مشخصات انواع در ضد حریق دارای تاییدیه آتش نشانی

مشخصات انواع در ضد حریق دارای تاییدیه آتش نشانی

اجرای ساختمان
مشخصات انواع در ضد حریق دارای تاییدیه آتش نشانی

ایمن‌سازی شرایط موجود یکی از وظایف کارفرما و مهندس ناظر ساختمان است؛ چراکه آن‌ها مسئولیتی خطیر در برابر ساخته‌شدن صحیح ساختمان دارند و باید به‌‌فکر هر حادثه‌ای باشند. یکی از حوادثی که همیشه امکان رخ‌دادن آن ‌وجود دارد، آتش‌سوزی است. حتماً می‌دانید که حریق چقدر می‌تواند خسارات جانی و مالی شدیدی وارد کند. رعایت نکات ایمنی، بیمه‌کردن ساختمان، خرید کپسول‌های اطفای حریق و نصب دستگاه‌های هشداردهندۀ افزایش دما و ایجاد دود، بخشی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از حریق و مقابله با آن است؛ اما نباید تنها به‌همین راهکارها اکتفا کرد. راهکار ایمن‌تر و کاربردی‌تر دیگری وجود دارد که می‌توان با فراهم‌کردن شرایط، تا حد زیادی خسارات جانی ناشی از حریق را کاهش داد. این راهکار نصب در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی است. در ادامه با ما همراه شوید تا دربارۀ ساختار و عملکرد در ضد حریق ایستادر که دارای این گواهی است، صحبت کنیم.

در ضد حریق از چه چیزی ساخته می‌شود؟

احتمالاً برایتان این پرسش پیش آمده است که درهای ضدحریق از چه چیزی ساخته می‌شوند که چنین مقاومتی در برابر افزایش دما و آتش دارند. در پاسخ به این پرسش مهم باید گفت که درهای ایمن در برابر حریق، از فولاد مقاوم ساخته می‌شوند و سطحشان با رنگ‌های الکترواستاتیک نسوز پوشانده می‌شود. در میان دو لایۀ فولادی، پشم سنگ نسوز به‌عنوان عایق قرار می‌گیرد که مقاومت بالایی در برابر افزایش دما دارد. اگر پشم سنگ به‌کاررفته در درهای ضدحریق مرغوبیت لازم را نداشته باشد، در، به‌راحتی در برابر افزایش دما فرم اولیه خود را از دست می‌دهد و عملاً نابود می‌شود.

درهای فولادی ضدحریق ایستادر می‌توانند افزایش دما تا ۸۵۰ درجۀ سانتی‌گراد را تحمل کنند. درهای مورد تأیید آتش‌نشانی، حتی توان تحمل دمای بالای ۱۲۰۰ درجۀ سانتی‌گراد را نیز دارند که رقم بسیار بالایی در شرایط حریق محسوب می‌شود.

دستگیرۀ درهای ضدحریق چقدر مقاومت دارد؟

درهای ضدحریق عموماً از دو دستگیره و یک مغزی تشکیل شده‌اند که مغزی آن‌ها مشترک و نوع دستگیره‌ها متفاوت است. دستگیره‌های داخلی نسل جدید، مجهز به تکنولوژی آنتی پنیک هستند و دستگیرۀ بیرونی یک مدل دستگیرۀ ساده است؛ اما تکنولوژی آنتی پنیک چیست؟ تکنولوژی آنتی پنیک باعث می‌شود در، از داخل با یک فشار کوچک هم باز شود و به‌این‌ترتیب در شرایط بحرانی مشکلی برای افراد به‌خصوص سالمندان و کودکان پیش نمی‌آید.

امروزه شرکت‌های سازنده توجه زیادی به ساختار دستگیره‌ها دارند که در شرایط بحرانی و افزایش دما، عملکرد سریع خود را از دست ندهند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان گفت دستگیره درهای ضدحریق امروزی که دارای تأییدیه آتش‌نشانی هستند، همگی از مقاومت بالایی در برابر افزایش دما برخوردارند و می‌توانند شرایط پایدار خود را حفظ کنند.

منظور از در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی چیست؟

اگر قصد خرید و نصب درهای ضدحریق را دارید، باید سراغ گزینه‌هایی بروید که تأییدیه آتش‌نشانی را دارند. در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی، دری است که مورد تأیید وزارت مسکن، راه و شهرسازی قرار گرفته است و شرکت‌ها، تحت نظارت این وزارتخانه اجازۀ تولید را کسب می‌کنند. درهای ضدحریق باکیفیت و مطمئن باید حتماً مورد تأیید استاندارد UL امریکا، LPCB انگلستان، VDS آلمان و Efectis Era فرانسه باشند و گواهی‌نامۀ فنی مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی را دریافت کرده باشند.

در ضد حریق ایستادر، یکی از نمونه‌هایی است که این گواهی تأیید را دارد و در حقیقت، روش ساخت و متریال آن منطبق با نمونه موجود در وزارت مسکن، راه و شهرسازی است. به این ترتیب، شما با انتخاب درهای ایستادر نگرانی از این بابت نخواهید داشت و این، در حالی است که برخی از شرکت‌ها صرفاً درهای ضدحریق را به فروش می‌رسانند و شما خودتان باید برای گرفتن تأییدیه آتش‌نشانی درگیر یک روند طولانی و سخت شوید.

ویژگی‌های در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی چیست

ویژگی‌های در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی چیست؟

درهای ضدحریقی که دارای تأییدیه آتش‌نشانی و گواهی‌نامه فنی سازمان مسکن، راه و شهرسازی هستند باید دارای استانداردهای اولیه‌ خاصی باشند. استانداردهایی مانند:

  • درهای مورد تأیید باید مقاومت تا دمای بیش از 1200 درجۀ سانتی‌گراد را داشته باشند.
  • درهای استاندارد باید به‌راحتی به‌کمک نوار مسدودکنندۀ مخصوص و باکیفیت از ورود دود و گازهای سمّی به داخل جلوگیری کنند.
  • در تولید درهای استاندارد نباید از مواد مضر برای محیط زیست استفاده شود.
  • در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی از ورود صدا به داخل نیز جلوگیری می‌کنند.
  • درهای مقاوم در برابر آتش‌سوزی باید دستگیره ضدحریق مجهز به تکنولوژی آنتی پنیک داشته باشند.
  • درهای استاندارد، دارای دفترچه تأییدیه فنی وزارت مسکن، راه و شهرسازی هستند.

درهای ضدحریق به چه شکلی نصب می‌شوند؟

اگرچه نصب درهای ضدحریق ایستادر توسط متخصصان این امر انجام می‌شود و نظارت بر روند آن، وظیفۀ کارشناسان است؛ اما شناخت نکات مهم نصب درهای ایمنی به شما کمک می‌کند تا در صورت وجود مشکل به‌راحتی از آن باخبر شوید و اطمینان بیشتری از این روند تخصصی داشته باشید:

  • کارشناسان نصب درهای ایمنی ابتدا محل نصب در را به‌شکل کامل از هر لحاظ مورد بررسی قرار می‌دهند تا مطمئن شوند که محل قرارگیری آن ایمن است و دیوارهای اطراف، مقاومت کافی در برابر قرارگیری چهارچوب‌های فلزی سنگین را دارند. 
  • پس‌از اطمینان از محل نصب باید چهارچوب فلزی و مستحکم در به‌شکل ایمن و مطمئن نصب شود. 
  • در این مرحله، در فولادی ضدحریق توسط کارشناسان و نصاب‌های حرفه‌ای بر روی چهارچوب قرار می‌گیرد و به‌درستی تراز می‌شود. 
  • سپس باید نحوه باز و بسته‌شدن صحیح، مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکلی از جهت کامل بازشدن و کامل بسته‌شدن آن در شرایط بحرانی وجود نداشته باشد.
  • در مرحلۀ آخر که نصب به اتمام می‌رسد، کارشناسان اطراف چهارچوب و بدنه را بررسی می‌کنند؛ چراکه هیچ فضای خالی نباید در اطراف آن وجود داشته باشد و در صورت وجود نقص، این فضای خالی باید با فوم و پلاستیک نسوز پُر شود.

 

سخن پایانی

نصب در ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی یک راهکار ایمن و ساده جهت کاهش خسارات جانی آتش‌سوزی است که باید در مکان‌های عمومی، تجاری، اداری، آموزش، درمانی و مسکونی استفاده شود. درهای ایستادر یکی از بهترین نمونه‌های بازار است که می‌تواند خیال شما را از بابت کاهش خسارات در شرایط بحرانی مانند حریق راحت کند.

پاسخ دهید