌ی شیک و زیبایی که دستگیره رزت به درب چوبی می‌دهد امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگیره رزت در دو طرح مدرن و کلاسیک و در رنگ‌های جذاب و پر تنوع تولید شده و به راحتی می‌تواند با سبکهای مختلف دکوراسیون داخلی هماهنگ شود. اگر دکوراسیون داخلی‌تان به سبک مدرن است و به دنبال سادگی و چشم اندازی مینیمال و خلوت هستید، دستگیره رزت دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

با توجه به اینکه دستگیره درب رزتی از دو قسمت تشکیل شده، سطح کمتری را اشغال می‌کند بنابراین نسبتا کمتر دچار کثیفی شده و تمیز کردن آن راحت است، به همین دلیل برای مکان‌هایی با استفاده زیاد مانند سرویس بهداشتی گزینه مناسبتری می‌باشد. قفل دستگیره رزت از دو نوع معمولی و سیلندری است. این نوع دستگیره با پیچ‌های خاصی بر روی درب چوبی محکم می‌شوند و از استحکام و امنیت بالایی برخوردار هستند. از معایب دستگیره رزت می‌توان به تنوع طرح کمتر نسبت به مدل پلاک اشاره کرد و دلیل این مسئله نیز کم بودن مواد مصرفی در ساخت دستگیره پلاک است که امکان دستکاری روی آن را محدود میکند. از این روی دستگیره‌های پلاک اکثرا در اشکال مربع، مسنطیل، دایره  و جدیدا به صورت مخفی تولید شده و بیشتر تفاوت طراحی‌ها در بخش اهرم آن است.  این مدل دستگیره درب به خاطر مدرن بودن و کم بودن در بازار نسبت به مدل پلاک کمی گرانتر است. بیشتر دستگیره رزت تولیدی در بازار از جنس آلیاژ زاماک است که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و مقاومت عالی در برابر خط و خش، خورگی و ساییدگی از خود نشان می‌دهد.

 

دستگیره در دو تکه رزت

 

دستگیره درب پلاک

همه با دستگیره درب کلاسیک پلاک آشنا هستند. در دستگیره پلاک بخش اهرم فشار و قفل از هم جدا نبوده و به صورت یکپارچه است. یک تکه بودن دستگیره پلاک باعث افزایش قدرت مانور در طراحی آن شده است به طوری که امروزه این مدل دستگیره در انواع کلاسیک و مدرن از سبک‌های سلطنتی با طراحی‌های خاص و لاکچری گرفته تا استایل ساده و شیک طراحی و ساخته شده و امکان هماهنگی با هر نوع استایل و دکوراسیون داخلی را فراهم می‌کند. دستگیره  پلاک در دو مدل قفل کلید خور و قفل سیلندر تولید می‌گردد. این نوع دستگیره در کنار استحکام و ماندگاری بالا، از امنیت بیشتری نیز برخوردار است و به همین دلیل برای درب‌های ورودی و اتاق خواب استفاده از این نوع دستگیره توصیه می‌شود. یکی دیگر از مزایای یک تکه بودن پلاک این است که امکان پوشش دهی سوراخ های ایجاد شده بر اثر نصب دستگیره‌ی قبلی را فراهم میکند. توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید دستگیره پلاک از کیفیت و متریال مورد استفاده در ساخت و همچنین حرکت راحت و بدون دردسر آن اطمینان حاصل کنید. دستگیره‌های پلاک بیشتر از جنس آلیاژ زاماک ساخته می‌شوند. دستگیره پلاک زاماک از قیمت مناسبی برخوردار بوده و از نظر مقاومت در برابر خوردگی و خراش عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. دستگیره‌های پلاک آلومینیومی نیز در بازار موجود است که می‌تواند یک انتخاب اقتصادی مناسب باشد. دستگیره‌ پلاک از جنس برنز و آهن نیز در بازار موجود است. از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با آلیاژ زاماک نداشته ولی از نظر قیمت پرهزینه‌تر هستند.

 

دستگیره درب پلاک برای انواع درب چوبی

 

دستگیره درب ورودی

زیبایی و امنیت درب ورودی از اهمیت دوچندانی برخوردار است. درب ورودی باید از ظاهر چشم نوازی برخوردار باشد زیرا اولین عنصری است که چشم‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. دستگیره‌ی درب ورودی ساختمان، واحد آپارتمانی، لابی، سالن و غیره باید متناسب با سبک و رنگ درب و همچنین دکوراسیون کلی فضا متناسب باشد و به اصطلاح زیبایی دکوراسیون داخلی را با یک دستگیره هارمونیک و منحصر به فرد تکمیل شود.

ایمن بودن یکی دیگر فاکتورهای مهمی است در ساخت دستگیره درب ورودی ساختمان یا خانه در نظر گرفته می‌شود و به همین خاطر دستگیره درب ساختمان کیفیت بالایی داشته و ضد سرقت است.

در کل برای انواع درب‌ ورودی بر حسب کاربردی که دارد دستگیره‌های متنوع زیر را می‌توان پیشنهاد کرد:

دستگیره اهرمی: دستگیره‌ها‌ی اهرمی پرفروشترین و محبوب‌ترین نوع دستگیره هستند که همه با آن آشنایی دارند. انواع پلاک و روزت در این دسته بندی قرار می‌گیرد. این نوع دستگیره‌ها کاربرد راحتی داشته و از یک اهرم فشار و قفل تشکیل شده‌اند و با فشار به سمت پایین درب باز می‌شود. دستگیره‌های اهرمی را می‌توان به صورت دو طرفه و یک طرفه بر روی درب ورودی اعمال کرد. در مدل یک طرفه فقط بر روی قسمت داخلی درب دستگیره اهرمی نصب شده و برای قسمت بیرونی از یک دستگیره توپی شکل برای گرفتن درب استفاده می‌شود. ولی در نصب دو طرفه در هر دو طرف درب اهرم فشار وجود دارد.

دستگیره کششی: این نوع دستگیره‌ها برای ورودی مکان‌هایی که احتیاج به قفل ندارند مناسب است. مانند درب‌ سالن و یا درب‌های فرانسوی. این مدل دستگیره معمولا بلند بوده و با کشیدن به سمت داخل باز می‌شود. دستگیره‌های کششی نقش موثری در تزئین و دکوراسیون داخلی دارند.

دستگیره گرد چرخشی: همانطور که از نام این مدل پیداست ظاهری گرد و توپی دارد که به راحتی می‌توان آن را چرخاند تا درب باز شود.

دستگیره درب اتاق خواب

یکی از مزیت‌هایی که در انتخاب دستگیره برای درب اتاق نسبت به درب ورودی وجود دارد این است که می‌توان ظرافت و زیبایی بیشتری در انتخاب دستگیره به خرج داد و دستمان در تزئین درب‌های داخل خانه با این آکسسوری همه‌کاره بازتر است. طرح و رنگ‌های متنوعی که در مدل‌های دستگیره پلاک و روزت برای درب اتاق خواب وجود دارد بسیار زیبا و چشمگیر است و درب اتاقهایتان را به زیبایی تمام و متناسب با دکوراسیون منزلتان آراسته خواهد کرد.

نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد انتخاب نحوه‌ی قفل شدن درب اتاق خواب است. با توجه به اینکه درب اتاق خواب به وسیله دستگیره از دو طرف باز و بسته می‌شود، دو مدل قفل کلیدی معمولی و قفل سوئیچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل سوئیچی از یک قفل و سیلندر (مغزی) سوئیچی تشکیل شده بنابراین سیلندر باید با دستگیره و قفل متناسب باشد. مدل کلید خور معمولی رایجتر بوده ولی مدل سوئیچی امنیت بهتری دارد.

دستگیره درب سروریس بهداشتی و حمام

سرویس‌های بهداشتی از جمله مکان‌هایی‌ست که نیاز به حفظ حریم خصوصی در آنها بیشتر احساس می‌شود. دستگیره‌هایی که برای سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند از مکانیسم قفل چرخشی انگشت شصت استفاده می‌کنند. در این نوع دستگیره امکان قفل شدن و باز شدن قفل از بیرون وجود نداشته و تنها از درون می‌توان درب را قفل کرد. در مواقع ضروری با کمک یک پیچ گوشتی امکان پیچاندن شکاف سکه مانند روی قفل و  باز کردن درب از بیرون وجود دارد.

 قیمت دستگیره در

قیمت دستگیره های درب چوبی به عوامل مختلفی بستگی دارد که با شناخت این موارد میتوانید در هنگام خرید دستگیره در قیمت محصول اطمینان حاصل فرمایید.

  • جنس و متریال تولیدی: دستگیره های در از مواد مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام قیمت و هزینه تولید متفاوتی دارند 2 مورد از پر مصرف ترین آلیاژ ها آلیاژ زاماک و آلومینیوم هستند که دستگیره های زاماک دارای قیمت بالاتری نسبت به مل های آلومینومی هستند
  • آبکاری و پوشش دهی: دو تا از مهمترین روش های پوشش دهی دستگیره های درب روش پوشش دهی پی وی دی (PVD) و آبکاری الکتروفورتیک است که روش پی وی به دلیل تکنولوژی بالاتر دارای قیمت تمام شده بیشتری نسبت به مورد دیگر است
  • برند تولیدی و گارانتی محصول: این مورد از جمله مواردی است که افراد در هنگام خرید به آن توجه کافی نمی‌کنند خرید محصول یک برند معتبر که دارای خدمات پس از فروش مناسبی است ممکن است در قیمت نهایی تاثیر داشته باشد ولی در بلند مدت گزینه مناسب تری است.

پاسخ دهید