در مورد تفاوت میلگرد آجدار و میلگرد ساده بیشتر بدانید

در مورد تفاوت میلگرد آجدار و میلگرد ساده بیشتر بدانید

مصالح ساختمانی
در مورد تفاوت میلگرد آجدار و میلگرد ساده بیشتر بدانید

خرید میلگرد همیشه جزئی از ضروریات در بحث ساختمان‌سازی و صنایع مختلف بوده است. اگر به بازار فروش این ابزارآلات سری بزنید، با دو نمونه میلگرد ساده و آجدار مواجه خواهید شد؛ اما این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ و چرا دانستن تفاوت آن‌ها الزامی است؟ در ادامه مطلب نکات بیشتری را در خصوص تفاوت این دو ابزار مهم بیان می‌کنیم و کاربردهای مختلف آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم. تا پایان همراه ما باشید.

تفاوت میله‌ها از نظر شکل ظاهری

همان‌طور که از اسم میلگرد ساده یا خام هم مشخص است، این ابزارها عمدتاً از آهن خالص تشکیل‌شده‌اند و سطح آن‌ها صاف است؛ بنابراین برای استفاده در برخی از پروژه‌های ساختمانی که نیاز به استحکام بالایی ندارند، مناسب‌ترند.

نمونه آجدار نوعی دیگر از این ابزارهاست که در طراحی خود یک لایه آهنی اضافی به نام "آج" دارد. این آج از فولاد کربنی یا فولاد آلیاژی ساخته‌شده و به میل فلزی اصلی به‌منظور افزایش استحکام و مقاومت افزوده می‌شود. پس این‌طور جمع‌بندی می‌شود که میلگرد آجدار به دلیل وجود برآمدگی روی سطح، دارای یک ظاهر خاص و ناهموارتر نسبت به نمونه ساده است.

بررسی تفاوت میلگرد ساده و آجدار در ابعاد

اگر به دنبال خرید میلگرد هستید، حتماً با سایز و ابعاد مختلف آن‌ها روبه‌رو شده‌اید. باید بدانید که این میله‌ها با توجه به استانداردهای ساختمانی و صنعتی در ابعاد، وزن و اندازه‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند؛ به‌عبارت‌دیگر آن‌ها بر اساس استانداردهای توصیه‌شده، به دو نوع ساده و آجدار تقسیم می‌شوند که اختلاف سایز آن‌ها به ‌شرح زیر است:

  • میلگردهای ساده با ابعاد 5.5 الی 20 میلی‌متر

  • میلگرد آجدار با ابعاد 5.5 الی 40 میلی‌متر

این تفاوت در ابعاد به مهندسان و سازندگان کمک می‌کند تا میل‌ها را بر اساس نیازهای خاص هر پروژه انتخاب و به بهترین شکل ممکن در ساختارها و تولیدات خود استفاده کنند.

انواع میلگرد

روش تولید دیگر تفاوت میلگرد آجدار و ساده

یکی‌ دیگر از تفاوت‌های بین میلگرد ساده و آجدار به روش تولید آن‌ها بازمی‌گردد؛ به‌طور دقیق‌تر روش تولید آن‌ها یکی است، ولی در قالب‌ریزی تفاوت‌هایی دارند. در ابتدای فرایند تولید شمش‌های موردنظر را در کوره‌های مخصوص با دمای ۱۱۰۰ درجه می‌پزند و سپس برای سایز دهی و قالب‌بندی آماده می‌شوند. در پایان با توجه به سایز و طرح ساده یا آجدار مدنظر آن‌ها را در قالب می‌ریزند و خروجی می‌گیرند.

در نظر داشته باشید که به دلیل تفاوت در نحوه تولید این ابزارهای کاربردی، قدرت جوش‌پذیری آن‌ها نیز تا‌حد‌زیادی تحت ‌تأثیر قرار می‌گیرد. میله‌های ساده از خاصیت جوش‌پذیری بالایی برخوردارند و به همین خاطر در پروژه‌های جوشکاری در صنایع و ساختمان‌سازی کاربرد بیشتری دارند. این در حالی است که میله‌های آجدار به‌خصوص ابزارهای A3 و A4 که در ادامه مطلب درباره آن‌ها توضیحات بیشتری ارائه می‌شود، قابل جوشکاری نیستند.

رده مکانیکی میله‌ها

بد نیست که بدانید میلگردهای ساده و آجدار با توجه به خواص مکانیکی خود به ۴ دسته A1, A2, A3, A4 تقسیم‌بندی می‌شوند؛ درواقع این رده‌بندی‌ها به‌منظور تشخیص نوع آج میله‌ها صورت می‌گیرد.

ابزار شماره ۲۴۰ یا A1

میل A1 که با نام‌ ابزار 240 یا ساده شناخته می‌شود، به دسته فولادهای نرم تعلق داشته و مقاومت کششی بسیار بالایی دارد.

میل A2

ابزارهای A2، A3و A4 همگی از نوع آجدار بوده و اختلاف آن‌ها در میزان سختی و تعداد آج‌ها است. میلگرد آجدار A2 یا ابزار شماره 340 نسبت به دو نوع دیگر، تعداد آج‌های کمتری دارد و مقاومت آن نسبت به A1 بیشتر و نسبت به آن دو کمتر است.

میله گرد A3 یا ابزار شماره 400

این ابزار نسبت به دو نوع قبلی مقاومت بیشتری دارد و آج‌های آن به شکل هشتی یا جناقی است. بد نیست که بدانید گاهی به آن میله‌ گرد خشک نیز می‌گویند. برخلاف نمونه A2 که به‌صورت عرضی مورداستفاده قرار می‌گیرد، از این ابزار به‌صورت طولی استفاده می‌شود.

ابزار شماره 500 یا A4

میل نوع A4یا شماره 500 سخت‌ترین نوع میلگرد آجدار است که به دلیل ویژگی‌های خود قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد. آج‌های این میله به‌صورت مرکب نسبت به محور طولی قرارگرفته‌اند؛ بنابراین برای استفاده در سازه‌های سنگین مانند پل‌ها مناسب‌ترند.

 

کاربرد دیگر عامل مهمی که در خرید میلگردها باید به آن توجه کنید!

این مورد واضح است که تفاوت میان میلگردهای ساده و آجدار، نقش مهمی در تعیین کاربردهای مختلف این دو محصول ایفا می‌کند. جالب است که بدانید ابزارهای ساده و بدون آج، کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارند؛ درحالی‌که میلگرد دارای آج اغلب در ساختمان‌سازی و به‌منظور افزایش مقاومت مصالح به‌کار می‌رود.

برای تولید مواد خاموت، زیگزاگ، پیچ یا مهره، جوشکاری و آهنگری از میلگردهای ساده و بدون آج استفاده می‌شود؛ چراکه این ابزارها به دلیل جنس فولادهای نرم و شکل‌پذیر به‌راحتی خم می‌شوند. در بحث ساختمانی نیز از آن‌ها برای دور پیچی در آرماتورها استفاده می‌شود؛ همچنین از آن‌ها به‌عنوان میله‌های حرارتی در تیرچه‌های بلوک نیز استفاده می‌شود. ضمن ذکر این نکته که با توجه به مقاومت مکانیکی پایین آن‌ها، استفاده از این نوع میلگرد در سازه‌های سنگین منتفی است. در مقابل میلگردهای آجدار هستند که به دلیل ویژگی‌های مقاومتی خود ( مخصوصا ابزارهای A3 و A4) کاربرد بیشتری در حوزه ساختمان‌سازی دارند. ازجمله کاربرد این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتن‌ریزی دیوارها

  • افزایش مقاومت بتن

  • تقویت فونداسیون

  • افزایش نیروی برشی

  • بتن‌ریزی کف سازه

بررسی تفاوت قیمت میل‌های ساده و آجدار

لازم است که بدانید قیمت میلگرد تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. از‌جمله این عوامل می‌توان به نوع و کیفیت فولاد مصرفی، تقاضا و عرضه در بازار، تعداد شاخه موردنیاز، نرخ ارز، شرایط اقتصادی، هزینه‌های تولید ازجمله استخراج مواد اولیه، تولید، حمل‌و‌نقل و نوع ابزار (ساده یا آجدار) با خصوصیات فنی از قبیل سختی و تعداد آج‌ها، اشاره کرد. مجموع این عوامل روی‌هم، قیمت این ابزارهای پرکاربرد را تعیین می‌کنند. خرید از یک فروشگاه معتبر خیال شما را از بابت کیفیت و مناسب بودن قیمت‌ها آسوده‌خاطر خواهد کرد. به ‌نظر شما چه عوامل دیگری در تعیین قیمت این ابزارهای کاربردی مؤثرند؟

پاسخ دهید