عوامل تاثیر گذار بر ساخت ویلایی جذاب

عوامل تاثیر گذار بر ساخت ویلایی جذاب

طراحی داخلی و دکوراسیون
عوامل تاثیر گذار بر ساخت ویلایی جذاب

ویلاها ساختمان‌های مسکونی خارج از شهری هستند که بیشتر صاحبان آن‌ها ترجیح می‌دهند هر از چند گاه به حومه شهر و ویلایشان پناه برده و تجدید قوا کنند اما طراحی داخلی ویلا تا چه میزان موثر است؟ ما در این مقاله از هیرکانا سازه گستر قصد داریم به نکات زیباسازی طراحی داخلی بپردازیم. بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می‌شود از این رو فضاهای مختلف باید به گونه ای باشند که بتوانند پاسخگوی نیازهای اساسی باشند و در عین حال به بنا روح ببخشند.

 

بنابراین می‌توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی‌ بر نحوه انجام فعالیتهای ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.بنابراین بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا که نتیجه آن آسایش زندگی است یکی از اهداف طراحی داخلی ویلا محسوب می شود.بدون طراحی داخلی فضاهای معماری یا قابل استفاده نیستند یا کارایی لازم و بهینه را نخواهند داشت.

 


طراحی داخلی مختص قشر خاصی از جامعه نیست و همه افراد را در بر میگیرد و بر نحوه و کیفیت زندگی تاثیر می گذارد، که تاثیر آن به وضوح قابل مشاهده است. از آنجا که طراحی داخلی ارتباط مستقیمی با ویژگی های روحی و روانی انسان دارد به همین دلیل ویژگی های رفتاری انسان در فضاهای مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد.
طراحان برای طراحی داخلی باید از ابزار کار خود که شامل: فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوارو...است بطورهماهنگ و متناسب با یکدیگر بهره مند شوند.

 


تصور ویلا در ذهن ما فضایی است بزرگ با حیاطی پوشیده از درخت و منظره های زیبا و طبیعی که آرامش و آسایش محیطی را در خود دارد.باتوجه به تنش های زندگی مدرن امروزه افراد ترجیح می دهند در خانه ای سکونت داشته باشند که بیشترین تعامل را با محیط زیست دارد تا بتوانند حداقل ساعاتی را از تنش ها دور بمانند و آرامش نسبی را کسب کنند.

 


سکونت گاهای امروزی فاقد حیاط هستند و خانه ای که حیاط نداشته باشد سهم ناچیزی از آسمان را خواهد داشت خانه های بدون حیاط امروزی دو فضا از سه فضای معماری را کم دارند و نمی توانند مفهوم کاملی از زندگی را ارائه دهند. ویلا ها  و خانه های ویلایی با توجه به دارا بودن سه فضای بسته و نیمه بسته و باز به لحاظ معماری می توانند تجربه های زیبایی از فضای زندگی را به همراه داشته باشند.یک طراح داخلی حرفه ای باید ارتباط فضای بیرون را با فضای داخل حفظ کرده و در عین حال محرمیت فضاها را حفظ کند.

 

تاثیر عناصری چون: نور، بافت و رنگ بر طراحی داخلی ویلا

نور:

نور می‌تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد.بدون وجود نور، فرم و رنگ و بافت را نمی توان حس کرد.نور پردازی تاثیر چشم گیری بر محیط دارد و آن را چشم نواز تر می کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد.نور مناسب در طول شب حس ابهام و ترس را از محیط دور میکند و حس امنیت را به آن می افزاید.

 


جهت گیری فضاها در طراحی داخلی ویلا بر اساس نور طبیعی:

-ایجاد بازشوهای بزرگ و کوچک برای دعوت نور به فضای داخلی ویلا
-توجه به جهت جغرافیایی تابش نور، به عنوان مثال: خورشید از شرق طلوع می‌کند و هنگامی‌که در ارتفاع پایین آسمان قرار دارد فضاهایی را روشن می‌کند که معمولاً صبحگاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جانمایی بسیار مطلوب برای آشپزخانه‌ها، اتاق خواب‌های بزرگ و حمام‌ها است. سمت جنوب قسمت عمده نور خورشید را جذب می‌کند. لذا برای فضاهایی برای کودکان، اتاق ناهارخوری، تراس و پاسیوهای شیشه ای و فضاهای دیگر که به طور مشخص از صبح تا بعد از ظهر بیشترین بهره را از نور و روشنایی کسب می‌کنند، مناسب می‌باشد.خورشید در غرب غروب می‌کند و می‌تواند فضاهایی مانند اتاق‌های نشیمن عمومی‌و فضاهای استراحت را که به طور مشخص هنگام بعد از ظهر و عصر مورد استفاده قرار می‌گیرند ، روشن نماید

-کوچک یا بزرگ نشان دادن یک فضا با استفاده مناسب از نور
-توجه به ساختمان های اطراف، جاده ها و فضاهای بازهمچنین ویژگی مشخص توپوگرافی و درختان

 

بافت:

در طراحی داخلی نوع بافت پوسته‌ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملکرد هر فضا تغییر می‌کند. . بافت می‌تواند نرم یا خشن،
کشیده یا برجسته، زبر یا مخملی و یا ابریشمی‌باشد.

 

رنگ:

در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می‌یابد به همین دلیل رنگ را خاصیت بصری فرم دانسته اند.رنگ با تحت تاثیر قرار دادن حس مقیاس روی فرم تاکید می کند.در این بخش روان شناسی رنگ از اهمیت بالایی بر خوردار است به همین دلیل کاربرد رنگ از یک فضا به فضایی دیگر تفاوت می کند.

 

نکات قابل توجه طراحی داخلی ویلا

1-بزرگ و دلباز باشد:

یکی از تکنیک های بزگ جلوه دادن فضا استفاده از متریال های شفاف مانند شیشه است که علاوه بر وسیع تر نشاندادن فضای داخل، طبیعت سیز بیرون را نیز به داخل دعوت میکند.

 

2-لوکس و به روز بودن:

لازمه ی محقق شدن این هدف آگاهی طراح داخلی به متریال روز و آشنایی او با دانش زیبایی شناسیست به گونه ای مهارت پیاده کردن این عناصررا به صورت هماهنگ با یک دیگر داشته باشد.

 

3-متناسب باشخصیت و در شان کارفرما باشد:

شناخت دقیق نیاز کارفرما، در نظر داشتن شغل و جایگاه اجتماعی هر فرد طراحی متناسب خود را می طلبد بنابراین یک طراحی حرفه ای زمانی اتفاق می افتد که نیازها، علایق، فرهنگ کارفرما در طراحی لحاظ گردد.

 

4-طراحی در راستای تصورات کارفرما باشد:

هر کارفرمایی رویا و تصوراتی از ویلایی که میخواهد در آن سکونت داشته باشد دارد به همین دلیل طراح باید به طور کامل و دقیق از خواسته ها ونظرات کارفرما آگاه باشد وطراحی خود را مبنای آن اجرا کند که نتیجه ی حاصل رضایت کارفرما باشد.

 

5-ارثباط بیرون و درون مناسب:

منظور از ارتباط بیرون  و درون به داخل کشاندن طبیعت سبز فضای بیرون ویلا می باشد که این اتفاق توسط دیوارها ی شیشه ای ممکن می شود همچنین با طراحی پلان معماری می توان از باغچه یا تک درخت در داخل فضای ویلا بهره برد که بسیار تاثیر مثبت بر روان انسان دارد و باعث ارتقا کیفیت زندگی می شود.

 

 

6-وجود حیاط و محیط سبز:

وجود حیاط و تاثیر محیط سبز حاصل از آن بر کسی پوشیده نیست به این منظور بهتر است طراحان بکوشند سهم آسمان هرخانه را به گونه ای طراحی کنند که افراد بتوانند نهایت استفاده از آن را ببرند.

 

7-آرامش و آسایش از دست رفته در آپارتمان ها را باز گرداند:

یکی از دلایل پناه بردن به ویلا به دست آوردن آسایش و آرامش از دست رفته ی زندگی در آپارتمان است با یک طراحی موفق می توان  به این هدف دست یافت.

 


انواع سبک طراحی داخلی ویلا:

-طراحی به سبک کلاسیک
-طراحی به سبک مدرن

 

طراحی داخلی کلاسیک:

ایده کلی در این نوع طرح ها عبارت است از روی هم گذاشتن تزیینات و همیشه چیزی به چیز دیگر اضافه می‌شود.افراد به دلیل آشنا بودن با این سبک و درک سریع عناصر آن از روی فرم ها که از گذشته به آنها عادت کرده اند وزمانی نشانه ثروتمندی و تعلق به لایه‌های روشنفکری و بالاتر جامعه بوده است به این سبک گرایش پیدامی کنند.

 

طراحی داخلی مدرن:

در طراحی داخلی مدرن تنها به آسایش فیزیولوژیک فرد استفاده کننده فکر می‌شود. طراحی داخلی مدرن بیشتر بر کیفیت فوق‌العاده مواد، کیفیت بالای اتصالات آنها به هم، و ایده جذاب و هنرمندانه تاکید دارد. فرم‌ها و حجم‌ها به شکل عریان، ساختار خود را به نمایش می‌گذارند و اهدافی عالی و خیالی را دنبال نمی‌کنند. این گونه است که کار طراحان مدرن به مراتب دشوارتر است. کشف نشانه‌های خاطره‌انگیز در چنین محصولاتی دشوار و پیچیده است و بیش از آنکه تحت تاثیر فرم‌ها و شکل‌های کلاسیک باشند دارای علائمی‌از اندیشه‌های جدیدند.

 

 

نتیجه گیری:

علاوه بر موارد بیان شده که در این مقاله مطالعه کردید قسمت عمده و اصلی طراحی داخلی ویلا وابسته به تیم طراحی است که تا چه اندازه می تواند با کرفرما ارتباط بر قرار کند و سلیقه و هدف او را در یک جهت سازماندهی شده اجرا کند به همین منظور تیم طراحی هیرکانا سازه گستر در انوع حوضه های طراحی در خدمت شما عزیزان است.

 

 

پاسخ دهید

1 نظر
  1. 1399-10-13
    علی حیدری

    با سلام و خسته نباشید از مطالب مفیدتون. ویلای من در شهر گرگان هست چطوری میتونم جهت طراحی ویلای خودم با تیم شما در ارتباط باشم؟