20 نکته کلیدی برای تخریب ساختمان کلنگی

20 نکته کلیدی برای تخریب ساختمان کلنگی

قرارداد
20 نکته کلیدی برای تخریب ساختمان کلنگی

در سطح شهر ساختمان های زیادی وجود دارند که مدت بسیار زیادی است که از ساخت و بازسازی آن ها می گذرد. افرادی که مالک این ساختمان ها هستند در تلاش برای بازسازی ملک خود تصمیم به تخریب ساختمان، می کنند. حال بسته به خواسته ی کارفرما، کل سازه یا قسمتی از آن مورد تخریب قرار می گیرد. ما در این مقاله سعی داریم به نکات کلیدی قبل از تخریب ساختمان و انواع روش های تخریب ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.  

 

تخریب ساختمان چیست؟

به طور کلی تخریب ساختمان، به معنای خراب کردن آن می باشد. اما اگر اصولی تر بخواهیم به آن بپردازیم، به اقداماتی که باعث ایجاد جدا شدن مصالح و تجهیزات سازه و غیرسازه ای باشد را تخریب می گویند. اگر تمایل دارید تا سازه ای نو داشته باشید نیاز به تخریب و بازسازی مجدد می باشد. برای این کار شما قبل از اینکه اقدام به گود برداری کنید نیاز دارید تا برخی از بخش های ساختمان را تخریب کرده و قسمت هایی از آن را جداسازی نمایید.

 

20 نکته کلیدی برای تخریب ساختمان کلنگی

 

دلایل تخریب ساختمان

از دلایل عمده تخریب ساختمان مسکونی می توان قدمت بالای آن و قابل سکونت نبودن ساختمان دانست. اما در برخی از موارد نیز اشخاص از مدل طراحی ساختمان خود خسته شده اند و سعی دارند با تغییر در طراحی داخلی منزل، باعث تغییر در روحیات خود شوند.

تخریب ساختمان کلنگی

اگر دقت کرده باشید درصد بالایی از مردم در خانه هایی قدیمی زندگی می کنند. قدمت ساخت بسیاری از این ساختمان ها بیشتر از 30 سال می باشد. به این خانه ها با قدمت بالا، خانه های کلنگی می گویند. این خانه ها دیگر قابل سکونت نیستند و باید از سکونت در آن ها خودداری شود. تنها راه استفاده مجدد از این ساختمان ها تخریب و بازسازی آن می باشد.

 

20 نکته کلیدی برای تخریب ساختمان کلنگی2

 

نکات مهم قبل از تخریب ساختمان کلنگی

1- بررسی کلی ساختمان

موضوعی که در بررسی کلی ساختمان باید به آن دقت شود، توجه به مسائل زیست محیطی می باشد. اگر مسائل مهم زیست محیطی را رعایت نکنید احتمالا بعد از بازسازی مجدد، مجبور به پرداخت هزینه های گزاف خواهید شد.

2- بازیافت مواد

قبل از تخریب باید به زباله هایی که از ساختمان جدا می شوند، توجه شود. برخی از این زباله ها بازیافت می شوند. برخی از زباله ها نیز دارای مواد خطرناکی می باشند. این مواد خطرناک باید فورا شناسایی شوند.

3- طراحی تخریب ساختمان کلنگی

در اینجا یکسری مراحل وجود دارد. ابتدا باید طرح تخریب ساختمان مسکونی و در ادامه درخواست تایید تخریب را به مقامات محلی ارجاع دهید. در قسمت طرح تخریب نیز، ابتدا طرحی که ساختمان مورد تخریب را نشان می دهد، مورد بررسی قرار می دهند. بعد از آن به ترتیب، اندازه های ارتفاع ساختمان مسکونی، طرح چیدمان، نوع تخریب پیشنهادی و اقدامات ایمنی در دست بررسی قرار خواهند گرفت.

4- اقدامات ایمنی مورد نیاز

یکی از مهم ترین بخش های بازسازی ساختمان، رعایت ایمنی در نوسازی ساختمان می باشد. شما با رعایت نکات ایمنی و تجهیزات درست می توانید جان بسیاری از افراد حاظر در این بازسازی را نجات دهید. این اقدامات روش های بسیار ساده هستند. انجام این قدامات پیشگیرانه شاید زمان زیادی را از شما صرف نکند.

5- نوع متریال ساختمان

در صورتی که ساختمان فلزی و نوع طاق آن ضربی باشد، دقت کنید که باید ابتدا طاق ضربی تخریب شود و بعد از آن به سراغ دیوار ها بروید. اگر نوع پوشش سقف از تیرچه بلوک باشد، باید در ابتدا سقف تخریب شده و سپس به تخریب دیوار ها بپردازید.

6- قطع انشعابات آب و برق و گاز

قطع انشعابات آب و برق و گاز  بهتر است، توسط تیم اجرایی بازسازی و تخریب ساختمان، انجام گردد.

7- پر کردن فاضلاب های قدیمی

یکی از اقداماتی که باید حتما انجام شود، پرکردن فاضلاب های قدیمی داخل ساختمان کلنگی باشد. با اتصال به فاضلاب های شهری می توانید از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

8- بیمه شدن ساختمان توسط کارفرما

حوادث زیادی ممکن است در طول مدت زمان اجرای پروژه رخ دهد. پس در ابتدا باید این نکته را به کارفرما متذکر شد که با داشتن بیمه ساختمان می توان در آینده جلوی بروز بسیاری از مشکلات را گرفت.

9- خارج کردن تمامی قطعات برقی و مکانیکی

خارج کردن قطعاتی مانند انشعابات داخلی از قبیل گاز و آب و تجهیزات روشنایی و برقی مانند لوستر و لامپ که ممکن است در روند تخریب شما را دچار مشکل کند.

10- جداسازی شیشه ها و پنجره های ساختمان

بهتر است در هنگام تخریب، شیشه ها و پنجره های موجود در سازه را جدا کرده و به خارج از محیط تخریب انتقال دهید.  

11- استفاده از ماشین آلات سنگین

ماشن آلات سنگین مانند کامیون ها برای بردن زباله و نخاله های ساختمانی، لودر و بیل مکانیکی برای تخریب ساختمان مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این موارد می تواند روند تخریب ساختمان را ساده تر و در زمان نیز صرفه جویی کند.

12- جداسازی برق گیر از ساختمان

به موجب جلوگیری از صدمات ناشی از صاعقه از برق گیر در ساختمان هایی که ارتفاع زیادی دارند استفاده می شود. قبل از تخریب ساختمان مسکونی این برق گیر باید از ساختمان خارج شود.

13- جمع آوری آجرها و استفاده از آن ها در بنای جدید

برخی از آجر ها که اسیب ندیده اند و موردی برای استفاده مجدد در بازسازی بنای خانه ندارند را می توانید نگه دارید.

14- جداسازی درب های چوبی و فلزی

یکی از مواردی که باید دقت نمایید این است که حتما تمامی وسایل چوبی و فلزی مانند درب ها و پنجره ها قبل از اجرای تخریب به طور کامل از ساختمان خارج کنید. در مواردی نیز این درب ها در سازه ی جدید مورد استفاده قرار می گیرند.

15- ایجاد قرار داد با نیروی مجرب و متخصص در امر بازسازی

در امر بازسازی داشتن نیرو های متخصص امری حیاتی و بسیار حائز اهمیت می باشد. نیروهای به کار گیری شده باید مهارت کافی و لازم در حوزه خود را داشته باشند، زیرا که کوتاهی و نقص در هر بخش ناشی از کم مهارتی استادکار، منجرب به خسارت های جبران ناپذیری بازسازی و تخریب ساختمان مسکونی کلنگی می شود.

16- انتقال نخاله های ساختمانی به بیرون از شهر  

در هر پروژه باسازی، حجم زیادی از نخاله های ساختمانی تولید می شود. این نخاله ها باید توسط ماشین های شهرداری به خارج از شهر هدایت شوند. تیم مجری با هماهنگی های صورت گرفته، نخاله های ساختمانی را از محل پروژه خارج می کنند. در صورتی که پروژه در طبقه دوم و یا بالاتر قرار داشته باشد، تیم اجرایی باید نخاله ها را در کیسه های مخصوص، جمع آوری کرده و به وسیله بالا بر، از محل پروژه خارج نموده و توسط ماشین های شهرداری از محل پروژه خارج نمایند.

17- جلوگیری از رهایی ضایعات تخریب در کنار معابر عمومی

دقت کنید که نخاله ساختمانی را باید در نقطه ای از حیاط یا پارکینگ که مشکلی برای تردد افراد ایجاد نمی کند نگهداری شود. برای انتقال آن ها نیز از خودرو های حمل نخاله استفاده کرده و نخاله های ساختمانی را به محل دفنی که توسط شهرداری مشخص شده است، تخلیه کنید.

18- داشتن گواهی نامه رانندگان ماشین آلات سنگین

این موضوع مربوط به نیروی متخصصی است که کار را سپرده اید. این افراد سعی می کنند بهترین نیرو های خود را در پروژه به کاربگیرند و همه ی مدارک آنها را بررسی می نمایند.

19- بررسی کامل سازه قبل از شروع تخریب

در جهت تخریب بنا، ابتدا باید سازه از لحاظ اسکلت و محل قرار گیری تیر و ستون بررسی شود. در پروسه تخریب، بخش های اساسی سازه از قبیل تیر و ستون های اصلی و دیوار باربر، در گام های آخر باید مورد تخریب قرار گیرد. بررسی و تعیین این امر توسط تیم اجرایی صورت می گیرد. سلسه مراتب در تخریب امری بسیار حیاتی می باشد که عدم توجه به آن منجر به خسارت های جبران نا پذیری میگردد.

20- استفاده از لوازم استاندارد در تخریب ساختمان کلنگی

از جمله وسایل مورد استفاده در تخریب ساختمان کلنگی، دریل، ضربه زن برقی، دستگاه فرز، چکش تخریب می باشند.

 

20 نکته کلیدی برای تخریب ساختمان کلنگی1

 

انواع روش های تخریب ساختمان کلنگی

انتخاب روش مناسب برای تخریب ساختمان کلنگی نیز از نکاتی است که باید در هنگام تصمیم برای بازسازی ساختمان به آن دقت شود. در این قسمت سعی داریم تا روش هایی مورد استفاده در تخریب ساختمان کلنگی را برای شما شرح دهیم.

1- تخریب ساختمان به وسیله انفجار

روش انفجار، فرآیند استفاده از مواد منفجره است که برای فرو ریختن ساختمان از داخل به بیرون انجام می شود. البته انفجار ساختمان مسکونی به دو روش انجام می شود. در انفجار اول، اگر فضا بزرگ باشد در ستون های سمت چپی ساختمان، مواد منفجره نصب می شود. در ادامه نیز از کابل برای کنترل فروریختن اجزای ساختمان استفاده می گردد.
در روش دوم انفجار ساختمان، مواد منفجره در ستون های میانی و پشتی ساختمان قرار می گیرند. اما نکته ای که باید دقت شود استفاده از مواد منفجره معمولا برای مساحت های  بسیار زیاد استفاده می شود و نیاز به تخصص افراد متخصص و با تجربه دارد. در ادامه این افراد نیز باید نقشه ای برای تخریب ساختمان  کلنگی در دست داشته باشند.

2- تخریب ساختمان به وسیله بیل مکانیکی

در این روش ما نیاز به یک بیل مکانیکی هیدرولیک داریم. از بیل مکانیکی هیدورولیک می توان یک ساختمان را با اعمال وزن آن بر روی سازه یا کشیدن مصالح ساختمان و یا کوبیدن به ساختمان برای تکان دادن پایه های آن استفاده کرد. بیل های مکانیکی بیشتر برای ساختمان های مسکونی که ارتفاع کمتری دارند و مقاومتشان نیز پایین می باشد استفاده می کنند.

3- تخریب ساختمان مسکونی به وسیله تخریب انتخابی

در این روش، شما به تخریب قسمت های خاصی از ساختمان مشغول می شوید که نیاز به بازسازی دارد. اما ساختار اصلی ساختمان حفظ می شود. معمولا از این روش بیشتر برای تخریب ساختمان مسکونی کلنگی استفاده می کنند.  

4- تخریب ساختمان به وسیله گوی

استفاده از گوی برای تخریب ساختمان مسکونی، یک روش کلاسیک می باشد. شاید شما در بسیاری از فیلم های سینمایی این گوی را دیده باشید. این گوی معمولا از فولاد عظیمی ساخته شده است. این گوی فولادی از یک جرثقیل آویزان شده و به داخل ساختمان پرتاب می شود. به دلیل وزن بالای این گوی تمام ساختمان را تخریب می کند. این روش ایمنی بسیار پایینی نسبت به روش های دیگر تخریب دارد و گرد و غبار بسیار زیادی بلند می کند. استفاده از این روش دیگر مرسوم نمی باشد.

5- تخریب ساختمان به وسیله بولدوزر

از بولدوزر بیشتر برای تخریب ساختمان هایی که آجری و بتنی هستند استفاده می شود. البته با استفاده از بولدوزر می توانید نسبت به مدیریت و تفکیک نخاله های ساختمانی نیز اقدام کنید. از بولدوزر معمولا برای ساختمان هایی با ارتفاع کم استفاده می گردد. برای مثال برای تخریب ساختمان مسکونی که ارتفاع دیوار ها تا سه متر باشند را می توان از بولدوزور استفاده کرد.  

 

20 نکته کلیدی برای تخریب ساختمان کلنگی3

 

نتیجه گیری

در این مقاله ما در تلاش بودیم تا روش های مختلف تخریب ساختمان مسکونی کلنگی و نکات مهم هنگام تخریب را به شما آموزش دهیم. تخریب و بازسازی ساختمان مطمئنا یک پروسه ی زمان بر می باشد، اما شما با کمک و همراهی تیم مجرب می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید. شما می توانید از خدمات شرکت هیرکاناسازه در زمینه بازسازی ساختمان خود راهنمایی و مشاوره بگیرید. شرکت هیرکاناسازه در زمینه بازسازی ساختمان های مستهلک و فرسوده و طراحی داخلی و طراحی نمای ساختمان ها به صورت مشارکت در ساخت و پیمانکاری در گرگان انجام می دهد.

پاسخ دهید