10 ترفند برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن با کمترین هزینه

10 ترفند برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن با کمترین هزینه

طراحی داخلی و دکوراسیون
10 ترفند برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن با کمترین هزینه

طراحی دکوراسیون داخلی در سال های اخیر با رشد جمعیت و افزایش زندگی شهرنشینی و آپارتمانی، به سمت بزرگ تر نشان دادن فضای داخل منزل رفته است. چرا که این روزها به دلیل افزایش قیمت مسکن و تمایل شدید به زندگی شهری، افراد به سراغ آپارتمان های کوچک و ارزان قیمت رفته اند. در این بین بسیاری از آن ها می خواهند همان فضای کوچک آپارتمان خود را به گونه ای طراحی کنند که فضای آن بزرگ تر نشان داده شود. ما در این مقاله قصد داریم 10 ترفند برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن با هزینه کم را به شما آموزش دهیم. هیرکانا سازه یکی از چندین شرکت برتر در زمینه ی طراحی دکوراسیون داخلی به شما این اطمینان را می دهد که با مطالعه ی این 10 ترفند به راحتی بتوانید فضای نشیمن خود را بزرگ تر جلوه دهید. تا انتها با ما باشید.

 

10 ترفند برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن با کمترین هزینه

 

چطور خانه را بزرگ تر نشان دهیم؟

بهینه سازی فضای نشیمن یکی از اولین اقداماتیست که طراحان داخلی برای بزرگ تر نشان دادن فضای داخل خانه انجام می دهند. برای این کار روش های بسیاری وجود دارد و برخی پرهزینه هستند. اما از آن جا که بخش اعظمی از ساکنین آپارتمان های کوچک جزو قشر متوسط هستند، بنابراین ما سعی کردیم تا روش هایی را در این مقاله گردآوری کنیم که نیازی به هزینه ی بالا ندارد و شما می توانید با حداقل ها فضای نشیمن خود را بزرگ تر نشان دهید. از جمله این روش ها عبارتند از:

 

1- از آینه استفاده کنید

استفاده از آینه های بزرگ در فضای نشیمن سبب بزرگ تر نشان دادن محیط می گردد. چرا که آینه ها تصویر و نور را منعکس می کنند و علاوه بر روشن تر کردن فضای داخل، آن جا را بزرگ تر نیز نشان می دهند. دلیل آن هم اینست زمانی که چشمان شما به سمت آینه می افتد، به جای دیدن دیوار و بن بست، تصویری عمق دار را می بینید. دیدن این تصویر به منزله ی اینست که گویی قسمت دیگری از منزل است که در امتداد این فضا وجود دارد. طراحی دکوراسیون داخلی با کمک آینه برای بزرگ تر جلوه دادن فضای نشیمن علاوه بر شیک تر کردن فضا، زیبایی خاصی به منزل و دکوراسیون شما می بخشد. آینه ها به تصاویری که داخل آن ها منعکس می شود عمق می بخشند، پس ناخودآگاه چشمان شما با دنبال کردن عمق تصویر به ذهن شما این پیام را می رساند که این محیط بزرگ تر است و مساحت آن به این دیوار یا آینه ختم نمی شود.

 

2- رنگ دیوارها را روشن انتخاب کنید

استفاده از رنگ های روشن همیشه باعث بزرگ تر نشان دادن یک محیط یا حتی جسم می گردد. به همین علت است که همواره به افراد دارای اضافه وزن گفته می شود که از رنگ های روشن در لباس های خود کمتر استفاده کنند، چرا که آن ها را چاق تر نشان می دهد. این قاعده در مورد طراحی دکوراسیون داخلی نیز صدق می کند. طراحان زمانی که بخواهند یک اتاق یا فضایی مانند نشیمن را بزرگ تر نشان دهند اولین کار آن ها استفاده از رنگ های روشن و ترجیحاً سفید یا نزدیک به سفید برای دیوارها می باشد.
طراحی دکوراسیون داخلی منزل که با رنگ روشن دیوار شروع شود این امکان را به شما می دهد که برای سایر قسمت ها از هر رنگ یا متریالی که دلتان می خواهد استفاده کنید. در واقع می توان گفت از جمله مزایای رنگ سفید یا رنگی نزدیک به سفید اینست که دست طراح را برای چیدمان و سایر اجزای داخل منزل باز می گذارد و به راحتی می تواند دیوارها را با هر آنچه که بخواهد پر نماید. فقط دقت کنید که در استفاده از رنگ و یا سایر وسایل زیاده روی نکنید و سبب شلوغ تر و کوچک تر دیده شدن فضا نشوید.

 

3- کفپوش های یک دست و یک رنگ

بزرگ تر جلوه دادن فضای نشیمن به کفپوش های منزل نیز بستگی دارد. در گذشته بیشتر استفاده از موکت مرسوم بود و بعضاً موکت های رنگی یا طرح دار استفاده می کردند که علاوه بر شلوغ تر نشان دادن فضای داخل منزل، سبب کوچک تر دیده شدن آن نیز می شد. دلیل آن هم اینست که در قدیم بیشتر منازل حیاط دار و بزرگ بودند، پس بزرگ یا کوچک تر به چشم آمدن فضای داخلی، چندان اهمیتی برای ساکنین نداشت. اما امروزه با کوچک تر شدن و آپارتمانی شدن خانه ها، این موضوع بسیار مهم جلوه می کند. استفاده از رنگ های روشن فقط مختص به دیوارها نیست. شما می توانید با استفاده از کفپوش های یک دست و با رنگ روشن، فضای نشیمن خود را از قسمت کف نیز بزرگ تر نشان دهید. حتی اگر از موکت استفاده می کنید، تا جایی که امکان دارد سعی کنید از موکت های با رنگ روشن و بدون طرح انتخاب نمایید تا در بزرگ تر نشان دادن فضای نشیمن خود تأثیر زیادی گذاشته باشید.

 

10 ترفند برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن با کمترین هزینه1

 

4- انتخاب پرده های بلند

دکوراسیون داخلی یک منزل هر چقدر هم که زیبا و شکیل باشد، تا زمانی که پرده نصب نشود گویی که خانه نیمه کاره است. پرده ها به فضای داخل جلوه و شکوه خاصی می بخشند و سبب ایجاد حس امنیت نیز در اهالی منزل می شود. در قدیم بیشتر پنجره ها چوبی و بخش کوچکی از آن شیشه داشت. یا در یک قاب بزرگ چوبی شیشه های مشبکی نصب می گردید. اما با پیشرفت علم و آگاهی برای صرفه جویی در مصرف انرژی قد پنجره ها کوتاه و کوچک تر شد و بیشتر افراد از پرده های کوتاه برای پوشاندن پنجره استفاده می کردند چرا که پرده های بلند اصراف در پارچه بود. طراحی دکوراسیون داخلی امروزه با پیشرفت علم و فناوری و ورود پنجره های دو جداره به صنعت ساختمان، دیگر مشکل هدر رفت انرژی حل شد و افراد می توانند با خیال راحت از پنجره های بلند و قدی استفاده نمایند و نور بیشتری را به داخل منزل خود بیاورند. در همین راستا استفاده از پرده های بلند که از سقف تا کف امتداد دارد پیشنهاد می شود تا با شکوه خاصی که دارد فضای نشیمن را بزرگ تر جلوه دهد. فقط دقت کنید که پرده ها را نیز مانند رنگ دیوار و کفپوش ها بهتر است از رنگ های روشن مانند سفید یا نزدیک به سفید استفاده کنید تا با یک دست شدن دیوار، کف، سقف و پرده ها ببینید که چقدر مساحت نشیمن شما بزرگ تر جلوه خواهد کرد.

 

5- خرید مبل های ساده

تغییر دکوراسیون فضای نشیمن به منظور بزرگ تر نشان دادن آن، می تواند با انتخاب مبل های ساده و ترجیحاً بدون دسته آغاز شود. اگر می خواهید مبلمان خود را تعویض کنید یا هنوز مبلی برای منزل خود خریداری نکرده اید و متراژ آپارتمان شما کوچک است، استفاده از مبل های بدون دسته و راحتی گزینه ی خوبیست. چرا که مبل های بدون دسته علاوه بر قیمت پایین تر نسبت به سایر مبل ها، به شما این امکان را می دهد که تا با چیدن یک یا دوتای آن کنار هم از فضایی بیش از ظرفیت واقعی مبل بتوانید استفاده کنید. استفاده از مبل های بدون دسته همانطور که از نامشان پیداست، دسته ندارند پس فضا را محدود و مصدود نمی کنند. یعنی به چشمان شما اجازه ی دنبال کردن سایر قسمت ها را در کنار مبلمان می دهند. وقتی مبل دسته داشته باشد انگار که یک مرزی در کنار خود کشیده است و این موضوع را به بیننده القا می کند که فضای نشیمن شما محدود به همین قسمت است و از دسته های مبل فراتر نمی رود. حال آن که مبل های بدون دسته این گونه نیستند و با فضای اطراف خود ترکیب می شوند و یک حالت یک دستی با محیط پیدا می کنند. همین امر سبب بزرگ تر جلوه دادن فضای نشیمن می گردد.

 

6- استفاده از فضای مخفی

بهینه سازی فضای نشیمن باید به گونه ای باشد که شما نیازی به استفاده از کمدهای مجزا و یا کنسول و امثالهم نداشته باشید. در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی منزل حتماً این نکته را به طراح خود گوشزد کنید که سعی کند بیشتر از فضاهای مخفی استفاده کند. فضای مخفی مانند اشکاف یا گنجه هایی که در قدیم وجود داشت و امروزه به آن کمد دیواری می گویند. یا استفاده از کابینت هایی با طراحی خاص که از بیرون نمای بزرگی ندارند ولی از داخل فضای بسیار بزرگی را در اختیار شما قرار می دهند. طراحی دکوراسیون داخلی اگر به وسیله ی یک تیم یا طراح حرفه ای انجام شود قطعاً نتیجه ی مطلوبی خواهد داشت. بهتر است از طراحانی کمک بگیرید که در این زمینه تجربه ی لازم را دارند. آن گاه می توانید با خیال راحت منزل خود را به دست آن ها بسپارید. هیرکانا سازه با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه ی طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی با داشتن تیمی مجرب و متعهد می تواند در این زمینه به شما راهنمایی های لازم را ارائه دهد.

 

10 ترفند برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن با کمترین هزینه2

 

7- نورپردازی خوب

چطور خانه را بزرگ تر نشان دهیم؟ نور همواره باعث می شود محیط داخلی تا آن جا که شعاع نور اجازه می دهد به طول کامل دیده شود. اگر منزل شما نورگیری خوبی نداشته باشد و در شب نیز نورپردازی ضعیف باشد، قسمت هایی از فضای نشیمن شما در تاریکی می افتد و دیده نمی شود. چشمان انسان به واسطه ی نور می تواند محیط اطراف خود را ببیند. یعنی اگر نور نباشد گویی همه چیز در تاریکی مطلق فرو رفته و هیچ چیز دیده نمی شود. استفاده از آینه های بزرگ به دلیل این که تصویر و نور را منعکس می کنند، میزان اهمیت نور را به شما نشان می دهد. شما برای بهتر و بزرگ تر دیده شدن فضای نشیمن خود نیاز به نور زیاد دارید و این را با استفاده از پنجره های قدی بزرگ می توانید در طول روز و از لوسترهای مناسب فضای منزل و انواع آباژورها یا چراغ های دیواری برای داشتن نور کافی در طول شب استفاده نمایید. زمانی که کل محیط نشیمن شما با نور روشن می شود پس تمامی نقاط آن دیده شده و طبیعتاً بزرگ تر از قبل به چشم می آید.

 

8- عدم استفاده از وسایل اضافی

بزرگ تر جلوه دادن فضای نشیمن به شرطی می تواند عملی شود که شما از وسایل اضافی و مازاد نیاز خود استفاده نکنید. هر خانه ای به یک سری وسایل اولیه برای داشتن راحتی ساکنین آن نیاز دارد که شامل، مبل، میز ناهارخوری، تلویزیون، فرش، آباژور و وسایلی از این دست که برای راحت زندگی کردن، وجودشان تقریباً الزامی می باشد. اما یک سری از وسایل یا در حقیقت اکسسوری هایی هستند که اصلاً به وجودشان احتیاجی نیست و بیشتر مناسب منازلیست که فضای نشیمن بزرگی دارند و افراد می خواهند فضاهای خالی را به وسیله ی آن پر کنند. دکوراسیون داخلی منزل خود را باید به گونه ای انجام دهید که به وسایل اضافی کمتری احتیاج داشته باشید تا فضای کمتری اشغال شود. این وسایل اضافی می تواند مانند بوفه، کنسول، انواع اکسسوری ها مانند مجسمه یا گلدان های بزرگ و... باشد. اگر متراژ نشیمن شما بزرگ باشد، قرار دادن هر کدام از این وسایل به شرطی که با دکوراسیون شما همخوانی داشته باشد، می تواند بر زیبایی فضا بیافزاید. اما در زمانی که متراژ کم است و فضا کوچک، بهتر است تنها از وسایل لازم و ضروری استفاده کنید و فضای کمتری را اشغال نمایید.

 

9- استفاده از فضای عمودی

طراحی دکوراسیون داخلی برای آپارتمان های کوچک عموماً به گونه ایست که طراحان سعی می کنند تا فضاهای کمتری را بر روی زمین اشغال کنند. با این کار متراژ بیشتری از کف دیده می شود و همین امر سبب بزرگ تر دیده شدن فضای نشیمن می شود. بسیاری از افراد دوست دارند تصاویر خانوادگی و یا کتاب های مورد علاقه ی خود را در نشیمن قرار دهند. اگر متراژ ساختمان شما زیاد باشد و نشیمن بزرگ باشد، به راحتی می توانید با استفاده از میز یا کنسول های مخصوص این کار، قاب های تصاویر خانواده ی خود را بر روی آن ها قرار دهید یا کتاب های مورد علاقه ی خود را در قسمتی از منزل با یک کتاب خانه ی کوچک داشته باشید. بهینه سازی فضای نشیمن برای آپارتمان های کوچک این اجازه را به شما نمی دهد تا بتوانید گزینه های بالا را داشته باشید. اما به این معنا نیست که از علایق خود نیز دست بکشید. شما می توانید با استفاده از شلف هایی که بر روی دیوار نصب می شود، کتاب های مورد علاقه ی خود و یا تصاویر خانوادگی را بر روی آن قرار دهید. با این کار علاوه بر اشغال کمتر فضای کف، چشمان بیننده را به سمت بالا جذب می کنید و خود این امر سبب بزرگ تر جلوه دادن فضای نشیمن می شود.

 

10- انتخاب فرش های کوچک تر

تغییر دکوراسیون فضای نشیمن با انتخاب فرش های کوچک تر می تواند تقریباً تکمیل شود و فضای نشیمن شما را بزرگ تر نشان دهد. هرچقدر فضای کف کمتر اشغال شود، نشیمن بزرگ تر دیده می شود، پس استفاده از فرش های کوچک تر که در وسط فضای نشیمن شما متمرکز می شود ناخودآگاه باعث می شود این حس را به بیننده بدهد که متراژ آپارتمان بزرگ است. برای همین باید ابعاد فرش شما به اندازه ای باشد که تنها پایه های جلوی مبل بر روی آن قرار بگیرد و زیر مبل شما خالی باشد تا فضا را بزرگ تر جلوه دهد.

 

جمع بندی

تغییر دکوراسیون فضای نشیمن به منظور بزرگ تر جلوه دادن فضای نشیمن همیشه به هزینه های زیاد و گزاف نیاز ندارد. شما به راحتی و با کمترین میزان بودجه ای که دارید می توانید فضای نشیمن خود را بزرگ تر از قبل جلوه دهید. تنها کافیست نکاتی را رعایت کنید و در انتخاب وسایل و طراحی دکوراسیون داخلی از افراد متخصص مشورت بگیرید. هیرکانا سازه با داشتن تیمی جوان و حرفه ای آماده ی ارائه ی مشاوره به شما در این زمینه می باشد. برای مشاهده نمونه کارهای طراحی و اجرا داخلی ما اینجا کلیک نمایید.

پاسخ دهید