بررسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی اطفال

بررسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی اطفال

طراحی داخلی و دکوراسیون
بررسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی اطفال

"چطور می‌توانم با استفاده از رنگ‌‌ها در طراحی مطب داندانپزشکی اطفال، استرس کودکان را کنترل کنم؟" این مهم‌ترین سوالی است که هر دندانپزشکی و شاید خود شما که به سراغ این مطلب آمده‌اید باید در دکوراسیون و طراحی مطب خود آن‌ را در اولویت قرار بدهید؛ چراکه یکی از چالش‌های بزرگی که دندانپزشک‌ها با آن روبه‌رو هستند استرس و هیجان زیاد کودکان است. به طور حتم روانشناسی رنگ‌ها و برانگیختن واکنش های عاطفی با کمک این عنصر در طراحی این مکان ضروری است. به همین دلیل می‌خواهیم به بررسی رنگ‌ها در طراحی مطب دندانپزشکی اطفال و نکات مرتبط با آن بپردازیم.‌

 اهمیت روانشناسی رنگ‌ها برای طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

بیایید از این زاویه نگاه کنیم که رنگ‌ها بار احساسی دارند و رنگ‌های خاص می‌توانند ارتباط مناسبی با افراد برقرار و احساس را منتقل کنند‌. در این زمینه حس کودکان بسیار قوی‌تر است. هیچ بچه‌ای از فضای شاد رنگی بدش نمی‌آید یا بهتر بگوییم معمولاً به  طرح‌ها، نقاشی‌ها و تزئینات رنگی واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین با این توضیح کوتاه، روانشناسی رنگ‌ها که در واقع یادگیری چگونگی تأثیر رنگ بر افکار و احساسات است در طراحی مطب دنداپزشکی کودکان موضوع بسیار مهمی به حساب می‌آید.‌ باید بدانید که رنگ‌های خنک و ارام‌بخش، رنگ‌های شاد، سرگرم کننده و جذاب هر کدام چگونه می‌توانند احساسات درستی را ایجاد و منتقل کنند.

انتخاب رنگ‌های مناسب و آرام‌بخش

  مسلماً مراجعه به دندانپزشک برای بسیاری از کودکان تجربه‌ای ترسناک و استرس‌زایی است به‌طوری که ممکن است کودک به گریه بیفتد و با هر ترفندی از معاینه فرار کند. طراحی مطب کودکان با استفاده از رنگ‌های مناسب می‌تواند به کاهش این ترس و استرس کمک کند و در عین حال محیطی آرام و دلنشین را به وجود اورد. در واقع هدف تمام طراحان در این زمینه کنترل هیجان و انرژی منفی کودکان است تا اضطراب را پایین بیاورند. بر این اساس پالت رنگ‌های سرد و خنک که در راس آن‌ها آبی و سبز قرار دارد برای دیوارها، صندلی‌ها، مبلمان و ... بسیار کمک‌کننده است. اما  به طور کلی در رابطه با انتخاب رنگ می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید.

بهترین رنگ‌ برای طراحی مطب دندانپزشکی کودکان رنگ آبی روشن و سبز و صورتی پاستل است.

  • رنگ آبی: در روانشناسی رنگ‌‌ها ایجاد احساس آرامش و همدردی می‌شود.‌ می‌توانید در تعبیر نمادهای آرام‌بخش و عمیقی مثل دریا و آسمان از آن استفاده کنید.
  • رنگ سبز: باعث برانگیختن واکنش مشابهی از هماهنگی و آرامش می‌شود.
  • رنگ‌های شاداب و جذاب:  این دسته از رنگ‌ها مثل زرد و نارنجی باعث ایجاد انرژی بیشتر می‌شود و از این جهت لازم است از این رنگ‌ها کمتر و به‌عنوان نقاط جلب توجه در دکوراسیون استفاده کنید.
  • رنگ‌های سرگرم‌کننده: می‌توانید برای ایجاد سرگرمی و حواس‌پرتی کودکان از موضوع درمان به سمت طرح‌هایی با رنگ‌های سرگرم‌کننده یعنی به ترتیب رنگ قرمز،صورتی و بنفش بروید. البته در میزان و اصول استفاده از این رنگ‌ها باید دقت لازم را داشته باشید و سعی کنید این دسته از رنگ‌ها را با رنگ سفید که نماد معصومیت و نور است ادغام کنید.
  • رنگ‌های روشن و جذاب: به طور کلی رنگ‌های روشن در طیف رنگ‌های آرامش دهنده می‌تواند باعث شود کودکان برای حضور در مطب و همچنین مشارکت در همکاری با دکتر تشویق شوند.
  • با استفاده از رنگ‌های متناسب روی تصاویر، نقاشی‌ها و ... در تفکیک‌ فضاهای مطب به جلب توجه کودک کمک کنید.‌ 

 استفاده از الگوها و طرح‌های گرافیکی در دکوراسیون مطب

در این زمینه می‌توانید به طور مثال وسایل و لوازم مربوط به دنداپزشکی را به شکل الگوها و طرح‌های گرافیکی با رنگ‌های مناسب و جذاب در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی اطفال استفاده کنید. می‌توانید از الگوها و طرح‌های اماده استفاده کنید یا مثلاً در طرح خود یک آینه‌ی مخصوص دندانپزشکی را بدهید به دست پاتریک یا باب اسفنجی و به صورت طرح گرافیکی با رنگ جذاب روی دیوار اتاق پذیرش، کارت ویزیت، استند و ... استفاده کنید. در کل از الگوها و تصاویر مرتبط با دندانپزشکی کودکان با رنگ‌های مناسب غافل نشوید. 

 استفاده از رنگ در تجهیزات دنداپزشکی کودکان

 اگر قرار باشد کودکان در باغی از رنگ‌ها با تاثیر مثبت قرار بگیرند تا هم والدین آسوده خاطر باشند و هم دنداپزشک بتواند راحت‌تر با کودک ارتباط بگیرد و به او نزدیک شود بهترین راه این است که تجهیزات هم در دنیای کودکانه با رنگ‌های جذاب باشند و شخصیت خاص خود را بگیرند. تصور کنید تجهیزات دندانپزشکی مثل صندلی دندانپزشکی، دستگاه‌های رادیوگرافی، وسایل جراحی، ویترین‌ها و لوازم دکوری مطب را با رنگ‌های جذاب و دلنشین طراحی کنید، آیا برای کودک جذاب نخواهد بود؟

استفاده از ترفندهای دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی اطفال می‌تواند اضطراب کودکان را از بین ببرد و حتی آنها را هیجان زده کند. در داخل اتاق درمان، می‌توان تم‌ها و طرح‌های رنگی مانند حیوانات، یا شخصیت‌های کارتونی محبوب را گنجاند  که برای پسران و دختران در هر سنی جذاب باشد. در نظر گرفتن  فضایی برای نقاشی دندانپزشکی به صورت نقاشی دیواری، می‌تواند مسیری قابل توجه و مقرون به صرفه برای دکوراسیون مناسب کودک باشد. نور و موسیقی مناسب می تواند به ایجاد روحیه شاد در کودک  کمک کند.  

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کودکان

 توازن و ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون مطب

قطعاً با توجه با اصول ترکیب رنگ باید رنگ‌ها به تناسب در کنار هم قرار بگیرند و هارمونی درستی را نشان بدهند.‌ کودکان احساس رنگ‌ها را سریع‌تر دریافت می‌کنند شک نکنید که تضادهای ناخوشایند بار احساسی خوبی نخواهد داشت، در واقع این اشتباه می تواند تعادل را هدف بگیرد. ترکیب توازن‌دهنده‌ و هارمونی درست رنگ‌ها باعث آرامش و تعادل می‌شود و می‌تواند تجربه کودکان را بهبود ببخشد.

نکته‌‌ی مهم رعایت تعادل در استفاده از رنگ‌های سرد و گرم است، احتمالاً متوجه شده‌اید که رنگ‌های گرم مثل قرمز  زرد و نارنجی باید به میزان کمتر و به جا نسبت به رنگ‌های خنک و آرام‌بخش استفاده شود. 

 بازخورد کودکان از طراحی موجود

 اگر به فکر طراحی یا بازسازی هستید می‌توانید نظرات و بازخورد کودکان و والدین را در ارتباط با طراحی مطب بپرسید و  با توجه به آن‌ها در هنگام طراحی تغییرات لازم را اعمال کنید.

مطب دندانپزشکی اطفال

مشاوره از متخصص‌ترین‌ها در طراحی مطب دنداپزشکی کودکان

بحث تاثیر  رنگ در طراحی مطب دندانپزشکی اطفال به قدری مهم است که هر چه شما در سایت‌های مختلف طراحی، نمونه‌‌های مختلف از طرح ببینید و مطمئن باشید که خودتان از پس کار بر می‌آیید اما باز هم با توجه به فضا و شرایط و فوت کوزه‌گری‌ای که معماران و طراحان در دست دارند، شانس کمی برای رسیدن به یک طراحی موفق خواهید داشت. از این جهت برای این‌که از همان ابتدا طراحی مناسبی داشته باشید و بودجه و هزینه‌ی اضافی روی دستان نماند، از طرفی بتوانید از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی مطب دنداپزشکی کودکان به شکل درستی استفاده کنید، کار را به متخصیص امر مثل شرکت معماری شیپ بسپارید. شرکت شیپ با توجه به فضا و شرایط شما و در نظر گرفتن سلیقه و مقدار بودجه‌تان می‌تواند بهترین طراحی‌ها با مناسب ترین رنگ‌ها را برای مطب دندانپزشکی کودکان پیاده کند. بنابراین برای راهمایی و مشاوره‌ی رایگان پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با آن‌ها تماس بگیرید.

پاسخ دهید