چگونگی طراحی دفتر کار برای داشتن محیطی دوستانه!

چگونگی طراحی دفتر کار برای داشتن محیطی دوستانه!

طراحی داخلی و دکوراسیون
چگونگی طراحی دفتر کار برای داشتن محیطی دوستانه!

عوامل تاثیر گذار در طراحی دفتر کار

طراحی دفتر کار هر شرکت، نمایانگر اعتبار و شخصیت آن شرکت است و نقش مؤثری در میزان موفقیت مجموعه دارد. هر مدیر موفق و هوشمندی می‌داند که طراحی یک دفتر کار عالی و بی‌نقص می‌تواند چه نقش مهمی در افزایش بهره وری و پیشرفت مجموعه داشته باشد. در این مقاله از شرکت طراحی و دکوراسیون گرگان قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و اصول طراحی دفترکار بپردازیم و نگاهی به ایده‌های طراحی دکوراسیون دفتر کار برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا بیندازیم.

دکوراسیون و طراحی داخلی دفاتر ساختمان اداری دارای دو ویژگی مهم است :

اول اینکه پلان و سیرکولاسیون بر اساس الگوهای موجود شکل بگیرد.

دوم اینکه هیچ گونه محدودیتی برای زیباسازی بصری فضای داخل یا خارج ساختمان وجود ندارد.

 

 

امروزه طراحی داخلی دفتر کار گوگل، دکوراسیون داخلی شرکت توئیتر و یا اینستاگرام بسیار نامتعارف تر از یک شرکت با خصوصیات تکنولوژی یا شبکه اجتماعی است.

شاید جالب ترین بخش طراحی و اجرای یک شرکت اداری مدرن استفاده متنوع متریال باشد. مثلا طراحی داخلی اداری با چوب، طراحی داخلی اداری با شیشه و یا طراحی داخلی اداری مدرن با تلفیق انواع متریال های رنگی برای این عرصه پرکاربرد مورد استفاده قرار می گیرند.
برای اینکه بتوانید دکوراسیون دفتر کار خود را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید باید رنگ دیوارها و وسایل متناسب با دفتر کار شما باشد و حتماً برای چیدمان و دیزاین دفتر کار، به کاری که در آن محیط انجام می‌شود و مخاطبانی که با آن محیط سروکار دارند توجه کنید.

 


مخاطبان و ارباب رجوع ها در یک محیط کاری، تاثیر زیادی در انتخاب دکوراسیون و چیدمان و طراحی آن خواهند داشت و همچنین می توانید به نوع افرادی که به شما مراجعه می کنند و رده سنی و جنسیت آن ها توجه داشته باشید و بعد به طراحی دکوراسیون دفتر کار خود بپردازید.
بسیاری از ما در طول روز ساعات زیادی را در دفتر کار خود سپری می‌کنیم به طوری که می‌توانیم بگوییم دفتر کار، خانه‌ی دوم ما است. آنچه می‌تواند ما را تشویق کند تا در ساعاتی که در محل کار خود سپری می‌کنیم، خود به خدمتی صادقانه و مؤثر بپردازیم، بدون شک فضا و نوع طراحی دفتر کار است.

 

 

ضمن کسب درآمـد و ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه‌ای امروزه شرکت‌های بزرگ و معتبر در سرتاسر دنیا با توجه به این نکته، به گونه ای دفتر کار خود را طراحی کرده‌اند که کارمندان در محیط کار خود احساس آرامش و راحتی داشته باشند.زیرا این شرکت‌ها معتقدند که کارمندان بزرگ‌ترین دارایی آن‌ها هستند. اما در نظر گرفتن چه ویژگی‌هایی در دیزاین دفتر کار می‌تواند محیط کار شما را جذاب و منحصربه‌فرد کند؟

انتخاب رنگ مناسب

اگر فضایی که در اختیار دارید به اندازه کافی بزرگ است می توانید از هر نوع رنگی که تمایل داشته باشید استفاده کنید ، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که هر رنگی برای دیوارها و کف پوش و سقف و وسایل انتخاب کردید ، باید با سایر قسمت ها و وسایل در هارمونی کامل باشد و نوع محیط و چیدمان و دکوراسیون به گونه ‌ای باشد که حس اطمینان و رضایت را در مخاطبان القا و ایجاد کند. رنگ ها می توانند در کوچک و یا بزرگ تر به نظر رسیدن دکوراسیون دفتر کار کوچک تاثیر گذار باشد بنابراین بهتر است برای دیوار و کفپوش و سقف دفتر کار با متراژ کوچک از رنگ های روشن نظیر سفید و کرم و لیمویی و بژ استفاده کنید.

 


رنگ ها در محیط کار، نقش بسیار مهمی در ایجاد فضای بهتر و بهبود عملکرد کارکنان دارند. متخصصین علم روانشناسی معتقدند که هر رنگ ویژگی خاص خود را دارد و می‌تواند موجب ایجاد یک احساس خوب در افراد گردد. استفاده از یک ترکیب رنگ اصولی و صحیح می‌تواند علاوه بر زیباتر کردن فضای کار شما، خلاقیت و آرامش را نیز به ارمغان بیاورد. نکته مهم در انتخاب رنگ مناسب برای محیط‌ های کاری دقت در هماهنگی رنگ‌ها است. اگر کار شما به گونه ای است که برای انجام آن نیاز به خلاقیت دارید از طیف های رنگی نارنجی و قرمز استفاده کنید. از سوی دیگر، رنگ زرد برای ایجاد تمرکز ذهنی کارآمد می باشد. آبی فیروزه ای رنگ دیگری است که به عنوان سمبلی از تمیزی، نظم وترتیب و آرامش شناخته می شود.زمانی که ترکیب رنگی دردکوراسون دفتر کار به درستی و با استفاده از رنگ های مکمل، مشابه و رنگ های خنثی انجام شده باشد، فضای بهتر و زیباتری از نظر بصری در پیش روی شما قرار خواهد گرفت. آنچه برای طراحی دکوراسیون دفتر کار باید مورد توجه قرار بگیرد این است که از رنگ های تیره و خنثی و یا رنگ هایی استفاده شود که فضایی موقر و متناسب با کارکرد آن بوجود بیاورد. به کار بردن رنگ های شارپ و بسیار تند برای یک فضای کار مناسب نبوده و موجب خستگی در آن فضا می شود.

 

 

نورپردازی و بهره مندی از نور طبیعی

نکته ای که به شما در جهت تغییر حس و حال فضای داخلی از جمله محیط های کاری کمک می کند استفاده از نور مناسب می باشد. محل کار شما باید روشن، به همراه مقدار زیادی نور طبیعی و مصنوعی، و دارای گردش هوای کافی باشد. پنجره فقط منبعی برای ورود نور نیست بلکه باعث ایجاد حس آرامش و سرزندگی می شود. در کل نورپردازی مناسب از الویت های طراحی دفتر کار است.

 


در محیط های کاری کوچک بهتر است از نورپردازی سه بعدی استفاده کنید تا محیط کار بزرگتر به نظر برسد. نورهای مخفی و چراغ های هالوژنی که در سقف تعبیه می شوند می توانند انتخاب ایده آلی برای نورپردازی محیط های کاری کوچک باشند. نور پردازی مناسب در محیط باعث می‌ شود که شما بیش از حد از چشمتان کار نکشید و از ضعیف شدن زود هنگام چشم شما جلوگیری می کند.

 

 

دکوراسیون دفتر کار

در نظر داشته باشید که دفتر کار شما مانند خانه نیست که بتوانید برای چیدمان دکوراسیون داخلی آن از انواع مختلف دکوری ها و وسایل تزیینی استفاده کنید و برای چیدمان دکوراسیون دفتر کار و تزئین آن می توانید نهایتا از گلدان‌ های گل طبیعی در قسمت های مختلف استفاده کنید تا هم حس طبیعت و سرزندگی در محیط وجود داشته باشد و هم زیباتر باشد و در عین حال محیط شما از حالت رسمی خارج نشود.

 


استفاده از رنگ های خنثی و مات بهترین گزینه برای عناصر اصلی از جمله میزها، صندلی ها و قفسه ها می باشند. در کنار آن از لوازم تزئینی و آثار هنری مورد علاقه خود نیز می توانید استفاده نمایید. نکته اصلی در مورد وسایل هنری جذابیت آن ها می باشد، به همین خاطر به شما پیشنهاد می شود که از این وسایل در همه قسمت های اتاق استفاده کنید. استفاده از یک میز با طراحی ساده در تکمیل طراحی فضا به شما کمک خواهد کرد.
نکته ی دیگری که باید برای چیدمان دکوراسیون دفتر کار مد نظر قرار دهید این است که تمام وسایل مورد نیاز در جایی قرار داشته باشند که شما برای استفاده از آن ها دچار زحمت زیادی نشوید و وقت زیادی از شما گرفته نشود. این کار باعث می شود که هم بیش از حد خسته نشوید و هم راندمان کار شما بالاتر باشد.

 


در فضای دفاتر کار با متراژ کوچک بهتر است از میز هایی با طراحی کاربردی استفاده کنید تا استفاده بهینه را از فضای دفتر کار داشته باشید. مبلمان و صندلی های دفتر کار با متراژ کوچک نیز بهتر است ظریف و ساده باشند تا فضایی کمتر را اشغال کنند.
سایر وسایل مورد نیاز در دفتر نیز باید به گونه ای انتخاب شوند که فضای کمتری بگیرند و علاوه بر این چیدمان وسایل در دکوراسیون دفترکوچک باید به شیوه ای اصولی انجام شود.

 

 

متریال استفاده شده در طراحی دفتر کار

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی دفتر کار دقت در انتخاب متریال مناسب است. امروزه طراحان داخلی برای ایجاد محیطی متفاوت و جذاب در شرکت‌ها، از متریال‌های متفاوتی همچون چوب، شیشه یا ترکیبی از متریال‌های رنگی در طراحی داخلی دفتر کار استفاده می‌کنند که می‌تواند ترکیبی زیبا و شگفت‌انگیز به وجود بیاورد. در هنگام انتخاب متریال مناسب باید این نکته را در نظر داشته باشید، که دکوراسیون داخلی دفتر کار شما باید متناسب با نوع فعالیت و نشان‌دهنده چشم‌اندازهای مجموعه شما باشد.
همچنین به خاطر داشته باشید که متریال تمامی جزئیات دفتر کار شما ازجمله کفپوش، دیوارها، پوشش پنجره و مبلمان می‌تواند نقش بسیار مهمی در هرچه زیباتر کردن فضا و احساس راحتی بیشتر کارمندان در محیط کار داشته باشد.

 

 

نکاتی که در داشتن یک دفتر کار با دکوراسیون زیبا تاثیر دارد

- هماهنگی رنگ در بین اجزا
- ایجاد ساختاری واحد با استفاده از وسایل مختلف
- تعبیه قسمتی برای نصب برد برای قراردادن یادداشت ها
- استفاده از شلف و قفسه برای داشتن چیدمان مرتب
- میزکار متناسب با ابعاد فضا
- رعایت نظم در چینش میز و صندلی ها
- استفاده از گیاهان آپارتمانی

 

 

نتیجه گیری

وقتی در جهت ایجاد محیط کاری دوستانه تلاش می کنید، نتیجه نهایی آن افزایش سطح بهره وری کارمندان می باشد. صرف نظر از متراژ شرکت، این نکته ای است که تاثیر آن در موفقیت کاری را در دراز مدت خواهید دید در نتیجه برای داشتن محیطی گرم و دوستانه باید فضا را به گونه ای طراحی کرد که افراد در آن حس فردیت و کارمند بودن نداشته باشند بلکه خود را در جمعی از دوستان حس کنند که در راستای هدف مشترکی با یکدیگر همکاری می کنند.در این راستا شرکت طراحی هیر کانا سازه گستر با دادن مشاوره رایگان شما عزیزان را همراهی می کند.

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید