اصول طراحی اتاق کودک

اصول طراحی اتاق کودک

طراحی داخلی و دکوراسیون
اصول طراحی اتاق کودک

بعضی از پدر و مادرها فکر می کنند اصول طراحی اتاق کودک به خرید سرویس تخت، کمد بچه و سیسمونی نوزاد ختم می شود. در بهترین حالت برای اتاق کودک، پرده یا کاغذ دیواری هم می خرند. ولی طراحی اتاق کودک فقط به خرید وسایل کودک خلاصه نمی شود و شما باید اصول طراحی اتاق کودک را رعایت کنید. روانشناسان می گویند محیط رشد و پرورش کودک تاثیر زیادی روی شکل گیری شخصیت و رفتار او در آینده دارد. به همین دلیل طراحی اتاق کودک باید براساس عواطف و جنسیت کودک طراحی شود و آرامش و راحتی را برای کودک به همراه داشته باشد. به طور کلی فضای اتاق کودک باید به گونه ای باشد که حس کنجکاوی کودک را فعال کند و باعث تشویق او شود تا به دنبال کشف فضای اطراف خود باشد. همچنین طراحی اتاق کودک باید به گونه ای باشد که تا مدرسه رفتن کودک مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل در طراحی فضای های مربوط به کودکان، شناخت کودک بسیار اهمیت دارد زیرا کودکان دنیای تخیلی خاص خود را دارند. در این مقاله شرکت طراحی داخلی هیرکانا سازه قصد دارد تا شما را با اصول دیزاین و طراحی داخلی اتاق کودک برای فرزندان دلبندتان آشنا سازد. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

اصول طراحی اتاق کودک

 

توجه به شخصیت کودک هنگام طراحی دکوراسیون

موقع چیدن دکوراسیون اتاق خواب کودک توجه به شخصیت کودک بسیار مهم و ضروری می باشد. کودکان دارای شخصیت های متفاوتی هستند، ممکن است شخصیتی جسور یا کنجکاو داشته باشند و یا آرام و درونگرا باشند لازم است شما با توجه به این موضوعات طراحی اتاق کودک با دکوراسیون خلاقانه انجام دهید. سعی نکنید سلیقه  خودتان را به کودک تحمیل کنید و با صحبت آرام و منطقی از او بخواهید در کنار انتخاب وسایل به سلیقه خود به انتخاب شما نیز احترام بگذارد. اگر فرزند شما نوزاد باشد، شما می توانید تمام دکور اتاق را با سلیقه خودتان انجام دهید اما اگر فرزندتان بیش از دو الی سه سال سن دارد حتما باید هنگام دکوراسیون اتاق از او نظر بخواهید و به احساسات و انتخاب های او احترام بگذارید. حتما  به این دو نکته توجه داشته باشید که سن و جنسیت کودک، در انتخاب دکوراسیون اتاق خواب تاثیر زیادی دارد.

دکوراسیون اتاق نوزاد

در زمینه دکوراسیون اتاق کودک اگر فرزند شما نوزاد باشد باید به موارد متفاوتی دقت کنید. مورد اولی که باید سعی کنید تمام ابزارهای مورد نیاز اتاق فرزندتان مانند ملحفه ها، فرش، تشک و ... از با کیفیت ترین نوع آنها باشد تا باعث ایجاد پرز و حساسیت برای کودک نشود. از تخت های استاندارد بهره ببرید زیرا این تخت ها علاوه بر نگه داشتن ستون فقرات کودک در بهترین حالت، از افتادن کودک روی زمین جلوگیری می کند. به هیچ عنوان تابلوها و لوسترها را بالای سر کودک آویزان نکنید زیرا خطر سقوط آن ها وجود دارد، بهتر است نور طبیعی را برای اتاق خواب کودک در ننظر بگیرید و هماهنگی را به هیچ عنوان در اتاق نوزاد فراموش نکنید.

 

اصول طراحی اتاق کودک2

 

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

دختران روحیه لطیفی دارند و علاقه آن ها به زیبایی محیط زندگی انکار نشدنی ست. در زمینه دکوراسیون اتاق کودک اگر فرزند شما دختر می باشد باید رنگ اتاق خواب دخترانه و انتخاب تم را جدی بگیرید. با فرزند خود صحبت کنید و از رنگ مورد علاقه اش بپرسید و از او بخواهید در رابطه با دکور اتاقش نظر دهد. شما می توانید با استفاده از انواع ابزارهای تزئینی دکوراسیون اتاق دخترانه زیبایی را در اتاق کودکتان بالاتر ببرید. شما می توانید با لوسترهای زیبا، عکس ها، تابلوها و حتی کاغذدیواری مناسب دکوراسیون اتاق کودک با طراحی های زیبا و دلنشین چیدمان آن را تکمیل کنید.

 

اصول طراحی اتاق کودک3

 

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

روحیه پسران مانند دختران ظریف و لطیف نیست. پس برای طراحی اتاق آنها می توانید از انواع ابزارهای ورزشی، پوسترهای گوناگون بهره ببرید و با استفاده از رنگ های انرژی بخش مانند قرمز و آبی  پر رنگ نیز دکوراسیون اتاق پسرتان را کامل کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که در تزئین اتاق خواب از اسباب بازی ها و پوسترهایی که برای روحیه فرزندتان مناسب است استفاده کنید.

 

اصول طراحی اتاق کودک4

 

دکوراسیون اتاق خواب نوجوان

برای طراحی اتاق فرزندتان که در سنین نوجوانی است شما باید اجازه دهید که صفر تا صد طراحی و انتخاب وسایل دکور اتاق را با سلیقه خودش انتخاب کند و شما فقط در رابطه با کیفیت و نوع وسایل انتخابی به او مشاوره دهید. استفاده از تم های گوناگون مانند ابزارهای ورزشی، پوستر فیلم ها و گروه های خوانندگی و... در این سن و سال بسیار پرطرفدار می باشد.

 

اصول طراحی اتاق کودک 1

 

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک یکی از مکان هایی است که متنوع ترین طراحی داخلی را دارد، زیرا هر روزه شاهد سبک و طرحی جدید در نوع چیدمان و تزئین دکوراسیون هستیم. اصول طراحی و دکوراسیون، روانشناسی اتاق کودک کمی متفاوت تر از سایر فضاها مثل نشیمن و اتاق خواب مستر است. فضای زندگی کودک و نوجوان، باید مناسب شرایط سنی وی باشد. همچنین طراحی دکوراسیون داخلی و نحوه چیدمان اتاق کودک باید به گونه ای باشد که بین کارایی و زیبایی آن تعادل وجود داشته باشد. در طراحی داخلی اتاق کودک باید به نحوی از خلاقیت و تخیل خود استفاده کنید که حس هیجان انگیزی در فرزندتان ایجاد کند و باعث خستگی و بی حوصلگی او نشود. پس باید در طراحی دکوراسیون تمام قسمت ها مانند کفپوش، دیوارپوش، سقف، پرده، تخت خواب و... نهایت دقت و توجه را به کار برد. همینطور نحوه چیدمان وسایل و تغییر رنگ در دکوراسیون اتاق کودک هم اهمیت ویژه ای دارد. برای آشنایی بیشتر با اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک و چیدمان آن به موارد زیر توجه فرمایید.

◘ تقسیمات فضای اتاق کودک

تقسیمات اتاق باید به صورتی انجام شود که برای تمام نیازهای کودک مناسب باشد. اتاق کودک را باید به اصطلاح چند منظوره طراحی کرد، طوری که برای رفت و آمد ها و شیطنت های او مناسب باشد. همینطور محل بازی، استراحت و مطالعه  و قلمروهای خاص و مشخص خود را طلب می کند. از طرف دیگر فضای اتاق و دکوراسیون آن باید با سن و جنسیت و جثه کودک هماهنگ باشد، یعنی استفاده از مبلمان و میزهای بزرگ در فضای کوچک می تواند باعث شلوغی شود.

 

اصول طراحی اتاق کودک5

 

◘ رنگ مناسب اتاق کودک

رنگ ها بر روی رفتار و عواطف کودکان به صورت مستقیم تاثیر می گذارد. به همین دلیل انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم است، رنگ های شاد مناسب ترین گزینه برای اتاق کودک هستند. البته بهتر است برای انتخاب رنگ اتاق به سلیقه وعلاقه کودک خود توجه کنید و از او نظر بخواهید، حتی می توانید با در نظر گرفتن شخصیت کارتونی مورد علاقه او به بهترین رنگ برای دکوراسیون اتاق برسید. بهتر است برای اتاق کودک خود از یک رنگ استفاده نکنید و از ترکیب رنگ ها در دکوراسیون اتاق کودک به کار بگیرید. رنگ های صورتی و بنفش از مناسب ترین رنگ ها برای اتاق دختر و رنگ های آبی و طوسی برای اتاق پسرها مناسب می باشد. رنگ های نارنجی، سبزو قرمز از آن دسته رنگ هایی هستند که هم می توان برای دختران و هم پسران مورد استفاده قرار داد. این موضوع را هم فراموش نکنید که به هیچ عنوان اتاق کودک را با رنگ زرد دکور نکنید زیرا تاثیر مخربی روی روحیه فرزندتان دارد و باعث می شود کودکتان بیشتر دچار نگرانی و استرس شود.

 

اصول طراحی اتاق کودک6

 

◘ به دیوارها دقت داشته باشید

نکته دیگری که باید در هنگام چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک روی آن تمرکز کنید توجه به دیوارها می باشد. شما می توانید برای رنگ غالب دیوارها از رنگ های خنثی استفاده کرده و با رنگ های دیگر در دکوراسیون و تزئینات دیوار و اتاق ترکیب زیبایی به دست آورید. حتی می توانید از کاغذ دیواری های کودکانه و طرح دار و یا دیوار را به صورت بافت دار و ترکیبی رنگ آمیزی کنید. اگر می خواهید از کاغذ دیواری استفاده کنید حتما با کیفیت ترین را انتخاب کنید که پرزهایش در هوا پراکنده نشود. و لازم نیست که حتما رنگ اتاق کودک با رنگ اتاق های دیگر منزل هماهنگ باشد. با توجه به اینکه رنگ های شاد در اتاق فرزندتان حس و حال هیجان انگیزی ایجاد می کند اما باید دقت داشته باشید که رنگ اتاق را با توجه به شخصیت کودک انتخاب کنید. مثلا بهتر است برای رنگ اتاق کودک بیش فعال و پرانرژی خود از رنگ های سرد مانند آبی استفاده کنید تا شخصیت او را کمی آرام کند و حس آرام بخشی در فضا به وجود بیاورد.
برای روی دیوارها می توانید انواع مختلف تابلوها و نقاشی های کودکتان را آویزان کنید یا از عکس های مناسب کودک برای تزئین دیوار بهره ببرید. استفاده از تابلوهای مینیمال نیز گزینه مناسبی است. البته شما باید به این موضوع نیز دقت کنید که به هیچ عنوان از تابلوها و شیشه های سنگین که احتمال سقوط و آسیب رساندن به کودکتان وجود دارد استفاده نکنید.

 

اصول طراحی اتاق کودک7

 

◘ نورپردازی مناسب اتاق کودک

یکی از فاکتورهای مهم دکوراسیون منزل خصوصا اتاق کودک نور است. نور طبیعی خورشید که باعث انرژی مثبت به کودک می شود و تاثیر زیادی روی راحتی و آرامش اعصاب کودک شما می گذارد. به عبارتی اتاق های تاریک با نور کم و مصنوعی تاثیرات منفی در کودک شما خواهند داشت.
همچنین نور خورشید نوری است که برای همه انسان ها ضروری می باشد و ویتامین D مورد نیاز بدن را از همین نور دریافت می کنیم. پس توجه به نور خورشید و استفاده درست از این نور طبیعی برای اتاق خواب کودک تاثیر مثبتی بر رشد بهتر استخوان های و سلامت بدن کودک خواهد گذاشت. پس از پرده های نازک و مناسب استفاده کرده تا بتوانید نور را به مقدار مناسب و مفید در داخل اتاق دریافت کنید. همینطور می توانید با قرار دادن یک چراغ خواب یا آباژور کودکانه در شب برای اتاق خواب کودکتان روشنایی روز را فراهم کنید.

 

اصول طراحی اتاق کودک8

 

◘ استفاده از تخت خواب مناسب برای اتاق کودک

خواب آرام و راحت تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی کودکان دارد. تختخواب فضایی است که کودک در آن به استراحت می پردازد پس هنگام خرید سرویس خواب برای دکوراسیون و چیدمان اتاق کودک باید تختی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی، ارتفاع کمتری دارد و دارای محافظ یا نرده باشد تا از افتادن کودک شما روی زمین جلوگیری کند. در چیدمان نیز باید توجه کنید که تخت را کنار دیوار قرار دهید به طوریکه از یک یا دو جهت محصور باشد تا باعث افتادن کودک از روی تخت نشود. اما این روش برای نوزادان و کودکان با سنین کم مناسب نیست. در این سنین بهتر است از چیدمان جزیره یعنی تخت را در مرکز قرار دهید و بقیه لوازم را در اطراف آن بگذارید.

 

اصول طراحی اتاق کودک9

 

اگر شما صاحب چند فرزند هستید سعی کنید که از تخت های دو طبقه بهره ببرید تا علاوه بر زیبایی و مدرن کردن اتاق خواب کودک، بیشترین استفاده را از فضا ببرید. در هنگام استفاده از رویه تشک و بالشت نیز سعی کنید رنگ ها و طرح هایی را که مورد علاقه کودکتان باشد به کار بگیرید مثلا می توانید از شخصیت های کارتونی که فرزندتان ارتباط خوبی با آنها برقرار می کند الهام بگیرید.

 

اصول طراحی اتاق کودک10

 

◘ استفاده از کفپوش مناسب برای اتاق کودک

استفاده از کفپوش مناسب در طراحی دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم و ضروری است زیرا با سلامت فرزندتان ارتباط دارد. کفپوش اتاق کودک نباید از سنگ، سرامیک یا مواد صیقلی و لیز باشد زیرا  خطر سرخوردن در آن ها زیاد است و می تواند برای سلامت کودک مضر باشد. از آنجا که کودکان هنگام بازی دوست دارند روی زمین غلت بزنند بهتر است کف اتاق کودک را فرش کنید تا از پا، زانو و سایر قسمت های بدن او محافظت کنید. می توانید برای رنگ کفپوش از رنگ های گرم و شاد انتخاب کنید تا علاوه بر روشن شدن فضا، سرمای کمتری در زمستان نشان دهد.

 

اصول طراحی اتاق کودک11

 

◘ قفسه و کمد اتاق کودک

قفسه و کمد علاوه بر نقش کاربردی که دارند، تاثیر زیادی بر چیدمان اتاق کودک نیز می گذارند. پس باید در همان مرحله اول طراحی دکوراسیون اتاق به نحوه چیدمان آن ها فکر کرد. استفاده از یک قفسه قابل تنظیم لازمه دکوراسیون اتاق کودک می باشد که می توان در آن کتاب، عکس، یادداشت و اسباب بازی گذاشت.

 

اصول طراحی اتاق کودک12

 

◘ پرده اتاق کودک

یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی اتاق کودک به آن توجه کنید پرده مناسب است. رنگ و طرح پرده می تواند متناسب با سایر دکوراسیون اتاق و تم انتخابی باشد. همچنینن پرده اتاق کودک باید به راحتی باز و بسته شود و بتوان به راحتی آن را کنار زد. همینطور پرده اتاق کودک باید قابلیت شستشو داشته باشد و از ضخامت مناسبی برخوردار باشد تا نور کافی برای اتاق کودک دلبندتان را فراهم کند.

 

اصول طراحی اتاق کودک13

 

جمع بندی

درصورتی که خانه شما نوساز است و برای بازسازی خانه نیازی به اقدام نیست طراحی و دیزاین خانه مرحله ی بعدی انتخاب شماست . طراحی داخلی اتاق کودک اگر چه اهمیت بالایی دارد، اما نکته مهم عشق ورزیدن شما به کودکتان می باشد. پس به یاد داشته باشید کودک باید همه موارد را در کنار یکدیگر داشته باشد تا به شخصیت و روحیه او آسیب وارد نشود. هرگز ایده های طراحی و تزئین اتاق کودک در منزل قابل مقایسه با آنچه که یک طراح دکوراسیون حرفه ای انجام می دهد نیست. برای طراحی دکوراسیون و چیدمان اتاق کودک باید نکات مربوط به آن را که در بالا گفتیم مد نظر قرار دهید از این رو می توانید از شرکت طراحی داخلی و دکوراسیون هیرکانا سازه کمک بگیرید و از طریق ایده های نو و خلاقانه طراحان این مجموعه اتاقی زیبا و آرام بخش برای کودکتان آماده کنید.

پاسخ دهید