تفاوت لوله مانیسمان بدون درز رده 40 و لوله مانیسمان رده 80 در چیست

آموزش
تفاوت لوله مانیسمان بدون درز رده 40 و لوله مانیسمان رده 80 در چیست

چکیده : لوله مانیسمان رده 40 و لوله بدون درز رده 80 از پرکاربردترین انواع لوله فولادی در صنایع مختلف است. امروزه لوله بدون درز مانیسمان، به دلیل استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و دوام فوق‌العاده، کاربرد بسیاری دارند. در این بین، لوله رده 40 و رده 80 به واسطه مشخصات فنی مناسب، بیشتر مورد توجه هستند. در همین راستا و در این مطلب قصد داریم به کاربردها و تمایزات قیمت لوله بدون درز رده 40 و رده 80 بپردازیم.

 

لوله مانیسمان رده 40 و لوله بدون درز رده 80 از پرکاربردترین انواع لوله فولادی در صنایع مختلف است. امروزه لوله بدون درز مانیسمان، به دلیل استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و دوام فوق‌العاده، کاربرد بسیاری دارند. در این بین، لوله رده 40 و رده 80 به واسطه مشخصات فنی مناسب، بیشتر مورد توجه هستند. در همین راستا و در این مطلب قصد داریم به کاربردها و تمایزات قیمت لوله بدون درز رده 40 و رده 80 بپردازیم.

لوله کربن استیل بدون درز یا لوله مانیسمان چیست؟

لوله کربن استیل بدون درز که با نام لوله مانیسمان هم شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در صنایع است. این لوله‌ها طبق استاندارد ساخت و آزمایش فنی API 5L یا IPSm-pi-190 یا ASTM A106 و 53 ASTM A تولید می‌شود. همان‌طور که از نام این لوله‌ها هم قابل برداشت است، در طول خود هیچ گونه درز یا جوش ندارند و به صورت کاملا یکنواخت به تولید می‌رسند.

مواد اولیه‌ای که برای ساخت این لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد فولاد است و از آن‌جایی که فولاد نوعی آلیاژ است می‌تواند ترکیبات مختلفی داشته باشد. در ادامه برای خرید لوله مانیسمان به بررسی کامل لوله بدون درز در رده‌های مختلف، انواع و کاربرد آن می‌پردازیم و در نهایت امر قیمت لوله مانیسمان را برای شما عنوان می‌کنیم. شاید برای شما سوال باشد که چرا به لوله‌های بدون درز، مانیسمان گفته می‌شود. علت این نام گذاری در واقع به نام مخترعان آن باز می‌گردد. نخستین افرادی که توانستند این نوع لوله را به تولید برسانند برادران مانیسمان بودند که در اواخر قرن 19 موفق به ساختش شدند. طبق گفته‌های قبلی این لوله‌ها که هیچ درزی ندارند به علت نوع ساختار فیزیکی و شیمیایی که دارند در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایلی که استفاده از این لوله‌ها در صنایع پرفشار این بود که لوله های درز دار با قرار گرفتن در سیستم آن‌ها دوام چندانی نمی‌آورد و به نوعی پاسخ گوی نیازشان نبود.

همچنین مانیسمان‌ها به علت نداشتن درز و یکنواخت بودن سطح لوله در برابر فشار های با شدت بالا و همچنین تغییرات دمایی ناگهانی واکنشی نشان نمی‌دادند و اختلالی در روند کار آن‌ها به وجود نمی‌آمد. پس انتخاب مانیسمان برای این صنایع انتخابی هوشمندانه بود، گرچه که خرید آن‌ها هزینه بیشتری بر دوششان می‌گذاشت، بازدهی مناسب‌تری هم داشت. اما از آن جایی که صنایع بزرگ و کوچکی از لوله بدون درز استفاده می‌کنند این لوله‌ها هم با توجه به نیاز صنعت از رده‌ها و سایزهای متعددی برخوردار است که در ادامه متن انواع لوله بدون درز را را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع لوله مانیسمان

لوله‌ مانیسمان که از فولاد ساخته می‌شوند، معمولا در دو طول 6 و 12 متر به تولید می‌رسند. اما رده‌هایی که از آن تولید می‌شود، ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ است. این لوله‌ها با این که در رده‌هایی مختلفی به تولید می‌رسد رده 20 و لوله بدون درز رده 40 بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف داشته و دارد. این لوله‌ها علاوه بر این که از لحاظ رده دارای انواع مختلفی هستند در روش تولید هم با هم تفاوت هایی دارند و به این شکل هم دسته بندی می‌شوند. خرید لوله مانیسمان نیازمند این است که شما اطلاعات کافی درمورد انواع رده‌ها و سایزهای این نوع لوله‌های فولادی داشته باشید تا بتوانید متناسب با صنعت و کسب و کار خود بهترین مورد را انتخاب کنید.

لوله مانیسمان رده 80

طبق تعریفی که از لوله مانیسمان به شما ارائه دادیم اگر بخواهیم نمونه‌ای از کاربرد‌های این لوله را باز‌گو کنیم شایان ذکر است که به پتروشیمی و صنایع نفت و گاز اشاره کنیم. این لوله‌ها به علت خواص فیزیکی و شیمیایی که دارند معمولا در پروژه‌های روباز مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این لوله‌ها در مبدل‌های حرارتی و همچنین خطوط فشار قوی هم کاربرد دارند.

ویژگی‌هایی از این لوله که سبب می‌شود که به محصولی بسیار محبوب و پر کاربرد در صنایع مختلف بدل شود عبارتند از:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر فشار
  • مقاومت بسیار بالا در برابر آسیب های فیزیکی
  • بدون واکنش شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت
  • عدم تغییر شکل دادن با قرار گرفتن در حرارت بالا

این لوله‌ها از سایز 1.2 اینچ تا 24 اینچ به تولید رسیده و سایز لوله مانیسمان در واقع نشان دهنده قطر خارجی آن است.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت لوله مانیسمان رده 80 با تلفن 88668214-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت توسعه فولاد و انرژی آراز ( آلور فولاد ) به آدرس alverfoolad.com مراجعه نمایید.

لوله مانیسمان رده 80

لوله مانیسمان رده 40

رده‌ی لوله نشان دهنده ضخامت آن است و با افزایش رده قطر داخلی آن کاهش می‌یابد. رده برای نخستین بار در سازمان استاندارد آمریکا (ANSI) به‌وجود آمد و قبل از آن معمولا لوله‌ها بر اساس وزن آهن نرم دسته‌بندی می‌شدند. البته زمانی الزام دسته‌بندی بر اساس رده به وجود آمد که لوله های فولادی به بازار ارائه شدند و نیاز مبرم به استانداردهای جدید مانند لوله مانیسمان رده 40 و رده 80 احساس شد.

لوله بدون درز رده 40 طبق استاندارد ASTM A106 Gr.B ساخته شده و در سایزهای مختلفی به بازار ارائه شده است. این نوع لوله در ایران از سایز 1.2 تا 24 اینچ موجود بوده که کارخانه‌های تولیدکننده داخلی لوله بدون درز رده 40 شامل گروه ملی اهواز، کارخانه دقیق کاوه و کارخانه اسفراین (فقط سفارشی) هستند. سایزهای کوچکتر از ۱۰ اینچ این لوله با طول 6 متر تولید شده اما سایزهای بزرگتر از 10 اینچ هم در طول 6 و هم 12 متری تولید می‌شوند که کارخانه‌های ایران تنها تولید کننده لوله‌های بدون درز 6 متری است. با توجه به این توضیحات، هرچه رده یا ضخامت لوله بیشتر باشد (با در نظر گرفتن سایز یکسان) شار سیالی که از لوله عبور می‌کند کاهش می‌یابد.

کاربردهای لوله بدون درز رده 40

باتوجه به این‌که لوله‌های مانیسمان قابلیت تحمل فشارهای بالا را داشته و در رده‌ها و سایزهای مختلفی هم به تولید رسیده‌اند، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از صنایعی که غالبا از لوله مانیسمان رده 40 استفاده می‌کنند به شرح زیر هستند:

  • نفت و گاز

    لوله‌هایی که در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند که با شرایط محیطی موجود در این صنایع هم‌خوانی داشته باشند و راندمان کاری را حفظ کننده. به عنوان مثال این محیط معمولا حرارت بسیار بالایی دارد. لذا لوله هم باید توانایی تحمل این فشار را داشته باشد و دچار اختلال در عملکرد نشود. به علاوه با توجه به رطوبت موجود در محیط در برابر خوردگی هم باید مقاومت کافی داشته باشد، اگر مقاومت لوله در برابر خوردگی یا به عبارتی زنگ زدگی کافی نباشد، خواص مکانیکی آن دچار اختلال شده و راندمان کاهش می‌یابد. از همه این‌ها گذشته معمولا لوله هایی که در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد در اعماق زمین، حتی گاهی کیلومتر‌ها زیر زمین نصب می‌شوند و احتمال این که لوله در اثر برخورد سنگ یا عوامل فیزیکی دیگر آسیب ببیند زیاد است. پس باید لوله‌ها از نظر استقامت فیزیکی هم دارای مقاومت کافی باشند. با کار هم قرار دادن تمام این ویژگی‌ها لوله مانیسمان رده 40 از بهترین انتخاب‌ها است.
  • پتروشیمی و انتقال میعانات

    همانطور که پیش‌تر هم بررسی شد این لوله‌ها در برابر مواردی مثل فشار، عوامل خارجی، حرارت و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند و به راحتی و با راندمان بالا سیالات را منتقل می‌کنند. پس برای صنعتی مثل پتروشیمی که راندمان از اصلی‌ترین نکات در انتخاب ادوات مورد استفاده است، این سری از لوله‌ها انتخاب مناسب و کاربردی به حساب می‌آید.
  • صنایع کشتی سازی و دریایی

    از جمله قسمت هایی که در کشتی از این لوله‌ها استفاده می‌کنند می‌توان به دیگ بخار اشاره داشت. این دیگ که فشار بالایی را به لوله وارد می‌کند و طبیعتاٌ هر نوع لوله ای برای آن قابل استفاده نیست. با توجه به ساختار لوله مانیسمان و کیفیت ساخت بالای آن، کشتی سازی معمولا یکی از پر مصرف ترین صنایع این کالا است.
  • صنایع هیدرولیک و جک سازی

    پرکاربردترین انواع لوله در صنایع جک سازی و هیدرولیک لوله‌های مانیسمان است. لوله‌ای که برای استفاده در این صنعت برگزیده می‌شود باید عاری از هرگونه رسوب یا زنگ زدگی و گرد و غبار باشد. این لوله‌ها دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی هستند که این امر مهم‌ترین ویژگی برای صنعت هیدرولیک است. زیرا که روان بودن جک‌ها تاثیر مستقیمی بر روی بازدهی عملکرد سیستم دارد.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت  قیمت لوله رده 40 مانیسمان با تلفن 88668214-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت توسعه فولاد و انرژی آراز ( آلور فولاد ) به آدرس alverfoolad.com مراجعه نمایید.

تفاوت لوله مانیسمان رده 40 و لوله بدون درز رده 80

از جهت سایز قطر خارجی، لوله مانیسمان رده 80 و رده 40 به هم شبیه بوده و تفاوت این دو رده در قطر داخلی این دو نوع لوله بدون درز است. تفاوت دیگر این است که ضخامت مانیسمان رده 40 از رده 80 کمتر است بنابراین لوله مانیسمان رده 80 استحکام بالاتری داشته و قادر است فشار بالاتری را تحمل کند.

مهمترین تفاوت میان لوله بدون درز رده 80 و رده 40 قطر داخلی لوله، ضخامت دیواره و وزن لوله‌ها است. درواقع، ضخامت لوله مانیسمان رده 80 بالاتر بوده و به این دلیل استحکام بیشتری نیز دارد. همچنین قطر داخلی مانیسمان رده 80 کمتر و وزن آن از رده 40 بالاتر است.

چگونه لوله مانیسمان را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنیم؟

اگر برای خرید لوله مانیسمان به دنبال شرکتی معتبر و تخصصی هستید، ما در آلور فولاد با تعهد و تخصص و با کمال افتخار در کنارتان خواهیم بود. اما چرا آلور فولاد؟ چون آلور فولاد یک مجموعه تخصصی، جوان و با انگیزه برای ارائه بهترین خدمات در زمینه آهن آلات است. چون در سایت آلور فولاد به آدرس www.alverfoolad.com می توانید قیمت انواع لوله فولادی مانند لوله مانسیمان، لوله گاز، لوله سیاه درزدار و انواع ورق آهن سیاه و ورق آلیاژی مانند: ورق سیاه ، ورق st52، ورق a516، ورق a283 و سایر قاطع فولادی را دریافت کنید. همچنین از مشاوره تخصصی رایگان بهره مند شده و سفارش خود را با بهترین کیفیت و قیمت در جای جای ایران تحویل بگیرید.

شما مخاطبان عزیز برای دریافت جدیدترین قیمت لوله مانیسمان با تلفن 88668214-021 تماس بگیرید.

قیمت لوله مانیسمان

 

پاسخ دهید