در طراحی کلینیک شیمی درمانی چه مواردی حائز اهمیت هست؟

طراحی داخلی و دکوراسیون
در طراحی کلینیک شیمی درمانی چه مواردی حائز اهمیت هست؟

درمان بیماران مبتلا به سرطان(کموتراپی) یا کنسر در کلینیک‌های شیمی درمانی صورت می‌گیرد. به دلیل حساس بودن پروسه‌ی درمان این بیماران، محیط درمانی آن‌ها یا همان کلینیک شیمی درمانی باید ویژگی‌ها و شاخصه‌های خاصی داشته باشد. طراحی این مرکز درمانی باید به گونه‌ای باشد تا حداکثر راحتی و آسایش را برای بیماران، همراهان بیمار، پزشکان و سایر پرسنل مرکز را داشته باشد و بتواند نیازهای آن‌ها را به خوبی بر طرف کند. در این مقاله وبسایت هیرکانا سازه توضیحات جامع و کاملی را در رابطه با طراحی فضای کلینیک شیمی درمانی خدمت شما کاربران گرامی ارایه کرده است. امیدواریم که شما کاربران عزیز وبسایت هیرکانا سازه نهایت استفاده را از این مقاله و سایر مقالات ارایه شده در سایت ببرید.

مهمترین نکات در طراحی کلینیک شیمی درمانی

شاید در نگاه اول این طور به چشم نیاید اما طراحی محیط کلینیک شیمی درمانی در بهبود بیماران و جلوگیری از پیش‌روی بیماری تاثیرگزار است. به این معنا که در وهله‌ی اول محیط داخلی این مراکز را به صورتی طراحی کنیم که حریم شخصی بیمار حفظ شود. به این معنا که بیماران علاوه بر بهره مندی از حضور و حمایت خانواده و کادر درمان، حریمی متعلق به خود داشته باشند تا در طی پروسه‌ی درمان احساس ناامنی نکنند. از جمله اقداماتی که برای تلطیف فضای بستری بیماران می‌توان انجام داد شامل موارد زیر است: 
بهره گیری از گل و گیاه‌های زیبا و مناسب، ایجاد حیاط خلوت‌های داخلی، ساخت مرکز شیمی درمانی به طوری که چشم اندازی زیبا به بیرون داشته باشد. 

• تعبیه سینک‌های شست‌و‌شوی دست در طراحی کلینیک شیمی درمانی

نکته دومی که باید به آن توجه کنیم این است که بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند، بدن ضعیف‌تر و سیستم ایمنی پایین‌تری نسبت به افراد عادی دارند. در نتیجه کوچک‌ترین ویروس یا عفونتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات خطرناکی برای این بیماران شود. بنابراین تعبیه سینک‌های شست‌و‌شوی دست و ایستگاه‌های ضدعفونی کننده لازم و ضروری است تا پروتکل‌های بهداشتی تمام و کمال رعایت شود.

در طراحی کلینیک شیمی درمانی چه مواردی حائز اهمیت هست؟ 1

• اصول رنگ آمیزی دیوارها و دکوراسیون کلینیک شیمی درمانی

نکته‌ی مهم بعدی، رعایت اصول رنگ آمیزی دیوارها و دکوراسیون کلینیک شیمی درمانی است. از آن جایی که مدیریت استرس و تنش روانی بیماران تحت درمان حایز اهمیت است،  آگاهی از روانشناسی رنگ‌ها برای ایجاد محیطی آرامش بخش نیز سودمند است.  برای مثال اگر برای رنگ دیوارها از طیف رنگی گرم استفاده کنیم، محیطی صمیمی و به دور از استرس را برای بیماران فراهم می‌سازد. علاوه بر رنگ آمیزی، نورپردازی نیز نقشی کلیدی را در ایجاد محیطی آرام بخش ایفا می‌کند. در وهله‌ی اول اتاق‌ها باید از نور طبیعی به حد لازم برخوردار باشند. علاوه بر نور طبیعی، فضاهای داخلی کلینیک شیمی درمانی نیاز به بهره گیری از نور مصنوعی برای شب می‌باشد.

طراحی فضای داخلی مرکز شیمی درمانی

نکته‌ی دیگری که باید رعایت کنید این است که در طراحی فضای داخلی مرکز شیمی درمانی، حتما رده سنی بیماران را مد نظر قرار دهید. برای مثال اگر مراجعه کنندگان این کلینیک شیمی درمانی کودک هستند، دکوراسیون آن متناسب با سن و روحیات کودکان دیزاین شود. مثلا اسباب بازی و کتاب‌های کودکان در آن‌ جا قرار دهید. یا اینکه اگر این مراکز برای سالمندان است، باید فضا به گونه‌ای باشد تا شرایط لازم برای خواب راحتشان فراهم باشد.

در طراحی کلینیک شیمی درمانی چه مواردی حائز اهمیت هست؟ 2

نکات مهم در انتخاب مبلمان کلینیک شیمی درمانی

از آن جایی که سطح مبلمان مکان مناسبی برای رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند، بنابراین باید مبلمانی از استفاده کنیم که به آسانی تمیز شود. مبلمان مراکز درمانی به طور مکرر شسته و ضدعفونی می‌شوند. بنابراین پارچه‌ی آن‌ها باید کیفیت بالایی داشته باشند و در برابر شست‌وشو مقاوم باشد. جنبه‌ی دیگری که در انتخاب مبلمان کلینیک شیمی درمانی باید مد نظر قرار دهید، راحتی آن‌ها است. تا برای بیماران و همراهان آن‌ها نهایت آسایش و آرامش فراهم شود. 

سایر نکات کاربردی در مورد طراحی و ساخت کلینیک شیمی درمانی: 

  1. فضای کافی برای استفاده همراهان بیمار 
  2. احداث تراس جهت بهره مندی بیماران از فضای سبز جهت افزایش روحیه آن‌ها 
  3. فضاهای داخلی به وسیله تابلو و نقاشی‌ها زیبا می‌شوند
  4. تعبیه فضایی تحت عنوان کتاب‌خانه برای بیماران و همراهان  

سخن پایانی

به دلیل حساسیت پروسه‌ی درمان بیماران سرطانی و گاها طولانی شدن روند شیمی درمانی، الزام طراحی مناسب و کاربردی کلینیک‌های شیمی درمانی پررنگ‌تر می‌شود. به همین جهت طراحی فضاهای داخلی کلینیک‌های شیمی درمانی باید توسط گروه‌های معماری  با تجربه انجام شود. شرکت هیرکانا سازه گرگان یک شرکت نوپا است که در زمینه عمرانی و ساختمانی کار می‌کند. این شرکت از سال 1397 فعالیت خود را آغاز نموده است. در این مدت 20 پروژه بازسازی را با رضایت صد در صدی و در مدت زمان مقرر به پایان رسانده است. گروه معماری هیرکانا سازه با تیم کارشناسان کاربلد و حرفه‌ای بهترین گزینه برای دیزاین هم چنین محیط‌های درمانی می‌باشد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در سایت، با تیم هیرکانا سازه تماس بگیرید. با تشکر از توجه شما. 

پاسخ دهید