روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

طراحی داخلی و دکوراسیون
روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

درباره کاهش مصرف انرژی در خانه

انرژی ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند از اساسی ترین هزینه های یک خانه هزینه مربوط به تامین آب و برق و گاز و ... است. با مدیریت کردن می توان هزینه های مصرف انرژی را کاهش داد علاوه بر آن سبب افزایش طول عمر لوازم خانگی می شود. از طرفی به خاطر داشته باشید صرفه جویی در مصرف انرژی به معنی کم مصرف کردن نیست. بلکه در واقع استفاده صحیح از وسایل برقی مورد نیاز خانه است که این استفاده صحیح علاوه بر کاهش هزینه های خود، قدمی برای حفظ و مراقبت منابع انرژی کشور کمک کرده اید.
برق و گاز از انرژی هایی است که ما به شدت به آن در زندگی روزمره خود نیاز داریم. این در حالی است که انرژی روز به روز در حال گران تر شدن هست از طرفی باید منابع را برای نسل های آینده حفظ کنیم. اکثر محصولات کاربردی که نیاز داریم توسط برق و گاز کار می کنند. شرکت های تولید کننده این محصولات تلاش می کنند تا حد زیادی محصولاتی تولید کنند که کم مصرف باشند. همین مسائل سبب شده است تا بیشتر افراد به فکر صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی باشند. در ادامه راه کارهایی جهت مصرف صحیح انرژی در منزل را قرار داده ایم.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

راه کارهای کاهش مصرف انرژی

شما می توانید با انجام فعالیت ها و همچنین تغییرات کوچک در طراحی داخلی خانه  و دیزاین خانه خود در مصرف انرژی خانه خود سبب کاهش مصرف و صرفه جویی در کشور شوید. در واقع با مصرف صحیح انرژی به راحتی می توانید در فصل تابستان محیط را خنک و همچنین در فصل زمستان محیط را گرم نگه دارید و در نتیجه این کار هزینه زیادی را نخواهید پرداخت. برای استفاده صحیح از منابع انرژی با ادامه مقاله با ما همراه باشید تا روش کاهش مصرف انرژی را با هم بررسی کنیم.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

◘ توجه به برچسب انرژی روی دستگاه قبل از خرید

امروزه لوازمی که تولید می شود دارای برچسب انرژی هستند و این برچسب ها برحسب کاهش مصرف انرژی برای خانه ها طراحی شده است بنابراین خریداران به راحتی می توانند با اطلاعات و آگاهی کامل نسبت به مصرف انرژی وسیله مورد نظر آن را خریداری کنند. برچسب انرژی برگه ای است که روی کالا ها می چسبانند درون این برگه مصرف انرژی دستگاه را از A تا G رتبه بندی کرده است در این رتبه بندی حرف A به منظور بهترین کیفیت مصرف انرژی است که روی برگه انرژی آن را با رنگ سبز نشان می دهند و در مقابل حرف G نشان دهنده پایین ترین کیفیت مصرف انرژی است که آن را روی برگه انرژی با رنگ قرمز نشان می دهند.
امروزه در بر چسب های انرژی جدید برای رتبه بندی از A+++ تا D استفاده می کنند  این بر چسب ها نشانه میزان مصرف و باز دهی است به این منظور که اگر دستگاهی با رتبه A بود علاوه بر این که مصرف انرژی پایینی دارد اما باز دهی آن بالاست. وجود این برگه ها بر روی دستگاها به شما در انتخاب کمک می کند تا به راحتی بتوانید کالاها را با هم مقایسه کنید و مناسبترین آن را انتخاب کنید. حتما دقت کنید کالایی که انتخاب می کنید رتبه بندی انرژی آن A+ ،A++ و یا A+++ باشد.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

◘ وسایل برقی را بعد از اتمام کار حتما خاموش کنید و از برق بکشید

از کارهای مهم در کاهش مصرف انرژی این است که حتما وسایل برقی که به آن ها نیاز داریم و استفاده نمی کنیم را باید خاموش کرده و سپس از برق بکشیم. مثل لبتاپ، کامپیوتر، تجهیزات آن ها ، پرینتر و اسکن و ... . برخی اوقات ممکن است دستگاه را حالت  نیمه روشن و یا همان استند بای بگذارند که این کار فقط سبب کاهش مصرف برق می شود در صورتی که نیازی به دستگاه ندارید پس نباید انرژی آن هدر برود. بهتر است آن کالا را به طور کامل خاموش کرده و از برق بکشید در این صورت میزان مصرف انرژی به شدت کاهش یافته و قاعدتا صفر می شود.
بخاری، کولر و سایر لوازم خنک کننده و گرم کننده برقی  را حتما هنگام خارج شدن از خانه به طور کامل خاموش کنید. در طول شب هم وقتی نیاز ندارید وای فا، لب تاپ و کامپیوتر را خاموش کنید. از طرفی ممکن است برایتان پیش آمده باشد که گوشی را به شارژ زدید و بعد از تکمیل شارژ گوشی آن را از برق نکشیده اید. درصورتی که شارژر را حتما باید از برق بکشید زیرا معمولا فراموش می کنیم. برخی تصور می کنند چون ک شارژر و یا هر سیم دیگر به دستگاهی وصل نیس و یا چون خاموش هستند تاثیری در مصرف انرژی ندارد اما اگر به آداپتور شارژر دست بزنند می بینند که داغ شده است.

 

◘ چراغ های خانه را عوض کنید

لامپ های قدیمی انرژی زیادی مصرف می کنند از طرفی برخی از این انرژی به حرارت و گرما تبدیل می شود. برای اینکه انرژی کمتری صرف شود باید چراغ های قدیمی را عوض کنند. هالوژن ها، چراغ های CFL ، چراغ های LED  را می توان جایگزین لامپ های قدیمی کرد زیرا استفاده از این چراغ ها 25 تا 80 درصد مصرف انرژی برق را کاهش می دهند. از طرفی این لامپ های کم مصرف قیمت بیشتری دارند اما مصرف انرژی کمتری دارند و مدت طوالانی تری عمر می کنند.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

◘ عایق بندی کردن خانه

یکی از کار های اصلی برای کاهش مصرف انرژی عایق کردن خانه است تا انرژی که در خانه باعث گرما و سرما می شود هدر نرود بنابراین عایق بندی کردن خانه از روش های مهم و اصلی برای کاهش مصرف انرژی خانگی است. عایق بندی دریچه خروجی هوا کمک زیادی در کاهش مصرف انرژی می کند زیرا هوای گرمی که در خانه است از منافذ دور دریچه ها می شوند اما با عایق بندی این قسمت از هدر رفتن انرژی می توان جلوگیری کرد.
درها و پنجره ها از بخش هایی هستند که در هدر رفتن انرژی تاثیر بسیاری دارند. برای کاهش مصرف انرژی خانگی باید مطمئن شوید که هیچ ترک و سوراخ و راهی برای هدر رفتن انرژی وجود ندارد. شما با عایق بندی خانه خود تا 20 درصد به کاهش مصرف انرژی خانگی کمک خواهید کرد. فاصله بین دیوار و پنجره ها و یا فاصله بین 4 چوب ها از مواردی است که باید به آن توجه کنید و در صورت نیاز با لوازم عایق بندی آن  ها را کوچکتر کنید و یا حد فاصل آن را پر کنید تا هوای گرم از خانه خارج نشود لوازم عایق بندی هزینه زیادی ندارند.

 

◘ استفاده از پنجره های عایق

پنجره های نامناسب از عوامل دیگری هستند که به شدت در افزایش مصرف انرژی تاثیر دارند. تقریبا حدود 10 تا 25 درصد از انرژی مصرفی توسط پنجره های مناسب هدر می رود. بنابراین بهتر است شما برای خانه خود از پنجره های دوجداره برای کاهش  مصرف انرژی خانگی بهره ببرید. این پنجره علاوه بر دو جداره بودن وسط آن ها را هوا تشکیل داده که سبب می شود تا از انتقال گرما به داخل جلوگیری کند همچنین در فصل تابستان هم از گرم شدن خانه جلوگیری می کند و با توجه به میزان تابش نور خورشید از تابش نور آن بهینه داخل خانه جلوگیری می کند.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

◘ خشک کردن صحیح لباس ها

طریقه لباس شستن و خشک کردن هم تاثیر مستقیمی بر روی مصرف انرژی خانگی دارد. به بیان ساده تر شستن لباس ها با آب سرد به جای آب داغ تا حد زیادی مصرف برق را کاهش می دهد. همچنین برای خشک کردن لباس ها اغلب افراد ممکن است از دستگاهای خشک کن برقی بهره ببرند اما خشک کن های برقی مصرف برق بالایی دارند از این رو بهتر است بعد از شستشو اگر حیاط و یا تراس دارید لباس های شسته شده خود را آن جا پهن کنید تا در مجاورت هوا لباس ها خشک شوند اما اگر تراس و حیاط ندارید می توانید از پنکه برای جریان هوا در لباس ها استفاده کنید.

◘ استفاده به موقع و مناسب از کولر و هیتر برقی

معمولا اکثر افراد زمانی از کولر و یا هیتر استفاده می کنند که محیط خانه به شدت گرم و یا سرد شده است اما بهتر است در روزهای گرم سال زمانی که هنوز خنکی در محیط وجود دارد کولر را روشن کنید این کار سبب می شود تا به گرمای زیادی غلبه نکند زیرا در غیر این صورت برای خنک کردن محیط نیاز به انرژی و مصرف برق بیشتری دارد. همچنین در فصل زمستان هیتر برقی را زمانی روشن کنید که محیط زیاد سرد نشده تا انرژی کمتری برای گرم کردن محیط صرف شود در نتیجه برق کمتر استفاده شده محیط به حالت متعادل می رسد.

◘ بهره مندی از انرژی خورشیدی

یکی از کار هایی که به شدت در کاهش مصرف برق تاثیر گذار است استفاده از انرژی خورشیدی می باشد. برخی مناطق هستند که به راحتی می توانند این انرژی را ذخیره کنند و به جای گاز یا برق می توانند از انرژی خورشیدی استفاده کنند. بهره مندی از انرژی خورشیدی سبب می شود تا به محیط زیست هم آسیبی نرسد و هزینه های مربوط به انرژی کاهش بیابد.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

◘ استفاده از نور های طبیعی و کاهش نور های غیر ضروری

پنجره های جنوبی قابلیت این را دارند که 20 تا 100 برابر مساحت خودش را روشن کند. همین امر سبب کاهش مصرف برق می شود تا از لامپ و نور های غیر طبیعی کمتر استفاده شود و همیبن موضوع سبب کاهش مصرف انرژی روشنایی می شود.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

راهکارهای برای کاهش مصرف انرژی در آشپزخانه

یکی از محیط هایی که انرژی زیادی می گیرد آشپز خانه ها هستند که با رعایت یکسری مواد به راحتی می توانید مصرف انرژی خانگی خود را کم کنید چند مورد از مهم ترین و متداول ترین راهکار ها را باهم بررسی می کنیم.

• راه هایی برای صرفه جویی برای مصرف یخچال و فریزر

برای اینکه هنگام استفاده از یخچال و فریزر انرژی آن هدر نرود باید یکسری شرایط و نکات را رعایت کنید. به هیچ وجه غذای داغ را داخل یخچال نگذارید وقتی کمی خنک شد سپس آن را در یخچال قرار دهید انرژی کمتری برای خنک کردن آن صرف می شود. درجه فریزر و یخچال خود را پایین بیاورید و تنظیم کنید. از سالم و تمیز بودن واشر های دور یخچال مطئن باشید. درب یخچال را برای مدت زیاد باز نگه ندارید زیرا انرژی بیشتری صرف می کند تا محیط را خنک نگه دارد. حتما یخچال و فریزر را روی سطح صاف و هم تراز قرار دهید تا درب آن کاملا بسته شود. همچنین نباید آن ها را در محیط گرم و در معرض نور خورشید قرار دهید. از طرفی طوری باید یخچال فریزر قرار دهید که لوله های پشت آن ها در معرض جریان هوا باشد و همچنین فضای کافی بین یخچال و فریزر وجود داشته باشد  همه این ها راهکار هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی یخچال و فریزر است.

• راه های صرفه جویی درمصرف انرژی ماشین ظرف شویی

برخی افراد هستند که از ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظرف های خود استفاده می کنند. استفاده از آن ها به صرفه تر از شستشو با دست است. زیرا آب کمتری مصرف می شود اما باید یکسری نکات را برای استفاده از ماشین ظرفشویی رعایت کنید. اینکه  تا زمانی که ماشین ظرف شویی پر نشده آن را روشن نکنید. دکمه بهینه ساز آن را روشن کنید. تا حد امکان از قابلیت خشک کن ظرفا استفاده نکنید. همچنین برای شستشو از آب سرد استفاده کنید و اینکه زمان اقدام به خرید ماشین ظرفشویی دستگاهی را انتخاب کنید که متناسب با تعداد اعضای خانواده باشد زیرا به کاهش مصرف انرژی ماشین ظرفشویی کمک خواهد کرد.

 

روش اصولی برای کاهش مصرف انرژی خانگی

 

• صرفه جویی در مصرف انرژی گاز و تستر و ماکروفر

برای گرم کردن غذا از تستر و ماکروفر به جای گاز استفاده کنید زیرا انرژی کمتری مصرف می شود. همچنین هنگام آشپزی از شعله متوسط استفاده کنید. استفاده از زود پز در آشپزی و ... همه این کارها می تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک شایانی کند.

 

نتیجه گیری :

در این مقاله درباره راه کار هایی در خصوص کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در این زمینه پرداختیم در این خصوص برخی راه کار ها بودند که شما با رعایت آن ها به راحتی می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و بسیاری از هزینه ها را برای خود به حداقل برسانید. در این راستا بهتر است وسایل برقی را انتخاب کنید که رتبه بندی انرژی آن A و یا A+ به بالا باشد همچنین وجود پنجره های دو جداره و عایق بندی خانه به دلیل اینکه انرژی گرما و یا سرمای ایجاد شده از خانه خارج نشود از راه کار های بسیار با اهمیت است در این بین می توان به لامپ های پر مصرف هم اشاره کرد که بهتر است ب جای آن ها از لامپ های کم مصرف LED استفاده کرد. شرکت هیرکانا سازه با هدف استفاده بیشتر از انرژی های طبیعی و کاهش انرژی های خانگی به شما در زمینه طراحی و بازسازی خانه، بازسازی خانه های مستهلک کمک می کند. هیرکاناسازه با در نظر گرفتن روش های نوین کاهش مصرف انرژی به طراحی و بازسازی در خواست مشتریان خود می پردازد.

پاسخ دهید