12 تفاوت مهم بلوک لیکا و بلوک سیمانی

مصالح ساختمانی
12 تفاوت مهم بلوک لیکا و بلوک سیمانی

تفاوت بلوک لیکا و بلوک سیمانی در افزودنی ملات است، هر دو بلوک سیمانی هستند و برای دیوارچینی استفاده می شوند، چیزی که در آن ها فرق دارد شرایط و مواد تولید هر کدام است.

این که در ملات هر کدام چه موادی و با چه عیاری به کار بسته می شود و تحت چه شرایط و امکاناتی تولید می شوند و برای چه کاری مناسبند، تفاوت های اصلی را آشکار خواهد کرد.

دانستن این تفاوت ها به انتخاب درست شما کمک خواهد کرد، چرا که انتخاب مصالح ساختمانی مناسب برای موفقیت و دوام هر پروژه ساختمانی بسیار مهم است.

در میان مصالح دیوارچینی مختلف موجود، بلوک‌های لیکا و بلوک‌های سیمانی دو گزینه محبوب هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. درک تفاوت بلوک لیکا و بلوک سیمانی می تواند به تصمیم گیری آگاهانه برای نیازهای ساخت و ساز شما کمک کند.

معرفی بلوک لیکا

ملات بلوک‌ لیکا حاوی دانه ی رس منبسط شده سبک به نام لیکا است که از خاک رس طبیعی و در کارخانه تولید می شود، خاک رس در یک کوره دوار و در دمای بالا گرم می‌شود تا گلوله‌های سبک وزن و متخلخل تشکیل دهد. سپس این گلوله ها در ملات به یکدیگر متصل می شوند تا بلوک هایی ایجاد کنند که هم سبک و هم قوی هستند.

فرآیند تولید بلوک های Leca شامل حرارت دادن خاک رس تا حدود 1200 درجه سانتیگراد است. این میزان حرارت باعث می شود که خاک رس منبسط شود و گلوله های کوچک و گرد با ساختار متخلخل تشکیل شوند. سپس این گلوله ها با سیمان و آب مخلوط می شوند و بلوک لیکا را می سازند.

ویژگی های اصلی بلوک لیکا

  1. وزن کم

  2. عایق حرارتی و صوتی بالا

  3. مقاوم در برابر آتش

  4. سازگار با محیط زیست به دلیل استفاده از مواد طبیعی

معرفی بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی که به بلوک های بتنی نیز معروف هستند و دارای انواع مختلف بلوک سیمانی سبک، بلوک سنگین، لیکا، ماسه ای، هبلکس و... هستند. ملات بلوک های سیمانی از مخلوط سیمان، پوکه معدنی، پوکه صنعتی، دانه ی لیکا، پودر آلومینیوم، ماسه، شن، آب و...ساخته می شوند، این که هر کدام از این مواد در چه بلوکی و به چه میزانی استفاده می شوند را خواهیم گفت.

فرآیند کلی ساخت همه ی بلوک های سیمانی شامل مخلوط کردن مواد اولیه در میکسر، ریختن ملات در قالب ها توسط دستگاه و در نهایت خشک شدن بلوک ها برای رسیدن به استحکام مطلوب است.

ویژگی های اصلی بلوک های سیمانی

  1. مقاومت فشاری بالا

  2. ماندگاری

  3. تطبیق پذیری در کاربردهای ساختمانی

  4. در دسترس بودن گسترده

تفاوت بلوک لیکا و بلوک سیمانی

همه ی بلوک های ساختمانی به جز سفال، از خانواده ی بلوک سیمانی هستند، خود بلوک لیکا نیز یک بلوک سیمانی است، پس وقتی صحبت از تفاوت بلوک لیکا و بلوک سیمانی می کنیم، باید نوع بلوک سیمانی را به‌طور واضح تعیین کنیم، بعد به تفاوت آن نوع با بلوک لیکا بپردازیم و الا همه بلوک سیمانی هستند.

اما یک نکته ای وجود دارد که در شناخت عمومی وقتی صحبت از بلوک سیمانی می شود، همه فکر می کنند راجع به بلوک معمولی صحبت می شود و عموما بلوک ماسه را به عنوان بلوک سیمانی می شناسند در حالیکه خانواده ی بلوک سیمانی، شامل همه ی بلوک ها می شود و ماسه ای نیز یکی از انواع بلوک های سیمانی است.

حال به صورت دیدگاه عموم اگر بخواهیم تفاوت بلوک لیکا و بلوک سیمانی را در یک لیست جمع‌بندی کنیم به صورت زیر خواهد بود:

  1. وزن

بلوک های لیکا به طور قابل توجهی سبک‌تر از بلوک های سیمانی هستند و حمل آن ها آسان تر است و با وزن کم خود، بار روی فونداسیون را کاهش می دهند. سنگینی بلوک های سیمانی، هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی را افزایش می دهد و دیوارچینی را سخت‌تر می کند.

  1. خواص عایق

بلوک های لیکا در مقایسه با بلوک های سیمانی عایق حرارتی و صوتی بالاتری دارند. این مزیت، آنها برای ساختمان های مسکونی که عایق کاری در آنها اولویت دارد ایده آل می کند. همچنین ساختار متخلخل بلوک های Leca عایق حرارتی و صوتی عالی را فراهم می کند و راحتی ساختمان ها را افزایش می دهد.

  1. استحکام و دوام

بلوک های سیمانی دارای استحکام فشاری بالاتری هستند که آنها را برای کاربردهای باربر مناسب می کند و در برابر بارهای سنگین دوام بیشتری دارند، در حالیکه بلوک های لیکا اکثرا برای کاربری مسکونی و تجاری سبک خرید می شوند.

  1. اثرات زیست محیطی و سازگاری با محیط زیست

بلوک های Leca به دلیل ترکیب طبیعی حاصل از خاک رس طبیعی و انرژی کمتری که در طول تولید دارند، پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست هستند. از طرف دیگر بلوک های سیمانی به دلیل داشتن میزان سیمان بالا، ردپای کربن بیشتری دارند.

  1. قیمت بلوک

قیمت بلوک سیمانی به دلیل اینکه ارزان‌تر از بلوک های Leca است گزینه ای مقرون به صرفه برای پروژه های بزرگ می باشد. قیمت بالای بلوک های لیکا نسبت به  می‌تواند یک عامل بازدارنده برای پروژه‌هایی باشد که با کمبود بودجه‌ مواجهند.

  1. کاربرد بلوک ها

بلوک Leca به دلیل خاصیت عایق بودن و وزن سبک، معمولاً در ساختمان های مسکونی برای دیوارهای غیر باربر استفاده می شوند. همچنین در ساختمان‌های تجاری و در مواردی که عایق حرارتی و صوتی مورد نیاز است، مانند پارتیشن‌های اداری، از بلوک لیکا استفاده می کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، بلوک‌های لیکا به دلیل سهولت در جابجایی و جذابیت ظاهری در پروژه‌های محوطه‌سازی مانند دیوارهای باغ ویلاها نیز استفاده می‌شوند.

حال اینکه بلوک سیمانی به طور گسترده در ساخت و سازهای مسکونی برای دیوارهای باربر و غیر باربر استفاده می شود. همچنین به دلیل استحکام، مقاومت فشاری و تطبیق پذیری بالا، در پروژه های تجاری، جاده ها، پل ها، سدها و در همه جا از فونداسیون گرفته تا دیوارهای جداکننده مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. حمل و نصب

بلوک‌های لیکا بسیار سبک‌تر از بلوک‌های سیمانی سنتی هستند و حمل و نصب آن‌ها آسان‌تر است.

  1. کاربری آسان

ماهیت سبک وزن بلوک های Leca کار با آنها را آسان تر می کند و زمان ساخت و هزینه های کار را کاهش می دهد.

  1. تطبیق پذیری

بلوک‌های سیمانی را می‌توان در طیف وسیعی از پروژه‌های ساختمانی، از ساختمان‌های مسکونی گرفته تا توسعه‌های زیرساختی بزرگ مورد استفاده قرار داد.

  1. دسترسی

بلوک های سیمانی به طور گسترده ای در دسترس هستند و در اندازه ها و انواع مختلفی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف تولید می شوند، در حالیکه بلوک های لیکا به‌صورت محدود و سفارشی توسط تولیدکنندگان خاصی تولید می شوند و بسته به منطقه ممکن است به آسانی بلوک‌های سیمانی در دسترس نباشند.

  1. نصب و نگهداری

برش و شکل دادن به بلوک های Leca آسان است و این مزیت، نصب را مخصوصا در سازه هایی که از والپست استفاده شده است، ساده‌تر می کند، به همین خاطر قبل از خرید والپست، حتما اطمینان حاصل کنید که بعدا بلوکی که می خرید یک بلوکسبک مانند بلوک لیکا باشد. اما سازه های بلوک لیکا باید در گذر زمان، بررسی منظم شوند تا ترک های احتمالی آنها، آب بندی شوند.

نصب بلوک های سیمانی به دلیل وزن زیاد، نیاز به تلاش بیشتری دارد اما به راحتی می توان آنها را روی هم چیده و با ملات چسباند.

همچنین، سازه های سیمانی بادوام هستند اما باید به طور مرتب باید از نظر سایش بازرسی شوند و در صورت نیاز تعمیر شوند تا از خراب شدن بلوک جلوگیری شود.

  1. نوآوری در فناوری بلوک

تحولات جدید در بلوک های Leca شامل توسعه انواع سبک‌تر و عایق‌تر است که عملکرد آنها را افزایش می‌دهد. اما نوآوری در تولید بلوک سیمانی شامل بهبود استحکام و کاهش اثرات زیست محیطی از طریق استفاده از مواد جایگزین مانند پوکه معدنی است.

انتخاب بلوک مناسب برای پروژه شما

هنگام انتخاب بین بلوک های لیکا و سیمانی، عوامل مرتبط با تفاوت بلوک لیکا و بلوک سیمانی را بررسی کنید، همچنین عواملی مانند الزامات ساختاری، بودجه و نیازهای خاص پروژه خود را در نظر بگیرید.

هر دو بلوک لیکا و سیمانی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. بلوک های Leca برای پروژه هایی که به بلوک سازگار با محیط زیست با خواص عایق عالی نیاز دارند ایده آل هستند.

اگر بودجه دغدغه اصلی شما باشد، بلوک های سیمانی به دلیل قیمت کمتر، انتخاب ارجح تری هستند و برای پروژه هایی که نیاز به عایق عالی و مواد سبک وزن دارند، بلوک های Leca گزینه بهتری هستند.

 

 
 

 

 

پاسخ دهید