آیا دوست دارید یک خانه ی رویایی داشته باشید؟

آیا دوست دارید یک خانه ی رویایی داشته باشید؟

طراحی داخلی و دکوراسیون
آیا دوست دارید یک خانه ی  رویایی داشته باشید؟

طراحی داخلی منزل:

این روزها با افزایش جمعیت، پیشرفته شدن، تمایل افراد به زندگی شهری وجایگزین خانه های ویلایی با متراژ بالا به خانه های آپارتمانی با متراژ پایین، طراحی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار شده است.ما تنها درخواست دکوراسیون داخلی خانه مسکونی را نمی شنویم ومیزان قابل توجهی خواستارزیباسازی و کاربردی شدن فضاهای اداری، مغازه‌ها، دفاترکاری، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و... هستند.

دکوراسیون درلغت به معنا  چیدن، آراستن، مرتب کردن است. به منظور نحوه چیدمان و انتخاب وسایل قسمت های مختلف هرفضای داخلی است.

طراحی دکوراسیون داخلی:

کلیه اقداماتی که در جهت استفاده بهترازفضا به صورت هوشمندانه، هماهنگ سازی اجزای داخلی مانند نور و رنگ، ایجاد تغییراتی در شکل یا فرم فضا، چیدمان عناصرتشکیل دهنده صورت می گیرد را طراحی دکوراسیون داخلی می گویند. با ارایه دادن بهترین راه حل ها و استفاده بهینه از فضا با توجه به شناخت کافی از سازه، سبک مورد نظرو علایق کارفرما یک طراح می تواند فضایی آرامش بخش خلق کند.

درواقع حرفه طراحی داخلی با تکنیک اصولی و کاربردی و خلاقیت طراح شکل می گیرد که پاسخگوی نیازهای محیط باشد تا واقعیت هایی که درمحیط اطراف وجود دارد برجسته ترسازد. مسیرپروسه ی طراحی داخلی منزل به شکل و روش زنجیره وارازهم ادامه دارد که شامل تحقیق و تجزیه تحلیل باید ها و نباید های پروژه و استفاده از هنر و خلاقیت در جهت رفع احتیاجات و نیازهای کارفرما است که بدین صورت موجب میشود یک پروژه ی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل با موفقیت به اتمام برسد.

 


چرا باید دکوراسیون داخلی را طراحی کرد؟

امروزه دکوراسیون داخلی یک علم و حرفه است. استفاده از این علم در هر مکانی متفاوت است. برای مثال برای طراحی مغازه ها و فروشگاه ها با هدف جذب مشتری بیشتر و مورد توجه قرارگرفتن طرحی ارایه می شود. برای محیط های اداری ایجاد فضای امن برای کارمندان واحساس راحتی، در بیمارستان برای کاربردی تر شدن فضا وایجاد آرامش کادر درمانی و بیماران که موجب احساس همدلی بشود، فضاهای عمومی مانند ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و ... برای کاربردی کردن و رفع نیازهای عموم افراد، خانه و آپارتمان های مسکونی برای ایجاد ایجاد فضایی که باعث راحتی کاربری شود و همچنین گرمی و آرامش را به همراه داشته باشد.

 


شاید طراحی داخلی منزل به نظر شما کار بیهوده ایی به نظر برسد یا پیش خودتان می گویید با توجه به سلیقه شخصی خانه خود را دکور میکنم اما سخت در اشتباهید. زیرا یک مهندس معماری داخلی ابتدا اطلاغات دقیقی ازخواسته ها و علایق کارفرما به دست می آورد. اینکه شما چه مدل سبک دکوراسیون چه رنگ مبلی را دوست دارید ذهنیت بازتری پیدا می کند در نتیجه بهترین طرح را به شما ارایه می دهد و مانند نقشه کشی ساختمان مراحل زیادی را باید پشت سر بگذراند تا درپایان پروژه شما احساس کنید آن طرحی که در ذهن خودتان بوده، به شکل حرفه‌ای پخته و پردازش شده و حالا در واقعیت خانه خودتان آن چیزی که می خواید می شود.
شرکت معماری هیرکانا سازه زیرنظر متخصص ترین مهندسین معمار و عمران درحوزه طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی درگرگان،تهران وسایر شهرها و اجرا مشغول هستند وبا مشاوره و ارایه طرح موردنظر شما به خانه ایده آلتون می رسید.


اولین قدم برای رسیدن به خانه رویایی خود، انتخاب سبک مورد علاقه شماست.

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی منزل:
دکوراسیون داخلی شامل سبک های متفاوتی است. اینکه شما به چه سبکی علاقه دارید یا چه نوع سبکی مناسب فضای شماست باید اطلاعات و شناخت کافی از انواع سبک ها داشته باشید تا با انتخاب بهتربتوانید در خرید مبلمان، پرده، کاعذ دیواری و تمامی وسایل داخلی خانه راحت تر باشید زیرا با نداشتن چنین اطلاعاتی نه تنها که محیطی زیبا و دلنشین برای خانه خود خلق نکردید بلکه موجل اتلاف وقت، هزینه شده اید.
در ادامه به بررسی چندین سبک دکوراسیون داخلی که طرفدارا های زیادی داشته و جلوه زیبایی به محیط می دهد می پردازیم:

1. سبک دکوراسیون مدرن:
در این سبک از طراحی داخلی منزل باید توجه داشته باشید که از خطوط صاف، منظم، رنگ های ساده ومتریال ساده مانند استیل یا شیشه استفاده می شود. یکی از ویژگی های این سبک این است که هرچه فضا خلوت تر و ساده تر وهرچه وسایل صاف و صیقلی تر باشد تطابق با سبک مدرن بیشتر ایجاد می شود.وبیشتر از رنگ های سفید و نقره ایی استفاده می شود.

 

 

2. سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر:
شاید این سبک شبیه سبک مدرن به نظر برسد اما تفاوت های ریزی باهم دارند. ازجمله این تفاوت ها این است که سبک مدرن ازقرن بیستم شکل گرفته وقدمت بیشتری دارد و قوانین مشخصی برای چیدمان دارد اما سبک امروزی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سبک مدرن دارد و می تواند هرطرحی که با دنیای مد پیش می رود و موجب علاقه مندی و طرفداری مردم به روز می شود در این سبک اضافه شود و این گونه دست طراح بازتر است برای مثال استفاده ازخطوط خمیده درسبک دکوراسیون امروزی از تغییرات آن است.

 

 

3. سبک دکوراسیون مینیمال:
این روزها سبک مینیمال در بین خانه ها طرفدار زیادی پیدا کرده زیرا چیدمان و رنگ ها خیلی ساده هستند و رنگ اصلی مورد استفاده سفید است و ظاهری خنثی دارد.
مهم نرین ویژگی این سبک خلوت بودن فضا است وعاری از چیدمان هرگونه وسایل اضافی و دکوری بیش از حد است که موجب آرامش بیشتر می شود.

 

 

4.سبک دکوراسیون روستیک:
سبک روستیک به سبک خانه های روستایی معروف است. . از هرگونه وسایل رنگ رورفته و قدیمی، فلزهای زنگ زده، طرح کنده درخت، سنگ در طراحی این خانه ها استفاده می شود. مهمترین ویژگی این نوع سبک خانه ساده و بی آلایش وصمیمی است.

 

 

5. سبک دکوراسیون اسکاندیناوی:
کشورهایی نظیر دانمارک، سوید، نوروژ برای طراحی محیط زندگی شان از این سبک استفاده می کنند. خانه هایی ساده با منبع نوری طبیعی، طیف رنگی سفید و طوسی با لوازم چوبی، پلاستیکی و استیل ساده هستند.

 

 

6. سبک دکوراسیون بوهومیان:

درخانه هایی ک سبک بوهو را دارند تمامی فرهنگ خود را دروسایل و دکوراسیون قرار دادند. استفاده از رنگ های تند وآتشین، کوسن ها و مبل های پر رنگ، تابلو هایی با طرح های درشت، گیاهانی با برگ های کشیده با گلدون های بزرگ از فاکتورهای بارز این سبک هست. در این نوع سبک ممکن است از قانون خاصی پیروی نکنند ولی در عین حال از ظاهر این دکوراسیون خسته نمی شوند چون از المان ها و آثارگذشته گان شان ک از فرهنگ آنها الهام می گیرد هست. در سبک طراحی بوهومیان ممکن است رنگ‌های تند، سرد مثلا بنفش سیر، کله‌غازی و سورمه‌ای با هم استفاده شوند.

 

 

7. سبک دکوراسیون کلاسیک:

برای پیاده سازی سبک کلاسیک تقارن و نظم حرف اول را میزند. شما برای دکوری بهتراست جفت خریداری کنید تا قوانین این سبک رعایت شود. استفاده از چوب و رنگ های قرمز، کرم، زرشکی، بژ ترکیب با رنگ چوب زیبایی فضا را دوچندان می کند. دراین نوع سبک تمامی لوازم و وسایل سلطنتی و شلوغ هستند تا اصالت و سنگینی و نظم خاصی در فضا شکل می گیرد.

 

 

8. سبک دکوراسیون آسیای شرقی:

سبک آسیای شرقی، سبک خانه های چینی ها و ژاپنی هاست که سعی دارند تا طبیعت را وارد فضای خود کنند پس به الگوهای رنگی طبیعی و طرح های ساده نیاز دارند. استفاده ازمیزهای کوتاه مربعی، تشک، صندلی کوتاه، درهای کشویی از ویژگی های این سبک است. از رنگ های تیره و مشکی ترکیب با رنگ های سفید و خنثی معمولا استفاده می شود چون هدف اصلی  ایجاد تعادل بین تناقض هاست.

 

 

9. سبک دکوراسیون فرانسوی:
ظرافت، کمال و اشرافیت جزو مواردی هستند که سبک فرانسوی را تشکیل دادند. در این نوع سبک ازعناصرتزیینی و مبلمان گران قیمت و پارچه های مخملی یا ابریشمی گل برجسته استفاده می شود. معمولا از رنگ های گرم وملایم، مصالح آجر و سنگ های گرد و ظروف چینی به کاربرده می شود.

 

 

اصول چیدمان طراحی داخلی منزل:

با انتخاب سبک مورد علاقه ومناسب فضای منزل خود باید به چند نکات به ظاهر پیش پا افتاده اما کلیدی ومهم توجه داشت. یه سری فاکتورهایی هستند که با دانش به آن ورعایت کردن آنها با کمترین مشکل، کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه ها بهترین تغییرات دکوراسیون منزل تان انجام می شود.
این تغییرات باعث زیبایی ونظم وایجاد آرامش درفضای خونه می شود با این تفاسیرممکن است با نداشتن چنین اطلاعاتی خانه خود را به محیطی سرد و دلگیرو آشفته تبدیل کنید.

1. مبلمان در دکوراسیون داخلی:

مبلمان نقش مهمی در زیبا سازی دکوراسیون منزل دارد. هماهنگی مبلمان با میز ناهارخوری، صندلی ها و  وچهارپایه وهمخوانی رنگ آنها با رنگ دیوار و اکسسوری ها باید رعایت شود و آن سبکی که برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کردید با سبک مبلمان هماهنگ باشد.

 

2. نورپردازی در دکوراسیون داخلی:

تامین کردن نورفاکتورخیلی مهمی درطراحی دکوراسیون داخلی است. می توان از منبع نوری طبیعی یا مصنوعی مانند لوستر وهالوژن استفاده کرد که بهتراست در بهترین مکان کار گذاشته شود و میزان و کیفیت نور بستگی به نیاز اون فضا درخورتغییر است. هم چنین رنگ نور طبق سلیفه فرد و حس و حال فضا انتخاب شود و می توان برای کم کردن نور محیط از نورهای توکار استفاده شود.

 

3. کفپوش مناسب:

انتخاب کفپوش مناسب که هم خوانی با سبکی که انتخاب کردیم داشته باشد، مهم است. کفپوش مساحت زیادی از کل خانه را دربردارد پس انتخاب بهترین نوع کفپوش مناسب فضای منزل خود ازاهمیت بسیاری برخوردار است. اگر محیط شما نیازمند فضای گرم و دلنشین و صمیمی است بهتراست از پارکت برای نوع کفپوش استفاده کنید یا اگر محیطی سرد ورسمی تر می خواهید سنگ و سرامیک گزینه خوبی برای انتخاب شماست.
گاهی استفاده از بعضی عناصرمانند جایگزین شومینه با بخاری یا پکیج می تواند چهره خانه تان را گرم تر کند.

 

 

4. رنگ آمیزی دیوار:

بیشترین متراژ منزل را دیوارها تشکیل می دهند پس درظاهرخانه تاثیربسزایی دارد. می توان با رنگ آمیزی، بافت و طرح های برجسته بر روی دیوارها جلوه زیبایی به محیط داد. پس با این کار فضا را می توان بزرگتر نشان داد یا نواقص دیوار را پوشاند.

 

 

5. پارتیشن بندی فضا:

دغدغه افرادی خانه با متراژ بالا دارند، پرکردن فضا است. با تقسیم بندی کردن فضا به وسیله پارتیشن های ثابت یا متحرک فضا را کوچکترومنظم ترنشان می دهد وبا این کاراین مشکل حل شد. اگر شما علاقه مند به دو یا چند سبک دکوراسیون داخلی هستید می توانید هر قسمت ازفضا را مطابق علایق خود دکور کنید.
برای این کار بهتر است فضای ورودی را از پذیرایی، آشپزخانه از ناهارخوری، راهرو و اتاق هارا ازپذیرایی جداکرد.

 

 

6. قراردادن کتابخانه، گل آپارتمانی و تابلو:

با قراردادن کتابخانه در قسمتی ازفضای منزل باعث ایجاد فضای فرهنگی می شود. گذاشتن کتاب ها، المان یا یادگاری در قفسه های آن روح تازه ایی به منزل شما می دهد.
هم چنین چسباندن قاب عکس، تابلو، شلف دیواری حس و حال زیبایی را به محیط می دهد. بهتراست نوع قاب عکس با سبک طراحی هماهنگ باشد.
گل و گیاه باعث ایجاد طراوت وشادابی می شود وانتخاب نوع گل باید با سبک دکوراسیون هماهنگ باشد زیرا باید به نگهداری گل ها ومیزان نوری که در فضا نیاز دارد، توجه کرد.

 

 

طراحی داخلی منزل براساس اقلیم های موجود در ایران:

1. اقلیم معتدل ومرطوب (ساحل جنوبی دریای خزر):

این اقلیم دارای بارندگی شدید و رطوبت بالا است. به همین دلیل استفاده بیشتراز چوب ومتریال هایی که ظرفیت گرمایی کمتری دارند، می شوند. وقتی درجه هوا در روز کم است ذخیره کردن آن اهمیتی ندارد و باید طوری باشد که تهویه هوا وجود داشته باشد پس باید ازمصالحی که سبک اند وذخیره گرما کمی دارند استفاده شود مانند چوب.
البته باید توجه کرد نوع مبلمان و پارکت ها باید از جنس های محکم انتخاب شوند به علت رطوبت زیاد باعث حشره افتادن درچوب میشود و نوع پرده ها برای گردش جریان هوا نباید ضخیم باشند.


2. اقلیم گرم و خشک( مناطق کویری ایران):

این نوع اقلیم دارای شب های سرد و روزهای گرم می باشد. بارندگی کمتر و میزان  تبخیر آب زیاد است. متریال مورد استفاده دراین اقلیم با ظرفیت گرمایی زیاد ساخته می شوند. برای طراحی داخلی منزل درمناطق گرم و خشک باید از پنجره هایی عریض و دارای سایبان استفاده شود و بیشتراز رنگ های روشن در دکوراسیون داخلی استفاده شود.
هم چنین برای متریال کف بهتراست از سنگ و چوب وبرای لوازم دکوری وبا توجه به اقلیم مورد نظراز گلدان با گیاهان سبز استفاده کرد.

3. اقلیم سرد و کوهستانی:

این اقلیم بیشتردرنواحی زاگرس و نواحی مرکزی ایران است که دارای سرمای شدید زمستان و هوای معتدل تابستان می باشد. در این نواحی بارندگی زیاد و اختلاف شب و روزهم بسیارزیاد است. متریال استفاده در این اقلیم سنگ یا چوب می باشد.
برای طراحی داخلی منزل در این نوع مناطق بهتر است ازمتریال هایی که مقاومت حرارتی مصالح را زیاد کند و عایق حرارتی باشد استفاده شود و بیشتر از رنگ های تیره در دکوراسیون داخلی منزل اجرا شود.

4. اقلیم گرم و مرطوب:

این نوع اقلیم بیشتردرامتداد دریای خزر و دریای عمان با گرما و رطوبت زیاد و میزان بارندگی بسیار کم همراه است که در زمستان هوای معتدلی دارد . مصالح مورد استفاده برای این اقلیم با ظرفیت حرارتی کم ساخت می شود و خانه ها دارای سایبان ، ایوان بلند و پنجره های زیاد است.
در طراحی داخلی این منازل ازرنگ های روشن، پرده نازک و برای کف از متریال سنگ استفاده می شود. بهتر است در این مناطق برای کابینت های آشپزخانه دربه صورت باز ساخته نشود تا برای جلوگیری از گرما و رطوبت از آشپزخانه به محل نشیمن از پارتیشن های پیش ساخته استفاده شود.

آشپزخانه و اتاق خواب:

نکاتی که تا الان مورد توجه شما قرار گرفت بیشتر مربوط به فضاهای نشیمن و پذیرایی است اما بخش های مهم دیگر شامل: آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام است که از فاکتورهای مهم خانه به شمار می آید.
در ادامه توضیح کوتاهی از نکات قابل توجه این فضاهای فرعی داده می شود.

آشپزخانه در دکوراسیون داخلی:

مهم ترین بخش یک خانه آشپزخانه است زیرا افراد خانه اوقات زیادی را در طول روز در این قسمت سپری می کنند پس باید محیطی آرام و دلنشینی را ساخت.
همانطور که می دانید آشپزخانه قلب دوم خانه به حساب می آید و تراکم بالایی از اثاثیه و اجزا در خود جا داده است که شامل:

1. کابینت
2. سینک شیرآلات ظرفشویی
3. گاز، هود، فر، ماکروویو
4. مبلمان آشپزخانه

 انتخاب کفپوش مناسب غیرهمسطح با قسمت پذیرایی و نشیمن ازاهمیت خاصی برخورداراست. به دلیل شست و شو و وجود رطوبت بیشتر نسبت به فضاهای دیگر باید کفپوش مقاوم به رطوبت و ضربه( جهت افتادن تجهیزات فلزی) باشد.
هم چنین تامین شدت و رنگ نور یکی دیگر از فاکتورهاست زیرا شدت نور هر فضا بسته به نوع کاربری آن
متفاوت هست و میزان آن برای آشپزی و خوردن غذا مناسب باشد.
رنگ مناسب برای صفحه بین دو ردیف کابینت بالا و پایین و دیوارها باید هماهنگی لازم را با سبک مورد نظر و رنگ دیگر فضاهای خانه کند.

اتاق خواب در دکوراسیون داخلی:

همانطور که از نام این فضا پیداست اتاقی برای خواب است پس باید محیط را با نور مناسب، راحت و آرام ساخت. مواردی که برای دکوراسیون اتاق خواب بهتراست در نظر بگیریم شامل:

1. نورپردازی ملایم با شدت نور کم
2.اندازه مناسب سرویس خواب با متراژ اتاق و رنگ مناسب با سبک منتخب
3. رنگ آمیزی یا استفاده از کاغذ دیواری با رنگ‌های ملایم و غیر هیجانی
4.انتخاب کفپوش مناسب مجزا از فضاهای دیگر
5.انتخاب پرده مناسب برای نوردهی در طول روز

اگر اندازه سرویس خواب با مساحت اتاق مناسب نباشد موجب اشغال بیهوده فضا می شود درنتیجه ظاهری زیبا به فضای اتاق خواب نمی دهد و خسته کنندست.
می توانید با استفاده از کتابخانه کوچک یا گل و گیاهان سبز محیطی زیبا و آرام به فضا داد.

کلام آخر:

دراین مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی که می توان براساس آن طراحی اصولی کرد، مطرح کنیم. اما باید توجه داشت که طراحی داخلی منزل طبق سلیقه شما، فضای موجود و ایده طراح انجام می شود پس بهتراست برای صرفه جویی در وقت و هزینه و ارایه بهترین طرح با یک متخصص این مسیر مشورت کنید. زیرا مهم ترین هدف یک طراح این است که عملکرد فضا را دقیق تر و کاربردی تر از آن چیزی که هست ارایه دهد و به بهترین وجه ممکن از فضا و کاربری موجود آن طبق سلایق کارفرما استفاده کند.

شرکت طراحی و اجرا هیرکانا سازه با تیمی از مهندسین مجرب این فرصت را به شما می دهد تا برای زیبایی نگاهتون ارزش قایل شید. پیشنهاد ما به شما برای درک بهتر سبک های دکوراسیون داخلی کلاسیک، مدرن و چگونگی بازسازی منزل و داشتن یک طراحی خوب مراجعه به دیگر مقالات ماست.

 

پاسخ دهید