تفاوت بین کاشی و سرامیک بررسی تفاوت و کاربردها

مصالح ساختمانی
تفاوت بین کاشی و سرامیک بررسی تفاوت و کاربردها

اگر به دنبال کاشی و سرامیک‌های تزیینی هستید اما اطلاعات زیادی درمورد ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر کدام ندارید، و یا اینکه می‌خواهید برای فضای داخلی یا خارجی منزل و یا محل کار خود از کاشی و سرامیک استفاده کنید، به وبسایت درستی سر زده اید! در وبسایت هیرکانا سازه علاوه بر ارایه ی مشاوره‌ی رایگان در زمینه‌ی انتخاب درست کاشی و سرامیک که با نیازهای شما متناسب باشد، درمورد کاشی و سرامیک که از مصالح اصلی طراحی داخلی و خارجی بنا‌ها هستند، توضیحاتی جامع ارایه کرده است. امیدوارم پس از مطالعه‌ی این مطالب اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده کنید و بتوانید خریدی رضایت بخش داشته باشید.

تفاوت بین کاشی و سرامیک بررسی تفاوت و کاربردها 1

کاشی چیست ؟

حتما در زندگی روزمره خود نام کاشی و سرامیک را شنیده‌اید. اینکه کاشی یا سرامیک چه تفاوت‌هایی دارند و چه کاربردی دارند سوالی است که پاسخ به آن می‌تواند امروزه بسیار حائز اهمیت باشد. کاشی یکی از مصالح ساختمانی است که نام آن از اسم شهر کاشان گرفته شده است زیرا در زمان‌های قدیم کاشان مرکز مهم سفال سازی ایران بوده است. کاشی یک فراورده‌ی سرامیکی است که در دمایی معین پخته می‌شود و به حالت نیمه شیشه‌ای در می‌آید. برای ساخت کاشی از سفال و خاک رس که حاوی 20 الی 25 درصد سیلیس است، استفاده می‌شود. دلیل اینکه در ساختار کاشی از سیلیس استفاده می‌شود این است که حضور سسلیس باعث شیشه‌ای شدن بافت کاشی می‌شود. از جمله ویژگی‌های کاشی این است که جذب آب آن کم است و مقاومت لازم در برابر تغییرات شدید دما، ضربه و سایش را دارد. بنابراین بدون آنکه ترک بردارد یا بشکند، می‌تواند سالیان سال عمر کند. کاشی قدمتی بسیار طولانی دارد و در زیبایی بناهای هنری از کاشی استفاده می‌شده است که کاشی‌کارها با ظرافت بسیار از آن استفاده می‌کرده‌اند. 

کاربرد کاشی

کاشی کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. از جمله برای تزیینات اتاق‌ها، پوشش کف اتاق‌ها، دیوار آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام،پوشش فضاهای خارجی مانند نمای ساختمان ، نمای تراس و راهرو‌ها، دیواره‌های استخر و غیره. امروزه کاشی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند. به طوری که هم با دکوراسیون سبک امروزی و مدرن کاربرد دارند و هم با دکوراسیون سبک قدیمی و سنتی جور می‌شوند. این که در ساختمان خود از کاشی استفاده کنیم یا از سرامیک بسته به جایگاه مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد.

انواع کاشی

کاشی انواع مختلفی دارد که با توجه به عوامل موثر بر تولید، به چند دسته کلی تقیم می‌شود.

◘کاشی لعاب‌دار

برای ساخت کاشی لعاب‌دار ، پس از پخت کاشی یک لایه شیشه‌ای مانند براق به آن افزوده می‌شود . این لایه مزیت‌های زیادی دارد از جمله اینکه طرح، نقش و رنگ‌های متنوعی به کاشی می‌بخشد. علاوه بر این تمیز کردن کاشی آسان‌تر نیز می‌شود. همچنین این نوع کاشی به دلیل لایه‌ای شیشه‌ای که روی آن قرار دارد، درخشندگی و ظرافت بالاتری دارند. کاشی لعابی برای سطوحی همچون آشپزخانه یا حمام و دستشویی استفاده می‌شود.

◘کاشی معدنی

حتما در برخی فروشگاه‌ها یا مراکز تجاری انواعی از کاشی را دیده‌اید که لعابی ندارند و بیشتر به رنگ قرمز یا نارنجی هستند. کاشی‌های معدنی اسحکام بسیار بالایی دارند اما برای محیط‌های مرطوب مناسب نیستند و باید درزگیری شوند. به دلیل پوشش ضخیم این مدل از کاشی در آشپزخانه استفاده نمی‌شود.

◘کاشی بدون لعاب

این کاشی‌ها در مقایسه با کاشی‌های لعاب‌دار استحکام و مقاومت کمتری دارند و از سطح براق و درخشانی برخوردار نیستند. همین امر موجب شده است تا افراد تمایل زیادی به استفاده از این مدل کاشی نداشته باشند.

◘کاشی پرسلان

اگر به دنبال یک کاشی با قدرت استحکام بالا هستید، کاشی پرسلان به دلیل پخته شدن در دمای زیاد می‌تواند کاملا نیاز شما را برطرف کند. کاشی پرسلانی بیشتر در ابعاد بزرگ طراحی و ساخته می‌شود و به دلیل استحکام بسیار بالا به عنوان کفپوش در مراکز تجاری یا ادارات استفاده می‌شود.

◘کاشی موزائیکی

این کاشی از مقداری سنگریزه یا پودرسنگ روی آن استفاده شده است و طرحی شبیه به موزائیک را روی آن متبادر می‌کند. از کاشی موزائیکی بیشتر برای محیط بیرونی همچون کف پارکینگ یا حیاط استفاده می‌شود اما در برخی موارد نیز می‌توان از آن در دیواره حمام یا دستشویی استفاده کرد. این کاشی به دلیل سادگی در نصب طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

◘کاشی سنگفرش

این کاشی ظاهری شبیه آجر دارد و بیشتر برای نمای محیط بیرونی یا کف استفاده می‌شود. استحکام این کاشی در مقابل دیگر کاشی‌ها اندکی کمتر است و ممکن است با ضربه شکسته شود. اما مزیت آن این است که علاوه بر زیبایی ظاهری بیشتر نسبت به آجر، در مقابل نور خورشید نیز تغییر رنگ نمی‌دهد.

تفاوت بین کاشی و سرامیک بررسی تفاوت و کاربردها 2

سرامیک چیست؟

کلمه‌ی سرامیک از کلمه‌ی یونانی KERAMOS گرفته شده است که در زبان فارسی به معنای سفال گری است. در واقع سرامیک نوعی کاشی است که با اندکی تفاوت در ساخت و جنس آن را با کاشی متمایز کرده است. سرامیک یک ماده‌ی جامد است که از ترکیب با مواد فلزی یا غیر فلزی در حرارت بالا ساخته شده است. سرامیک‌ها نیز همانند کاشی‌ها در برابر ضربه و سایش مقاومت بالایی دارند. اکثر سرامیک‌ها دارای یک روکش از جنس لعاب می‌باشند که می‌توانند براق و رنگی و همچنین ضد آب باشند.

کاربرد سرامیک

سرامیک‌ها کاربرد‌های زیادی در صنعت و یا مصارف خانگی دارند. به طوری که امروزه ظروف سرامیکی با طرح و رنگ‌های زیبا و متنوع در مغازه‌ها یا حتی در بین اجناس دست فروشان کنار خیابان دیده می‌شوند. از دیگر کاربرد‌های سرامیک می‌توان به  پوشش راهرو‌ها، پارکینگ، حمام و سرویس بهداشتی اشاره کرد. اگر بخواهیم در مورد ویژگی‎‌های مثبت سرامیک صحبت کنیم می‌توانیم به قابلیت شست‌و‌شو، مقاومت در برابر آتش و حرارت و مواد شیمیایی، طول عمر بالا اشاره کرد. 

انواع سرامیک

بخشی از انواع سرامیک‌های موجود در بازار‌ از این قرار است: 
◘سرامیک پرسلانی: این نوع سرامیک از خاک رس تصفیه شده و ماسه‌های ریز و پودر فلدسپار تهیه می‌شود. سرامیک پرسلان مقاومت بسیار زیادی دارد و به همین علت برای مصارف خارجی و داخلی کاربرد دارد.
◘سرامیک شیشه‌ای: این نوع سرامیک از ترکیب شیشه خاک رس ، پودر فلدسپار و ماسه تهیه می‌شوند. عموما سرامیک‌های شیشه‌ای جنبه‌ی تزیینی دارند. 
◘سرامیک آنتی باکتریال: پیشرفت علم به عرصه‌ی ساخت کاشی و سرامیک نیز راه یافت. به گونه‌ای که سرامیک‌های آنتی باکتریال نیازی به شست‌و‌شو ندارند. دلیل آن هم تفاوت لعاب آن با سایر انواع سرامیک‌ها است.

تفاوت ظاهری کاشی و سرامیک در چیست؟

کاشی و سرامیک از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و در زبان عامیانه کنار هم استفاده می‌شوند، اما از هم متمایز هستند. برای مثال سرامیک‌ها به دلیل پخت در مدت زمان بیشتر و دمای بالاتر، رنگی تیره‌تر دارند در حالی که کاشی‌ها رنگی روشن دارند و این اولین مرحله تشخیص کاشی با سرامیک است. همچنین در بازارکاشی‌ها با تنوع رنگ و طرح بیشتری نسبت به سرامیک‌ها عرضه می‌شوند که این باعث استفاده بیشتر کاشی‌ در محیط‌هایی می‌شود که زیبایی یکی از فاکتورهای مهم برای آن است.

تفاوت کاشی و سرامیک از لحاظ ساختار در چیست؟

کاشی و سرامیک هر دو از دو بخش پایه و لعاب تشکیل  شده‌اند و تفاوت اصلی آن‌ها در جنس لعابی است که در آن‌ها استفاده شده است. لعاب‌هایی که در سرامیک استفاده می‌شوند بیشتر از جنس مواد غیرآلی و یا غیر فلزی است که در فشار بالا روی آن قرار می‌گیرد. همچنین از نظر ساختاری سرامیک ‌ها در دمای بالاتری نسبت به کاشی‌ ها تولید می‌شوند.

تفاوت بین کاشی و سرامیک بررسی تفاوت و کاربردها 3

تفاوت ضخامت کاشی و سرامیک چقدر است؟

روی سرامیک لعاب خاصی پوشانده شده است که همین باعث افزایش ضخامت آن در مقایسه با کاشی که یک لعاب نازک دارد، شده است. البته یکی از دلایل ضخامت سرامیک نسبت به کاشی لعاب آن است. از دیگر دلایل ضخامت سرامیک نسبت به کاشی می‌توان به ضخامت لایه گلی سرامیک برای ایجاد مقاومت بیشتر در آن اشاره کرد. در بین انواع مختلف سرامیک‌ها نیز سرامیک پرسلان بالا‌ترین ضخامت را دارد. همچنین سایز سرامیک‌ها عموما از سایز کاشی‌ها بزرگ‌تر است.

تفاوت کاشی و سرامیک از لحاظ مقاومت چیست؟

کاشی ظرافت بیشتری نسبت به سرامیک دارد و در هنگام پخت وزن کم‌تری به آن اعمال می‌شود. در نتیجه استحکام و مقاومت کم‌تری نسبت به سرامیک دارد و برای استفاده در بدنه و دیواره مناسب است. سرامیک استحکام بیشتری نسبت به کاشی دارد در نتیجه برای استفاده در کف به عنوان کف پوش مناسب است. در حالی که کاشی به علت جذب آب بالا، عمر کمتری نسبت به سرامیک برای کف پوش دارد و به همین علت برای پوشش کف کمتر استفاده می‌شود.

تفاوت کاشی و سرامیک از لحاظ کاربرد در چیست؟

کاشی‌ها قدرت جذب آب بسیار بالاتری نسبت به سرامیک دارند و برای همین در محیط‌هایی که رطوبت بیشتری دارند مثل حمام، دستشویی، آشپزخانه و یا حتی کف یا دیواره استخر از آن استفاده می‌شود. از طرفی سرامیک‌ها مقاومت بالایی دارند و بیشتر برای کفپوش استفاده می‌شوند تا فشاری که بر اثر راه رفتن روی آن ایجاد می‌شود آسیب کمتری به آن بزند و طول عمر بسیار بیشتری داشته باشد. کاشی‌ها به دلیل مقاومت کمتری که دارند و البته زیبایی بیشترشان نسبت به سرامیک‌ها، بیشتر برای دیواره‌های داخلی و یا خارجی استفاده می‌شوند. البته قابل ذکر است که در برخی موارد خاص مثل کاشی‌های موزائیکی می‌توان از آن به عنوان کفپوش نیز استفاده کرد.

تفاوت قیمت کاشی با سرامیک در چیست؟

در حالت کلی با توجه به این که کاشی در دمای کمتری تولید می‌شود و برای یک متر مربع آن در مقایسه با سرامیک از مواد اولیه کمتری استفاده می‌شود. قیمت پایین تری نسبت به سرامیک دارد. شما می‌توانید متناسب با بودجه‌‌ خود و نیازتان یکی از انواع کاشی را برای ساختمان خود انتخاب کنید. البته کاشی‎‌هایی در بازارهستند که با توجه به جنسشان یا طرحی که دارند گران‌تر از سرامیک باشند اما در حالت کلی کاشی‌ها نسبت به سرامیک‌ها ارزان‌ترند.

تفاوت بین کاشی و سرامیک بررسی تفاوت و کاربردها 4

مزایای کاشی نسبت به سرامیک چیست؟

کاشی نسبت به سرامیک قیمت مناسب‌تری دارد که این خود می‌تواند یکی از بزرگترین مزیت کاشی نسبت به سرامیک باشد. از جمله دیگر مزیت‌های کاشی نسبت به سرامیک می‌توان به دوام زیاد آن و قابلیت نصب روی سطوح مختلف اشاره کرد. کاشی‌ها با توجه به تنوعی که دارند می‌توانند تقریبا تمامی نیازهای شما را برطرف کنند. قابل ذکر است که نصب کاشی آسان‌تر از سرامیک است و اگر سرعت کار برای شما اولویت دارد پیشنهاد ما به شما انتخاب کاشی به جای سرامیک است.

معایب کاشی نسبت به سرامیک چیست؟

از جمله ویژگی‌های منفی کاشی نسبت به سرامیک این است که کاشی نسبت به سرامیک عایق خوبی برای گرما و صدا نیست و نمی‌توان انتظار ضخامت زیادی از آن داشت. همچنین به دلیل نوع لعاب به کار رفته در کاشی، ممکن است خیلی زود سطح آن خط و خش بردارد پس نباید کاشی را در محلی نصب کنید که احتمال برخورد اجسام با آن وجود داشته باشد. عمر کاشی نیز نسبت به سرامیک کمتر است و اگر یک سازه با دوام برای سال‌های متمادی می‌خواهید، کاشی‌ها انتخاب مناسبی برای شما نیستند. البته اگر کاشی استفاده شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد ممکن است معایب ذکر شده را نداشته باشد.    

شرکت هیرکانا سازه گرگان

شرکت هیرکانا سازه گرگان از سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرده و در طی این مدت پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله طراحی دکوراسیون، طراحی نمای خارجی ساختمان‌ها، طراحی واحدهای اداری، طراحی فضای داخلی اتاق‌های منزل و غیره انجام داده است. این شرکت با بهره گیری از متخصصان جوان و خلاق توانسته است تا پروژه‌های زیادی را در مدت زمان مقرر شده و با رضایت کامل مشتریان گرامی، به سرانجام برساند.

جمع بندی

در این مقاله تیم هیرکاناسازه سعی بر این داشت تا به تعریف مفهوم کاشی و سرامیک بپردازد و همچنین آن‌ها را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهد. قطعا رضایت و خوشنودی شما هدف اصلی ما است. به همین جهت ما در این مقاله تلاش کردیم تا به سوالات بنیادی و کاربردی شماکاربران عزیز پاسخ دهیم تا با بهره گیری از مشاوره‌ و راهنمایی‌های ارایه شده، خرید دلخواه خود را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد انتخاب بین کاشی یا سرامیک می‌توانید با متخصصان هیرکاناسازه تماس بگیرید. 

پاسخ دهید